نقد و بررسی چانگان، CS55 پلاس، 1500cc توربو ،2024 - 2023

امتیاز این مدل از مجموع 5 رای ثبت شده

حجم موتور
1494 سی‌سی توربوشارژر GDI
مصرف سوخت
6.6 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
181 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
9.5 ثانیه (غیر رسمی در تهران)
گیربکس
7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر با حالت اسپرت
حداکثر سرعت
190 کیلومتر در ساعت

معرفی

چانگان CS55 پلاس

  برای آنهایی که CS35 پلاس را کافی نمیدانند!  


اکثر ایرانی‌ها با چانگان از طریق مدل CS35 آشنا شدند. کراس‌اوور ساده و کم دردسر سایپا که هرچند در هیچ پارامتری ایده‌آل نبود اما در نهایت توانست به لطف طراحی مناسب و کیفیت ساخت قابل قبولش، به محبوبیت خوبی دست یابد. در واقع همین حضور موفق باعث شد که خودروساز وطنی در اولین فرصت بازگشایی واردات، یک بار دیگر به سراغ برند چانگان برود. خوشبختانه این بار سایپا جدا از CS35 جدید (یا به عبارتی پلاس) فرزند بزرگ‌تر کمپانی یعنی CS55 پلاس را هم آورده تا مشتریانی که به دنبال خودرویی کامل‌تر هستند نیز تحت تاثیر قرار دهد. 

این محصول در بازار ایران با حریفانی نظیر فیدلیتی و دیگنیتی پرایم، هایما 8S، لاماری ایما و فونیکس تیگو 7 پرو و FX رقابت خواهد کرد و این یعنی حتی در بازار بسته ما هم کار دشواری پیش رو خواهد داشت. در ادامه با اتو24 همراه باشید تا ببینیم آیا میهمان امروزمان پتانسیل این را دارد که همچون CS35" قدیم" موفق شود یا مشابه "ایدو" میدان رقابت را به حریفانش واگذار خواهد کرد.


طراحی بیرونی چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس چهره‌ای ساده و شیک دارد. در واقع اینجا نه از طراحی مجلل و اغواگرایانه سری UNI خبری هست و نه مثل نسل ابتدایی خودش (که البته در ایران عرضه نشد) با ظاهری کسالت‌آور روبرو هستیم. در حقیقت چانگان موفق شده در CS55 پلاس فیس‌لیفت (یعنی همین مدلی که پیش رویمان قرار دارد) به پختگی مناسبی در طراحی دست یابد. البته قبول دارم که میهمان امروزمان زیباترین گزینه این رده به حساب نمی‌آید اما ترکیب هوشمندانه خصلت‌های اسپرتی و ابهت کافی در این محصول باعث شده که نظر سلایق متنوع جلب گردد.

مثلاً در بخش دماغه با یک جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های کشیده طرف هستیم که ظاهری تهاجمی و در عین حال متشخص را به نمایش گذاشته‌ است. سپر بدلیل ارتفاع زیاد و هواکش‌های تزئینی حالتی اسپرت و جوان‌پسندانه دارد و خوشبختانه چراغ‌های اصلی هم سر جای سنتی خودشان هستند. البته این یک بحث سلیقه‌ای است اما شخصاً این ترکیب را بیشتر از چراغ‌های مدرن مخفی شده در سپر می‌پسندم.

نمای روبروی چانگان CS55 پلاس 2024

 در نیم‌رخ سعی شده با استفاده از خطوط ساده و منطقی، هارمونی بدنه حفظ گردد. البته در این مسیر دقت به ریزه‌کاری‌هایی از قبیل برجستگی نسبی گلگیرها، فرورفتگی پایین درب‌ها، شیب ملایم سقف و خطوط قرمز بکار رفته بر روی رکاب (که قبلاً در کناره‌های سپر جلو هم مشاهده کرده بودیم) بر افزایش جذابیت بدنه موثر بوده‌اند. همچنین نباید از رینگ‌های 19 اینچی CS55 پلاس هم غافل شد چرا که بدون آنها چنین تناسب اندامی ایجاد نمی‌شد. 

نمای کناری چانگان CS55 پلاس 2024

در انتهای ماشین نیز شاهد اِلمان‌های اسپرت نظیر بالچه جذاب با چراغ‌ استپ منحصر به فرد، اگزوزهای دوگانه (البته فیک) و چراغ‌های کشیده دودی هستیم که در مجموع جلوه خوبی دارند. جالب است که پشت هر کدام از سراگزوزهای فیک، یک اگزوز واقعی وجود دارد که شاید این سوال را در ذهن ایجاد کند که چرا مهندسان چانگان زحمتشان را نیمه‌کاره رها کرده‌اند و خروجی را بجای داخل سپر در پشت آن مخفی نموده‌اند. احتمالاً باید علت این کار را کاهش خسارت به مجموعه اگزوز در تصادف‌های ترافیکی دانست. راستی از اینکه چراغ‌های عقب به یکدیگر پیوند نخورده‌اند هم خوشحالم زیرا این ترند روز به قدری شورش درآمده که به نظرم ظاهر ماشین‌ها را تکراری کرده است.

سپر نیز اندکی از بدنه فاصله گرفته تا برخلاف امثال فونیکس FX بتواند از مجموعه سپر و چراغ‌ها محافظت نماید. در نهایت بد نیست به کیفیت رنگ و مونتاژ مناسب بدنه "که آن را مدیون وارداتی بودن ماشین هستیم" اشاره کنیم چراکه همین مورد به ظاهر ساده تاثیر بسزایی در افزایش جذابیت ماشین داشته است. 

نمای عقب چانگان CS55 پلاس 2024


کابین و امکانات چانگان CS55 پلاس

با ورود به داخل کابین هم با فضایی مدرن و نسبتاً باکیفیت مواجه می‌شویم که در مجموع حس خوبی به انسان منتقل می‌کند. شخصاً از اینکه نمایشگر مرکزی و کلاستر دیجیتال، هرکدام قاب مخصوص به خود را دارند خیلی بیشتر از مانیتورهای بهم پیوسته بی‌روح خوشم آمد. البته چیدمان کلاستر و فرمان یادآور مجموعه i-Cockpit پژو است که عادت کردن به آن مقداری زمان خواهد برد. در واقع اینجا همچون پژو 2008 یک فرمان کوچک بیضی‌شکل پیش رویمان قرار گرفته و کلاستر نیز کمی بالاتر و عقب‌تر رفته تا بتوانیم از بالای غربیلک (نه از میان آن) نشانگرها را مشاهده کنیم. 


داشبورد چانگان CS55 پلاس 2024


نمایشگر مرکزی و کلاستر دیجیتال چانگان CS55 پلاس 2024


خوب این تم خاص از یک جهت باعث می‌شود که اطلاعات مورد نیاز را با کمترین تغییر زاویه نگاه، مشاهده کنیم. در واقع اینطور به نظر می‌رسد که پژو و چانگان سعی دارند با کمترین هزینه، کاربردی نزدیک به سیستم هدآپ دیسپلی را به راننده هدیه کنند اما مسئله اینجاست که کارشان چندان بی‌نقص از آب درنیامده است؛ مثلاً اگر کمی روی صندلی لم دهید، فرمان جلوی کلاستر را خواهد گرفت. یا برای آنهایی که عادت دارند غربیلک را بالاتر از حد معمول تنظیم کنند هم اوضاع به همین شکل پیش خواهد رفت. تازه اگر در یک مسیر منحنی باشید برای مدتی دستان خودتان مانع روئیت اطلاعات پشت‌آمپر خواهد شد. خلاصه اینکه منکر جذابیت این تم طراحی نمی‌شوم اما به نظرم هنوز با پختگی ایده‌آل فاصله دارد. 


کلاستر چانگان CS55 پلاس 2024


در سایر قسمت‌ها شرایط خوب است. مثلاً نمایشگر 12.3 اینچی مرکزی جدا از ظاهر زیبا و کیفیت مناسب، به خوبی در دسترس راننده قرار دارد و اکثر تنظیماتش هم به شکل کاربرپسند طراحی شده‌اند. تازه یک سری کلید به اصطلاح فیزیکی در پایین نمایشگر قرار گرفته تا بتوانیم با حس لامسه (و بدون برداشتن چشم از جاده) به آپشن‌ها دسترسی داشته باشیم. 


کلیدهای فیزیکی پایین نمایشگر در کابین چانگان CS55 پلاس 2024


اهرم تعویض دنده الکترونیکی چانگان نیز طراحی جالب و متفاوتی دارد که کار با آن لذت بخش است و کمی پایین تر دکمه ترمز پارک برقی قرار گرفته است. البته این اطراف دنبال اتوهلد نگردید چون برای فعال کردنش باید به سراغ سیستم مالتی‌مدیا بروید. کلید موس مانندی هم در کنسول میانی دیده می‌شود که برای انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی (نرمال - اکو - اسپرت) کاربرد دارد. 


اهرم تعویض دنده الکترونیکی چانگان CS55 پلاس 2024


صندلی‌های اسپرت و زیبای CS55 برای فردی مثل من (با قد 180 و وزن 85 کیلوگرم) عالی است؛ یعنی روی آنها احساس راحتی کامل دارم و همزمان بدلیل دربرگیرندگی مناسب، اسیر نیروی گریز از مرکز نخواهم شد. اما برای افراد بلندقامت عدم امکان تنظیم پشت سری میتواند نکته‌ای منفی به حساب آید. ضمناً اگر جثه درشت‌تری نسبت به من داشته باشید احتمالاً از تنگی کناره صندلی‌ها گلایه خواهید کرد. راستی صندلی راننده در 6 جهت به صورت برقی تنظیم می‌شود ولی شاگرد باید به تنظیمات 4 گانه دستی قناعت کند.

در قسمت عقب هم مشکل خاصی از لحاظ فضای پا و سر وجود ندارد. یعنی اگر یک خانواده 4 یا حتی 5 نفره دارید و اهل مسافرت هستید جای کافی را در اختیار خواهید داشت. صندوق عقب هم محفظه قابل قبول 475 لیتری دارد که برای قرار دادن چمدان‌‎ها کافی به نظر می‌رسد. البته بد نیست اشاره کنیم که چانگان برای رسیدن به این فضا از زاپاس کوچک‌تر موقت استفاده نموده که این یعنی باید خیلی مراقب رینگ‌های اصلی ماشین باشیم. 


صندوق عقب چانگان CS55 پلاس 2024

از لحاظ امکانات رفاهی هم اوضاع روبه‌راه است. مثلاً سیستم مولتی‌مدیا چانگان به دوربین 360 درجه (با قابلیت ضبط تصاویر و نمایش زمینی که از رویش عبور کرده‌ایم) تجهیز شده و اسپیکرهای مارک پایونیر صدای خوبی به گوش‎هایمان هدیه میکنند. دستیار صوتی ماشین هم میتواند وقتی دستمان بند است کارآمد باشد. چراغ‌های اصلی جدا از سنسور نور و دیلایت، از سیستم مشایعت و تنظیم ارتفاع نور از داخل بهره می‌‎برند. آپشن‌های دیگر از قبیل سیستم TPMS، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک با قابلیت پاکسازی هوا و سقف پانورامیک بازشو هم اینجا حضور دارند.


سقف پانورامیک چانگان CS55 پلاس 2024


در خصوص ایمنی نیز باید گفت وجود 6 کیسه هوا در کنار انواع و اقسام سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS, HHC, HDC, DBF جای نگرانی خاصی باقی نخواهد گذاشت. بخصوص که نماینده سایپا به سیستم‌های کروزکنترل تطبیق‌پذیر ACC، هشدار برخورد از جلو FCW، ترمز اضطراری BA و سیستم ضد واژگونی ROM تجهیز شده تا حتی در صورت حواس پرتی راننده از سرنشینان محافظت نماید.


کیسه هوای چانگان CS55 پلاس


فقط برایم عجیب است که خودرویی با این قیمت و سطح امکانات مناسب، چرا از موارد ساده‌ای نظیر: گرمکن و سردکن صندلی‌ها، شارژر وایرلس و آینه الکتروکرومیک "که بعضاً در خودروهای ارزان‌تر بازار هم یافت می‌شوند" بهره‌ای نبرده است. البته گویا در معرفی اولیه تجهیزات بیشتری روی ماشین وجود داشته ولی در مرحله بعدی عرضه برخی از آنها حذف شده‌اند!


مشخصات فنی چانگان CS55 پلاس

زیر کاپوت چانگان CS55 پلاس یک پیشرانه 1.5 لیتری با کد JL473ZQ7 قرار گرفته که به کمک پرخوران توربو و تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت (GDI) چیزی در حدود 181 اسب بخار قدرت (دور موتور 5500) و 287 نیوتن‌متر گشتاور (از دور 2000) ارائه می‌کند. خوب این اعداد و ارقام برای جثه 1460 کیلوگرمی ماشین کافی به نظر می‌رسند. برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو هم از یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه تر استفاده شده که قطعاً جذابیت بیشتری نسبت به رقبای CVT دارد. از لحاظ آلایندگی نیز استاندارد یورو 6 و مصرف ترکیبی رسمی 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر نشان میدهد با خودرو کم‌اشتها و به روزی طرف هستیم. البته باید در نظر داشت که پیشرانه CS55 پلاس به کیفیت غذایی که می‌خورد حساس است و در نتیجه با بنزین‌های وطنی نه تنها مصرف بیشتری خواهد داشت بلکه احتمالاً با کاهش دوام و راندمان نیز مواجه خواهد شد.

خود گیربکس‌ دوکلاچه هم نسبت به انواع AT یا CVT مراقبت بیشتری از مالک می‌طلبد هرچند در این مدل بدلیل استفاده از ساختار "تر" دردسرها کمتر از انواع "خشک" خواهد بود. خلاصه اینکه اگر سوخت مناسب را به CS55 پلاس برسانید و نسبت به سرویس‌های دوره‌ای منظم حساس باشید، همین پیشرانه کوچک 1.5 لیتری لذت رانندگی کافی را به شما هدیه خواهد کرد در غیر این صورت ممکن است از تجربه خرید یک ماشین TGDI با گیربکس DCT ناامید شوید. سیستم تعلیق ماشین هم در جلو از نوع مک‌فرسون و عقب چند اتصالی مولتی لینک است که نوید سواری قابل‌قبولی به ما میدهد. همچنین ترمزهای چهارچرخ دیسکی که به انواع اقسام سیستم‌های کمکی تجهیز شده‌اند به اندازه کافی قوی به نظر میرسند. به نظرم بهتر است زودتر از این اطلاعات کاتالوگی عبور کنیم تا ببینم CS55 پلاس در عمل چند مرده حلاج است. 


تجربه رانندگی با چانگان CS55 پلاس

در ابتدای رانندگی بدلیل چیدمان متفاوت کلاستر و حالت خاص فرمان ممکن است مقداری سردرگم شوید اما این مشکل خیلی زود برطرف می‌شود و تا حد زیادی با ماشین اخت خواهید شد. البته مشکلاتی که در بخش طراحی داخلی به آنها اشاره کردیم سر جای خودشان باقی هستند اما می‌شود بدلیل ارگونومی مطلوب در سایر قسمت‌ها از این مسائل جزئی به صورت زیرسبیلی عبور کرد. 

خوشبختانه CS55 پلاس از حجم‌های اغراق‌آمیز در بدنه استفاده نکرده که این مهم میزان تسلط راننده بر ابعاد ماشین را به سطح مطلوب نزدیک نموده است؛ تازه هرجا هم نقطه کوری هست به کمک سنسورها و دوربین‌ها پوشش داده شده. فرمان برقی ماشین نه آنقدر نرم است که حس خلاصی و سبکی آزاردهنده‌ای داشته باشد و نه آنقدر سفت و محکم که انرژی خاصی از دستمان طلب ‌کند. سیستم تعلیق هم رفتار مناسبی دارد و در مقایسه با رقبای هم‌قیمت داخل کشور نمره خوبی دریافت می‌کند. البته کیفیت سواری و پایداری ماشین به سطح خودرویی نظیر جتا VS7 نمی‌رسد اما در مجموع حس امنیت و راحتی کافی را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند.

نمیدانم خبر دارید یا نه ولی نسخه چینی این ماشین قادر به تولید 300 نیوتن‌متر گشتاور و ثبت شتاب صفر تا صد در حوالی 8.2 ثانیه (در شرایط استاندارد) بوده اما سایپا بدلیل سازگار کردن فرزندش با شرایط خاص آب و هوایی و بنزین نه چندان مرغوب داخلی، مقداری از این قدرت را (به صورت نرم افزاری) کاسته و حالا نسخه عرضه شده در ایران اسب و گشتاور کمتر و طبیعتاً شتاب ضعیف‌تری دارد؛ با این حال توانستم شتاب صفر تا صد را در حوالی 9.5 ثانیه ثبت کنم که با توجه به ارتفاع تهران از سطح دریا و بنزین داخل باک راضی‌کننده بود. در واقع به غیر از لگ کوتاه اولیه، واکنش‌های پدال گاز خوب است و گیربکس هم به نسبت یک محصول میان‌رده (با استاندارهای جهانی اقتصادی) عملکرد مناسبی از خودش نشان میدهد. فقط نبود سیستم تیپ‌ترونیک آن هم در شرایطی که حتی برخی از رقبای CVT تعویض دنده دستی را شبیه‌سازی کرده‌اند جای گلایه دارد.

ترمزها نیز مطمئن نشان میدهند و از پس جمع و جور کردن این جثه و شتاب بر می‌آیند. خوشبختانه عایق‌بندی کابین نیز قابل قبول ارزیابی شد و صدای باد فقط در سرعت‌های بالاتر از استاندارد جاده‌ای و صدای پیشرانه در دورهای فراتر از 4000 به داخل کابین نفوذ می‌کند. 


نتیجه‌گیری پایانی

چانگان CS55 پلاس از بسیاری جهات یک کراس‌اوور دوست داشتنی به نظر می‌رسد. هم زیبا و جادار است، هم پرقدرت و مجهز، و هم اینکه به لطف گستردگی نمایندگی‌های سایپا میتواند در مقایسه با برخی رقبای عرضه محدود (مثل جتا VS7)، مشکلات خدماتی کمتری داشته باشد. تنها مشکلی که ممکن است مشتری را برای خرید دچار شک و تردید کند، برچسب قیمتی گرانی است که این روزها (یعنی شهریور ماه 1403) در بازار آزاد بر رویش قرار گرفته. در حال حاضر این محصول از اکثر رقبای این سطح از قبیل لاماری ایما، فونیکس تیگو 7 پرو و فیدلیتی و دیگنیتی پرایم گران‌تر است که با توجه به شناخت کمتر مشتریان از این محصول و عرضه محدودش میتواند شکست را به دنبال داشته باشد. امیدواریم در ادامه با عرضه بیشتر و نزدیک‌شدن قیمت بازار آزاد به نرخ‌های رسمی واردات این مشکل هم برطرف شود که در این صورت می‌شود از میهمان امروزمان در کنار هایما 8S و فونیکس FX به عنوان گزینه‌های خواستنی و جذاب بازار کراس‌اوورهای میان رده یاد کرد.


نام خودرو

چانگان CS55 پلاس

مشخصات پیشرانه

1.5 لیتری توربو GDI

قدرت موتور

180.7 Hp / 5500rpm

گشتاور موتور

286.7 Nm /2000rpm

انتقال قدرت

7 سرعته دوکلاچه تر – دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا 100 (غیر رسمی در تهران)

حدود 9.5 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

6.6 لیتر

وزن

1460 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

4515 (طول)، 1865 (عرض)، 1680 (ارتفاع)

فاصله بین محورهای جلو و عقب (میلی‌متر)

2656


تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24


نظرات کاربران درباره چانگان CS55 پلاس 1500cc توربو

افزودن نظر
محمد تبریزی
12 مهر 1403
خدایی چینی رو دست تیگو 8 پرومکس نیومده هم جادار هم پر آپشن هم پرشتاب هم دو دف ینی هرچی که از یه ماشین میخوایو داره
شهرام ناصری
12 مهر 1403
FX هم رخ بهتری داره هم سواری و شتاب بیشتر
مانی حاجی زاده
11 مهر 1403
سلام بنظرم قیمتش حباب داره و وقت خریدش نیست. ماشین خوبی بنظر میرسه و خودم منتظرم قیمت بهتر بخرم مهر 1403
نیما شعبانی
11 مهر 1403
تجربه نشون داده عرضه محدودتر = کمبود قطعات = گرانی قطعات پس به این موضوع توجه کنید