معرفی
بررسی لاماری ایما
کراساوور خوشقیافه و چالاک چینی
چه بپذیریم و چه نپذیریم، خودروهای چینی به بخش جدایی ناپذیر از بازار خودرو کشورمان تبدیل شدهاند و سالهاست که جای پای خود را در ایران محکم کردهاند. بخصوص شاسیبلندهای جمعوجور سرزمین اژدها که این روزها بازارشان حسابی داغ است و هر روز شاهد عرضه یک محصول جدید در این سگمنت هستیم. یکی از این شاسی بلندهای کامپکت چینی، لاماری ایما است که توسط آرین پارس موتور به بازارمان عرضه شده و اینجا با محصولاتی نظیر فونیکس تیگو 7 پرو از مدیران خودرو، دیگنیتی بهمن موتور و کی ام سی K7 کرمانموتور رقابتی نزدیک و نفسگیر دارد.
تاریخچه لاماری ایما
آرین موتور نامی است که با عرضه خودروهای میتسوبیشی در ایران شناخته شد. این مجموعه از معدود شرکتهای واردکننده خودرو بود که مجوز رسمی فعالیت را از سوی خودروسازان اروپایی و ژاپنی دریافت کرده بود. با این حال شرایط مطابق میل آرین موتور پیش نرفت و با آغاز تحریمها، عملاً تمامی رشتههای کمپانی پنبه شد. در پاسخ به این رویداد، آرین موتور تصمیم گرفت تا به مونتاژ محصولات چینی روی آورد. آنها خط تولید نیمه تمام سایپا در شهرستان خمین را خریداری کردند و به مونتاژ ون جک سانری مشغول شدند. مدتی بعد نیز زیرمجموعه جدید این هلدینگ یعنی "آرین پارس موتور" از کراساوور جدید و خوشقیافهای با نام لاماری ایما رونمایی کرد.
دانگ فنگ یکی از همکاران اصلی خودروسازان ایرانی طی دوران تحریم بوده است و لاماری ایما نیز یکی از محصولات همین شرکت محسوب میشود. لاماری ایما نسخه اسپرت از کراساوور دانگ فنگ T5 است که با نام Forthing T5 EVO شناخته میشود. این خودرو در سال 2020 به بازار عرضه شده است و دو سال پس از ورود به بازار داخلی چین، روی خط مونتاژ خودروساز وطنی رفت و از همان ابتدا به لطف طراحی جذاب و موتور نسبتاً قوی، مورد توجه مشتریان قرار گرفت.
بررسی ظاهر خارجی
خودروسازان چینی طی دهههای اخیر پیشرفتهای قابل ملاحظهای را در صنعت خودروسازی تجربه کردهاند و خودروهای فعلی آنها با فاصله بسیار از نسخههای قبلی زیباتر شدهاند. لاماری ایما نیز یکی از همین خودروهای زیباروی چینی است، محصولی که به خوبی یک کراساوور اسپرت را به نمایش میگذارد. ظاهر خارجی لاماری ایما پویا و جذاب است و طراحان دانگ فنگ به خوبی توانستهاند بدون آنکه به اغراق و حجمهای غیرطبیعی روی آورند خودرویی جذاب خلق کنند. اگر ظاهر لاماری ایما را با نسخه معمولی که در بازار ما با نام فردا T5 حضور دارد مقایسه کنید، متوجه تفاوتهای اساسی میان این دو خواهید شد.
لاماری ایما همانند رقیب نزدیکش یعنی کی ام سی K7، از الگوی چراغهای جلو مشابه با نیسان جوک بهره میبرد. براساس این الگو چراغهای روشنایی در روز به صورت یک خط باریک در بخش فوقانی دماغه جای گرفتهاند و چراغهای اصلی درون سپر خودرو مخفی شدهاند. جلوپنجره لاماری ایما نیز با ابعاد بزرگش ظاهری درنده و وحشی به خودرو بخشیده است. نیمرخ ماشین حد واسطی میان ساده بودن و پیچیدگی را در پیش میگیرد. در این بخش خطوط مواج محوی کار شده که بر پویایی ظاهر ماشین افزوده است. خوشبختانه رینگهای 19 اینچی در نظر گرفته شده برای لاماری ایما نیز با ابعاد خودرو هماهنگی دارند، بخصوص که رنگ مشکی آنها موجب تقویت حس اسپرت خودرو شده است.
اگر اهل پیگیری اخبار دنیای خودرو باشید، ممکن است با مشاهده نمای عقب لاماری ایما به یاد لامبورگینی اوروس بیفتید؛ نکتهای که نشان میدهد چینیها هنوز به طور کامل دست از کپی کاری برنداشتهاند. هرچند باید اعتراف کرد که این تقلید خیلی هوشمندانه صورت گرفته و به ظاهری گیرا ختم شده که جای گلایه چندانی باقی نمیگذارد. نکته جذاب دیگر در این بخش، واقعی بودن خروجیهای اگزوز دوگانه ماشین است که برخلاف مدلهای فیک (که متاسفانه این روزها خیلی هم رایج شده)، حس قدرت را به مخاطب القاء میکند.
بررسی کابین
در حالی که ظاهر خارجی لاماری ایما با الهام از شاسیبلندهای اسپرت ژاپنی و ایتالیایی خلق شده، در کابین این خودرو حال و هوای محصولات مرسدس بنز جریان دارد. سبک طراحی دریچههای سیستم تهویه و نمایشگر یکپارچه به نوعی یادآور کابین خودروساز اشتوتگارتی است. این نمایشگر سرتاسری به طور همزمان وظیفه نمایش اطلاعات خودرو و سیستم سرگرمی را برعهده دارد. حتی برای باز و بسته شدن آینهها و تنظیم سفتی یا نرمی فرمان و تنظیم ارتفاع نور نیز باید دست به دامان همین صفحه لمسی شویم که در سرعتهای بالاتر مقداری حواس راننده را از مسیر پرت میکند.
البته این سبک طراحی ساده نگاری یا به اصطلاح مینیمالیستی، الگوی غالب طراحی خودرو طی دوران کنونی است. کابین لاماری ایما نیز از همین الگو پیروی میکند و کنترلرهای فیزیکی چندانی را در این خودرو نمیتوان یافت. فقط تعدادی دکمه در کنار اهرم تعویض دنده قرار گرفتهاند و علاوه برآن کنترل سیستم تهویه نیز با استفاده از دکمهها و کنترلرهای چرخان انجام میشود.
بدلیل استفاده از اهرم دنده الکترونیکی، یک فضای خالی در زیر کنسول میانی ایجاد شده که میتواند برای راننده و سرنشین کناری مفید باشد. ضمناً رنگ مشکی پیانوئی بکار رفته در کابین مقداری به حال و هوال لوکس اتاق افزوده است، هرچند تجربه نشان داده قسمتهای براق کابین ماشینهای میان رده نظیر ایما در برابر ضربات و صدمات آسیب پذیر هستند و در صورت عدم مراقبت، طی کوتاه مدت خط و خشهای فراوانی روی قسمتهای مشکی براق مشاهده خواهید کرد. البته به طور کلی کیفیت متریال مورد استفاده در کابین قابل قبول است اما نباید از خودروهای میانرده (منظور با معیارهای جهانی است!) نظیر ایما انتظاری در سطح محصولات لوکس را داشته باشیم.
صندلیهای ایما نیز راحت هستند و به خوبی بدن سرنشنیان را در بر میگیرند. علاوه برآن فاصله بین دو محور 2715 میلیمتری، ایما را به انتخابی مناسب برای سفرهای خانوادگی تبدیل کرده است. فضای بار این خودرو نیز حجم مناسبی در حدود 480 لیتر در اختیار سرنشینان قرار میدهد. البته بد نیست اشاره کنیم که به علت نصب منبع اگزوز در زیر صندوق، عمق محفظه آن مقداری کمتر از رقبا شده است.
قوای فنی
یکی از برتریهای لاماری ایما در مقایسه با رقبای همرده، پیشرانه آن است. البته توقع نداشته باشید که یک موتور شش سیلندر حجیم زیر کاپوت این خودرو قرار داشته باشد، چرا که لاماری ایما یک خودرو چینی است و مشخصه بارز محصولات خودرویی این کشور استفاده از موتورهای کم مصرف و بهینه 1.5 لیتری است. با این حال پیشرانه 1.5 لیتری نصب شده روی لاماری ایما به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است. از این رو قدرت و گشتاور قابل قبولی را در اختیار راننده قرار میدهد. بنابر کاتالوگ رسمی این خودرو، پیشرانه لاماری ایما حداکثر 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که برای این حجم موتور عالی است.
متاسفانه لاماری ایما علیرغم بهرهمندی از قدرت و گشتاور بسیار خوب، همچنان از سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل استفاده میکند. این مساله باعث شده است تا نماینده آرین پارس موتور توانایی چندانی در آفرود نداشته باشد. گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر یا WDCT نیز وظیفه انتقال قدرت در ایما را بر عهده دارد. این گیربکس عملکرد مناسبی دارد اما در کمال تعجب امکان تعویض دستی دندهها یا تیپ ترونیک برای آن فراهم نشده که با توجه به خصلتهای اسپرت ماشین واقعا ناراحتکننده است. علاوه بر نبود قابلیت تیپ ترونیک، پدال گاز لاماری ایما نیز اندکی تاخیر دارد که در آغاز حرکت مقداری توی ذوق میزند. هرچند علیرغم این لگ اولیه، ایما همچنان یکی از کراساوورهای چالاک این رده محسوب میشود و با شتاب صفر تا صد رسمی 9.5 ثانیه (که البته در شرایط تست در تهران مقداری بیش از 10 ثانیه شد) میتواند اکثر رقبایش را به چالشی سخت دعوت نماید.
ضمناً مصرف سوخت لاماری ایما برای رانندگی در شرایط ترکیبی 6.6 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده که هرچند در عمل مقداری بیشتر از این صحبتها خواهد بود اما باز هم به نسبت تواناییهای حرکتی ماشین و کلاس بدنه، قابل قبول است.
امکانات و آپشنها
در حالی که قوای فنی به عنوان نقطه قوت لاماری ایما شناخته شده است، آپشنهای این خودرو در مقایسه با رقبا چندان رنگارنگ نیستند. به عنوان مثال گزینههایی نظیر: گرمکن صندلیهای جلو، درب صندوق برقی، سیستم تهویه دو منطقهای، رادار نقطه کور، سنسور جلو و دوربین 360 درجه و رادار تغییر خط که به صورت کلی یا جزئی در برخی رقبای ایما یافت میشوند اینجا حضور ندارند و از این رو کار ایما برای رقابت با امثال تیگو 7 پرو و کی ام سی K7 چندان ساده نخواهد بود.
البته در این بین آپشنهایی مثل: کروز کنترل، کنترل کشش و کنترل پایداری، 6 عدد کیسه هوا، امکان انتخاب حالت رانندگی اکو و اسپرت، کنترل ایستایی در سربالایی و سرازیری، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور فشار باد تایرها، ترمز پارک برقی با اتوهلد، دیلایت، اتولایت (سنسور نور)، فرمان برقی مجهز به دکمههای کنترلی، تریم چرمی کابین، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو و نمایشگر 10.25 اینچی لمسی، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای صندلیهای عقب، آینههای جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن، سانروف پانورامیک دو حالته، سیستم ورود و استارت بدون کلید و مواردی از این دست روی ماشین کار شدهاند که نشان میدهند با خودرو کاملاً دست و پا بستهای هم طرف نیستیم.
تجربه رانندگی
صندلی راننده در لاماری ایما طراحی مناسبی دارد و در تعامل با شیشههای جلو و جانبی، دید مناسبی را برای راننده فراهم میکند. دیگر سرنشینان خودرو نیز فضای پا و سر مناسبی را در اختیار دارند. شتابگیری لاماری ایما با توجه به مشخصات فنی اعلام شده، قابل قبول است و در صورتی که تجربه رانندگی با دیگر خودروهای این کلاس را داشته باشید، متوجه عملکرد قابل قبول ماشین میشوید.
خوشبختانه لاماری ایما به گیربکس دو کلاچه از نوع تر مجهز است که بدلیل غوطهور بودن در روغن نسبت به انواع دوکلاچه خشک عملکرد بهتری دارد و در ترافیکهای سنگین اسیر حرارت و افت عملکرد نمیگردد. این جعبهدنده به خوبی با پیشرانه هماهنگ شده و از نظر سرعت تعویض دندهها نیز شرایط خوبی دارد. با این وجود هنوز هم نمیتوان رفتار گیربکس ایما را بینقص توصیف کرد چراکه گاهی ذات اقتصادی ماشین را به یادمان میآورد. مثلاً این جعبه دنده تمایل زیادی به سبک کردن زودهنگام دندهها دارد تا عملکرد پیشرانه را در شرایط اقتصادی نگاه دارد و از افزایش مصرف سوخت جلوگیری کند که این مسئله در جادههای کوهستانی مقداری دردسر درست میکند. بخصوص که اینجا تیپ ترونیک و پدل شیفتر هم نداریم! تغییر حالت رانندگی به اسپرت نیز تغییر چندانی در این وضعیت پدید نمیآورد ضمن آنکه با تعویض حالت رانندگی شاهد تغییر گرافیک پشت آمپر نیستیم و جا داشت که طراحان در این بخش خلاقیت بیشتری به خرج میدادند.
البته در مجموع بدلیل قدرت و گشتاور مناسب، هندلینگ قابل قبول و ترمزهای مطمئن ماشین، خاطره خوشی از سواری با ایما برایمان باقی ماند. بخصوص که نماینده آرین پارس موتور کیفیت سواری و عایقبندی نسبتاً خوبی داشت و خلاصه مطلب اینکه خصلتهای اسپرتش روی راحتی سرنشینان تاثیر منفی نگذاشته بود.
جمعبندی
لاماری ایما نمادی کامل از یک خودرو خاکستری است که نقاط قوت و ضعف را به صورت همزمان نشان میدهد. طراحی خارجی و داخلی این خودرو زیبا است، پیشرانه قدرتمندی دارد و لذت رانندگی آن فراتر از یک خودرو خانوادگی معمولی است. با این حال محدودیتهایی نیز اینجا روئیت میشوند که در انتخاب نهایی مشتری تاثیرگذار خواهند بود. برای مثال پیشرانه این خودرو از توربو و سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره میبرد و درنتیجه به بنزین باکیفیت بالا نیاز دارد که متاسفانه در بسیاری نقاط کشور در دسترس نیست. همچنین نبود حالت تیپترونیک برای گیربکس و حذف بسیاری آپشنهای دیگر ممکن است مشتریان را دچار تردید کند. هرچند وعدههایی در خصوص عرضه نسخه کاملتر ایما داده شده که امیدواریم هرچه زودتر عملی شوند.
در یک جمعبندی خلاصه باید گفت که اگر زیبایی ظاهری، قدرت و ایمنی (5 ستاره (CNCAP برایتان مهم است لاماری ایما میتواند گزینه مناسبی برایتان باشد، اما در صورتیکه به کامل بودن لیست تجهیزات خودرو و تعداد بیشتر نمایندگیهای خدماتی اهمیت میدهید، شاید نمایندگان مدیران خودرو (فونیکس تیگو 7 پرو) و کرمانموتور (کی ام سی (K7 بیشتر به کارتان آیند.
تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24