نقد و بررسی چانگان، CS35 پلاس، تیپ 3 ،2023

امتیاز این مدل از مجموع 15 رای ثبت شده

حجم موتور
1392 سی‌سی توربوشارژر GDI
مصرف سوخت
7.6 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
158 اسب‌بخار در 5500 دور بر دقیقه
شتاب 0 تا 100
حدود 10 ثانیه (غیر رسمی در تهران)
گیربکس
7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه با حالت اسپرت
حداکثر سرعت
200 کیلومتر بر ساعت

معرفی

چانگان CS35 پلاس 

  بازگشت کراس‌اوور محبوب سایپا  


محصولات چانگان در کشورمان حضور کمرنگ اما پر فراز و نشیبی داشته‌اند. یکی از نمایندگانشان به نام "ایدو" علیرغم تمامی شایستگی‌ها با شسکتی سخت مواجه شد و بدلیل چند اشتباه استراتژیک در قیمت‌گذاری و معرفی، کاملاً ناشناخته از نظرها محو گردید اما دیگری بنام "CS35" سرنوشتی کاملاً متفاوت داشت و پس از فروش قابل‌قبول نسخه‌های وارداتی، سر از سالن مونتاژ سایپا درآورد و برای چندین سال داخل کشور تولید و عرضه گشت. حال پس از گذشت حدود سه سال وقفه، تنها چانگان موفق بازار داخلی یعنی همین CS35"" در نسخه جدید یا به عبارتی "پلاس" قدم به خیابان‌های کشورمان گذاشته است. خودرویی که در سال 2018 معرفی و در سال   2021 فیس‌لیفت شد و حالا در مدل‌ 2023 به شکل وارداتی توسط سایپا به مشتریان عرضه می‌گردد تا با رقبایی نظیر ام وی ام X55 پرو و هایما S5 (یا حتی S7 پلاس) سرشاخ شود. در ادامه باید دید با توجه به قیمت، مشخصات فنی و سطح آپشن‌ها می‌تواند از پس رقبای خود برآید و همچون پدرش به خط تولید سایپا برسد یا اینکه مشابه ایدو خداحافظی تلخی با ایران خواهد داشت.




طراحی بیرونی چانگان CS35 پلاس

CS35 پلاس از نظر ظاهر هیچ‌گونه شباهتی به نسخه قدیمی خودش ندارد و حالا با ابعاد بزرگ‌تر، ساختار جعبه‌ای شکل بدنه و بهره‌مندی از خطوط تند و تیز، چهره‌ای کاملاً متفاوت را به نمایش گذاشته است؛ با این حال یک وجه اشتراک ثابت مانده و آن رعایت اصل سادگی در طراحی است. میهمان امروزمان از انواع و اقسام اِلمان‌های مدرن استفاده نموده اما هیچ‌کدام آنها خط مشی اصلی طراحی که همان زیبایی توام با سادگی بوده را خدشه‌دار نکرده‌اند‌ و هارمونی کلی به بهترین شکل رعایت شده است. 

در بخش دماغه چراغ‌های روشنایی در روز به سبک ترند جدید بهم پیوسته هستند و توجهات را در مرکز به لوگو کمپانی جلب می‌کنند. چراغ‌های اصلی هم با طرحی هوشمندانه در دو سمت سپر مخفی شده‌اند تا شبیه به هواکش‌های اسپرت جانبی به نظر رسند. جلوپنجره بزرگ ماشین هم جدا از انجام وظیفه خنک‌کاری، ظاهری خشن‌ و تا حدودی اسپرت را پدید آورده تا این کراس‌اوور کوچک تا حدی پرجذبه هم به چشم آید. 

نمای جلو چانگان cs35 پلاس تیپ 3

در نیم‌رخ نیز خطوط صاف و مستقیم با کمترین قوس ترسیم شده‌اند. حتی برجستگی گلگیرها و فرورفتگی پایین درها از همین متد پیروی می‌کند و انحنای بزرگی در هیچ بخش ماشین روئیت نمی‌شود. رینگ‌ها نیز طراحی خوبی دارند و بخصوص در تیپ 3 که 18 اینچی هستند جلوه‌ای مناسب به بخش جانبی هدیه کرده‌اند. نمای جانبی چانگان cs35 پلاس تیپ 3

با رسیدن به بخش انتهایی هم با فرمی کاملاً هماهنگ با دماغه روبرو شدیم که در آن چراغ‌های یکپارچه در ترکیب با بالچه‌ای جذاب و اگزوزهای دوگانه (آن هم از نوع واقعی!) خودنمایی می‌کنند. شیشه عقب هم نسبتاً کوتاه است که شاید مقداری روی دید راننده اثر منفی بگذارد اما در عوض جذابیت ظاهری ماشین را ارتقاء بخشیده. نمای عقب چانگان cs35 پلاس تیپ 3

در مجموع باید اعتراف کرد که چانگان CS35 پلاس خودرو خوش‌قیافه‌ای از کار درآمده و تقریباً از تمامی زوایا جذاب به چشم می‌آید. در این بین استفاده از نوارهای باریک قرمزرنگ، سقف پانورامیک بزرگ و دقت به ریزه‌کاری‌هایی نظیر طرح معلق ستون C و گرافیک جالب چراغ‌ها بر بهبود جلوه‌اش تاثیر داشته‌اند. نکته آخر اینکه با توجه به وارداتی بودن ماشین، کیفیت رنگ نیز از رقبای مونتاژ داخل بهتر به نظر می‌رسد. شاید تنها مشکل ابعاد کوچک ماشین باشد که مقداری از ابهتش کاسته که آن هم برای این سگمنت طبیعی است. خلاصه اینکه اگر بحث‌های سلیقه‌ای را وسط نکشیم، فرزند چانگان نمره خوبی در بحث طراحی ظاهری به دست می‌آورد. 


کابین و امکانات چانگان CS35 پلاس

با گشودن درب ماشین با کابین زیبا و نسبتاً باکیفیت روبرو شدیم که فضایی گرم و صمیمی را پیش رویمان قرار داد. البته وقتی می‌گوییم باکیفیت منظورمان در حد و اندازه یک خودرو اقتصادی است وگرنه به غیر از رویه داشبورد و قسمت فوقانی رودری‌های جلو، سایر بخش‌ها از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند. فرمان D شکل است و خوش‌دست نشان می‌دهد و پشت سر آن کلاستر دیجیتال که با نمایشگر عریض 10 اینچی پیوند خورده بر حس و حال مدرنیته اتاق افزوده است. نمایشگرها کنتراست تصویر قابل قبولی دارند و کیفیت تاچ هم مناسب است اما ای کاش کلاستر از قابلیت شخصی سازی بهره می‌برد تا سلایق متنوع را راضی نگاه دارد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و مجبوریم به همین تم نسبتاً فانتزی دلخوش کنیم. 

داشبورد چانگان cs35 پلاس تیپ 3

داشبورد CS35 پلاس فرمی سیال دارد اما به لطف خطوط افقی که در امتداد دریچه‌های تهویه ترسیم شده‌اند با ظاهر جعبه‌ای بیرون هماهنگ نشان می‌دهد. نکته مهم دیگر رعایت اصول ارگونومی است؛ یعنی طراحان برای رسیدن به این ظاهر زیبا و هماهنگ، راحتی را فدا نکرده‌اند و نتیجه اینکه پشت فرمان به خوبی بر فضای پیرامونی و آپشن‌ها مسلط هستیم. برای سیستم تهویه هم کلیدهای پیانویی جداگانه در نظر گرفته شده تا هنگام رانندگی در میان تنظیمات لمسی سردرگم نشویم. فقط دید پشت سر از حالت ایده‌آل فاصله دارد که آن هم به کمک دوربین دنده عقب تا حد زیادی جبران شده است. 

یک دوربین هم زیر آینه جانبی سمت راست تعبیه شده تا هنگام پارک کردن با جدول برخورد نکنیم. البته با دیدن این آپشن خیلی هم خوشحال نشدم چون بسیاری از رقبا به مجموعه کامل‌تر دوربین 360 درجه مجهز هستند که متاسفانه اینجا خبری از آن یافت نشد. تازه این تنها کسری آپشن CS35 پلاس نبود و خساست کمپانی در موارد دیگر نظیر: تنظیمات دستی صندلی‌های جلو، کیفیت متوسط دوربین‌ها، نبود گرمکن صندلی و سنسور باران و مواردی از این دست تا حدی توی ذوقمان زد. حال بماند که برای صندلی عقب هم زیرآرنجی در نظر گرفته نشده و دریچه تهویه نفرات پشتی یک تکه است! 

با تمامی این صحبت‌ها هنوز هم امکانات خوبی مثل: "سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروزکنترل (ساده)، ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، سنسور پارک عقب، چراغ‌های مجهز به سنسور نور، سیستم مشایعت و تنظیم ارتفاع از داخل، صندلی‌های تاشو عقب، سامانه پایش فشار باد تایرها، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای (جمعاً 6 عدد)، تهویه مطبوع اتوماتیک (تک کاناله)، سقف پانورامیک بازشو برقی و فرمان الکتریکی" اینجا حضور دارند تا مقداری از دلخوری اولیه‌ را از دلمان درآورند. البته باید در نظر داشته باشید که این لیست مربوط به مدل فول یا به عبارتی تیپ 3 بود و در نسخه نیمه‌فول (تیپ 2) دوربین زیر آینهبغل در کنار ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک و سقف پانورامیک از روی ماشین حذف شده‌اند. در این مدل رینگ‌ها نیز یک سایز کوچک‌تر و لاستیک‌ها باریک‌تر هستند که این امر سواری را اندکی نرم‌تر کرده اما در عوض جذابیت و هندلینگ را کاهش داده است.

از لحاظ فضاسازی هم اوضاع به نسبت انتظاری که از یک کراس‌اوور کوچک می‌رود مناسب ارزیابی شد و این یعنی 5 سرنشین (4 بزرگسال و یک کودک) در داخل ماشین از جای پا و سر کافی برخوردار خواهند بود. CS35 پلاس علیرغم فاصله محوری تقریباً برابر با ام وی ام X55 پرو جای پای بهتری در اختیار نفرات عقبی قرار می‌دهد که باید دلیل آن را در طول بیشتر ماشین جستجو کنیم. 

فضای داخلی چانگان cs35 تیپ 3

داخل کابین محفظه‌های نسبتاً خوبی هم برای قرار دادن موبایل، لیوان و اشیاء دیگر در نظر گرفته شده که کارآمد به نظر می‌رسند. صندوق عقب نیز حجمی در حدود 403 لیتر در اختیارمان قرار میدهد که هرچند عالی نیست اما کارمان را به راحتی راه خواهد انداخت. تازه با خواباندن صندلی‌های عقب می‍‌شود این فضا را تا 950 لیتر افزایش داد.

صندوق عقب چانگان cs35 پلاس تیپ 3


مشخصات فنی چانگان CS35 پلاس

اگر از موتورهای 1.5 لیتری چینی خسته شده‌اید و مشتاق پیشرانه‌ای بزرگ‌تر هستید باید بگویم اینجا سورپرایز خاصی برایتان ندارم؛ در واقع موتور CS35 پلاس نه تنها حجیم‌تر نیست بلکه با 1.4 لیتر گنجایش (حجم دقیق 1392 سی‌سی) کوچک‌تر از اکثر رقبایش می‌باشد! ولی این روزها نمی‌شود از روی حجم موتور به قدرت آن پی برد و انجین میهمان امروز ما نیز با بهره‌گیری از فناوری توربو و ترکیب آن با سیستم تزریق مستقیم سوخت (TGDI) موفق شده به پرفورمنس قابل قبولی دست یابد و حالا با حدود 158 اسب‌بخار (معادل 160 PS) قدرت و 260 نیوتن‌متر گشتاور جای نگرانی خاصی باقی نگذاشته. در واقع این خروجی برای یک کراس‌اوور 1390 کیلوگرمی کافی به نظر می‌رسد و اگر قصد مسابقه دادن با ماشین‌های قوی‌تر را نداشته باشیم به راحتی نیازهایمان را برطرف خواهد کرد. 

 موتور چانگان CS35 پلاس تیپ 3

تنها مشکل حساسیت نسبتاً زیاد پیشرانه‌های توربو GDI به کیفیت سوخت است که با توجه به نایاب شدن بنزین سوپر و وفور مکمل‌های تقلبی در بازار می‌تواند دردسرساز شود. مصرف سوخت اعلامی پیشرانه یورو 5 ماشین هم برای رانندگی در شرایط ترکیبی 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده که در عمل با شرایط خاص آب و هوایی و سوخت‌های وطنی به حوالی 8.5 لیتر (یا اندکی بیشتر) خواهد رسید. گیربکس CS35 پلاس هم از نوع 7 سرعته دوکلاچه است که با ضرائب نسبتاً نزدیک بهم تا حد زیادی جلوی هدررفت قدرت را می‌گیرد. ضمناً برای کنترل شتاب و سرعت ماشین از ترمزهای چهارچرخ دیسکی (جلو از نوع خنک شونده) استفاده شده که سیستم‌های کمکی متنوع نظیر: ABS, ESP, EBD, BA, HHC, HDC, DBF این مجموعه را یاری می‌کنند. 

سیستم تعلیق اما مقداری جای بحث دارد. البته در قسمت جلو مثل همیشه از نوع رایج مک‌فرسون استفاده شده اما در بخش عقب تعلیق ساده یکپارچه بکار رفته که در برابر رقبای مولتی‌لینک کارآیی ضعیف‌تری دارد. 

در خصوص ایمنی هم باید گفت نسخه پلاس تاکنون توسط هیچ نهاد معتبری مورد آزمایش ایمنی قرار نگرفته که بتوانیم با استناد بر گزارش آن با اطمینان در موردش نظر دهیم اما با توجه به 4 ستاره‌ای که نسل قبلی CS35 از CNCAP گرفته بود و آپشن‌های امنیتی قابل‌قبول در تیپ 3، میتوان تا حدی در خصوص امنیت ماشین خوش‌بین بود؛ هرچند به طور کلی ایمنی چیزی نیست که بشود با حدس و گمان در موردش سخن گفت. 


تجربه رانندگی با چانگان CS35 پلاس

بالاخره زمان تست عملی ماشین فرا رسید. چانگان CS35 پلاس تجربه‌ای کاملاً متفاوت با آنچه از نسخه قدیمی در ذهن داشتم را به نمایش گذاشت. در آغاز حرکت لگ توربو و تاخیر گیربکس دوکلاچه بسیار اندک بود؛ فقط کافی است دور موتور به حوالی 1500 RPM برسد تا به نقطه اوج گشتاور دست یابیم و این یعنی ماشین بدون وقفه خاصی از جا کنده می‌شود.

شتاب صفر تا صدی که ثبت کردم حدود 10 ثانیه شد که شاید عدد شگفت انگیزی به حساب نیاید اما برای یک کراس‌اوور افتصادی (البته با معیار قیمت‌های جهانی) آن هم با این سوخت و در نظر گرفتن ارتفاع تهران از سطح دریا، کاملاً راضی‌کننده است. شتاب ثانویه نیز قابل‌قبول ارزیابی شد و حتی بهنگام سبقت‌گیری یا عبور از سربالایی‌ها با مشکل خاصی مواجه نشدیم. 

گیربکس در حالت رانندگی عادی رفتار مناسبی دارد و با نرمی و دقت نسبتاً خوبی دنده‌ها را برایمان سبک و سنگین می‌کند. البته سرعت تعویض دنده‌ها با آنچه در خودروهای گران‌قیمت ژاپنی و آلمانی دیده‌ایم فاصله دارد اما از اکثر رقبای هم‌رده چینی بهتر است. در این بین دید مناسب جلو و طرفین در ترکیب با ارگونومی مطلوب ادوات، رانندگی را ساده‌تر نموده؛ بخصوص که CS35 پلاس با وجود افزایش سایز نسبت به پدرش همچنان خودرو جمع و جوری به حساب می‌آید و از این رو خیلی زود به ابعادش عادت خواهید کرد. صندلی‌ها نیز فرم راحتی دارند و با بدن انسان سازگار نشان میدهند، هرچند جای خالی تنظیمات برقی و گرمکن همچنان محسوس است. 

نکته دیگر عایق‌بندی مناسب کابین است که نه تنها جلوی ورود صدا‌های محیط بیرون (مثلاً باد و جاده) را می‌گیرد بلکه در فیلتر کردن بانگ پیشرانه هم موفق عمل می‌کند و این مهم در کنار سکوت مناسب سیستم تعلیق و قطعات داخلی، آرامش خوبی به سرنشینان هدیه کرده. حالا با این صحبت ما انتظارتان در حد لکسوس LS بالا نرود، اما شرایط میهمان امروزمان در مقایسه با رقبای هم‌قیمت مناسب ارزیابی شد.

از لحاظ کیفیت سواری هم اوضاع روبه راه است و CS35 پلاس به نرمی از دست‌اندازها عبور می‌کند. البته نه اینکه هرگز کوبشی در داخل کابین احساس نشود اما سیستم تعلیق ماشین اکثر ضربات را در خودش هضم می‌کند که برای این سگمنت واقعاً خوب است. فقط ای کاش برای تعلیق عقب هم از سیستم مولتی‌لینک استفاده می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده؛ هرچند همین حالا هم پایداری ماشین به واسطه عملکرد کم‌نقص سیستم‌های کمکی پایداری راضی‌کننده است و کنترل خودرو به این سادگی‌ها از دست خارج نمی‌شود.

ترمزها نیز واکنش‌های خوبی از خود نشان میدهند و از پس شتاب ماشین برمی‌آیند. سیستم صوتی هم صدای نسبتاً شفافی به گوش‌هایمان هدیه می‌کند، اما نبود اندروید اتو و اپل کارپلی روی سیستم مالتی‌مدیا مقداری ناراحت‌کننده است.


نتیجه گیری پایانی

چانگان CS35 پلاس خودرو بی‌نقصی نیست. در واقع با این تعلیق یکپارچه عقب، کسری آپشن‌های رایج در این سطح و ایمنی نامشخص نمیتوان آن را یک کراس‌اوور کامل دانست؛ تازه پیشرانه توربو GDI و گیربکس دوکلاچه‌اش هم دردسرهای خاص خود را دارند و ممکن است زودتر از انواع ساده دچار خرابی شوند. با این حال کارت‌های برنده نماینده چانگان بیشتر از نقاط ضعفش هستند. مثلاً همین ظاهر ساده و شیک یا کیفیت ساخت قابل‌قبول و سواری نرم و راحت، هر کدام میتوانند بهانه‌ای برای خریدنش باشند. تازه با انتخاب این محصول از شبکه خدماتی گسترده سایپا نیز بهره‌مند خواهید شد.

در این بین مزیت‌های دیگر مثل شتاب کافی و ارگونومی مطلوب ادوات داخلی هم وجود دارند که شما را به CS35 پلاس علاقه‌مند خواهند ساخت؛ فقط می‌ماند بحث قیمت که به نظرم تعیین کننده نهایی موفقیت یا شکست این محصول خواهد بود. در واقع CS35 پلاس آنقدر خاص و عالی نیست که با هر قیمت، فروش مناسب را تجربه کند اما به قدری خوب هست که با شرایط فروش منطقی به موفقیت قابل‌توجهی دست یابد؛ در واقع اگر سایپا بتواند قیمت خودرو را در حوالی همان ام وی ام X55 پرو نگاه دارد و با تداوم عرضه، نگرانی‌ها از بابت شرایط خدماتی و بازار دست‌دوم را کاهش دهد، میتوان امیدوار بود که بسیاری از مشتریان این رده، به سمت CS35 پلاس کشیده شوند؛ در غیر این صورت نمایندگان هایما، جک و چری حاضر و آماده هستند تا حریف تازه‌وارد را از گردونه رقابت خارج کنند. 

نام خودرو

چانگان CS35 پلاس

مشخصات پیشرانه

4 سیلندر 16 سوپاپ TGDI

قدرت موتور

158 اسب‌بخار

گشتاور موتور

260 نیوتن‌متر

انتقال قدرت

7سرعته دوکلاچه - دیفرانسیل‌جلو

شتاب صفر تا 100 (غیر رسمی در تهران)

حدود 10 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی رسمی

7.6 لیتر در هر صد کیلومتر

وزن

1390 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

4330 در 1825 در 1660

فاصله بین دو محور جلو و عقب (میلی‌متر)

2600


نمای از بالاتهیه و تنظیم: واحد محتوای اتو24


نظرات کاربران درباره چانگان CS35 پلاس تیپ 3

افزودن نظر
کیانوش میرزاجانی
6 بهمن 1402
سایه نگاهای سنگین مردم به ماشینای چینی در حال کمرنگ شدنه و انصافا توی حوزه های مختلف ساخت ماشین اعم از طراحی ظاهری و فنی پیشرفتاییو داشتن. همکارم چانگان جدید داره و مسافت تهران تا لواسانو رفت و برگشت طی کردیم که باید بگم راحتی خوبی داخل کابین برای سرنشینان فراهمه و سیستم تعلیقشم خوب عمل میکنه اگر پولم میرسید میخریدم این ماشینو
آریا ملک
4 بهمن 1402
در این سگمنت رقیب زیاده و بنظرم اگر بتونید یکم روی بودجتون بزارید fx بخرید بهتره
محسن فشکی
4 بهمن 1402
بازم یه جلو پنجره بزرگ و اغراق شده و طراحی فضایی چینی
سلمان بهبودی
3 بهمن 1402
پشتش نشستم ولی توی نمایشگاه از نزدیک دیدم خوشم اومد ازش. جک s5 دارم ماشین بی آزاریه دوسش دارم ولی میفروشمش اینو میخرم