معرفی
بررسی کی ام سی K7
کراساووری با ظاهر اسپرت و باطن خانواده دوست
این روزها به هر گوشه از بازار خودرویی ایران که نگاه کنید، یک کراساوور چینی با برند تغییر یافته میبینید. این رویه که پس از اعمال تحریمهای بین المللی رواج یافت، منجر به ظهور برندهای جدیدی همچون کی ام سی شد.
مثلاً همین کی ام سی K7 در حقیقت نسخه ارتقا یافته جک S7 است که در بازار چین با نام جک X7 شناخته میشود. این خودرو پس از حواشی فراوان در سال 1400 به ایران رسید و کرمان موتور آن را با برند اختصاصی خود یعنی KMC (کرمان موتور کمپانی) به بازار عرضه کرد. کراساووری با ظاهر اسپرت و باطن خانواده دوست که آمده تا موفقیتهای S5 را برای کرمانیها تکرار کند اما بدلیل حضور رقبای پرشمار دراین سطح از بازار کار دشواری در پیش دارد.
طراحی خارجی
اگر با خودروهای قبلی برند جک همچون S5 آشنا باشید، حتما میدانید که این شرکت از محصولات هیوندای برای طراحی خودروهایش الهام میگرفت اما حالا اندکی مستقلتر شده و اگر هم تقلیدی از خودروسازان مطرح جهان دارد در این کار افراط نمیکند؛ البته این روزها تعداد کثیری از ماشینها شبیه بهم شدهاند و به نظر میرسد بلایی که سر گوشیهای موبایل آمده، اکنون دارد سر ماشینها هم میآید و بسیاری از آنها علیرغم زیبایی و کارآمدی، ظاهری تکراری دارند.
کی ام سی K7 همچون دیگر رقیب خود یعنی لاماری ایما، از الگوی چراغهای مشابه با نیسان جوک استفاده میکند. در این الگو که امروزه در میان تعداد زیادی از خودروسازان جهان ترند شده چراغهای روشنایی اصلی درون سپر مخفی میشوند و دیلایتها به عنوان چراغهای آشکار در قسمت فوقانی دماغه ایفای نقش میکنند. این سبک از طراحی چراغها اخیراً مورد توجه خودروسازان چینی هم قرار گرفته و روی محصولاتی مثل ام وی ام X22 و فونیکس FX نیز مشاهده میگردد. بگذریم؛ جلوپنجره K7 بسیار بزرگ است و ترکیبش با دیلایتهای باریک، حالتی خشن و مسابقهای را پدید آورده. بخصوص که فریم چراغهای اصلی ماشین از دور شبیه به هواکشهای جانبی سپر به نظر میرسند و همین بر جذابیتهای اسپرت ماشین افزوده است.
نمای جانبی کی ام سی K7 ساده و شکیل است و در عین حال حس یک کراساوور خانوادگی را در بیننده القا میکند. یک خط از ابتدای درب جلو به چراغهای عقب متصل شده است تا ارتباط میان طراحی جلو و عقب خودرو را حفظ کند. خوشبختانه رینگهای در نظر گرفته شده برای خودرو از نوع 18 اینچی هستند و با ظاهر کلی کی ام سی K7 تطابق دارند.
در بخش عقب هم مجدداً سعی شده با استفاده از چراغهای بهم پیوسته، بالچهای با خطوط شکسته و سراگزوزهای دوگانه (که البته فیک هستند) حالت مسابقهای دماغه تکرار گردد اما در نهایت میزان خشونت و جسارت ماشین در این زاویه کمتر از قسمت جلوئی از کار درآمده.
طراحی داخلی
طراحی داخلی جک K7 نسبت به محصولات قدیمی کمپانی به بیان واقعی کلمه متحول شده است و شما کابینی متفاوت را در این محصول خواهید دید. سبک کلی طراحی کابین پویا و مدرن است و حتی میتوان گفت که کابین کی ام سی K7 به خودروهای نیمه لوکس آلمانی شباهت دارد. دو نمایشگر دیجیتالی در کابین این خودرو تعبیه شدهاند که البته به یکدیگر متصل نیستند و هرکدام در جایگاه مخصوص خود قرار گرفتهاند.
فاصله بین دو محور کی ام سی K7 معادل 2750 میلیمتر است که این مهم در کنار ارتفاع مناسب سقف فضای کافی برای نشستن چهار سرنشین بزرگسال و یک کودک را مهیا ساخته. همچنین محفظه 960 لیتری صندوق (که با خواباندن صندلیهای عقب تا 1358 لیتر افزایش مییابد) به راحتی تمام نیازهای یک خانواده را پاسخگو خواهد بود. ابعاد شیشههای کی ام سی K7 نیز مناسب است و زاویه دید خوبی حتی برای سرنشینان عقب فراهم نموده.
یکی از نکات مثبت کابین کی ام سی K7، استفاده از متریال قابل قبول در ساخت کابین این خودرو است که حس مواجهه با محصولی نیمه لوکس را به مشتری القا میکند. صفحه نمایشهای در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز کیفیت مطلوبی دارند و به راحتی میتوانید تنظیمات سامانههای مختلف را از طریق نمایشگر مرکزی خودرو تغییر دهید.
مشخصات فنی
استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری به یکی از سنتهای خودروسازان چینی تبدیل شده است و کمتر خودرو چینی را میتوان یافت که از این حجم پیشرانه استفاده نکند. کی ام سی K7 نیز جزء همین خوروهای 1.5 لیتری است که البته با کمک توربوشارژر و تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت، میتواند حداکثر 171 اسببخار قدرت و 251 نیوتنمتر گشتاور را آزاد کند که ارقام قابل احترامی برای یک موتور کمحجم هستند. با این حال استفاده از فناوریهای مدرن در ساخت موتور کی ام سی K7 سبب شده است تا این خودرو به استفاده از بنزین سوپر نیازمند باشد. در وضعیت فعلی نیز که دسترسی به بنزین سوپر چندان ساده نیست، توصیه میشود تا از مکملهای اکتان برای بهبود روند پیشرانه جک X7 استفاده کنید. نقص مشهود این پیشرانه، تاخیر در عملکرد توربوشارژر است که مشکلی شایع در خودروهای چینی محسوب میشود و اینجا بدلیل وزن سنگین K7 مقداری بیش از حد انتظار احساس میگردد. با این حال پس از لگ اولیه شاهد شتابگیری قابل قبول ماشین و کشش مناسب در سربالاییها هستیم.
گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را در کی ام سی K7 برعهده دارد که البته نسبت به سری اول گیربکسهای دوکلاچه جک پیشرفت نسبتاً خوبی داشته اما هنوز هم تحت فشار (مثلاً سربالایی شدید همراه با ترافیک) داغ میکند. این خودرو نیز مانند دیگر رقبایش یک کراساوور تک دیفرانسیل است و قابلیت آفرود ندارد، بنابراین بیشتر برای استفادههای خانوادگی مناسب به نظر میرسد. مصرف سوخت ترکیبی کی ام سی K7 نیز 8.6 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است که برای یک شاسی بلند متوسط با وزن 1735 کیلوگرم رقم قابل قبولی محسوب میشود. هرچند در عمل با توجه به سبک رانندگی، میزان ترافیک و همچنین کیفیت سوخت این عدد میتواند به حوالی عدد 10 برسد.
ترمزهای کی ام سی K7 در جلو و عقب از نوع دیسکی هستند و از ترمز کمکی نیز پشتیبانی میکنند که حاصل آن قدرت توقف قابل توجه کی ام سی K7 در مواقع ضروری است. سیستم تعلیق ماشین نیز در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است که در ترکیب با فرمان برقی نرم و روان، یک رانندگی دلچسب را برای شما فراهم خواهد کرد. البته نباید انتظار داشته باشید که یک کراساوور میانرده مثل کوپههای اسپرت به زمین چسبیده باشد و به اندازه سدانهای لوکس نرم ظاهر شود اما باید اعتراف کرد که نماینده کرمانموتور "به نسبت سگمنتی که در آن قرار دارد" هندلینگ و کیفیت سواری قابل قبولی ارائه میکند.
امکانات و آپشنها
در مقدمه مطلب اشاره کردیم که کی ام سی K7 در حقیقت نسخه ارتقا یافته جک S7 محسوب میشود، از این رو خریداران انتظار دارند تا آپشنهای بیشتری را در این خودرو مشاهده کنند که از برخی جهات به این درخواست پاسخ داده شده است.
از جمله امکانات رفاهی و ایمنی کی ام سی K7 میتوان به این موارد اشاره کرد: چهار کیسه هوا، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایرها، سنسور نور (اتولایت)، چراغهای روشنایی در روز (دیلایت)، چراغ مه شکن عقب، فرمان برقی مجهز به دکمههای کنترلی، تریم چرمی کابین، سیستم صوتی اینفینیتی مجهز به 10 بلندگو و نمایشگر 12.3 اینچی، دوربین عقب، دوربین جانبی و دوربین 360 درجه، صفحه کیلومتر دیجیتالی 12.3 اینچی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلیهای برقی راننده و سرنشین جلو به همراه گرمکن و سردکن، حافظه و ماساژور صندلی راننده، آینههای جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن، سقف پانوراما به همراه سانروف و درب صندوق عقب برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع.
با وجود آنکه آپشنهای رفاهی کی ام سی K7 مناسب و رضایت بخش به نظر میرسند، این خودرو در زمینه آپشنهای ایمنی عملکرد متوسطی دارد. برای مثال دو کیسه هوا از این خودرو حذف شده است در حالی که برخی از رقبا شش کیسه هوا دارند. دیگر آپشن حذف شده از کراساوور کرمان موتور سنسور باران است که عملکرد اتوماتیک برف پاک کنها را برعهده دارد. رادارهای مختلف همچون رادار نقطه کور و رادار تغییر خط نیز در این خودرو حضور ندارند تا راننده برای تغییر جهت تنها بر تصاویر دوربین و آینهها متکی باشد. همچنین لاستیک زاپاس این خودرو در زیر خودرو است و تنها با یک قفل ساده محافظت میشود و به راحتی امکان سرقت آن وجود دارد. استفاده از تایرهای ایرانی نیز تا حدی به کیفیت سواری خودرو لطمه زدهاند که با تعویض تایرها میتوان چسبندگی و فرمانپذیری بهتری را تجربه کرد.
رقبا و بازار
هنگامی که کی ام سی K7 در سال 1400 وارد بازار ایران شد، رقیب چندانی را پیش روی خود نمیدید اما تنها چندماه بعد دو کراساوور قدرتمند دیگر یعنی فونیکس تیگو 7 پرو و لاماری ایما این خودرو را به چالش کشیدند. حالا حتی با کمی افزایش بودجه میشود دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور که موتور بزرگتر و قویتری نسبت به رقبا دارد را نیز انتخاب نمود.
در چنین شرایطی کی ام سی K7 شرایطی متوسط را برای رقابت پیش روی خود میبیند. این کراساوور قدرتمندترین خودرو نیست اما از نظر مشخصات فنی ضعیف محسوب نمیشود. امکانات ایمنی آن در سطح متوسطی هستند اما از نظر امکانات رفاهی در سطحی مطلوب قرار دارد. ارزانترین قیمت را به مشتریان ارائه نمیدهد اما گرانترین خودرو این بخش نیز نخواهد بود. در نهایت میتوان گفت که کی ام سی K7 از نظر مزیتهای رقابتی، در حد وسط میان رقبا قرار میگیرد.
نقطه قوت بزرگ کی ام سی K7 در مقایسه با کراساوورهای تازه وارد، شبکه گسترده خدمات پس از فروش کرمان موتور در سراسر کشور است که خدمات فروش و پس از فروش این خودرو را به مخاطبین ارائه میدهند. همچنین پیشرانه کی ام سی K7 با جک S5 نیوفیس مشترک است که مزیت دسترسی به قطعات یدکی و خدمات فنی را برای این خودرو به همراه دارد؛ هرچند نباید کمبود قطعات تزئینی و بدنه این محصول را نادیده گرفت. در نهایت میتوان به شرایط فروش اقساطی کرمان موتور اشاره کرد که مزیت دیگری برای کی ام سی K7 محسوب میشود. با این حال نمیتوان کتمان کرد که کی ام سی K7 با شرایط دشواری در بازار ایران روبرو است و بایستی برنامه بازاریابی دقیق و جامعی برای موفقیت آن در نظر گرفته شود.
تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24