معرفی
نگاهی بر بهمن دیگنیتی پرایم
ظاهر وحشی، باطن آرام
یکی از تازهترین محصولات بهمن موتور پس از اوجگیری تحریمهای بین المللی، خودرویی است با نام انگلیسی دیگنیتی (Dignity) به معنای بزرگی و مقام که به عنوان جایگزین برای نام محصول چینی iX5 از برند دانگ فنگ (DFM) چین انتخاب شده است. اگرچه برند دانگ فنگ در ایران با دو محصول پرفروش ریچ (وانت دو کابین/دو دیفرانسیل) شرکت پارس خودرو و H30 Cross ایران خودرو مشهور شد، اما عرضه محصولی نوین با طراحی روز از شرکت بهمن موتور آن هم با نامی کاملا جدید و متمایز، اقدامی هوشمندانه بود.
دیگنیتی (DFM iX5) با عرضه جهانی در سال 2018، یکی از محصولات جدید شرکت DFM از کلاس کراس اوورهای سایز متوسط به شمار میآید و از این رو دارای زبان طراحی نوین و متفاوت با هر آن چیزی است که برند DFM را در ایران معرفی کرده است. شرکت بهمن موتور اخیرا در نمایشگاه خودرو تهران سال 1401، نسخه جدیدتر و برتر این خودرو با نام دیگنیتی پرستیژ را در معرض دید عموم قرار داد که در آینده نزدیک وارد مرحله فروش خواهد شد.
طراحی دیگنیتی پرایم
دیگنیتی پرایم نه تنها از نام انحصاری برای بازار ایران بهره گرفت، بلکه با لوگو متمایزی نیز عرضه شد که شانس را برای شناسایی ریشه این خودرو بر بینندگان حاضر در خیابان بست. با این حال اگر این خودرو با نشان تجاری شرکت DFM نیز روانه بازار کشور میشد، احتمالا به سختی میتوانستیم باور کنیم که این محصول در حقیقت از تولیدات شرکت دانگ فنگ چین است.
سرعت پیشرفت و بهبود سبک طراحی شرکتهای خودروسازی چینی در بازار جهانی به اندازهای زیاد است که شرکتهای داخلی به هیچ عنوان توان رقابت با آنها را ندارند. کراس اوور سایز متوسط دیگنیتی پرایم با ابعاد خارجی 4685×1865×1645 میلیمتر و سوار بر فاصله محورهای 2790 میلیمتری، از ساختاری کوپه مانند بهره میگیرد که برای بازار ایران یک اولین به حساب میآید. سبک طراحی کراس کوپه یا کراس اوور کوپه مانند، اولین بار از سوی برند باواریایی بامو و با مدل X6 به بازار جهانی معرفی شد. این سبک طراحی به اندازهای محبوبیت داشت که به سرعت در میان خودروسازان چینی و حتی اروپایی نظیر مرسدس بنز نیز رواج یافت. اگرچه برخی دیگر از محصولات چینی نظیر برند جیلی نیز قرار بود با کراس اوور کوپه به بازار ایران بازگردند، اما این مهم نصیب شرکت بهمن موتور و دیگنیتی پرایم شد تا اولین کراس کوپه بازار کشور باشد.
المان کراس کوپه بودن این خودرو در ساختار شیبدار بخش میانی سقف خودرو به سمت عقب، بسیار واضح و گیرا است و نیازی به توصیف ندارد. اما همین المان زیبایی شناختی میتواند در ساختار فضای نشیمن ردیف دوم تاثیرگذار باشد. اما المانهای طراحی به ساختار کوپه دیگنیتی پرایم ختم نمیشود. این خودرو در نمای جلو از جلوپنجره یکپارچه پهن با تریم کرومی در زمینه مشکی رنگ (مشهور به طرح کهکشانی) بهره میگیرد که در محصولات اخیر برندهای خودروساز چینی بسیار رایج شده است. اتصال این جلوپنجره با چراغهای موازی و قوسدار و هم راستا با خطوط بدنه و زیرسپر ساده و متناسب، یک ترکیب هندسی بینقص را فریاد میزند.این ترکیب هندسی در نمای جانبی با دو خط شانه شکسته نشات گرفته از گلگیرهای جلو و عقب خودرو و نمای انتهایی ساده اما پیوسته و مرتبط با سایز اجزا تکمیل میشود که اگرچه چندان منحصر به فرد و یگانه نیست، اما با رعایت ترکیبات و انسجام هندسی خودرو، یک نتیجه زیبا و چشمنواز به ارمغان میآورد که بدون تردید از نمای جلو به سرعت به عنوان دیگنیتی پرایم قابل تشخیص است. تنها ضعف این خودرو همانند سایر خودروهای چینی خوشرخ، داشتن تایرهای فاق کوتاه سوار بر رینگهای 18 اینچی و عرض نسبتا کم خودرو است که خلا هر دو فاکتور نقش بسیار پررنگی در عدم ارائه یک ساختار قلدر و قدرتمند دارند. یعنی دقیقا همان دو فاکتور اساسی که در نمای خارجی بامو X6، X4 و مرسدس بنز GLE کوپه وجود دارد.
دیگنیتی پرایم در شش رنگ متنوع عرضه میشود اما چهار رنگ مجزا آن (مشکی یاقوتی، خاکستری گرافیتی، خاکستری کهکشانی، سفید دماوندی) در طیف کوتاه میان دو رنگ سفید و سیاه میگنجند و تنها دو رنگ قرمز روناسی و آبی اطلسی از رنگهای جذاب و درخور شخصیت این خودرو هستند که آن هم بر اساس باور بسیار غلط ایرانیان مبنی بر فروش بهتر رنگهای طیف سفید و سیاه، بعید است با استقبال چشمگیر مواجه شود.
نمای داخلی دیگنیتی پرایم از طراحی مناسب و زیبا بهره میگیرد که البته این سبک نیز در میان چینیهای چند سال اخیر و نسخههای موجود در بازار ایران نیز تقریبا رایج شده است. داشبورد در بخش میانی به سمت راننده متمایل شده است تا ساختاری راننده محور ایجاد کند. غربیلک فرمان از نوع دی-کات D-Cut)/برش خورده در قسمت پایین) است و بخش مرکزی آن دایره و مزین به نشان انحصاری است که بهمن موتور برای آن در نظر گرفت. نشانگرهای پشت فرمان در دیگنیتی پرایم از نوع آنالوگ دایرهای چهار گانه برای سرعت لحظهای، دور موتور، دمای پیشرانه و میزان سوخت موجود در باک است که ضمن همخوانی بسیار عالی با المانهای داخل کابین (مخصوصا فرمان خودرو)، بسیار خوانا است و حس اسپرتی به همراه دارد.
مهمترین المانهای تزئیناتی نمای داخلی شامل استفاده از تریم مشکی پیانویی بر کنسول میانی و طرح فیبر کربن براق بر روی داشبورد است که با خطوط متعدد کرومی در جای جای این نما دنبال میشود. دوخت بخیه بر صندلیها و رودریها به فضاسازی نمای داخلی کمک شایانی کرده است. کیفیت متریال و مونتاژ قطعات قابل قبول و صندلیهای اسپرت خودرو بسیار راحت است. این مهم در خصوص ردیف دوم صندلیها با وجود داشتن سقف شیبدار و ساختار کوپه نیز صدق میکند. فضای حمل بار یکی از مهمترین قستهایی است که در کراس اوورهای کوپه تحت تاثیر قرار میگیرد اما با داشتن ظرفیتی برابر با 780 لیتر، این فضا از سطح انتظار بالاتر و برای سفرهای بین شهری بسیار مناسب است.
بزرگترین ضعف این خودرو ورود صدای پیشرانه و صدای باد در سرعتهای فراتر از 100 کیلومتر بر ساعت است. اگرچه شاید بتوان ورود صدا به کابین را بر گردن گیربکس ضریب متغیر (CVT) گذاشت و آن را از این نظر با سایر خودروهای مشابه یکسان دانست، اما ورود صدای باد به داخل کابین در چنین سرعتی تنها نشان ازعایقبندی نامناسب اتاق دارد.
آپشنها و امکانات
دیگنیتی پرایم با ویژگیهای ایمنی و رفاهی مناسبی روانه بازار شده است که مهمترین آنها شامل فرمان روکش چرمی مجهز به کلیدهای کنترلی، سانروف پانورامیک دو قسمتی، سنسور پارک عقب و جلو، صندلیهای جلو دارای گرمکن با قابلیت تنظیم برقی در شش جهت و تنظیم گودی کمر برای راننده و در چهار جهت برای سرنشین، سیستم مولتی مدیا مجهز به سیستم مسیریاب ماهوارهای و نمایشگر لمسی 10.25 اینچی، ورود و استارت بدون کلید، آینههای جانبی برقی دارای گرمکن و چراغ خوشآمد گویی، سیستم روشنایی در روز، چراغهای اتوماتیک و قابلیت تنظیم زاویه پرتاب نور به صورت برقی، چراغهای عقب تمام LED، کروز کنترل، سنسور باران (برف پاککن اتوماتیک)، در باک برقی، نمایشگر فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، سه حالت انتخابی رانندگی نرمال، اسپرت و زمستانی، کیسه ایمنی هوا جلو و جانبی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل کنترلی لمسی به همراه دریچه خروجی مجزا برای سرنشینان عقب، دوربین مجزا ثبت وقایع رانندگی و دوربین 360 درجه چشم عقاب از نوع پویا است که البته از دیدگاه کیفی، تصویر دلچسبی ارائه نمیدهد.
با این حال همچنان میتوان دیگنیتی پرایم را یک کراس اوور با ویژگیهای رفاهی و ایمنی مناسب و به اصطلاح، خودرویی پر آپشن توصیف کرد که در این بازه قیمتی بسیار قدرتمند ایفای نقش میکند.
مشخصات فنی
تقریبا همانند تمامی رقبای خود در این سگمنت، دیگنیتی پرایم نیز از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری 16 سوپاپ انژکتوری چند نقطه (MPI) مجهز به سیستم توربو بهره میگیرد. این پیشرانه قادر به تولید قدرت 148 اسب بخار در دور 5600 و گشتاور 220 نیوتن متر در دور 1800 تا 4000 است که هیچ یک در نوع خود خیره کننده و اسپرت به نظر نمیرسد. اگرچه وزن خودرو برابر با 1570 کیلوگرم است اما گیربکس ضریب متغیر با توجه به ذات کاری خود، اجازه شتابگیری سریع به این خودرو را نمیدهد.
این خودرو اندکی از تیگو 7 مدیران خودرو بزرگتر است اما از دیدگاه فنی و قوای محرکه، تقریبا با آن مو نمیزند. مشکل اصلی آن است که تیگو 7 از گیربکس دو کلاچ خشک بهره میگیرد که عملکرد فنی به مراتب بهتر از CVT به همراه دارد اما در عین حال مستعد داغ کردن و از دست دادن بازده عملکرد فنی است. بد نیست اشاره کنیم نسخه قویتر دیگنیتی یعنی پرستیژ (که در نمایشگاه اردیبهشت 1401 تهران معرفی شد و پاییز همان سال روی خط تولید رفت) با بهرهمندی از موتور قویتر 2 لیتری و گیربکس 6 دنده AT، مشکلات نسخه پرایم را ندارد و لذت رانندگی به مراتب بیشتری ارائه میکند.
سیستم تعلیق دیگنیتی پرایم در جلو از نوع مک فرسون استرات و در عقب از نوع مولتی لینک (همانند تیگو 7) است که بر رینگهای 18 اینچی آلیاژی و تایرهای 50/235 با ترمزهای دیسکی دو جداره هوا خنک در جلو و دیسکی تک جداره در عقب سوار است. سیستم فرمان خودرو از نوع کمک برقی حساس به سرعت است که اگرچه کمی از احساس اتصال راننده به کیفیت سطح مسیر میکاهد اما در مجموع میتوان گفت دیگنیتی هندلینگ خوب، فرمان پذیری و توان ترمزگیری مناسبی دارد که برای یک کراس اوور اجباری است. نقطه ضعف سیستم تعلیق استفاده از تایرهای فاق کوتاه سوار بر رینگهای نسبتا بزرگ است که باعث میشود در دست اندازها خشک و کوبنده جلوه کند. البته این ویژگی تقریبا در تمامی خودروهای چینی این کلاس یکسان است چرا که همه آنها از ستاپ تعلیق و تایرهای مشابه بهره میگیرند.
مزایا و معایب دیگنیتی پرایم
بزرگترین مزیت دیگنیتی پرایم سبک طراحی نوین و زیبای آن است. البته نباید فراموش کرد که بیشتر چینیهای جدید بازار کشور از طراحی جدید و گیرا بهره میبرند، در نتیجه زیبایی به تنهایی نمیتواند برگ برنده دیگنیتی پرایم باشد. ولی این خودرو تنها کراس اوور کوپه چینی بازار حال حاضر کشور است. با این حال فضای داخلی آن در ردیف دوم در معرض آسیب قرار نگرفته و همچنان فضای مناسبی برای سرنشینان به همراه دارد. کیفیت مونتاژ و متریال داخلی اتاق مناسب و فضای صندوق آن قابل توجه است. دید راننده به اطراف خودرو مناسب و کیفیت سواری آن قابل قبول است اما میزان ورود صدای باد و صدای پیشرانه به داخل اتاق میتواند در جادههای بین شهری کمی اعصاب خرد کن باشد. با این حال سواری آن در مقایسه با خودروهای دارای رینگهای بزرگ 20 اینچی نظیر بهمن فیدلیتی، اندکی نرمتر و معقولتر است.
سطح امکانات رفاهی و ایمنی ارائه شده در این خودرو با توجه به بازه قیمت تعیین شده، درخور و مناسب به نظر میرسد و کیفیت سواری قابل قبولی به همراه دارد. گیربکس ضریب متغیر (CVT) کم کم از خودروهای چینی بازار ایران رخت میبندد، در نتیجه استفاده از آن در دیگنیتی پرایم آن هم در بازاری که چینیهای جدید به گیربکسهای اتوماتیک معمولی روی آوردهاند، حرکت هوشمندانهای نیست. ضمناً برای خودرویی در این رده، خلا شارژر بیسیم احساس میگردد (البته نسخه پرستیژ به آن تجهیز شده)؛ همچنین شایسته بود از دوربین 360 درجه با کیفیت بالاتر استفاده میشد که متاسفانه این اتفاق هم نیفتاده است.
پیشرانه خودرو به دلیل تجهیز به سیستم توربو به صورت ذاتی به کیفیت بنزین و نوع استفاده حساس است و گیربکس CVT آن از لذت سواری و شتابگیری تند و تیز میکاهد اما در صورت حضور توربو در مدار و بویژه در شتابگیری ثانویه (در سرعتهای بالاتر)، عملکرد آن قابل قبول است.
سخن نهایی
درست است که دیگنیتی پرایم در پارامترهایی نظیر تواناییهای حرکتی و رفتار گیربکس ضعفهای کوچکی از خود نشان میدهد ولی به واسطه خصلتهای مثبت پرشمار، میتواند روی این مشکلات سرپوش بگذارد؛ مثلاً در مبحث زیبایی سنگ تمام گذاشته و با برخورداری از آپشنهای کافی، هندلینگ قابل قبول، فضای جادار کابین و صندوق، کیفیت ساخت مناسب و اعتبار شبکه خدماتی گروه بهمن، به راحتی نظرات را به خودش جلب مینماید. البته در این بین رقبای قدری نظیر تیگو 7 پرو و لاماری ایما نیز سر راهش قرار دارند که دست کم گرفتنشان کار اشتباهی است؛ حتی برادرش فیدلیتی پرایم با جعبهدنده 6 سرعته دوکلاچه تر نیز میتواند جایگزین شایستهای به حساب آید. ولی با تمامی این صحبتها نمیشود به سادگی از جذابیتهای کراساوور کوپه گروه بهمن غافل شد و در هنکام خرید این گزینه خوشقیافه و متفاوت را نادیده گرفت؛ مگر اینکه مقداری به بودجه خود اضافه کنیم و نسخه پرستیژ را برگزینیم که در این صورت از مشخصات فنی به مراتب بهتری بهرهمند میشویم. هرچند در این حالت رقبای ماشین هم قلدرتر و شکستشان دشوارتر خواهد شد.
تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24