نقد و بررسی کی ام سی (KMC)، X5، 1500cc توربو ،1403 - 1402

امتیاز این مدل از مجموع 5 رای ثبت شده

حجم موتور
1499 سی‌سی توربوشارژر و پاشش مستقیم سوخت (TGDI)
مصرف سوخت
8.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
172 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
11 ثانیه
گیربکس
6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT)
حداکثر سرعت
190 کیلومتر در ساعت

معرفی

کی ام سی X5 

  وقتی جک S5 اکسیر جوانی را نوشید!  


شاید این روزها موفقیت یک کراس‌اوور چینی در ایران به امری عادی بدل شده باشد ولی در گذشته نه چندان دور که قدمت خودروسازان این کشور کمتر و حضور رقبای مطرح جهانی در بازارمان پررنگ‌تر بود، کمتر کسی به محصولات سرزمین اژدها روی خوش نشان میداد. اما در همان دوران چینی‌ستیزی(!) کرمان‌موتور موفق شد با معرفی یک کراس‌اوور نسبتاً قوی با ظاهری مناسب و کیفیت ساخت قابل‌قبول بنام جک S5 فروش بسیار خوبی را تجربه نماید. 

استقبال مردم از این ماشین در حدی بود که کرمانی‌ها را برای عرضه نسخه اتوماتیک و پس از آن فیس‌لیفت (با مشخصات فنی متفاوت) مجاب کرد. حال پس از گذشت حدود یک دهه تولید موفق از آن مدل، شاهد جراحی زیبایی شدیدتری روی S5 هستیم. البته این بار برخلاف سری قبلی، ظاهر ماشین به کل دگرگون شده و حتی نامش هم تغییر کرده است. بله درست متوجه شدید؛ کی ام سی X5 که در چین با نام سهول X6 شناخته می‌شود در حقیقت نسخه به روزرسانی شده از همان S5 است که جدا از ظاهر جدیدتر از آپشن‌های کامل‌تر، مشخصات فنی اصلاح شده و کیفیت تا حدودی بهتر نیز بهره می‌برد. در ادامه همراهمان باشید تا ببینیم آیا این محصول آنقدر پیشرفت داشته که بتواند در شرایط رقابتی‌تر امروز، همچون دوران جوانی پدرش خوش بدرخشد یا خیر.


طراحی بیرونی کی ام سی X5

جک S5 در زمان خودش ظاهر خوبی داشت. حالا درست است که خیلی‌ها آن را به تقلید از محصولات هیوندای و فولکس واگن متهم می‌کردند اما در هر صورت آن چهره برای آن دوران، جذاب تلقی می‌شد. با این حال عرضه طولانی مدت S5 به مدت 10 سال باعث شد که جلوه‌ ماشین در برابر رقبای امروزی از بین برود و فیس‌لیفت مختصری که در سال 1400 روی ماشین اعمال گشت نیز تاثیر خاصی بر این واقعیت نگذاشت. ولی داستان X5 متفاوت است و این بار با یک تغییرچهره اساسی روبرو هستیم. البته از لحاظ ابعاد و اندازه‌ها همه چیز مشابه قبل است و حتی برخی از قسمت‌ها نظیر درب‌ و گلگیرهای عقب نیز تقریباً دست‌نخورده باقی مانده‌اند؛ اما سایر بخش‌ها به کل دگرگون شده‌اند. مثلاً در قسمت دماغه یک جلوپنجره بزرگ در ترکیب با دیلایت‌های خشن و چراغ‌های مخفی شده در سپر، چهره‌ای مدرن را پیش رویمان قرار داده‌اند که با معیارهای روز هماهنگ می‌باشد.

نمای روبروی کی ام سی X5 - اتو24

حتی در نیم‌رخ که شاهد کمترین تفاوت با S5 هستیم هم رینگ‌ها، آینه‌ها و گلگیر جلو دستخوش تغییر شده‌اند و اصلاح برخی جزئیات دیگر نظیر زه جانبی و همرنگ شدن دستگیره درب‌ها با بدنه، X5 را شکیل‌تر نشان میدهند. روی سقف نیز به جای سانروف ساده از مدل جذاب پانورامیک استفاده شده که جدا از کاربردش، ظاهری زیباتری دارد. فقط ای کاش رینگ‌های 18 اینچی هم بزرگ‌تر میشدند یا حداقل از آفست بهتری بهره می‌بردند.

نمای جانبی کی ام سی X5 - اتو24

سانروف پانورامیک کی ام سی X5 - اتو24

در انتهای ماشین چراغ‌ها به سبک ترند روز به یکدیگر پیوند خورده‌اند و تغییر سپر و درب صندوق در کنار استفاده از بالچه متفاوت و آنتن کوسه‌ای دست به دست هم داده‌اند تا هیچ کس متوجه یکسان بودن پلتفرم X5 با S5 نشود. البته ممکن است از اینکه اهرم بازکن صندوق همراه با پلاک به داخل سپر نقل مکان کرده خوشتان نیاید و از سراگزوزهای فیک که جایگزین مدل واقعی قبلی شده‌‎اند شکایت کنید، اما این مشکلات کوچک در برابر ارتقاء مناسبی که در جای‌جای بدنه صورت گرفته چندان مهم به نظر نمی‌رسند. 

نمای عقب کی ام سی X5 - اتو24


کابین و امکانات کی ام سی X5

در داخل کابین کی ام سی  X5هم به غیر از بحث ابعاد و اندازه‌ها، شباهت دیگری با S5 دیده نمی‌شود. خوشبختانه جدا از بهبود ظاهر، روی ارتقاء کیفیت هم مقداری تلاش شده و حالا جنس چرم صندلی‌ها و متریال بکار رفته در بخش‌های مختلف (بخصوص قسمت جلوئی اتاق)، تا حدی بهتر از قبل به نظر می‌رسد. کلاستر 7 اینچی دیجیتال و فرمان D شکل کی ام سی X5 شباهت زیادی به J7 دارند اما در ادامه شاهد خطوط متفاوتی هستیم که فرمی سیال را به نمایش گذاشته‌اند. نمایشگر بزرگ 12.8 اینچی مرکزی نیز با کیفیت تصویر و تاچ مناسب حس خوبی به راننده منتقل می‌کند، هرچند شخصاً ترجیح میدادم از سایز این نمایشگر کاسته می‌شد و در عوض کلیدهای فیزیکی بیشتری در اختیارم قرار می‌گرفت.


داشبورد کی ام سی X5 - اتو24


فرمان دی کات کی ام سی X5 - اتو24


 متاسفانه حتی برای استفاده از آپشن‌های پرکاربرد نظیر تهویه هم باید دست به دامان سیستم مالتی‌مدیا شویم که به نظرم در هنگام رانندگی، مقداری حواس انسان را پرت می‌کند. البته مهندسان جک (یا شاید بهتر است بگویم سهول) سعی کرده‌اند با قرار دادن نمایشگر در بالای داشبورد و استفاده از تصاویر درشت، دسترسی به تنظیمات را تسهیل نمایند اما باز هم جای خالی کلیدهایی عادی احساس می‌شود. بگذریم؛ دنده کی ام سی X5 به شکل الکترونیکی از طریق یک کلید گردان تغییر حالت میدهد که عادت کردن به آن به مقداری زمان نیاز خواهد داشت.


اهرم تعویض دنده الکترونیکی کی ام سی X5 - اتو24


متاسفانه اینجا خبری از سیستم تیپ‌ترونیک و پدل شیفتر هم نیست و باید با همان پدال‌های گاز و ترمز ماشین را کنترل نمائید. سقف پانورامیک نور خوبی به داخل کابین وارد می‌‎کند و همین باعث شده فضای داخلی مقداری دلبازتر به چشم آید. طراحی و فوم صندلی‌ها نیز مقداری بهتر از قبل شده اما باز هم از لحاظ ارگونومی نمره ایده‌آل را نمی‌گیرد. مثلاً اگر بلندقامت باشید ممکن است بدلیل خالی ماندن زیر زانوهایتان دچار خستگی زودرس شوید هرچند این مشکل برای افراد با قد متوسط چندان محسوس نخواهد بود. 


کابین کی ام سی X5 - اتو24


به طور کلی میتوان گفت که کی ام سی X5 فضای کافی برای 4 سرنشین بزگسال و یک کودک را فراهم ساخته ولی بدلیل عرض کم صندلی عقب به سختی میتواند پذیرای 3 نفر بزگسال (با جثه متوسط یا درشت) دراین قسمت باشد. راستی صندلی‌های جلوی X5 از گرمکن بهره می‌برند و برای راننده تنظیمات برقی با حافظه در نظر گرفته شده است. نکته مثبت دیگر اینکه آینه‌های جانبی به حافظه صندلی راننده متصل هستند که این نکته کار را برای استفاده چند نفر از یک خودرو بسیار ساده می‌سازد. 


تنظیمات صندلی راننده در کی ام سی X5 - اتو24

به طور کلی کی ام سی X5 در بسیاری موارد مجهزتر از S5 شده اما نمیدانم چرا همچنان از برخی آپشن‌های رایج در این سطح نظیر ایربگ‌های پرده‌‎ای، پدل شیفتر، شارژر وایرلس و آینه الکتروکرومیک بهره‌ای نبرده است. حالا با نبودن صندوق برقی و رادار نقطه کور می‌شود کنار آمد ولی دیگر چرا تهویه دوکاناله اتوماتیک (که روی نسل قبلی همین ماشین بود) را هم حذف کرده‌اید؟! در هر صورت مجبوریم با این کسری‌ها کنار بیائیم و به تجهیزات دیگر ماشین از قبیل: "بلوتوث، Android Auto ،Apple Carplay، دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب، برف‌پاک‌کن هوشمند، چراغ‌های مطالعه مجزا برای ردیف جلو و عقب، Coolbox، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم امنیتی تشخیص مانع برای شیشه‌های جانبی و سانروف، چراغ‌های اصلی LED مجهز به سنسور نور و سیستم مشایعت، کروزکنترل، نورپردازی داخل بلندگوهای جلو، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد و فرمان الکتریکی حساس به سرعت (با قابلیت تنظیم در دو جهت)" دلخوش کنیم. نکته جالب اینکه تمامی صندلی‌های X5 سنسور وزنی دارند و اگر بچه‌ها در ردیف عقب از بستن کمربند ایمنی سرباز زنند، راننده متوجه خواهد شد! 

راستی تا یادم نرفته این را هم بگویم که صندوق عقب X5 حدود 485 لیتر حجم دارد که برای استفاده‌های معمول فضای کارآمدی در اختیارمان قرار میدهد. در داخل اتاق هم محفظه‌های خوبی تعبیه شده تا دستمان برای قرار دادن اشیاء مختلف باز باشد.


مشخصات فنی کی ام سی X5

کی ام سی X5 از لحاظ مشخصات فنی شباهت غیرقابل انکاری با جک S5 (نسخه فیس‌لیفت) دارد؛ یعنی اینجا هم موتور 1.5 لیتری توربو با سیستم پاشش مستقیم سوخت GDI در اختیارمان هست که حدود 172 اسب بخار قدرت (دورموتور 5500) تولید می‌کند و آن را از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر، به چرخ‌های جلو می‌رساند. البته پیشرانه X5 در برخی جزئیات (عمدتاً نرم‌افزاری) ارتقاء یافته و حالا با 280 نیوتن‌متر گشتاور (از دور 1800 الی 3500) چیزی در حدود 30 نیوتن‌متر تورک بیشتر از S5 تولید میکند. این قضیه در کنار اصلاحات گیربکس باعث شده جعبه‌دنده نیز با موتور مقداری هماهنگ‌تر شود. با این حال هنوز هم تغییرات در حدی نیست که پشت فرمان احساس کنید با محصولی کاملاً متفاوت سر و کار دارید. 

البته بد نیست اشاره کنیم که پیشرانه یورو 5 کی ام سی X5 قابلیت تولید قدرت بیشتر را هم داشته اما کرمان‌موتور در راستای سازگاری با بنزین موجود در کشور ترجیح داده قدرت را محدود و در عوض دوام را بالا بَرد. برای سیستم تعلیق هم در بخش جلو از مدل مک‌فرسون و عقب چند اتصالی استفاده شده است. ترمزهای ماشین 4 چرخ دیسکی هستند و از انواع و اقسام سیستم‌های کمکی نظیر ESC, HAC, HBA, BOS, TCS بهره می‌برند.


تجربه رانندگی با کی ام سی X5

وقتی برای اولین بار پشت فرمان کی ام سی X5 می‌نشینید باید به چند چیز عادت کنید. اول اینکه کلید گردان تعویض دنده برای افرادی که جدیداً با این مدل آشنایی پیدا کرده‌اند مقداری بددست به نظر می‌رسد، هرچند پس از مدتی این قضیه برایتان عادی خواهد شد. دومین نکته کمبود کلیدهای فیزیکی است، یعنی باید حتماً قبل از شروع رانندگی کمی با نمایشگر مرکزی کار کنید تا محل قرارگیری آپشن‌های مختلف در ذهنتان حک شود. 

خوشبختانه بدلیل کیفیت تاچ خوب و ابعاد بزرگ کلیدهای مجازی می‌توان با این مورد هم کنار آمد. در شروع حرکت لگ کوتاه مربوط به توربو و سیستم دوکلاچه گیربکس مقداری محسوس است اما شرایط کلی به نسبت آنچه در جک S5 تجربه کرده بودم بهتر به نظرم آمد. گویا بدلیل افزایش گشتاور موتور، میزان هماهنگی جعبه‌دنده با پیشرانه بهبود یافته، هرچند هنوز هم در هنگام نیاز به دنده معکوس با تاخیرهایی روبرو هستیم. 

 ابعاد X5 آنقدر درشت نیست که رانندگی در شهر را دشوار سازد. فقط دید قسمت جلو و عقب مقداری ضعیف است که آن هم به کمک دوربین 360 درجه (که کیفیت قابل قبولی هم دارد) جبران شده. متاسفانه اینجا از نعمت رادار جانبی برخوردار نیستیم اما در عوض آینه‌های نسبتاً بزرگ ماشین نقطه کور چندانی ندارند. سیستم صوتی هم با بهره‌مندی از ده بلندگو و یک ساب‌ووفر صدای خوبی به گوش‌‌هایمان تقدیم می‌کند که به نظرم نسبت به اکثر رقبای این رده قیمتی برتری دارد. 

عایق بندی کابین نیز در مقایسه با S5 بهبود یافته و در هنگام رانندگی معمولی صدای چندانی از جانب سیستم تعلیق، لاستیک‌ها و پیشرانه به داخل اتاق نفوذ نمی‌کند. البته این یک مرسدس بنز لوکس نیست و طبیعتاً با سیستم تهویه روشن و یا رانندگی در دورهای بالا مقداری از آرامش سرنشینانش کاسته می‌شود اما به نسبت یک کراس‌اوور میان‌رده (حتی با معیار جهانی کاملاً اقتصادی و ارزان) عایق‌بندی قابل‌قبولی دارد. سواری ماشین هم مقداری نرم‌تر از جک S5 شده است. البته هنوز هم تکان‌های طبیعی کراس‌اوورهای غیرلوکس را داریم اما شرایط کلی (نسبت به سگمنت ماشین) راضی‌کننده است. فقط نرم‌تر شدن سواری مقداری از قدرت فرمان‌پذیری ماشین را کاهش داده که اگر با سرعت مجاز رانندگی کنید متوجهش نخواهید شد.

به طور کلی این ماشین برای رانندگی تهاجمی ساخته نشده و با شتاب صفر تا صد حدود 11.8 ثانیه (البته در گرمای تابستان آن هم در ارتفاع تهران با بنزین معمولی) برای کل‌کل با سایر ماشین‌ها گزینه ایده‌آلی به نظر نمی‌رسد. با این حال شتاب و کشش ماشین برای استفاده‌های خانوادگی، مسافرت با سرنشینان کامل و سبقت‌گیری در سربالایی‌های جاده‌ای کاملاً کافی است. فقط نبود آپشن تیپ‌ترونیک در مسیرهای کوهستانی مقداری دردسرساز می‌شود زیرا گیربکس آنقدرها باهوش نیست که نیاز به تعویض دستی را هرگز احساس نکنید! ترمزهای ماشین هم با اینکه بهترین در نوع خود نیستند اما در مجموع رفتار قابل‌قبولی دارند و با خط ترمز صد تا صفر حدود 47 الی 48 متر تقریباً قابل‌اعتماد نشان میدهند.

راستی در خصوص مصرف سوخت نباید گول موتور کوچک 1.5 لیتری ماشین را بخورید چراکه کی ام سی X5 بنا به دلایلی نظیر حساسیت به کیفیت سوخت و وزن نسبتاً سنگین 1560 کیلوگرمی، در هر صد کیلومتر پیمایش شهری به چیزی در حدود 10.5 لیتر بنزین نیاز خواهد داشت که البته در مسیرهای برون شهری این عدد به 7.5 لیتر کاهش می‌یابد.


نتیجه گیری پایانی

از یک جهت میتوان گفت که پشت ظاهر جدید کی ام سی X5 همان جک S5 قدیمی خفته؛ پلتفرم و مشخصات فنی که تقریباً همان است و علیرغم بهبود سطح آپشن‌ها همچنان کمبودهای در لیست تجهیزاتش مشاهده میشود. تازه در راستای سازگاری با سوخت وطنی، شتاب ماشین هم از سطح خوب (در نسخه‌های خارج از کشور) به معمولی تنزل درجه پیدا کرده و خلاصه اینکه با خودرو ایده‌آلی سر و کار نداریم. اما در روی دیگر سکه مزیت‌های زیادی وجود دارند که میتوانند بازی را به سود نماینده کرمانی‌ها تغییر دهند. مثلاً اینکه در بازار بسته ما "که ماشین حکم یک کالای سرمایه‌ای را دارد" خودروهای با عمر عرضه کوتاه "هرچقدر هم که خوب باشند" عاقبت به خیر نخواهند شد. نمونه زنده‌اش ام‌جی GS که با موتور 2 لیتری توربو بسیار قوی و ساختار دودیفرانسیل، اکنون در حال رقابت با ام وی ام X55 پرو است! خوب پس نتیجه می‌گیریم قدیمی بودن پلتفرم میهمان امروزمان در شرایط خاص کشور ما نه تنها عیب نیست بلکه برعکس به فراوانی قطعات یدکی و به دنبال آن بازار دست دوم بهتر منتهی شده. کرمان‌موتور هم از لحاظ گستردگی نمایندگی‌ها و کیفیت خدمات عملکرد تقریباً قابل‌قبولی داشته و به نوعی جزء معتبرهای بازار محسوب می‌شود. 

نکته دیگر اینکه X5 علیرغم تمامی شباهت‌هایش به جک S5، در اکثر پارامترها کم و بیش پیشرفت داشته و حالا با کیفیت بهتر، سواری نرم‌تر، گشتاور بالاتر، تجهیزات کامل‌تر و ظاهر به‌روزتر قادر است بهتر از قبل به شما خدمات رسانی نماید. در خصوص کاهش قدرت موتورش نسبت به نمونه‌های خارجی هم میتوان گفت که به ناک نزدن و دوام بالاتر پیشرانه می‌ارزد! فقط می‌ماند بحث قیمت که اگر کرمان‌موتور موفق شود با عرضه مناسب، بهای ماشین را (که در زمان نگارش این متن خیلی گرانتر از نرخ کمپانی است) به رقم رسمی نزدیک کند این مسئله هم حل خواهد شد. در واقع با نرخ کمپانی، رقبای پیش روی X5 محصولاتی مثل ام وی ام X55 پرو، تیگارد X35 و چانگان CS 35 پلاس خواهند بود که هرچند هرکدام مزیت‌های خاص خودشان را دارند اما به این راحتی‌ها از پس نماینده چغر کرمان‌موتور بر نمی‌آیند. بخصوص که X5 از لحاظ جثه درشت‌تر است و با تعلیق عقب چند اتصالی به اکثر رقبای حاضر در این سطح فخر می‌فروشد.


نام خودرو

کی ام سی X5

مشخصات پیشرانه

4 سیلندر 1.5 لیتری توربو GDI

قدرت موتور

172 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه

گشتاور موتور

280 نیوتن‌متر از 1800 الی 3500 دور بر دقیقه

انتقال قدرت

6 سرعته دوکلاچه – دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا 100 (غیر رسمی در تهران)

حدود 11.8 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر

وزن

1560 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

4505 (طول)، 1850 (عرض)، 1698 (ارتفاع)

فاصله بین محورهای جلو و عقب (میلی‌متر)

2660


تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24


نظرات کاربران درباره کی ام سی (KMC) X5 1500cc توربو

افزودن نظر
علی فلاح
30 مرداد 1403
بجاش یه سراتو سایپایی تمیز بگیری شرف داره به این. حداقل می دونی بادووم تره و هزینه نگهداریش به مراتب پایین تره
نجاتی
30 مرداد 1403
نقد شوندگیش خوبه و موقع فروش خواب نداره
محمد سامانی
29 مرداد 1403
مدتیه صفر خریدم در مجموع راضی هستم ولی ای کاش پیشرانه های چینی های حال حاضر بازار تنفس طبیعی بودن که با بنزین بی کیفیت داخلی سازگار بودند حتی اگر این تنفس طبیعی بودن منجر به این میشد که کمی شتاب کمتری هم داشته باشن
محسن
29 مرداد 1403
باز کرمان میزنه میدونی لنگ قطعه نمیمونی