نقد و بررسی هیوندای، آزرا (گرنجور)، 2400cc، 2019 - 2018

امتیاز این مدل از مجموع 10 رای ثبت شده

حجم موتور
2360 سی‌سی GDI
مصرف سوخت
8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر
حداکثر قدرت
187 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
9.7 ثانیه
گیربکس
6 سرعته خودکار
حداکثر سرعت
213 کیلومتر در ساعت

معرفی


نگاهی بر هیوندای آزرا (گرنجور) نسل ششم-IG/2018-2019

  قربانی تحریم‌  

پروژه تولید خودروهای سدان نیمه لوکس یا به اصطلاح پریمیوم از سوی شرکت خودروسازی کره‌ای هیوندای، به هیچ عنوان موضوع جدیدی نبود. این خودروساز در میانه دهه 1980 میلادی، سدانی تحت نام آزرا یا گرنجور (Grandure) را روانه بازار کرد. این مدل از همان ابتدا تا پیش از سال 2008 و زمان عرضه مدل جنسیس سدان، برترین و لوکس‌ترین محصول تولیدی هیوندای بود. پس از آن که جنسیس سدان در سال 2016 به برند لوکس‌ساز زیرمجموعه هیوندای بدل شد، آزرا بار دیگر عنوان لوکس‌ترین محصول سواری هیوندای را ازآن خود کرد.

هر دو نام گرنجور و آزرا برای مورد خطاب قرار دادن این مدل درست است. دلیل آن است که هیوندای از همان ابتدا با توجه به بازار هدف، نام اصلی گرنجور را برای بازار آسیای شرق و برای بیشتر بازارهای خارجی، نام آزرا را انتخاب کرد.


بدشانس‌ترین آزرا

نسل چهارم این خودرو با کد شناسایی TG، بین سال‌های 2005 تا 2011 برخط تولید قرار داشت و در قبل و پس از فیس لیفت، از سوی وارد کننده رسمی هیوندای موتورز، یعنی آسان موتور، به بازار کشور تزریق شد و از قضا دقیقا همانند دو برادر دیگر خود، سوناتا و سانتافه، به یکی از محبوب‌ترین، لوکس‌ترین و خوش قیمت‌ترین خودروهای وارداتی بازار کشور بدل شد.

نسل پنجم (HG)، نیز در پس نسل چهارم، اما در مدت زمان کوتاه‌تر و تیراژ بسیار کمتر روانه بازار ایران شد. پس از آن، منع واردت خودروهای مجهز به پیشرانه‌های حجیم‌تر از 2.5 لیتر، باعث شد آزرای V6 با پیشرانه حجیم‌تر از 3.0 لیتر، نتواند در بازار ایران حضور پیدا کند. واردات آزرا متوقف شد و ادامه مسیر آسان موتور در بازار وارداتی‌های کره‌ای، با مدل‌ کوچک‌تر و ساده‌تر سوناتا ادامه یافت. آسان موتور نمی‌خواست بازار سوناتا را با عرضه نسخه چهار سیلندر 2.4 لیتری آزرا (به منظور پیروی از قانون منع واردات) با خطر مواجه کند. در نتیجه قیدش را زد تا   بازار سوناتای خوش فروش خدشه‌دار نشود.

با بهبود روابط جهانی بر اثر توافق برجام، شریک تولیدی هیوندای در بازار ایران (کرمان موتور) بال و پر تازه‌ای گرفت. ضمن آغاز تولید داخلی برخی نمونه‌های اقتصادی‌ترنظیر الانترا، i10 و اکسنت، دست بر بازار واردات نیز گذاشت و نسخه نسل ششم آزرا با کد شناسایی IG را روانه بازار کرد. از آنجایی که عمر توافق برجام بسیار کوتاه بود، این مدل نیز در تیراژی به مراتب کمتر از نسل پنجم در بازار ایران حضور یافت. در حقیقت تیراژ واردات آزرا IG تنها به دو سال 2018 و 2019 محدود شده و تعداد آن در بازار کشور به اندازه‌ای محدود است که باید خوش شانس باشید تا یکی از آن‌ها را از نزدیک در خیابان‌های سطح شهر ببینید. به دلیل واردات این خودرو از سوی کرمان موتور، از دیدگاه سطح آپشن‌ها، هیچ تفاوتی میان نسخه 2018 و 2019 وجود ندارد.


طراحی آزرا IG

بلند پروازی و رادیکال گرایی گروه خودروسازی هیوندای-کیا در بخش طراحی، در زمان عرضه نسل پنجم آزرا به خوبی مشخص است. اما این گروه به آرامی از این بلند پروازی کاست و در نسل ششم، آزرا را با ظاهری معقول‌تر، منطقی‌تر و عامه پسند‌تر روانه بازار کرد. این رویه طراحی در سوناتا هم نسل نیز به چشم می‌خورد.

به همین دلیل اگر نسل ششم آزرا را با نسل پنجم آن مقایسه کنیم، آن شخصیت رادیکال با چراغ‌های کشیده و بزرگ جلو و عقب نسل پنجم را در آن نمی‌بینیم. نسل ششم در عوض در نمای جلو یک ظاهر شسته رفته‌تر و مینیمال‌تر از نسل پنجم دارد. چراغ‌های جلو اندکی فشرده‌تر و نمای کلی بخش پوزه خودرو (سپر مه‌شکن‌ها و چراغ‌ها)، بسیار شبیه به سری 6 ب ام و نسل سوم (F13/F12) است.نمای جلو آزرا IG

چراغ جلو آزرا IG

قوس مشهور برجسته روی گلگیر عقب آزرا در نسل ششم نیز همچنان حفظ شده است با این تفاوت که این قوس حالا تاثیر کمتر و نامحوس‌تری بر اجزا بدنه دارد. در نتیجه قوس گلگیرهای عقب در نسل ششم تداخلی با شیشه درهای عقب و ستون C خودرو ایجاد نمی‌کند و نمای جانبی شیشه‌های خودرو، طراحی تمیزتری دارد. چراغ‌های پیوسته عقب خودرو هنوز هم المان‌های اصلی نسل پیشین را حفظ کرده است اما بدون تردید، از گرافیک بسیار زیباتری بهره می‌گیرد که ظاهر نمای انتهایی را به شکل بسیار زیادی به نمای عقب داج چارجر مدل 2015 به بعد شبیه کرده است. طراحی نمای خارجی آزرا نسل ششم را باید بدون اغراق بسیار زیباتر، همه پسند‌تر و سنگین‌تر از نسل‌های پیشین دانست. هرچند این ظاهر در سال 2019 مورد فیس لیفت ماژور (فیس لیفت و تغییرات ظاهری بسیار عمده) قرار گرفت و زبان طراحی کاملا جدید هیوندای را سرلوحه خود قرار داد.نمای جانبی آزرا IGنمای پشت آزرا IG

نمای داخلی آزرا IG الهام بسیار زیادی از طراحی خارجی برده است. سادگی، المان اصلی تشکیل دهنده طراحی داخلی خودرو است. داشبورد با خطوط افقی و تریم تک رنگ طوسی یکدست (دو رنگ، در تناسب کامل با صندلی‌ها و رودری‌ها در نسخه‌های خارج از بازار ایران) تزئین شده است. کنسول میانی با ارتفاع و عرض قابل توجه، فضای نشیمن را به دو بخش کاملا مجزا تقسیم کرده و ضمن دربر گرفتن اهرم دنده، به بخش میانی داشبورد متصل می‌شود تا در ظاهری شبیه به محصولات رنو پس ازسال‌های 2010، در نهایت سادگی به نمایشگر سیستم مولتی مدیا متصل شود.

عدم استفاده هیوندای از سبک طراحی اسپرت یا هیجان انگیز درنمای داخلی نسل ششم آزرا، کاری کاملا صحیح و منطقی است. در نتیجه غربیلک فرمان خودرو با داشتن چهار نقطه اتصال و نشانگرهای دایره‌ای پشت فرمان، بیشتر در پی القا حس لوکس‌گرایی است تا اسپرت‌گرایی.


داشبورد آزرا IG


آپشن‌ها و امکانات

این که آزرا پس از جنسیس سدان، دومین محصول لوکس هیوندای به حساب می‌آمد به این معنا است که آزرا نسل ششم نیز باید تا حد زیادی انتظارات مشتریان را برآورده می‌کرد. با تجهیز به ویژگی‌های مهمی چون سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کروز هوشمند، کنترل حرکت در سربالایی، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سیستم روشنایی در روز، سیستم روشنایی اتوماتیک مجهز به لامپ‌های LED بهمراه ویژگی خوش آمدگویی و بدرقه، مدیریت پایداری خودرو، اتوهولد، ترمز پارک برقی، نمایشگر 8 اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا، دوربین دید عقب و جانبی با دید 360 درجه، مجموع 9 کیسه ایمنی هوا، ورود و استارت بدون کلید، گرم‌کن برای فرمان و چهار صندلی، سردکن صندلی‌های جلو، سقف پانوراما و سانروف، این خودرو یک گزینه پریمیوم و پرآپشن در بازار دست دوم‌های امروز کشور به حساب می‌آید، اما قیمت آن با توجه به تجهیزات و رقبای هم رده اروپایی در بازار، اندکی تیزتر از آن چیزی است که از برند هیوندای انتظار می‌رود.


مشخصات فنی، تلاش برای جبران خلا‌ها

آسان موتور به دلیل عدم هماهنگی با قوانین کشور به منظور واردات نسخه V6 آزرا، قید واردات این خودرو را به طور کلی زد. کرمان موتور اما به نسخه مجهز به پیشرانه چهار سیلندر بسنده کرد و آزرا نسل ششم را با این پیشرانه روانه بازار کشور کرد. در نتیجه آزرا نسل ششم تنها آزرا ایران است که با پیشرانه ضعیف‌تر چهار سیلندر به بازار عرضه شد.

این خودرو گران‌قیمت‌تر و پریمیوم‌تر، با وجود تجهیز به یک پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی، به لطف استفاده از سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI)، حرف‌هایی برای زدن دارد. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 187 اسب بخار و گشتاوری معادل 241 نیوتن متر تولید کند که به هیچ عنوان قابل مقایسه با پیشرانه قدرتمندتر V6 نسل‌های پیشین نیست.

 گیربکس شش سرعت اتوماتیکی که با این پیشرانه هماهنگ شده است، شتاب اولیه 9.7 ثانیه‌ای برای این آزرا 1556 کیلوگرمی به همراه می‌آورد که در حقیقت با نزدیک بودن بیش از حد به عدد 10 ثانیه، چندان جالب توجه و خیره کننده نیست و به هیچ عنوان نمی‌تواند جای خالی پیشرانه‌های قدرتمندتر V6 را پر کند. با این اوصاف مالک شاید بتواند به مصرف سوخت مناسب 8.5 لیتری این خودرو به عنوان یکی از معدود نقاط قوت فنی دل خوش کند.


مزایا و معایب آزرا IG

آزرا نسل ششم یک سدان پریمیوم (نیمه لوکس) بسیار جذاب، سنگین و زیبا است که از این نظر شاید بیشتر از هرچیز دیگر، به نسل چهارم خود (TG) شبیه باشد. با استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون استرات در جلو و چند نقطه اتصال (مولتی لینک) در عقب، می‌تواند لذت سواری شبیه به رقبای اروپایی خود فراهم کند. حجم صندوق نیز برابر 515 لیتر است که برای این کلاس بدنه عدد قابل قبولی به حساب می‌آید؛ بخصوص که برای رسیدن به این ظرفیت مناسب، محدودیتی در فضای داخل کابین ایجاد نشده و درنتیجه نماینده هیوندای برای لذت بردن از سفرهای خانوادگی گزینه خوبی به نظر می‌رسد. 

کیفیت متریال و مونتاژ داخلی در آزرا را می‌توان یکی از برترین‌های هیوندای دانست. به این ترتیب که شاید بتوان آن را از دیدگاه کیفیت هم رده یا نزدیک به سری 5 ب‌ام‌و یا فولکس واگن پاسات دانست. از دیدگاه آپشن‌های رفاهی اما این خودرو یک سر و گردن از رقبای هم رده پایین‌تر می‌ایستد. این در حالی است که قیمت گزینه دست دوم این خودرو نیز همچنان رقم توجیه نشده و بسیار زیادی است که از تیراژ واردات بسیار کم آن نشات می‌گیرد. این مهم همچنین بر فراوانی قطعات و سهولت سرویس‌ها و خدمات پس از فروش آن تاثیر منفی می‌گذارد.

شاید برای کرمان موتور اهمیت چندانی نداشت اما آسان موتور دقیقا به دلیل عملکرد ضعیف‌تر پیشرانه چهار سیلندر از واردات نسل ششم گذر کرده بود. در نتیجه، آزرا IG ضمن داشتن بهترین طراحی در میان آزراهای موجود در بازار ایران، از دیدگاه توان فنی عملکردی مایوس کننده دارد.


سخن نهایی

آزرا IG خودرویی برازنده، پریمیوم، سنگین و باوقار است که اگر با قیمت منطقی و تیراژ بالا در بازارمان عرضه می‌شد میتوانست علیرغم ضعف پیشرانه به موفقیت خوبی دست یابد؛ اما تحریم‌ها باعث شد این محصول در تعداد بسیار اندک در ایران حضور یابد و همین امر به مشکلاتی نظیر حباب قیمتی و کمبود لوازم یدکی (البته به غیر از قطعات مشترک با سایر محصولات هیوندای) منجر شد. در واقع با این برچسب قیمتی نماینده هیوندای مجبور است با رقبای قدری همچون فولکس واگن پاسات (B8) سرشاخ شود که با توجه به شتاب حدود 2 ثانیه ضعیف‌تر آزرا و اعتبار برند پایین‌تر هیوندای، کار دشواری به نظر می‌رسد. البته اگر اهل شتاب و لذت رانندگی باشید حتی خودرو ارزان‌تری نظیر رنو تلیسمان هم میتواند گزینه مناسبی برایتان باشد، هرچند که از نظر کیفیت سواری به پای آزرا نخواهد رسید. 

راستی هیوندای سوناتا هیبریدی یا کیا اپتیما نیز با اینکه خصلت‌های لوکس به مراتب کمتری دارند قادرند به لطف قیمت ارزان‌تر و بازار دست دوم بهتر (قدرت نقدشوندگی سریع‌تر) جایگزین منطقی برای آزرا IG باشند. با این حال برای آنهایی که به دنبال یک خودرو خاص هستند هیوندای آزرا IG یک گزینه منحصر به فرد به حساب می‌آید که با وجود قیمت گران، موتور نه چندان قوی و کمبود برخی از لوازم یدکی، ممکن است وسوسه کننده باشد. بخصوص که با این طراحی چشم‌نواز به این زودی‌ها دموده نخواهد شد، با پیشرانه تنفس‌طبیعی دردسرهای رقبای توربو را به مالک تحمیل نمی‌کند و بواسطه کیفیت ساخت مناسب ماندگاری قابل‌قبولی خواهد داشت.

تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24


نظرات کاربران درباره هیوندای، آزرا (گرنجور)، 2400cc، 2019 - 2018

افزودن نظر
شاهین شکوری
2 مرداد 1402
قیمتش واقعا غیر منطقی بالا رفته درسته کره ای ها پیشرفت کردن ولی هنوز راه دارن به آلمانیا برسن و نباید قیمتش همرده ماشینای آلمانی باشه
مجتبی عبادی
20 خرداد 1402
الان 2018 این ماشین محدوده 6 میلیاردو داره تازه کارکردش این قیمته با این سرمایه شما میتونید ژاپنی یا آلمانیای خوب تمیز بگیرید که سن و سال زیادیم ندارن مثل سری 4 گرن کوپه 2015 کم کار یا X1 2017 یا مثلا NX 300H FSPORT 2016 بنظرتون این مدلا بهتر نیستن؟ :) از طرف یک نمایشگاهی با تجربه
شهرام فاطمی
11 خرداد 1402
سلام به دوستان صاحب نظر من سوناتا 2018 هیبرید دارم بنظرتون ارزش داره بفروشم گرنجور 2018 بگیرم
نوید حسنلو
11 خرداد 1402
بنام خدا من آزرا گرنجور ندارم فقط توی یک روز برفی دیدم توی برف داره درجا میزنه و من با تیبای خودم از کنارش رد شدم

رقبای هیوندای آزرا (گرنجور) 2400cc