معرفی
جتا VS7
فرزند آسیایی فولکس واگن
جتا برند نوپایی است؛ نه اینکه فقط در ایران تازه وارد باشد بلکه ظهورش در خود کشور چین به همین تازگیها یعنی سال 2019 میلادی باز میگردد. با این حال وقتی پدری از خاندان معظم فولکسواگن و مادری از خانواده معروف فاو داشته باشید، طبیعتاً خیلی زودتر از بچههای معمولی پیشرفت خواهید کرد؛ دقیقاً به همین دلیل است که جتا پلههای ترقی را چند تا یکی طی کرده و در همین زمان اندک توانسته در بازار رقابتی چین جا بیفتد و به فکر صادرات محصولاتش باشد. میهمان امروز ما هم یکی از محصولات نسبتاً موفق این برند بنام VS7است که شاید در نگاه اولی یک کراساوور معمولی به نظر رسد اما بواسطه بهرهمندی از پلتفرم MQB فولکسواگن (مشترک با تیگوان) و نظارت مستقیم خودروساز آلمانی از بسیاری جهات از هموطنانش متمایز شده.
راستی این محصول شباهتهای غیرقابل انکاری با برادر کوچکترش یعنی VS5 دارد، به شکلی که اگر به عنوان نسخه لانگ و آپشنال از همان مدل معرفی میشد تعجب نمیکردم. امروز قصد داریم نگاهی نزدیکتر به این محصول دورگه داشته باشیم تا ببینم آیا فرزند ماموت آنقدر خوب از کار درآمده که بتواند یاد و خاطره خوش محصولات فولکس را برایمان زنده کند یا اینکه در نهایت حتی از پس رقیبان چینی همرده خویش نیز برنخواهد آمد. برای یافتن پاسخ دقایقی با اتو24 همراه باشید.
طراحی بیرونی جتا VS7
محصولات فولکسواگن معمولاً به سادهپوشی عادت دارند و برخلاف دیگر خودروسازان آلمانی، با کمترین زرق و برق ممکن در انظار ظاهر میشوند. خوب با دانستن این واقعیت دیگر چه انتظاری از زیرمجموعه اقتصادی فولکس یعنی جتا میتوانیم داشته باشیم؟! مسلماً سادگی طراحی امثال پاسات و تیگوان اینجا با شدت بیشتری ادامه یافته و هیچ اِلمان لوکس یا قطعهای وجود ندارد که حس هیجان را در دلمان زنده کند! با این حال باید اعتراف کنم که ساخت خودرویی که بدون هیچ آرایش اضافه همچنان شکیل و شیک به چشم آید کار دشواری بوده که جتا تقریباً از پسش برآمده است. در واقع رعایت تناسب اندام کلی و دقت به برخی جزئیات باعث شده VS7 از نظر هارمونی و جذابیت نمره قبولی را بدست آورد و حداقل نظر سادهپسندان را به خودش جلب نماید.
در بخش جلو شاهد دماغهای عبوس هستیم که حس و حالی شبیه به آفرودرهای واقعی را دارد. البته خشونت و زمختیاش در حد امثال یوآز پاتریوت فاجعهبار نیست ولی در برابر امثال لاماری ایما هم چندان دلربا به چشم نمیآید. با این حال چراغهای عصبانی در ترکیب با جلوپنجره بزرگ سه بعدی و طراحی خاص سپرها "که با ظرافت خاصی دیلایتها را در خود جای داده" چهرهای نسبتاً زیبا با چاشنی جاذبههای اسپرتی را پدید آوردهاند.
با رسیدن به نیمرخ سادگی طراحی اوج میگیرد. البته رینگهای 18 اینچی جتا طراحی خوبی دارند و برجستگی پایین دربها و خط شانه، تا حدی ماشین را قدرتمند نشان داده اما در نهایت نکته خلاقانهای که بتواند ظاهر جتا را از یک کراساوور ارزانتر متمایز کند ندیدم. شیشهها و آینهها نیز صرفاً با هدف دید بهتر طراحی شدهاند و جذابیت خاصی به ماشین اضافه نکردهاند.
در بخش انتهایی نیز اوضاع به همین شکل ادامه یافته. البته چراغهای عقب طراحی مناسبی دارند و استفاده هوشمندانه از خطوط Y شکل در داخل چراغها و سپر، طراحی این بخش را با جلوپنجره و دیلایتها هماهنگ ساخته. خوشبختانه سپر عقب هم حالتی برجسته دارد تا برخلاف برخی از رقبای مدرن امروزی بتواند از درب صندوق محافظت نماید.
در یک جمعبندی کلی میتوان گفت طراحان جتا در اکثر قسمتها کارایی را به زیبایی ترجیح دادهاند که این نکته میتواند برای بعضی جالب باشد و برای برخی دیگر خیر.
کابین و امکانات جتا VS7
داخل کابین نیز شرایط تا حدی مشابه بیرون خودرو است؛ یعنی اینجا هم مهندسان ارگونومی را به فانتزیکاری ترجیح دادهاند که نتیجه کار حداقل از دید من خوب از آب درآمده. در این بین استفاده از برخی آپشنهای لوکس نظیر سقف پانورامیک کشیده و نمایشگر نسبتاً بزرگ کمک کرده تا فضای داخلی خیلی هم اقتصادی یا معمولی به چشم نیاید؛ بخصوص که اکثر بخشهای مهم نظیر دکمهها، نمایشگرها و روکشهای چرمی از کیفیت مناسبی برخوردارند. البته بدلیل استفاده از متریال خشک در بسیاری از قسمتها نمیتوانم نمره ایدهآل را به بخش کیفیت کابین اعطا کنم.
فرمان ماشین خوشدست میباشد و کلاستر تمام دیجیتال (که میتوان تم آن را تغییر داد) اطلاعات را به شکل خوانا در دید راننده قرار میدهد. خوشبختانه روی داشبورد هم کلیدهایی قرار گرفته که نشان میدهد قرار نیست برای استفاده از تمامی آپشنها دست به دامان نمایشگر مرکزی شویم. فقط نمیدانم حالا که میدانستند کار با نمایشگر لمسی در حین رانندگی دشوار است و کلیدهای جداگانه را در اختیارمان قرار دادهاند، چرا از پنل لمسی برای سیستم تهویه استفاده نمودهاند! خوب با این شرایط که باز هم مجبوریم برای استفاده از این بخش چشمانمان را از جاده برداریم! بگذریم؛
خوشبختانه نمایشگر چند منظوره VS7 کاربری سادهای دارد و با توجه به کنتراست تصویر مناسب و حساسیت تاچ خوبش شما را با مشکل خاصی مواجه نمیکند. تازه برای دسترسی راحتتر، دریچه تهویه راننده به سمت راست مانیتور (یعنی بالای دریچه شاگرد) منتقل شده که هرچند تقارن داشبورد را برهم زده اما ارگونومی را بهبود بخشیده است.
لیور دنده نیز از نوع مکانیکی است که شاید به نسبت انواع الکترونیکی حس قدیمی بودن داشته باشد اما در محل مناسبی قرار گرفته که برای من مهمتر است. راستی کلید چراغها نیز به سبک بسیاری از خودروهای اروپایی (بخصوص آلمانیها) در سمت چپ داشبورد جاخوش کرده.
همانطور که قبلاً گفتیم جتا VS7 در حقیقت نسخه بزرگتر VS5 به حساب میآید و با توجه به افزایش حدود 10 سانتیمتری فاصله محوری (2730 میلیمتر) فضای بسیار خوبی در اختیار هر 5 سرنشین قرار میدهد. فقط برآمدگی کف در قسمت عقب که از تیگوان دودیفرانسیل به یادگار مانده (محل عبور گاردان بوده است) مقداری فضای پای سرنشین وسطی را محدود ساخته که با توجه به تک دیفرانسیل بودن جتا بهتر بود این بخش اصلاح میشد.
صندوق عقب 548 لیتری ماشین هم جای کافی برای سفرهای خانوادگی را در اختیارتان قرار میدهد و کمبودی از این بابت احساس نخواهید کرد. هرچند برای رسیدن به این حجم مناسب از لاستیک زاپاس موقت استفاده شده است.
داخل جتا VS7 آپشنهای متنوعی حضور دارند که برخی از آنها نظیر سیستم اتو استارت استاپ (برای صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی) یا سیستم پیشگیری از تصادف جلو و تشخیص خواب آلودگی راننده جالب توجه هستند. اما دیگر آپشنها از قبیل: شارژر وایرلس، گرمکن صندلیهای جلو، دوربین 360 درجه، سیستم ورود و استارت بدون کلید، 6 کیسه هوا، چراغهای LED، تهویه اتوماتیک دوکاناله (با دریچه جداگانه برای نفرات عقب)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سنسورهای پارک جلو و عقب، برای خودرویی در این سطح عادی به نظر میرسند. تازه در این بین کمبودهایی هم مشاهده میشود. مثلاً کروزکنترل تطبیق پذیر جتا گزینههای محدودتری نسبت به امثال تیگو 8 پرو در اختیارمان قرار میدهند و کمبود رادارها یا حتی دستی بودن تنظیمات صندلی شاگرد برای این رده قیمتی چندان جالب به نظر نمیرسد. راستی امکانات دیگری مثل درب صندوق برقی و دوربین ثبت وقایع نیز که در زمان معرفی اولیه روی ماشین وجود نداشت در مرحله آخر به لیست تجهیزات VS7 اضافه شد تا حداقل در این موارد کمبودی در مقابل حریفان احساس نکنیم.
مشخصات فنی جتا VS7
با گشودن درب موتور جتا VS7 با صحنهای دگرم کننده مواجه میشویم. اینجا از موتورهای تاریخ گذشته میتسوبیشی یا پیشرانههای گمنام چینی خبری نیست بلکه انجین فولکسواگن با همان لوگو دوست داشتنی VW به ما چشمک میزند. البته حجم 1.4 لیتر برای خودرویی با وزن 1425 کیلوگرم خیلی هم جذاب به نظر نمیرسد اما بازدهی قابلقبول موتور که به کمک توربوشارژر 148 اسببخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور را در اختیارمان قرار میدهد باعث شده اوضاع ناامیدکننده نباشد. بخصوص که گیربکس 6 سرعته ساخت آیسین هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد و شتاب رسمی صفر تا صد 9.7 ثانیه قطعاً برای رانندگی عادی و خانوادگی کافی خواهد بود.
نکته مثبت انجین VS7 این است که حداکثر گشتاورش از دور بسیار پایین 1750 الی 3000 به شکل خطی در اوج باقی میماند که این به معنای کشش مناسب درشرایط مختلف خواهد بود. حتی حداکثر قدرت هم از دور موتور 5 الی 6 هزار در نقطه ماکسیمم قرار دارد که در نوع خودش قابل توجه است. البته شخصاً انتظار داشتم برای VS7 که جثه بزرگتر و وزن بیشتری در مقایسه با VS5 دارد از موتور کمی قویتر استفاده میشد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و پیشرانه هر دو برادر دقیقاً یکسان است.
برای سیستم تعلیق هم در جلو از مدل مکفرسون و عقب مولتیلینک استفاده شده و ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستمهای کمکی نظیر ABS, BAS, ESP مهار خودرو را برعهده دارند.
مصرف سوخت ترکیبی نیز 7.3 لیتر عنوان شده که هرچند خیلی افتخار آمیز نیست اما برای یک کراساوور سایز متوسط، منطقی به نظر میرسد. البته باید در نظر داشت که در عمل (بخصوص با شرایط خاص کشورمان) این رقم حدود 10 الی 15 درصد افزایش خواهد یافت.
تجربه رانندگی با جتا VS7
تا اینجای کار متوجه شدیم که جتا VS7 از نظر طراحی خودرویی معمولی به حساب میآید، قدرت موتور شگفت انگیزی ندارد و از لحاظ سطح آپشن نیز در پس امثال فونیکس تیگو 8 پرو قرار میگیرد. پس اینجا تنها فرصت باقی مانده برای نماینده ماموتخودرو است که بتواند اوضاع را به سود خودش تغییر دهد. در این بخش با خصلتهایی از ماشین آشنا میشویم که در هیچ کاتالوگی قابل آنالیز نیستند. مثلاً حس و حال رانندگی، میزان راحتی، سطح ارگونومی و اینجور چیزها. فعلاً که در آغاز تست همه چیز عالیست و به غیر از لگ ابتدای توربو (که آن هم خیلی آزاردهنده نبود)، نکته منفی خاصی احساس نکردم. صندلیها راحت هستند، فرمان برقی به نرمی زیر دست میچرخد و دید به اطراف هم کافی به نظر میرسد. کیفیت دوربینها و سطح دسترسی به اکثر آپشنها نیز رضایت بخش میباشد.
گیربکس 6 سرعته جتا شرایط خوبی دارد و به موقع دندهها را سبک و سنگین میکند. البته نه اینکه اوضاع به خوبی آنچه در تیگوان تجربه کرده بودم باشد اما خوشبختانه اینجا هم نه دردسرهای مدل دوکلاچه (منظورم دوکلاچههای چینی است!) را داریم و نه مجبوریم حس کسالتآور انواع CVT را تحمل کنیم. خلاصه اینکه شاید جتا VS7 خیلی سریع نباشد اما سواری به نسبت لذتبخشی به راننده و سرنشینانش هدیه میکند که تا حدی یادآور کراساوورهای اروپایی است.
در شهر تهران بدلیل ارتفاع از سطح دریا و بنزین نه چندان عالی شتاب صفر تا صد را در حوالی 10.5 ثانیه ثبت کردم که حدود 0.8 ثانیه کندتر از عدد اعلامی کمپانی بود اما در هر صورت همین شتاب هم برای استفادههای معمول و خانوادگی کافی خواهد بود. البته باید حواستان باشد که این ماشین برای کلکل با امثال فونیکس FX گزینه مناسبی نیست ولی اگر سرتان به کار خودتان باشد با هیچ کمبودی در شهر و جاده مواجه نخواهید شد.
به نظرم نقطه قوت VS7 سیستم تعلیقاش است. در واقع نماینده جتا برخلاف اکثر کراساوورهای این رده نه نرمی را فدای هندلینگ کرده و نه پایداری را قربانی راحتی نموده است، بلکه تعادلی منطقی میان این دو ایجاد نموده. یعنی ماشین هم به اندازه کافی نرم است و هم اینکه از پس پیچهای تند و تیز برمیآید. این سواری خوب با عایقبندی قابلقبول کابین تکمیل شده تا آرامش سرنشینان حفظ گردد. البته در صورت رانندگی تختگاز یا رسیدن به سرعتهای بالاتر مقداری صدا به داخل کابین نفوذ میکند اما اوضاع آنقدر وخیم نمیشود که آزارتان دهد. ترمزها نیز مطمئن نشان میدهند. حالا نه اینکه بهترین در نوع خود باشند اما خط ترمز صد تا صفر حدود 42 متر در مقایسه با رقبای حاضر در این سطح راضیکننده است. خلاصه مطلب اینکه رانندگی با جتا VS7 از آنچه از روی کاتالوگ حدس زده بودیم، لذتبخشتر بود.
نتیجهگیری پایانی
جتا VS7 میتواند به عنوان یک ماشین خانوادگی گزینه خوبی باشد. در واقع شما با خرید این محصول صاحب یک کراساوور میشوید اما مجبور نیستید مشکلات کراساوورها "نظیر نقاط کور پرشمار، سواری خشک و هندلینگ ضعیف" را متحمل شوید. شتابش هم برای استفادههای عادی کافی است و از لحاظ سطح امکانات به اکثر نیازهایتان پاسخ خواهد داد. با این حال مشکلاتی هم سر راه نماینده ماموت قرار دارند. مثلاً فونیکس تیگو 8 پرو با امکانات کاملتر، شتاب بهتر و نمایندگیهای خدماتی بیشتر در سطح کشور میتواند کار را برای میهمان امروزمان دشوار کند. البته قبول دارم که پشتوانه VW چیز کمی نیست و کیفیت ساخت و دوام محصولات جتا هم واقعا بهتر از یک خودرو چینی عادی است ولی در کشور ما که ماشین حکم یک کالای سرمایهای را دارد، مردم به خودروهای پرتیراژ روی خوشتری نشان میدهند. بخصوص که برند جتا شهرت خاصی هم در ایران ندارد تا بتواند به کمک آن مشکل عرضه محدودتر و نمایندگیهای خدماتی کمتر را پوشش دهد (کاری که محصولات برند فولکس ماموت خودرو میتوانند انجام دهند). پس اگر ماموت بخواهد با رقبای حاضر در بازار داخل رقابت کند باید روی افزایش عرضه خودرو و گسترش نمایندگیهایش در سطح کشور کار کند یا اینکه با قیمت رقابتیتر، مشتریان را با محصولش آشنا سازد. در غیر این صورت جتا هم مثل بسیاری از ماشینهای شایسته که در کشورمان شکست خوردند قادر نخواهد بود به آنچه لیاقتش را دارد دست یابد.
نام خودرو | جتا VS7 |
مشخصات پیشرانه | 1.4 لیتری توربوشارژر |
قدرت موتور | 148 اسب بخار از 5 الی 6 هزار دور بر دقیقه |
گشتاور موتور | 250 نیوتنمتر از دور موتور 1750 الی 3000 |
انتقال قدرت | 6 سرعته اتوماتیک AT – دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا 100 (غیر رسمی در تهران) | 10.5 ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.3 |
وزن | 1425 کیلوگرم |
ابعاد (میلیمتر) | 4624 (طول)، 1841 (عرض)، 1644 (ارتفاع) |
فاصله بین محورهای جلو و عقب (میلیمتر) | 2730 |
تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24