نقد و بررسی ام وی ام ، X33کراس، اتوماتیک ،1403 - 1402

امتیاز این مدل از مجموع 5 رای ثبت شده

حجم موتور
998 سی‌سی توربوشارژر
مصرف سوخت
6.1 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
102 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
13.9 ثانیه (غیر رسمی در تهران)
گیربکس
CVT با شبیه‌سازی 9 سرعت
حداکثر سرعت
170 کیلومتر در ساعت

معرفی

ام وی ام X33 کراس اتوماتیک

  نسخه تکامل یافته X22 پرو   


ام وی ام X33 کراس در حقیقت نسخه جدید چری Tiggo 3X است که با نام  OMODA C3در کشور چین عرضه می‌شود. البته نسل قبلی این محصول (که در ایران X22 پرو نام دارد) هنوز هم در بازارمان پرطرفدار است؛ از این رو مدیران‌خودرو تصمیم گرفته بجای جایگزین کردنش با نمونه فیس‌لیفت، نسخه جدید را با نامی متفاوت (یعنی X33 کراس) و به صورت موازی با X22 پرو در سبد محصولات خود قرار دهد.

البته با کمی دقت به ابعاد، مشخصات فنی و دیگر خصلت‌های میهمان امروزمان متوجه شباهت‌های غیرقابل انکارش به X22 پرو خواهید شد اما جای شکرش باقی است که مدیران‌خودرو فاصله قیمتی معقولی میان این دو در نظر گرفته که با توجه به ارتقاء طراحی و افزایش سطح آپشن‌ها در نمونه جدید، توجیه‌پذیر است. در ادامه همراهمان باشید تا در کنار هم نقاط قوت و ضعف X33 کراس را بهتر بشناسیم.




طراحی بیرونی ام وی ام X33 کراس اتوماتیک

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم میهمان امروزمان علیرغم نامش، ابعادی مشابه X22 پرو دارد و از این رو در رده هاچ‌بک‌کراس‌‌های جمع و جور قرار می‌گیرد. با این حال ارتفاع قابل‌قبول ماشین از سطح زمین در کنار طراحی هوشمندانه چری، باعث شده ظاهر خودرو جذاب‌تر و خواستنی‌تر از اکثر رقبای قیمتی از کار درآید و بعضاً حتی با کراس‌اوورهای بزرگ‌تر و پرابهت‌تر مقایسه شود. 

در بخش دماغه شاهد جلوپنجره بزرگی هستیم که به قول سازنده طرحی کوانتومی دارد و درونش نوارهای کرومی به زیبایی با دی‌لایت‌های خطی فوقانی هماهنگ شده‌اند. چراغ‌های اصلی نیز به سبک بسیاری از محصولات امروزی مقداری پایین‌تر در دو سمت سپر "یعنی جایی که معمولاً هواکش‌ خودروهای اسپرت قرار می‌گرفت" مخفی شده‌اند تا چهره ماشین امروزی و خشن به چشم آید. 

نمای جلو ام وی ام X33 کراس اتوماتیک

در نیم‌رخ شباهت‌ها با X22 پرو کاملاً مشهود است که البته از یک خودرو فیس‌لیفت انتظار دیگری هم نداشتیم. با این حال استفاده از رینگ‌های 17 اینچی با طرحی متفاوت، روف‌رک‌های جدید و اصلاح برخی جزئیات دیگر دست به دست هم داده‌اند تا حس و حال ماشین بهتر از قبل شود. مثلاً فلاپ‌های پیرامون گلگیرها که به طرحی مشابه پوست اژدها (Dragon Skin) مزین شده‌اند در نوع خود جالب توجه هستند. این تم خاص اژدها که به نماد باستانی امپراطوری چین اشاره می‌کند در بخش‌های دیگر (مثلاً داخل چراغ عقب) هم روئیت می‌شود. 


نمای جانبی ام وی ام X33 کراس اتوماتیک

فلاپ های پیرامون گلگیرها


خوشبختانه برخلاف X22 پرو که فقط در بخش دماغه فیس‌لیفت شده بود این بار شاهد تغییرات اساسی در بخش انتهایی نیز هستیم و چراغ‌های بهم پیوسته در ترکیب با بالچه نسبتاً بزرگ و بازطراحی صندوق و شیشه عقب، نمای ماشین را به کل دگرگون ساخته‌اند. سپر هم با این هواکش‌های تزئینی و سراگزوزهای دوگانه (که البته هیچ‌کدامشان واقعی نیستند) بر جذابیت‌های بدنه افزوده‌اند و خلاصه مطلب اینکه X33 کراس در تمامی زوایا، زیباتر از X22 پرو دیده می‌شود. راستی اِلمان‌های مسابقه‌ای دیگر نظیر نوارهای نارنجی و کلیپرهای قرمز رنگ هم روی ماشین کار شده‌اند تا نظر جوانان را جلب نمایند. تنها مشکل این است که ظاهر وحشی نماینده چری با باطن مظلومش همخوانی چندانی ندارد!


نمای عقب ام وی ام X33 کراس اتوماتیک


کابین و امکانات ام وی ام X33 کراس اتوماتیک

با ورود به داخل کابین با فضایی جمع و جور و زیبا روبرو خواهید شد که با در نظر گرفتن قیمت خودرو کیفیت قابل‌قبولی دارد. فرمان D شکل است و با ابعاد مناسب و یاری گرفتن از سیستم کمکی برقی خوش‌دست به نظر می‌رسد. پشت آن هم صفحه نمایش دیجیتال کلاستر قرار گرفته که هرچند سلیقه من نیست اما جلوه نسبتاً مدرنی به کابین هدیه نموده. نمایشگر 10.25 اینچی مرکزی هم به کلاستر 7 اینچی چسبیده تا در کنار زیبایی، دسترسی خوبی برای راننده فراهم آورد. خطوط افقی داشبورد مشابه دیگر محصولات چری ترسیم شده‌اند و در آن دریچه‌های تهویه داخل نوار مشکی‌رنگ میانی مخفی هستند.


داشبورد ام وی ام X33 کراس اتوماتیک

از دیگر جذابیت‌های کابین می‌توان به کلیدهای پیانوئی سیستم تهویه اشاره کرد که کار کردن با آنها حس خوبی دارد. البته می‌شود تهویه را از نمایشگر مرکزی هم کنترل نمود اما در هنگام رانندگی کار با کلیدهای فیزیکی ساده‌تر می‌باشد. X33 کراس به سیستم ورود و استارت بدون کلید نیز تجهیز شده که دکمه استارتر مستطیلی آن در نوع خودش جالب توجه است. دسته دنده ماشین از نوع ساده مکانیکی انتخاب شده اما فرم شکیلی دارد و به خوبی زیر دست قرار می‌گیرد. در کنار آن ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد و یک موس کوچک برای تنظیم راحت‌تر مولتی‌مدیا خودنمایی می‌کنند.


کلیدهای سیستم تهویه


دسته دنده ام وی ام X33 کراس اتوماتیک


نکته جالب اینکه داخل خودرویی با این قیمت ارزان (منظور نرخ‌های جهانی) به جزئیات دقت زیادی شده است. مثلاً طرح الماسی به کار رفته در داشبورد و رودری‌ها، نورپردازی با تنوع رنگ بالا و توئیترهای مشابه با محصولات لوکس (که البته برخلاف برندهای گران‌قیمت در جای خود ثابت هستند) نمای خوبی دارند. فقط ای کاش بجای این سانروف کوچک از مدل بزرگ‌تری استفاده می‌شد تا نور بیشتری و دید گسترده‌تری بالای سرمان داشته باشیم. راستی یک نگهدارنده بازشو کوچک هم در کنار درب داشبود تعبیه شده تا مثلاً کیسه خرید یا زباله (البته به شرط سبک بودن!) را به آن آویزان کنیم. 

سیستم روشنایی ماشین از سنسور نور و تکنولوژی LED بهره می‌برد و قابلیت تنظیم ارتفاع برقی از داخل را نیز دارد. پایین کنسول مرکزی شارژر وایرلس دیده می‌شود و سیستم مولتی‌مدیا هم جدا از سامانه Android Mirror Link، بسیاری از تنظیمات از قبیل انتخاب رنگ نورپردازی داخلی را در خودش جای داده. صندلی‌ها با چرم مصنوعی پوشیده شده‌اند و در بخش جلو از گرمکن بهره می‌برند.


صندلی های ردیف جلو ام وی ام X33 کراس اتوماتیک


برای پارک ساده‌تر خودرو نیز سنسورهای جلو و عقب در کنار دوربین داینامیک دنده عقب حضور دارند. از دیگر تجهیزات ماشین می‌توان به کروزکنترل، امکان استارت موتور از راه دور با ریموت، آینه‌های تاشو برقی، ایربگ‌های جلو و جانبی (جمعاً 4 عدد)، ترمزهای مجهز به ABS، EBD، HDC، HAC،EPB  و سیستم کمکی پایداری ESP اشاره نمود. البته جا داشت امکاناتی مثل صندلی برقی (حداقل برای راننده)، دوربین 360 درجه و تهویه تمام اتوماتیک هم روی ماشین کار شوند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.


ایربگ های ام وی ام X33 کراس اتوماتیک

نگاهی هم به صندلی عقب بیندازیم. اگر با روئیت عبارت کراس توقعتان از فضای کابین بالا رفته باید به شما هشدار دهم که این محصول خصلت‌های یک هاچ‌بک قدکشیده جوانان‌پسند را دارد و از این رو برای سرنشینان عقب امکانات خاصی فراهم نکرده است. در واقع برخلاف صندلی‌های جلو، اینجا نه فضای جاداری برای بزرگسالان داریم و نه امکانات چندانی که به آنها دل خوش کنیم. حتی خبری از زیرآرنجی و دریچه تهویه مستقل هم نیست و فقط یک خروجی USB برای نفرات عقب در نظر گرفته شده. با این حال اوضاع با اختلاف از امثال 207i بهتر است و جای پا و سر حداقل برای کودکان (و حتی بزرگسالان با قد کمتر از 170 سانتی‌متر) کافی به نظر می‌رسد. در خصوص صندوق عقب هم اوضاع به همین شکل است. یعنی ابعاد کلی محفظه صندوق از اکثر هاچ‌بک‌ها بهتر می‌باشد اما فضای پیش رو در حدی نیست که بتوان برای سفرهای جمعیتی هم روی ماشین حساب ویژه باز کرد.

راستی X33 کراس در زمان معرفی از تریم جذاب آبی_سفید بهره می‌برد اما نسخه‌های مونتاژی فعلاً فقط با کابین مشکی‌ عرضه می‌شوند. امیدواریم در آینده مدیران‌خودرو مدل جذاب رنگ روشن (که البته نگهداری از آن دشوار است) را نیز تولید نماید. 


تریم آبی سفید کابین ام وی ام X33 کراس اتوماتیک


مشخصات فنی ام وی ام X33 کراس اتوماتیک

با گشودن درب موتور با همان انجین 3 سیلندر 1 لیتری توربو "که قبلاً روی ام وی ام X22 پرو دیده بودیم" مواجه شدیم. پیشرانه‌ای نسبتاً مدرن با بازدهی قابل‌قبول و مصرف سوخت مناسب که علیرغم حجم کم قادر است 102 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قطعاً این اعداد و ارقام به شتاب خارق‌العاده‌ای منتهی نخواهند شد اما برای استفاده عادی از یک هاچ‌بک‌کراس 1314 کیلوگرمی کافی به نظر می‌رسند. این موتور به کمک پرخوران توربو توانسته 7 نیوتن‌متر تورک بالاتر نسبت به موتور 1.5 لیتری تنفس‌طبیعی (که روی نسخه‌های منوال کار شده) تولید نماید که با توجه به یک سیلندر کمتر و نیم‌لیتر حجم پایین‌تر راندمان خوبی به حساب می‌آید؛ البته تعداد اسب‌ها 14 عدد از موتور اتمسفریک کمتر می‌باشد. 

بد نیست اشاره کنیم که پیشرانه X33 کراس اتوماتیک قابلیت دست‌یابی به قدرت بالاتر را هم داشته همچنان که در نسخه‌های چینی اعداد بهتری به دست آمده، اما با توجه به اطلاعات کاتالوگی اینطور به نظر می‌رسد که مدیران‌خودرو جهت سازگاری بیشتر با سوخت داخلی و کاهش خرابی‌ها تصمیم گرفته از همان ستاپ X22 پرو برای X33 کراس استفاده نماید و خلاصه مطلب اینکه به همان 102 اسب اکتفا نموده. 

جعبه‌دنده هم از نسل جدید گیربکس‌های CVT چری است که با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت، نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌نماید. ترمزهای X33 کراس چهارچرخ دیسکی، در بخش جلو از نوع خنک شونده هستند. سیستم تعلیق ماشین هم در جلو از نوع رایج مک‌فرسون است اما مطابق انتظار در بخش عقب از مدل اقتصادی تورشن‌بیم استفاده شده که قطعاً قادر نیست مشابه انواع مولتی‌لینک وظایفش را انجام دهد. مصرف سوخت ماشین نیز 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر (برای رانندگی در شرایط ترکیبی) عنوان شده که در عمل و با در نظر داشتن شرایط خاص کشور، به حوالی عدد 7 و حتی بالاتر خواهد رسید.


تجربه رانندگی با ام وی ام X33 کراس اتوماتیک

بالاخره زمان تست عملی فرا رسید. فرمان برقی حساس به سرعت ماشین به نرمی زیر دست می‌چرخد؛ دید پیرامونی هم مناسب است و اندک محدودیت پشت سر به کمک دوربین و سنسورها برطرف شده. البته این روزها آنقدر به دوربین‌‌های 360 درجه عادت نموده‌ایم که کمبودش را اینجا حس کردیم اما به لطف ابعاد جمع و جور بدنه و شعاع گردش مناسب فرمان، مشکل خاصی برایمان ایجاد نشد. در واقع می‌توان X33 کراس را محصولی کاملاً مناسب برای استفاده‌های شهری معرفی کرد چراکه جدا از ظاهر جذاب و امکانات خوبش، از مصرف سوخت قابل‌قبول و قدرت مانور بالا در معابر تنگ و باریک برخوردار است. 

با این حال نقظه ضعف‌هایی وجود دارند که ممکن است روی اعصابتان بروند. مثلاً اگر عادت دارید با سبز شدن چراغ، پایتان را روی پدال گار بفشارید و از دیگر خودروها جلو بیفتید، X33 کراس نا امیدتان خواهد کرد. البته اشتباه برداشت نکنید! در مورد شتاب صفر تا صد صحبت نمی‌کنم؛ بلکه منظورم لگ اولیه است. در واقع ما موفق شدیم شتاب صفر تا صد را در کمتر از 14 ثانیه ثبت کنیم که در مقایسه با رقبایی نظیر پژو 207i و رو ساندرو (نسخه‌های اتوماتیک) عدد بدی به حساب نمی‌آید، اما این لحظه آغازین حرکت است که آزارمان می‌دهد. شاید برخی مشکل را به گردن گیربکس CVT بیندازند اما همین جعبه‌دنده در خودروهای قوی‌تر کمپانی (نظیر آریزو 5) به خوبی جواب داده، پس بهتر است ایراد را در جای دیگر جستجو کرد.

به نظر من مسئله اصلی وابستگی شدید موتور کوچک ماشین به پرخوران توربو است. در واقع قبل از آنکه گازهای خروجی بتوانند توربو را به بوست کافی برسانند، کار چندانی از دست موتور سه سیلندر 1 لیتری ام وی ام بر نمی‌آید و در نتیجه اینجا لگ اولیه توربو، بیشتر از خودروهایی که موتور حجیم‌تر دارند احساس می‌شود. با این حال پس از این وقفه کوتاه، X33 کراس شتاب خوبی می‌گیرد و تا حد زیادی عقب‌ماندگی اولیه را جبران می‌کند. 

کشش ماشین هم قابل‌قبول است و حتی در سربالایی‌های شدید مشکل خاصی برایمان ایجاد نکرد. البته صدای موتور در دورهای بالا بیش از حد انتظار به داخل کابین نفوذ نمود که با توجه به بالانس دشوار پیشرانه‌های سه‌سیلندر (حداقل برای محصولات اقتصادی) تا حدی طبیعی است. کیفیت سواری هم تعریفی ندارد. البته روی صندلی‌های جلو شرایط قابل‌قبول است اما نفرات عقب از کوبش‌‌های گاه و بی‌گاه شکایت دارند. در واقع سیستم تعلیق ساده عقب در ترکیب با رینگ‌های بزرگ و لاستیک‌های فاق‌کوتاه، سواری را تا حدی خشک نموده‌اند.

در پیچ‌های تند نیز شاهد پایداری ایده‌آلی نیستیم و کم‌فرمانی و تمایل به در رفتن انتهای اتومبیل (البته در سرعت‌های بالا) تا حدی احساس می‌شود. با این حال سیستم پایداری هوشمند با دقت خوبی شرایط را کنترل می‌کند و ضعف‌های مکانیکی خودرو را تا حد زیادی پوشش می‌دهد. ترمزها نیز شرایط خوبی دارند و به راحتی از پس جمع و جور کردن ماشین بر می‌آیند. در این بین ارتقاع مناسب X33 کراس از سطح زمین باعث شده بتوانیم بدون نگرانی از سرعت‌گیرها و رمپ‌های غیر استاندارد عبور کنیم؛ نکته‌ای که به نوبه خود یک مزیت بزرگ در مقایسه با هاچ‌بک‌های ساده به حساب می‌آید.


نتیجه گیری پایانی

ام وی ام X33 کراس نه آنقدر قدرتمند است که جوانان عاشق شتاب و سرعت را به خودش علاقه‌مند کند، نه آنقدر جادار که به کار خانواده‌های پرجمعیت بیاید و نه آنقدر ارزان که بنا به دلایل اقتصادی جذبش شویم! پس این ماشین برای چه کسی مناسب خواهد بود؟ پاسخ اینجاست: قشر خاصی که برای زیبایی و هارمونی اهمیت زیادی قائل هستند، از ظاهر تکراری امثال 207i خسته شده‌اند و به امکانات جانبی مناسب و مصرف سوخت پایین بیش از بازار دست‌دوم و اینجور چیزها می‌اندیشند. این افراد از اینکه خودرویی متفاوت سوار ‌می‌شوند حس خوبی دریافت می‌کنند. تازه در نهایت هم از نظر فضای کابین و صندوق، شرایط به مراتب بهتری در مقایسه با 207i گیرشان می‌آید و از نظر شتاب و کشش هم (به غیر از لگ اولیه توربو) با مشکل خاصی مواجه نخواهند شد. البته بد نیست به این مشتریان "که اکثرشان هم از میان خانم‌‌ها و یا مردان جوان هستند" هشدار دهیم که باید مواظب موتور کوچک و نسبتاً پر سر و صدای توربو ماشین محبوبتان باشید. اگر حوصله نگهداری دقیق و تهیه سوخت مناسب برای X33 کراس اتومات را ندارید، بهتر است یا رقبایی نظیر 207i را بخرید و یا به سراغ نسخه دنده‌ای با پیشرانه کم‌دردسرتر تنفس‌طبیعی بروید.


نام خودرو

ام وی ام X33 کراس

مشخصات پیشرانه

سه سیلندر 1 لیتری توربو

قدرت موتور

102 اسب‌بخار در 5500 دور بر دقیقه

گشتاور موتور

150 نیوتن متر در 1750 دور بر دقیقه

انتقال قدرت

CVT  با شبیه سازی 9 سرعت – دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا 100 (غیر رسمی در تهران)

13.9 ثانیه

حداکثر سرعت

170 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی رسمی

6.1 لیتر

وزن

1314 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

4200 (طول)، 1760 (عرض)، 1570 (ارتفاع)

فاصله بین دو محور جلو و عقب (میلی‌متر)

2555


تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24


نظرات کاربران درباره ام وی ام X33کراس اتوماتیک

افزودن نظر
محمد یعقوبی
20 اردیبهشت 1403
من به شخصه بخوام بخرم اچ سی کراس میخرم امتحانشم پس داده وقعا ماشین خوبیه
امید اردستانی
20 اردیبهشت 1403
توی بازاری که تو این رنج انتخابای زیادی نداری میتونه انتخاب خوبی باشه
عباس معصومی نژاد
20 اردیبهشت 1403
من به تازگی خریدمش قبلا هم 207 داشتم باید بگم بهتر از 207 هست هم امکانات خوبی داره هم که شیک تره و جدیدتره
بهروز تابانی
20 اردیبهشت 1403
بنظرم برای خانواده کم جمعیت مناسبه وگرنه اگر پر جمعیت هستید بعد از یک سفر میتونه خرج روی دستتون بذاره

رقبای ام وی ام X33کراس اتوماتیک