نقد و بررسی پژو، 207i، پانوراما اتوماتیک TU5P ،1403 - 1401

امتیاز این مدل از مجموع 10 رای ثبت شده

حجم موتور
1587 سی‌سی
مصرف سوخت
7.4 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
113 اسب‌بخار در 5800 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
12.6 ثانیه
گیربکس
6 سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت
189 کیلومتر در ساعت

معرفی

پژو 207i سقف شیشه‌ای TU5P (نسخه ارتقاء یافته)

  قدرت و تجهیزات بیشتر برای پیرمرد فرانسوی  


داستان پژو 207i را که میدانید؛ این محصول در حقیقت همان 206 فیس‌لیفت شده است! یعنی خودرویی قدیمی که برخی قطعات 207 واقعی را به عاریت گرفته تا با ظاهر به روزتر و تجهیزات کامل‌تر بتواند مانند برادر جوان‌ترش خودنمایی کند. حال اگر سری به گوگل بزنید متوجه خواهید شد که 207 اصلی (بدون پسوند i) در ظاهر مقداری متفاوت است و در بحث ایمنی، ساختار شاسی، فاصله محوری و بسیاری جزئیات دیگر پیشرفت‌ داشته که نسخه وطنی از آنها بهره‌ای نبرده است. البته ایران‌خودرو برای افزایش محبوبیت این محصول، پژو 206 تیپ 5 و 6 را از خط تولید خارج نمود تا به نوعی فاصله میان خانواده 206 با 207i از هر جهت افزایش یابد. سپس فرمان برقی و بعد از آن آپشن سقف پانورامیک (که قبلاً مختص خودروهای لوکس بازار بود) به ماشین اضافه کرد تا اوضاع بهتر شود؛ جدیداً هم پیشرانه و گیربکس ارتقاء یافته را برای فرزندش در نظر گرفته تا خون تازه‌ای در رگ‌های این کهنه سرباز فرانسوی جاری شود.

البته این موتور پیش از این روی نسخه MC (مولتی کالر) و محصولات دیگر ایران‌‎خودرو (نظیر تارا) جوابش را پس داده و اینک میتوان با اطمینان خاطر بیشتر در موردش نظر داد. در ادامه قصد داریم با نگاهی دقیق‌تر به این محصول محبوب، تمامی تغییرات صورت گرفته را بررسی کنیم تا ببینیم آیا 207i سقف‌شیشه‌ای TU5P در نهایت ارزش افزایش قیمت نسبتاً زیادی که تجربه کرده را دارد یا خیر.


طراحی بیرونی پژو 207i سقف شیشه‌ای TU5P (نسخه ارتقاء یافته)

فکر نمی‌کنم اینجا نکته‌ای وجود داشته باشد که من بگویم و شما خودتان از قبل ندانید! سالهاست که فیس جدید 207i روانه بازارمان شده و همگی بارها آن را در خیابان دیده‌ایم. از زاویه کناری که همان 206 خودمان است؛ فقط با آینه‌ها و رینگ‌های جدید و زه‌های همرنگ بدنه از پدرش شناخته می‌شود که البته برای یک محصول فیس‌لیفت، این تغییرات اندک در نمای جانبی امری طبیعی به حساب می‌آید. دماغه اما در مقایسه با 206 حسابی دگرگون شده و چراغ‌ها، کاپوت و سپر جدید دست به دست هم داده‌اند تا ماشین شباهت بسیاری به 207‌های واقعی پیدا کند. نکته مثبت دیگر اینکه با توجه به پیش‌روی سپر تا میان چراغ‌ها و به دنبال آن عقب رفتن کاپوت، حساسیت ماشین نسبت به تصادفات به اصطلاح ترافیکی کاهش یافته و دیگر برخلاف پژو 206، با یک برخورد کوچک، درب موتور آسیب نخواهد دید. فقط حیف که هواکش جذاب روی کاپوت به دلیل رعایت استانداردهای جدید برخورد با عابرین پیاده حذف شده که این نکته اندکی از حس و حال اسپرت ماشین کاسته است. 

نمای جلو پژو 207i پانوراما اتوماتیک

نمای جانبی پژو 207i پانوراما اتوماتیک

در بخش عقب هم فقط طراحی سپر و چراغ‌ها مورد بازنگری قرار گرفته که البته با توجه به استفاده مکرر 206سوارهای خوش‌ذوق از این مدل، دیگر مزیت چراغ‌های 207i خیلی هم به چشم نمی‌آید. راستی اینجا یک آپشن زیبا بنام سقف پانورامیک نیز داریم که حداقل در مدل‌های با رنگ بدنه روشن جلوه بهتری به ماشین بخشیده است.نمای عقب پژو 207i پانوراما اتوماتیک


کابین و امکانات پژو 207i سقف شیشه‌ای TU5P(نسخه ارتقاء یافته)

در داخل کابین هم شرایط ظاهری مشابه گذشته است؛ یعنی هنوز با همان اتاق جوان‌پسندانه قبلی روبرو هستیم که در آن سرنشینان جلو شرایط به نسبت خوبی تجربه می‌کنند اما نفرات عقبی از کمبود فضا به شدت گلایه دارند. پس اگر یک خانواده پرجمعیت بلندقامت دارید نباید به خرید 207i، حتی از نوع صندوقدارش فکر کنید؛ چه برسد به نسخه هاچ‌بک که با صندوق 245 لیتری، محفظه ایده‌آلی هم در اختیارتان قرار نخواهد داد. با تمامی این صحبت‌ها هنوز هم چیدمان ادوات به نسبت جذاب است و وضوح نمایشگر مرکزی مناسب به نظر می‌رسد. 


داشبورد 207i پانوراما اتوماتیک

پشت آمپر 207i پانوراما اتوماتیک


لیست امکانات ماشین هم با اینکه به سطح سدان محبوب ایران‌خودرو یعنی تارا نمی‌رسد اما آنقدری هست که کارمان را راه بیندازد. مثلاً اینجا گزینه‌هایی از قبیل ترمزهای 4 چرخ دیسکی مجهز به ABS, EBD و EBA، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی مجهز به Apple Car Play و Android Auto، چراغ‌های روشنایی در روز و سیستم مشایعت تا درب منزل، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سنسور و دروبین دنده عقب و کروزکنترل حضور دارند؛ مهم‌تر اینکه در نسخه ارتقاء یافته آپشن‌های مهم و کاربردی نظیر: سیستم کنترل کشش و پایداری هوشمند (ESC)، سامانه پایش فشار باد تایرها (TPMS) و آینه وسط الکتروکرومیک (که برای سال‌های طولانی جای خالی‌ آنها روی محصولات وطنی دیده می‌شد) در کنار Position Lamp و GSI به ماشین اضافه شده‌اند.

برخی امکانات مثل ترمزهای عقب دیسکی و رینگ‌های آلومینیومی یا فرمان برقی هم که در مدل‌های قبلی فقط در برخی از کدهای بدنه حضور داشتند اینجا به امکانات استاندارد تبدیل شده‌اند. همچنین بالای سر یک سقف پانورامیک جذاب داریم که البته مشکلات خاص خودش را دارد. در واقع از اینکه سقف شیشه‌ای نور خوبی به داخل می‌رساند و فضای تنگ کابین را دلبازتر نشان میدهد خوشحالم، بخصوص که ایران‌خودرو برای ساخت آن اصول ایمنی را درنظر گرفته و با تغییرات اساسی در کلاف، امنیت را در سطح نمونه سقف فلزی نگاه داشته است. اما متاسفانه این سقف قابلیت بازشو ندارد و از این رو نمی‌توان مثل سانروف برای تهویه نیز از آن بهره برد. 

خبر بد دیگر اینکه ایران‌خودرو برای کاور آن موتور برقی در نظر نگرفته و این نکته باعث شده راننده برای باز و بست پوشش سقف، دچار حواس‌پرتی شود. بخصوص که برخی از کاورها بسیار سفت هستند و برخی دیگر چفت و بست خوبی ندارند و گاه در جای خود حرکت می‌کنند. راستی کیفیت پلاستیک‌های بکار رفته در داشبورد و رودری‌ها نیز تعریفی ندارد. حتی اگر بگویم متریال مورد استفاده در اکثر قسمت‌ها نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر پسرفت کرده، بیراه نگفته‌ام.


سقف 207i پانوراما اتوماتیک

نمایشگر 207i پانوراما اتوماتیک

فضای داخلی 207i پانوراما اتوماتیک


مشخصات فنی پژو 207i سقف شیشه‌ای TU5P (نسخه ارتقاء یافته)

در گذشته‌های نسبتاً دور، پژو 206 تیپ 5 به ماکسیما کوچولو شهرت یافته بود؛ نه فقط به دلیل آپشن‌هایی که در آن دوران عالی به نظر می‌رسیدند، بلکه به علت شتاب بسیار خوب که نماینده پژو را در برابر رقبای نسبتاً کند آن دوران سربلند می‌نمود. اما پس از آن پیشرانه جذاب  TU5 نه تنها قوی‌تر نشد بلکه با مپ‌های محافظه‌کارانه (ناشی از استانداردهای جدید زیست‌محیطی و محدودیت‌های ایجاد شده بر اثر افت کیفیت آلیاژ موتور و مواردی از این دست) به یک انجین کاملاً معمولی با شتاب متوسط تبدیل گشت که حداقل در حالت استاندارد جذابیت خاصی برای ماشین‌بازها نداشت. تا اینکه بالاخره ایران‌خودرو پس از یک وقفه بسیار طولانی دست به کار شد و با اصلاح این موتور قدیمی و معرفی نسخه TU5P (یا به عبارتی TU5 پلاس) اوضاع را مقداری بهبود بخشید. 

حالا موتور ارتقاء یافته به سیستم باز و بست متغیر سوپاپ (CVVT) تجهیز شده و با استفاده از پمپ روغن‌ دور متغیر، اصلاح ساختار پاشش سوخت و برخی تغییرات دیگر پرفورمنس بهتری بدست آورده و قدرتش را از 105 به 113 اسب‌بخار رسانده است. گشتاور نیز با 2 نیوتن‌متر افزایش به عدد 144 رسیده که البته تغییر شگفت‌انگیزی به حساب نمی‌آید. 

حال مشکل این است که نسبت تراکم پیشرانه جدید از 10.5 به 11.01 رسیده که این یعنی حداقل اکتان مناسب از 87 به 95 تغییر یافته و درنتیجه حساسیت به کیفیت سوخت مقداری بیشتر شده است. گیربکس 4 سرعته قبلی هم جای خودش را به نسخه جدید 6 سرعته داده که بازه‌های متنوع‌تری در اختیار ماشین قرار میدهد تا در شرایط مختلف شتاب و کشش بهتر و همزمان مصرف سوخت بهینه‌تر شود. البته من نمیدانم چرا ایران‌خودرو در سایت رسمی گل به خودی زده و با اعلام مصرف سوخت بدتر، شتابش برابر و حداکثر سرعت یک کیلومتر ضعیف‌تر در نسخه ارتقاء یافته (نسبت به مدل قدیمی TU5) تمامی زحماتش را زیر سوال برده است! شاید اطلاعات اعلامی از نسخه ساده قبلی زیادی خوش‌بینانه بودند چراکه در عمل هم دست‌یابی به آن اعداد ناممکن به نظر می‌رسید؛ اما حالا در تست‌های عملی نسخه جدید، ارقام روی کاغذ به واقعیت نزدیک‌تر هستند. مثلاً اکنون برخلاف گذشته مصرف سوخت واقعی ماشین تفاوت فاحشی با عدد اعلامی (7.41 برای رانندگی در شرایط ترکیبی) ندارد و شتاب هم به رکورد رسمی 12.6 ثانیه بسیار نزدیک است. این مهم در شرایطی است که 207 های ساده قبلی به زحمت شتابی در حوالی 14 ثانیه و مصرف سوخت 8.5 الی 9 را ثبت می‌نمودند.


تجربه رانندگی با پژو 207i سقف شیشه‌ای TU5P (نسخه ارتقاء یافته)

در ابتدا همه چیز شبیه به 207i ساده به نظر می‌رسد. همان فضای کوچک، چیدمان تکراری و کیفیت نه چندان خوب که کمی توی ذوق سرنشینان می‌زند. حتی در اوایل رانندگی هم متوجه تغییر محسوسی نشدیم اما با مقداری افزایش سرعت و به چالش کشیدن ماشین در شرایط مختلف تفاوت‌ها یک به یک آشکار شدند. پیشرانه قوی‌تر در ترکیب با گیربکس 6 سرعته شتاب و کشش ماشین را بهبود بخشیده به شکلی که بدون مشکل خاصی توانستیم شتاب صفر تا صد را در کمتر از 13 ثانیه (در ارتفاع تهران با سوخت معمولی) ثبت کنیم؛ قطعاً در ارتفاع دریا و استفاده از بنزین سوپر اوضاع بهتر هم خواهد شد. البته میدانم این رکورد هنوز هم افتخارآمیز نیست اما حداقل نشان از پیشرفت ماشین در مقایسه با نسخه ساده قبلی دارد. 

کشش هم کافی به نظر می‌رسد و در اتوبان‌های مسطح دنده ششم به خوبی دور موتور را پایین می‌آورد تا فشار از روی پیشرانه برداشته شود. حتماً می‌دانید که فرمان برقی هم مدتی است به 207i اضافه شده تا جدا از مزیت نرمی بیشتر، قدرت موتور را مثل انواع هیدرولیکی هدر ندهد. خوشبختانه در طول بررسی تقه و تاخیر آزاردهنده‌ای از جانب گیربکس احساس نشد و آرامش بیشتری در مقایسه با نسخه AL4 تجربه نمودیم. فقط هر از گاه متوجه صدای ناک جزئی از جانب پیشرانه شدم که نشان از حساسیت بیشتر موتور TU5P به کیفیت سوخت دارد؛ البته این حساسیت در حدی نیست که مثل ماشین‌های توربو نگرانتان کند.

اضافه شدن سیستم باز و بست متغیر سوپاپ هم تنفس ماشین را بهبود بخشیده. فقط ای کاش فکری به حال عایق بندی کابین می‌شد چراکه صدای نسبتاً گوش‌خراش پیشرانه با افزایش دور موتور به شدت به داخل کابین نفوذ می‌کند و لذت شتاب‌گیری را کاهش می‌دهد. عجیب‌تر اینکه علیرغم اصلاح ساختار پیشرانه و کاهش لرزش موتور، نفوذ صدا به اتاق حتی بیشتر از قبل شده که نشان از ضعف در عایق‌بندی دارد. بگذریم؛ پژو 207i ارتقاء یافته همچون دیگر برادرانش از هندلنیگ مکانیکی دلچسبی برخوردار نیست و با توجه به ساختار ساده سیستم تعلیق و تقسیم وزن نه چندان عالی آنقدر که باید و شاید به زمین چنگ نمی‌زند؛ اما خبر خوب اضافه شدن کنترل پایداری الکترونیکی است که جلوی سر خوردن خودرو (بویژه بخش انتهایی) را به خوبی گرفته تا مشکل رایج در خانواده 206 تا حد زیادی (البته نه به طور کامل) برطرف شود. 

برای مهار حرکات عرضی و گهواره‌ای هم سیستم تعلیق خشکی برای ماشین در نظر گرفته شده که در عمل تفاوت خاصی با 206 ندارد و خلاصه اینکه 207i حتی در نسخه ارتقاء یافته برای سفرهای طولانی یا عبور از مسیرهای مملو از دست‌انداز، ماشین راحتی نخواهد بود. بخصوص برای نفرات عقبی که زانوها را تا شکم جمع کرده‌اند و همزمان باید مواظب برخورد سر به سقف باشند! ترمزهای 4 چرخ دیسکی اما شرایط قابل‌قبولی دارند و از پس جمع و جور کردن ماشین بر می‌آیند. تازه به نظرم اگر از لاستیک‌های چسبنده‌تر استفاده کنیم پاسخ بهتر هم دریافت خواهیم کرد. 


نتیجه گیری پایانی

اگر یک هاچ‌بک جمع و جور شهری می‌خواهید که هم ظاهر موجهی داشته باشد و هم اینکه قطعات و خدماتش در هر شهر و محله‌ای یافت شود، 207i یک گزینه منطقی برایتان خواهد بود. بخصوص که در نسخه ارتقاء یافته TU5P با پیشرانه قوی‌تر، گیربکس بهتر و تجهیزات کامل‌تر از شما میزبانی خواهد نمود. با این حال مشکلاتی هم وجود دارند که ممکن است نا امیدتان کنند. مثلاً کیفیت متریال کابین بسیار پایین است، صدای پیشرانه در دورهای بالا با خشونت به اتاق نفوذ می‌کند و سواری ماشین خشک و بعضاً آزاردهنده می‌باشد. تازه در این بین باید با کمبود شدید فضای سرنشینان عقب هم کنار آمد.

البته خوش‌شانسی 207i اینجاست که در این رده، رقیب خاصی روبرویش وجود ندارد. مثلاً تولید رنو ساندرو سالهاست که متوقف شده وگرنه می‌توانست با کابین جادارتر در کنار کیفیت ساخت و دوام برتر، نظرات بسیاری را به خود جلب نماید؛ هرچند نباید از حق گذشت که نماینده رنو در سایر فاکتورها مثل تجهیزات و زیبایی حرفی در برابر میهمان امروزمان نخواهد داشت. برلیانس H320 و ام وی ام 315  پلاس نیز مدتی است از چرخه تولید خارج شده‌اند و کوئیک اتوماتیک هم در رنج قیمتی بسیار پایین‌تر، بازار متفاوتی را هدف قرار داده است. با این حال اگر بخواهید به سگمنت‌های دیگر مراجعه کنید، ام وی ام X22 پرو از کلاس هاچ‌بک‌کراس‌ها و سدان‌هایی نظیر شاهین جدید و تارا می‌توانند رقبای قابل‌احترامی به حساب آیند.


نام خودرو

پژو 207i سقف شیشه‌ای TU5P

مشخصات پیشرانه

1.6 لیتری 16 سوپاپ ارتقاء یافته TU5P

قدرت موتور

113 اسب بخار در 5800 دور بر دقيقه

گشتاور موتور

144 نيوتن متر در4000 دور بر دقيقه

انتقال قدرت

6 سرعته اتوماتیک / دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا 100 رسمی

12.6 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی رسمی

7.41 لیتر

وزن

1118 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

3872 (طول)، 1669 (عرض) و 1441 (ارتفاع)

فاصله بین دو محور جلو و عقب (میلی‌متر)

2443


تهیه و تنظیم: واحد محتوای اتو24


نظرات کاربران درباره پژو 207i پانوراما اتوماتیک TU5P

افزودن نظر
علیرضا اسلامی
18 فروردین 1403
کیفیت رنگ بدنه پایینه که این مورد در همه ماشینای تولید داخلی دیده میشه. بنظرم هنوز گیربکسش جای کار داره و دقیق نیست. ولی این حال بهترین گزینه توی رنج قیمتی خودشه اگرکه نهایت 3 سرنشین ازش استفاده کنن
مصطفی عباس آبادی
18 فروردین 1403
سلام بنده برای خانومم خریدم خودمم بعضی وقتا ازش استفاده میکنم برای استفاده شهری مناسبه
یاسر شیر محمدی
25 اسفند 1402
سقف پانوراماش نور خوبی به فضای داخل میده و حس خوبی ازش میگیرم فرمونشم که خیلی نرمه که این خوبه ولی توی جاده و سرعتای بالا باید مراقب باشید چون خیلی تیزه فرمون
بابک عظیمی
25 اسفند 1402
انصافا بعد این همه مدت که از عرضه 207 به بازار میگذره هنوزم بنظرم ماشین دوست داشتنی و آبرومندیه. خصوصا رنگ مشکیش با شیشه های دودی چشم نوازه

رقبای پژو 207i پانوراما اتوماتیک TU5P