نقد و بررسی ریسپکت، پرایم، تیپ 1 ،1403 - 1401

امتیاز این مدل از مجموع 5 رای ثبت شده

حجم موتور
1498 سی‌سی توربوشارژر
مصرف سوخت
7.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
154 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
10.8 ثانیه (غیر رسمی در تهران)
گیربکس
CVT با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت
حداکثر سرعت
190 کیلومتر در ساعت

معرفی


بهمن ریسپکت پرایم

 از دیگر برادران خاندان چری 

گروه بهمن سابقه خوبی در ساخت محصولات خوش‌نام و باکیفیت دارد. حتی خودروهای چینی نظیر بسترن B30 و B50 هم با اینکه خاطرات خوش مزدا 3 را زنده نکردند اما به نسبت شرایط خاص کشور و قیمت، ماشین‎های به نسبت خوبی از کار درآمدند و در دوران خودشان به عنوان چینی‌های قابل احترام در بازار مطرح شدند. حالا یک بار دیگر سبد محصولات گروه بهمن میزبان یک سدان اقتصادی از سرزمین اژدهاست. خودرویی که در حقیقت Xuandu نام دارد و توسط شرکت Cowin (که یکی زیرمجموعه‌های چری است) تولید می‌شود. 

این ماشین با توجه به بهره‌مندی از پلتفرم ارتقاء یافته آریزو 7 و موتور و گیربکس مشابه با آریزو 5 توربو (IEو 6 پرو، نزدیکی بسیاری به نمایندگان مدیران خودرو دارد؛ هرچند علیرغم این تشابهات، هنوز نمی‌شود آن را نسخه فیس‌لیفت شده از آریزو 5 توربو (IE) و 6 دانست چراکه علاوه بر دگرگونی کامل بدنه و کابین، برخی از قسمت‌های فنی نظیر فاصله محوری و سیستم تعلیق عقبش هم دست‌خوش تغییر شده‌اند تا Xuandu Cowin که البته اینجا در کشورمان با نام "بهمن ریسپکت" شناخته می‌شود محصولی متفاوت به حساب آید. در ادامه همراهمان باشید تا ببینم آیا این سدان کلاس C در میان رقبایش شانس برنده شدن دارد یا خیر.

ریسپکت پرایم



طراحی بیرونی بهمن ریسپکت پرایم

بهمن ریسپکت پرایم مثل اکثر رقبای چینی خود یک سدان اقتصادی است که سعی دارد جلوه‌ای لوکس‌تر از واقعیت وجودی خویش را به نمایش بگذارد. از این رو در نگاه اول ممکن است تصور کنید با ماشین گران‌قیمتی سر و کار دارید اما با کمی دقت، به خصلت‌های اکونومی محصول نیز پی خواهید برد. البته با تمامی این صحبت‌ها باید اعتراف کنم مهندسان کمپانی کارشان را درست انجام داده‌اند زیرا علیرغم برخی مشکلات، طراحی کلی ماشین جذاب از کار در آمده. مثلاً چراغ‌های کشیده جلو در ترکیب با جلوپنجره‌ای که به خوبی با ورودی هوای سپر هارمونی دارد، ظاهری خشن و امروزی را پدید آورده است. سپر هم به لطف دی‌لایت‌های بومرنگی و ورودی هوای جانبی، خصلت‌های اسپرت ریسپکت را به رخ کشیده و خطوط دو سمت کاپوت در ارتقاء جذبه ماشین تاثیرگذار هستند.

نمای جلو ریسپکت پرایم

 البته در نیم‌رخ همه‌چیز رنگ و بوی سادگی دارد و حتی نکاتی نظیر خط شانه برجسته، کروم کاری فریم شیشه‌ها، رینگ‌های به نسبت جذاب 17 اینچی و کلیپرهای قرمز رنگ نتوانسته‌اند فرم محافظه کارانه و اقتصادی این بخش را مخفی نمایند. بخصوص که ابعاد لاستیک‌ها (50-205) با جثه ماشین همخوانی چندانی ندارد و بهتر بود از تایرهای پهن‌تری برای ریسپکت استفاده میشد. با این حال به لطف هارمونی خطوط میتوانیم به این ظاهر بی‌ریا نیز نمره قبولی را اعطا کنیم.

نمای جانبی ریسپکت پرایم

 در انتهای ماشین اما اوضاع شکل متفاوتی به خود می‌گیرد. در واقع برخلاف سایر قسمت‌ها که ظاهر عامه‌پسندی را به نمایش گذاشته بودند اینجا با یک فرم خاص و متفاوت روبرو هستیم که یا به شدت به آن علاقه‌مند می‌شوید یا متنفر! در واقع چراغ‌های کشیده عقب حالتی ساختارشکن دارند که در نوع خودش جذاب است اما ترکیب آن با صندوق عقب بلند و خطوط خاص سپر ممکن است با سلیقه برخی جور در نیاید. ضمناً بد نیست بدانید یکی از اگزوزهای دوگانه ریسپکت حالتی نمایشی دارد و قرار نیست گازهای حاصل از احتراق از آن خارج شوند.

نمای عقب ریسپکت پرایم


کابین و امکانات بهمن ریسپکت پرایم

درست است که کابین ریسپکت پرایم کیفیت شگفت انگیزی ندارد اما از لحاظ جنس متریال مورد استفاده در جایگاهی مابین آریزو 5 توربو (IE) و 6 قرار می‌گیرد که با توجه به قیمت ماشین، راضی کننده است. بخصوص که به لطف طراحی جذاب و امکانات کافی (به نسبت رقبای این سطح) حس خوبی به سرنشنیان هدیه میکند. 

فرمان D شکل است و در پشت آن کلاستر که از ترکیب عقربه‌های آنالوگ با نمایشگر دیجیتال (7 اینچ) تشکیل شده‌، اطلاعات مورد نیاز را با وضوح کافی در اختیار راننده قرار میدهد. کنسول میانی هم مقداری به سمت راننده متمایل شده تا میزان تسلط بر خودرو افزایش یابد. یک نمایشگر لمسی 10.25 اینچی در بالای این قسمت به سبک محصولات آلمانی از میان داشبورد بیرون زده که در آن جدا از تنظیمات متنوع می‌توان از نعمت دوربین 360 درجه نیز بهره‌مند شد.

داشبورد ریسپکت پرایم

 باید اعتراف کرد خطوط کلی طراحی داخلی جذاب از کار درآمده‌ و مشخص است که روی جزئیات هم وقت گذاشته‌اند. مثلاً دریچه‌های تهویه کناری در امتداد طبقه رویی داشبورد جایگذاری شده‌اند و دریچه‌های میانی برای تسلط بهتر راننده روی مانیتور مرکزی به طبقه پایین نقل مکان نموده‌اند. برجستگی داشبورد هم حس قدرت را به مخاطب منتقل میکند. بخصوص که با این صندلی‌های بلند یکپارچه جو یک خودرو اسپرت تمام عیار ما را گرفته است! البته این صندلی‌های بلند که انصافاً دربرگیرندگی خوبی هم دارند تا حدودی دید نفرات پشت سر را محدود ساخته‌اند و عدم امکان تنظیم مستقل پشت سری صندلی نیز ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد، اما در هر صورت این تم طراحی به جذابیت‌های بصری کابین افزوده است. کیفیت چرم بکار رفته در روکش‌ها نیز مناسب به نظر می‌رسد. نفرات جلویی از گرمکن بهره‌مند هستند و راننده میتواند صندلی را در 6 جهت به صورت برقی برای خود تنظیم نماید. 

گرمکن صندلی ریسپکت پرایم

فضای کابین با در نظر گرفتن ابعاد اتاق (طول 4670، عرض 1825 و ارتفاع 1483 میلی‌متر) خوب است و 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک سواری راحتی داخل ریسپکت تجربه خواهند نمود. البته عرض کم ماشین باعث شده روی صندلی پشتی فضای شانه برای 3 سرنشین بزرگسال کافی نباشد اما در عوض فاصله محوری 2700 میلی‌متری (30 میلی‌متر بیشتر از آریزو 6) جای پای خوبی بوجود آورده. صندق عقب هم یک محفظه 455 لیتری در اخیتارتان قرار میدهد که برای سفرهای خانوادگی کارآمد خواهد بود. 


فضای داخلی ریسپکت پرایم


خوشبختانه داخل ریسپکت در استفاده از کلیدهای لمسی افراط نشده و در کنار پنل‌های لمسی، کلیدهای فیزیکی زیادی وجود دارند که کار کردن با آنها ساده و لذت‌بخش است. البته اهرم دنده از نوع مکانیکی است که شاید در برابر برخی رقبا حس و حال قدیمی بودن را به کاربر القا کند. ضمناً به نظرم بهتر بود کلید تغییر حالت رانندگی در محل بهتری جایگذاری شود.


اهرم دنده ریسپکت پرایم


بهمن ریسپکت از لحاظ امکانات جانبی وضعیت خوبی دارد. البته اگر بخواهیم مقداری سخت‌گیر باشیم میتوانیم از نبود آینه الکتروکرومیک و تهویه دوگانه گلایه کنیم. حتی حذف چراغ آینه آرایشی (آینه آفتابگیرها)، دودی نبودن هیچکدام از شیشه‌ها و دریچه تکی برای تهویه عقب نیز کمی توی ذوق می‌زند؛ البته با توجه به پسوند "پرایم" که روی این محصول بهمن قرار گرفته میتوان حدس زد در آینده نسخه کامل‌تری تحت عنوان تیپ "پرستیژ" نیز به بازار عرضه گردد که کسری آپشن‌ها در آن مدل جبران شود.

 هرچند همین الان هم باید گفت سطح تجهیزات ریسپکت پرایم با رقم پرداختی همخوانی دارد. مثلاً اینجا امکاناتی از قبیل: ترمز پارک برقی بهمراه Auto Hold، سیستم ورود و استارت بدون کلید، امکان استارت خودرو از راه دور با ریموت، آینه‌های جانبی برقی تاشو دارای چراغ خوشامدگویی، فرمان برقی حساس به سرعت، چراغ‌های روشنایی در روز، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب مجهز به خطوط پویا، سنسور نور یا همان چراغ اتوماتیک، نورپردازی داخلی با قابلیت تغییر رنگ، سیستم صوتی دارای 6 بلندگو، شارژر وایرلس، سانروف برقی، چراغ‌های جلو و عقب LED، چراغ‌های اصلی مجهز به تنظیم ارتفاع از داخل و مشایعت حضور دارند که بسیاری از نیازهایمان را (حداقل در این سطح) برطرف می‌سازند.



در بحث ایمنی هم وجود گزینه‌های متنوع نظیر 6 عدد ایربگ (جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, EBA, TCS, HA، کنترل حرکت در سربالایی HAC، پایش فشار باد تایرها TPMS، سیستم تشخیص مانع شیشه‌بالابرها و سانروف جای نگرانی چندانی باقی نخواهند گذاشت.  


مشخصات فنی بهمن ریسپکت پرایم

خبر خوب این است که با گشودن درب موتور با همان موتور و گیربکسی که روی بسیاری از محصولات مدیران‌خودرو (نظیر آریزو 5 توربو (IE) و 6 یا حتیX55  و تیگو 7 پرو) کار شده مواجه هستیم. البته ممکن است بگوئید این چه جور خبر خوبی است؟! اصلاً مگر یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر با 154 اسب‌بخار قدرت (دور موتور 5500) و 230 نیوتن‌متر گشتاور (از دور 1750 الی 4000) چیز خاصی است که بخواهد ما را به وجد آورد؟! نکته اینجاست که پیشرانه مذکور برای مدت نسبتاً طولانی در بازارمان حضور داشته و به نوعی سازگاری خود با شرایط آب و هوایی و بنزین‌های وطنی را ثابت کرده است. جدا از آن علیرغم تعداد اندک ریسپکت در خیابان‌ها و تازه وارد بودن محصول (البته در زمان نگارش این متن) مشکلی از بابت فراوانی قطعات یدکی فنی نیز وجود نخواهد داشت. تازه همین پرفورمنس نسبتاً معمولی، برای وزن 1409 کیلوگرمی یک سدان خانوادگی کاملاً کافی است و شتاب و کشش به نسبت خوبی در اختیارمان قرار میدهد. بخصوص که گیربکس CVT ریسپکت هم از نسل جدید جعبه‌دنده‌های ضریب پیوسته کمپانی چری معروف به مدل 9 سرعته است که تعویض دنده‌ها (البته دنده‌هایی که وجود ندارند!) را برایمان شبیه‌سازی میکند. نتیجه اینکه حس و حال رانندگی به اندازه مدل‌‎های اولیه این نوع گیربکس حوصله‌سربر نیست و وقفه آغاز حرکت هم به شکل محسوسی کاهش یافته.

خوشبختانه برای سیستم تعلیق عقب نیز از مدل چند اتصالی یا به عبارتی مولتی‌لینک استفاده شده که نسبت به مدل ساده یکپارچه آریزو 6، انعطاف بیشتری دارد و کیفیت سواری بهتر و همزمان هندلینگ برتری ارائه می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر اعلام شده و استاندارد آلایندگی موتور نیز یورو 6 می‌باشد. ضمناً ترمزهای ماشین در هر 4 چرخ از نوع دیسکی (در بخش جلو خنک شونده) هستند که در بخش بعدی یعنی تجربه رانندگی عمکلرد آنها را در کنار سایر موارد بررسی خواهیم داد. 

راستی در خصوص ایمنی فعلاً گزارشی از یک نهاد معتبر یافت نکردیم که به شما ارائه کنیم اما با توجه به امکانات امنیتی مناسب ریسپکت و 5 ستاره CNCAP آریزو 6 (که از نظر پلتفرم به میهمان امروزمان نزدیک است) امیدواریم شرایط این محصول هم به خوبی نماینده مدیران خودرو باشد.


تجربه رانندگی با بهمن ریسپکت پرایم

بالاخره نوبت به تست عملی رسید. رانندگی با بهمن ریسپکت حس و حال خوبی دارد. حالا نه اینکه شرایطی ایده‌آل باشد اما بدون شک فراتر از آن چیزی است که از یک خودرو اقتصادی چینی انتظار داریم. صندلی‌های بزرگ اسپرت و فرمان دی‌شکل خوش‌دست در ترکیب با طراحی جذاب داشبود، حال و هوای قرار گرفتن داخل یک سدان اسپرت را به انسان منتقل میکنند و همزمان بواسطه ارگونومی مطلوب اکثر ادوات، خیلی زود با ماشین اخت می‌شویم. 

دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت برای راننده قابل انتخاب است که روی واکنش‌‎های پدال گاز و رفتار گیربکس تغییر کوچکی بوجود می‌آورند. در حالت اسپرت مصرف سوخت مقداری بالاتر می‌رود اما در عوض تاخیر پدال گاز کمتر می‌شود، هرچند هنوز هم لگ اولیه توربو تا حدودی محسوس است. ماشین با شتاب قابل قبول (صفر تا صد کمتر از 11 ثانیه) به جلو می‌تازد و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت هم چیزی نیست که بتوانیم در تهران بدان دست یابیم.

در تست‌های مختلف متوجه شدیم شتاب ثانویه ریسپکت نیز قابل‌قبول است و در سربالایی‌ها از کشش کافی برخورداریم. البته قدرت موتور برای رانندگی تهاجمی و اسپرت چندان زیاد نیست و در نتیجه با این ماشین نمی‌توان سر به سر خودروهای گران‌تر و قوی‌تر مثل کی ام سی J7 گذاشت اما به لطف ترمزهای قدرتمند و هندلینگ مناسب می‌شود از حداکثر قدرت موتور استفاده کرد و نگرانی خاصی از بابت کنترل ماشین نداشت. 

دید پیرامونی کافی است و اندک نقاط کور ستون‌ها توسط دوربین 360 درجه (که کیفیت خوبی هم دارند) پوشش داده شده‌اند. کیفیت سواری نیز انصافاً قابل قبول می‌باشد. تازه نباید از یاد برد که این محصول یکی از ارزان‌ترین سدان‌های چینی صفرکیلومتر موجود در بازار است اما به لطف سیستم تعلیق مولتی‌لینک عقب، کوبش‌های بخش عقب در مقایسه با آریزو 5 توربو (IE) و حتی 6 کمتر به داخل کابین منتقل می‎‌شوند و از آن مهم‌تر اینکه سواری نرم ماشین، فرمان‌پذیری را مختل نکرده بلکه برعکس ریسپکت با پایداری خوبی (بهتر از رقبای هم‌قیمت) از پس پیچ‌ها برمی‌آید. سیستم‌های کمکی پایداری عملکرد به موقعی دارند و احتمالاً با استفاده از لاستیک بهتر، هندلینک حتی بهتر هم خواهد شد. 

در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که ریسپکت از لحاظ عایق بندی کابین نیز شرایط قابل قبولی دارد و حداقل در هنگام رانندگی عادی و خانوادگی آرامش مناسبی در فضای اتاقش جاری است، هرچند در دورهای بالاتر صدای پیشرانه به وضوح در داخل کابین شنیده خواهد شد. قدرت و کیفیت صدای سیستم صوتی هم برای گوش افراد عادی کافی است ولی برای آنهایی که به اصطلاح سیستم‌باز هستند، نیاز به ارتقاء احساس می‌گردد! 


نتیجه گیری پایانی

بهمن ریسپکت پرایم در زمان نگارش این متن (یعنی پاییز 1402) با اختلاف قیمت نسبتاً زیادی، گرانتر از نرخ کمپانی در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود که میتوان دلایل این امر را در فروش قطره چکانی گروه بهمن و همچنین محبوبیت خودرو در میان مشتریان جستجو کرد. اگر بخواهم نرخ مصوب کمپانی را ملاک قضاوت قرار دهم باید اعتراف کنم که این محصول یکی از بهترین انتخاب‌ها در این رنج به حساب می‌آید. در واقع شما با پولی کمتر از چری آریزو 5 توربو (IE) میتوانید خودرویی با موتور و گیربکس مشابه و حتی آپشن‌های کامل‌تر و سیستم تعلیق عقب بهتر خریداری کنید که هرچند شهرت و بازار دست دوم نماینده مدیران‌خودرو را ندارد اما بدون شک از ارزش خرید بالاتری برخوردار است؛ اما اگر معیار ما قیمت‌های بازار آزاد باشد (با اندکی افزایش بودجه) رقیب قدری مثل فونیکس آریزو 6 پرو با کیفیت متریال قدری بالاتر و آپشن‌هایی نظیر رادار نقطه کور در دسترس خواهد بود که کار را برای میهمان امروزمان دشوار می‌سازد.


نام خودرو

بهمن ریسپکت پرایم

مشخصات پیشرانه

1.5 لیتری توربو

قدرت موتور

154 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه

گشتاور موتور

230 نیوتن‌متر از دور موتور 1750 الی 4000

انتقال قدرت

CVT با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت/دیفرانسیل جلو 

شتاب صفر تا 100 (غیر رسمی در تهران)

10.8 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی رسمی

7.5 لیتر در هر صد کیلومتر

وزن

1409 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

4670 (طول) 1825 (عرض) 1483 (ارتفاع)

فاصله بین دو محور جلو و عقب (میلی‌متر)

2700


تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24


نظرات کاربران درباره ریسپکت پرایم تیپ 1

افزودن نظر
شبنم شعبانی
17 آبان 1402
همسرم به تازگی خریدن ظاهر قشنگی دارد طراحی داخلیش شیکه و در کابین ماشین آرامش حاکم است
شهاب مظفری
17 آبان 1402
به جاش آدم میره یه مزدا 3 نیو تمیز میگیره
امیر صالح ناجی
9 آبان 1402
با سلام سواری نرمی داره و در این دوره 3 ماهی که استفاده میکنم موردی نبوده که منو آزار بده آپشناشم راضی کنندس
سام شکرابی
9 آبان 1402
ماشینی که بالای یک میلیارد فی خورده و پر مدعا هم هست ولی یه سنسور بارون نداره دیگه بقیه کلماتو به سلیقه خودتون انتخاب کنید اتو24 تایید لطفا