معرفی
بررسی تیگو 8 پرو؛
جایگزین صفر کیلومتر برای سانتافه تکدیفرانسیل کارکرده
هیوندای سانتافه و کیا سورنتو، دو شاسیبلند محبوب و پرفروش در بازار ایران هستند. محبوبیت این خودروها حتی پس از توقف واردات پابرجا باقی ماند، به طوری که تقاضا برای خرید آنها منجر به افزایش قیمت نجومی شاسیبلندهای کرهای شد. علاوه بر کیا سورنتو و هیوندای سانتافه، رنو کولئوس و تویوتا راو 4 نیز در این بخش حاضر بودهاند، اما با توجه به ممنوعیت واردات برای چندین سال، محصولات چینی نظیر فونیکس تیگو 8 پرو و پرومکس فرصتی بدست آوردند تا خودی نشان دهند. در واقع پیشرفت عجیب و غریب چینیها در سالهای اخیر از یک سو و بالا رفتن هزینههای نگهداری از خودروهای دستدوم فاقد گارانتی از سوی دیگر دست به دست هم دادند تا بسیاری از مشتریان برای خرید این تازه واردهای چشم بادامی ترغیب شوند.
در چنین شرایطی مدیران خودرو و چری تصمیم گرفتند تا تجربه موفق تیگو 7 را یکبار دیگر تکرار کنند. چری تیگو 7 در فاصله سالهای 1396 تا 1400 توانست از نبود رقبای قدرتمند همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج بهره ببرد و فروش موفقی را تجربه کند. این استراتژی یکبار دیگر و در سال 1401 با فونیکس تیگو 8 پرو به اجرا در آمده است، خودرویی که قصد دارد جایگزین سانتافه پرفروش در بازار ما باشد.
دهه دوم از قرن بیست و یکم میلادی، زمان توسعه کسب و کار چری بود. این شرکت در سال 2012 از مدل تیگو 7 رونمایی کرد و با این کار وارد بازار شاسیبلندهای کوچک شد. تیگو 7 تا سال 2018 پرچمدار سبد محصولات چری بود. در آن سال خودروساز چینی تصمیم گرفت تا زمینه فعالیت خود را باز هم ارتقا دهد. این شرکت در نمایشگاه خودرو پکن 2018 از نسل نخست چری تیگو 8 رونمایی کرد، خودرویی که به وضوح با الهامگیری از هیوندای سانتافه DM طراحی شده بود.
نسل نخست چری تیگو 8 علاوه بر چین در تعدادی از بازارهای صادراتی چری همچون روسیه نیز عرضه شد. با این حال نسل نخست تیگو 8 هیچگاه در بازار ایران حضور نداشت. در سال 2020، چری نسل دوم این خودرو را همگام با نسل دوم تیگو 7 معرفی کرد. این خودروها پسوند پرو داشتند و بنابراین نسل دوم بزرگترین محصول چری، تیگو 8 پرو نام گرفت. این نسل از چهره جدیدی بهره میبرد و از نظر مشخصات فنی و امکانات رفاهی تقویت شده بود. مدتی بعد از معرفی این خودرو در چین، مدیران خودرو تیگو 8 پرو را تحت برند جدید فونیکس در ایران معرفی کرد و در سال 1401 کراساوور نیمهلوکس چری راهی خیابانهای کشورمان شد.
طراحی خارجی
ظاهر خارجی تیگو 8 پرو به وضوح یک شاسی بلند سایز متوسط خانوادگی را به تصویر میکشد. طراحان چری برای آفرینش ظاهر این مدل از روشهای محافظه کارانه استفاده کردهاند تا خودرویی خلق کنند که مورد پسند همگان باشد. چهره جلوی خودرو احتمالاً شما را به یاد هیوندای سانتافه و کیا سورنتو خواهد انداخت، هر چند تاثیراتی از الگوهای اروپایی نیز در طراحی قسمت جلو این خودرو مشاهده میشود. در نمای جانبی سادگی و محافظه کاری به نقطه اوج خود میرسد، هرچند حجم فانتزی ایجاد شده در قسمت پایین دربها و رینگهای آلیاژی 18 اینچی جذابیت قابل قبولی را به این بخش تزریق نمودهاند.


در نمای عقب تیگو 8 پرو شاهد صرف زمان بیشتری از سوی طراحان هستیم. سبک طراحی چراغهای عقب زیبا از کار درآمده. خوشبختانه خروجیهای اگزوز دوبل قرار گرفته در پایین سپر نیز کاملا واقعی هستند. همچنین فرورفتگی ایجاد شده در میانه درب عقب که به جای نصب پلاک اختصاص دارد، مانع از سادگی افراطی این قسمت شده است.
طراحی داخلی
در حالی که ظاهر خارجی تیگو 8 پرو از شاسی بلندهای همرده نظیر سانتافه یا سورنتو الهام گرفته است، در نمای داخل این خودرو شاهد فضای داخلی مدرن به سبک خودروهای مرسدس بنز هستیم. تمامی المانهای موجود در کابین تیگو 8 پرو از جدیدترین اصول طراحی بهره میبرند؛ برای مثال صفحه نمایش دوبل را در کابین این خودرو مشاهده میکنیم که الگوی غالب طراحی داخلی خودروها در زمان فعلی هستند.


از آنجایی که تیگو 8 پرو و پرومکس گرانترین و بزرگترین محصولات چری محسوب میشوند، از مواد باکیفیتی برای کابین این خودروها استفاده شده است. برای مثال اکثر قسمتهای کابین از چرم مصنوعی نارنجی رنگ ساخته شدهاند و سایر قسمتها نیز جنسی از پلاستیک نرم دارند. استفاده از پلاستیک خشک نیز به مواردی که در دید مستقیم سرنشین قرار ندارند، محدود شده است.
فاصله بین دو محور تیگو 8 پرو 2710 میلیمتر است و علیرغم عرضه در نسخه 7 سرنشینه، فضای بسیار خوبی برای سرنشینان ردیفهای اول و دوم در نظر گرفته شده. البته همانند تمامی کراساوورهای 7 نفره در این کلاس، برای استفاده از صندلیهای ردیف سوم (که بیشتر برای کودکان مناسب است) باید قید صندوق عقب را تا حد زیادی بزنیم. در واقع حجم محفظه صندوق که در حالت عادی 1179 لیتر میباشد با باز شدن این صندلیها به 193 لیتر کاهش خواهد یافت. عایق بندی کابین نیز به خوبی انجام گرفته است و صدای پیشرانه به کابین خودرو نفوذ نمیکند. صندلیها نیز راحت هستند و به خوبی بدن سرنشین را در بر میگیرند. به لطف پنجرههای بزرگ و طراحی مناسب ستونها، سرنشینان تیگو 8 پرو دید مناسبی به اطراف خواهند داشت.


مشخصات فنی
تیگو 8 پرو در بازار چین با چند پیشرانه عرضه میشود اما سهم ایرانیان از این خودرو، موتور 1.6 لیتری توربوشارژر است. این موتور به تازگی توسط چری توسعه یافته است و در برخی از خودروهای دیگر این برند همچون چری اومودا 5 که با نام فونیکس FX در بازار ما عرضه میشود، مورد استفاده قرار میگیرد. پیشرانه تیگو 8 پرو به کمک سیستم تزریق مستقیم سوخت، از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 پیروی میکند و به سوخت باکیفیت یا مکملهای اکتان نیاز دارد.
این انجین علیرغم حجم نه چندان زیاد با کمک پرخوران توربو و سیستم GDI به راندمان مناسبی دست یافته و قادر است تا حداکثر 197 اسببخار قدرت و 290 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را بر عهده دارد. البته اگر به دنبال نسخه دو دیفرانسیل باشید باید مقداری سر کیسه را شل کنید و با خرید نسخه پرو مکس ضمن برخورداری از سیستم تمام چرخ محرک AWD، موتور قویتر و چند آپشن اضافه نیز بدست آورید؛ ولی اگر اهل بیراههنوردی نیستید همین مدل ارزانتر تک دیفرانسیل هم کارتان را به خوبی راه خواهد انداخت.
شتاب صفر تا صد رسمی تیگو 8 پرو معادل 8.9 ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو نیز 190 کیلومتر بر ساعت است. همانطور که در قسمت قبلی اشاره کردیم، خروجیهای اگزوز دوگانه تیگو 8 پرو واقعی هستند و به همین دلیل گازهای خروجی پیشرانه راحتتر دفع میشوند.
برای شاسی بلند متوسط فونیکس سه حالت رانندگی اکو(اقتصادی)، نرمال و اسپرت لحاظ شده است که هرکدام از آنها باعث تغییرات محدودی در عملکرد خودرو می شوند. برای مثال تغییر وضعیت رانندگی بر روی عملکرد فرمان، زمان تعویض دندهها و به طور کلی رفتار پدال گاز تاثیر میگذارد و همچنین رنگ پشت آمپر خودرو نیز با توجه به حالت رانندگی تغییر میکند. فرمان خودرو نیز از نوع برقی است که در سرعتهای بالاتر مقداری سفت میشود تا کنترل خودرو ساده گردد.
سیستم تعلیق که در جلو از نوع مکفرسون و عقب مولتیلینک است سواری نسبتاً نرمی در اختیار سرنشنیان قرار میدهد و همزمان در پیچهای تند تعادل قابلقبولی (البته نسبت به انتظاری که از یک کراساوور تکدیفرانسیل میان رده میرود) برای ماشین مهیا میسازد.
امکانات و تجهیزات
فونیکس تیگو 8 پرو به عنوان یکی از پرچمداران خانواده چری پا به عرصه وجود نهاد و از این رو بهترین، جدیدترین و گرانترین امکانات رفاهی و ایمنی کمپانی را در این خودرو دریافت خواهید کرد. با این حال همچنان برخی کمبودها در آن حس میشوند. مثلاً شاسیبلند فونیکس فاقد دو آپشن ماساژور صندلی و هد آپ دیسپلی است که با توجه به محدوده قیمتی ماشین میتواند یک نقطه ضعف محسوب شود.
با این حال تیگو 8 پرو در زمینه آپشنهای ایمنی عملکرد بسیار خوبی دارد. از جمله تجهیزات ایمنی این خودرو میتوان به 6 عدد کیسه هوا (جلو، جانبی و پردهای)، کروز کنترل تطبیقی، کنترل ایستایی در سربالایی و سرازیری، دستیار کمکی ترافیک، دستیار نگهدارنده بین خطوط، کنترل کشش و کنترل پایداری اشاره کرد. همچنین سنسور پارک جلو و عقب، رادار نقطه کور، سیستم جلوگیری از تصادف جلو و عقب، سیستم هشدار باز شدن درب عقب، کنترل هوشمند نوربالا، رادار تابلو خوان، سنسورهای نور و باران را نیز در این خودرو خواهید یافت.
در زمینه آپشنهای رفاهی نیز تیگو 8 پرو دست پر به میدان آمده. سیستم صوتی سونی با نمایشگر 12.3 اینچی، سیستم تشخیص صدا، اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، صندلیهای تنظیم شونده برقی برای راننده مجهز به حافظه، تهویه اتوماتیک دوگانه با کنترل لمسی، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، خروجی برق 12 ولت، درب صندوق برقی با امکان باز شدن اتوماتیک از طریق حسگر سویچ، سیستم پایش فشار باد تایرها، سامانه چرخش نور چراغهای جلو در پیچ، شارژر بیسیم، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، آینه الکتروکرومیک وسط، قابلیت استارت خودرو با ریموت از راه دور، سقف پانوراما و سانروف بخشی از تجهیزات رفاهی این شاسی بلند متوسط هستند.
جمعبندی
شاید این حرف خیلی به مزاج طرفداران برندهای کرهای خوش نیاید اما تیگو 8 پرو علیرغم برخی ضعفها، یک جایگزین شایسته برای هیوندای سانتافه تکدیفرانسیل به حساب میآید. البته نه اینکه چری به سطح هیوندای رسیده باشد اما با توجه به قیمت و شرایط خاص بازار ایران، ما مشغول مقایسه تیگو 8 صفر کیلومتر جدیدتر و فول آپشن با نسخه قدیمیتر و لوآپشن سانتافه هستیم که تازه چند سالی هم در خیابان ها دویده و تا حدودی مستهلک شده است و اینجاست که نماینده چری شانس خوبی برای برد پیدا میکند. چری حتی برای رقابت با نسخه دو دیفرانسیل سانتافه هم نسخه پرومکس را روانه بازار کرده که با توجه به پیشرانه قدرتمند 2 لیتری توربو، حریف قدری به حساب میآید. ضمناً مدیران خودرو معمولاً شرایط اقساطی متنوعی برای محصولاتش در نظر میگیرد که کار را برای مشتریان ساده تر میکند.
با این حال مشکلاتی هم سر راه خریداران فونیکس تیگو 8 پرو وجود دارد. مثلاً اعتبار برند ضعیفتر نسبت به رقبای کرهای و ژاپنی که به افت قیمت شدیدتر ماشینهای چینی در طول زمان منجر میشود و از آن مهمتر حسایت پیشرانه توربو GDI تیگو 8 پرو به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری که با نایاب شدن هر از گاه بنزین سوپر دردسرساز میگردد.
هرچند با تمامی این صحبت ها باز هم خرید یک خودرو صفرکیلومتر دارای گارانتی ریسک کمتری از ماشین دست دوم چند سال کارکرده، حتی از نوع باکیفیت کرهای خواهد داشت. ولی باید دید با حضور رقبای جدید چینی و حتی حریفان قدر غیرچینی که با آزادسازی واردات خودرو، حضورشان در کشور محتمل شده چه اتفاقی برای این محصول خوشساخت خواهد افتاد. در حقیقت تیگو 8 پرو در این مدت کوتاه فرصت دارد که قابلیتهایش را به مشتریان ثابت کند تا حتی پس از حضور ماشینهای جدید و متنوع همچنان طرفدارانش را حفظ نماید.
تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24