نقد و بررسی آئودی، Q5 e-tron، 40، 2024 - 2023

امتیاز این مدل از مجموع 15 رای ثبت شده

حجم موتور
موتور الکتریکی، ظرفیت باتری 83.4 کیلووات ساعت (لیتیومی سه‌کانه)
مصرف سوخت
۱۵.۹ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
204 اسب بخار
شتاب 0 تا 100
9.3 ثانیه
گیربکس
تک سرعته اتوماتیک
حداکثر سرعت
160 کیلومتر در ساعت

معرفی

آئودی Q5 e-tron

  کراس‌اووری پاک برای رفاه خانواده  


نمیدانم جوان‌ترها به خاطر دارند یا نه ولی در گذشته نه چندان دور نام خودرو برقی یادآور ماشین‌های زشت، کند و حوصله‌سربری بود که فقط و فقط دوست‌داران محیط زیست (یا حداقل کسانی که ژست آن را می‌گرفتند) راضی نگاه میداشت؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و بالارفتن راندمان موتورها و از آن مهم‌تر بهبود ظرفیت و کارایی باطری‌ها اوضاع تغییر کرد و اکنون برخلاف گذشته شاهد ظهور خودروهای برقی با پرفورمنس بالا هستیم که اتفاقاً زیبا هم شده‌اند و از بسیاری جهات قدرت رقابت با محصولات بنزینی (یا حتی شکست آنها) را دارند. 

میهمان امروز ما یعنی آئودی Q5 e-tron یکی از همین برقی‌هایی جذاب است که توسط" معین خودرو ایرانیان" در کشورمان عرضه می‌شود و ترکیب جذابی از کیفیت، لذت رانندگی، زیبایی ظاهری، ارگونومی و خصلت‌های پاک را ارائه می‌کند. البته یک سری مشکلات "که برخی از آنها مربوط به خود ماشین هستند و برخی دیگر به زیرساخت‌های کشورمان باز می‌گردند" هم وجود دارند که ممکن است سد راه موفقیتش شوند. اگر در ادامه با اتو24 همراه باشید به تمامی این نکات مثبت و منفی خواهیم پرداخت تا ببینیم در نهایت این آلمانی تولید شده در چین ارزش خرید خواهد داشت یا خیر.


طراحی بیرونی آئودی Q5 e-tron

خصلتی در آئودی هست که شخصاً خیلی دوستش دارم. محصولات این خودروساز آلمانی معمولاً زیبایی را در سادگی تعریف می‌کنند که این مهم به ماندگاری طراحی در گذر زمان منجر می‌شود. نکته دیگر اینکه با وجود تشابه زیادQ5  برقی به برادرانش از خانواده فولکس واگن (که همگی روی پلتفرم MEB فولکس توسعه یافته‌اند) اینجا شاهد صفات ظاهری لوکس‌تری هستیم که اعتبار برند آئودی را به رخ می‌کشند.

در قسمت دماغه چراغ‌ها به سبک ترند روز، چهره‌ای جذاب و مدرن را به نمایش گذاشته‌اند. جالب است که میتوان از داخل ماشین فرم روشنایی دی‌لایت‌ها را هم شخصی‌سازی کرد که در نوع خودش جالب توجه است. جلوچنجره بزرگ ماشین با رنگ‌بندی متفاوت به چراغ‌ها و هواکش‌های جانبی سپر متصل شده‌ که این ترکیب خاص به نوعی نشان دهنده برقی بودن ماشین هم هست چراکه بسیاری از محصولات الکتریکی جدید آئودی از همین متد پیروی می‌کنند. البته در کیت بلک این قسمت در کنار سقف و قاب آینه‌ها به رنگ مشکی درآمده که آن هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

نمای روبروی آئودی Q5 e-tron

در نیم‌رخ ابهت ماشین بیشتر به چشم می‌آید. طول نزدیک به 4.9 متر با فاصله محوری نزدیک به 3 متر به خوبی نشان میدهند که با یک کراس‌اوور 7 نفره بزرگ سر و کار داریم. رینگ‌های 19 اینچی (در نسخه فول 20 اینچ) نیز تناسب بسیار خوبی با ابعاد بدنه و گلگیرها دارند و حضور فلاپ‌های پیرامونی در ترکیب با برآمدگی عضلانی گلگیر عقب، بر شکوه و اقتدار ماشین افزوده‌اند. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که ستون A شیب نسبتاً تندی دارد که به بهبود آیرودینامیک کمک نموده اما در ادامه شاهد خطوط صاف و اتوکشیده‌ای هستیم که بیشتر بر خصلت‌های خانوادگی ماشین تاکید دارند. خط شانه هم مقداری بالا آمده تا در تصادف‌های جانبی از سرنشینان محافظت کند.


نیم رخ آئودی Q5 e-tron


با رسیدن به پشت ماشین نیز با طرحی شکیل روبرو می‌شویم که ضمن رعایت ترندهای روز از قبیل چراغ‎های بهم پیوسته به خوبی با سایر بخش‌ها هماهنگ نشان میدهد. سپر هم نه آنقدر بلند است که بارگیری را دشوار کند و نه آنقدر کوچک و مسطح که نتواند از درب صندوق محافظت نماید. راستی اینجا جای خالی اگزوزها هم اصلاً احساس نمی‌شود چراکه حضور اِلمان‌های اسپرت دیگر نظیر بالچه نسبتاً کشیده، دیفیوزر نمایشی و فرم خمیده درب صندوق، به اندازه کافی حس قدرت را به مخاطب القا میکنند. خلاصه مطلب اینکه آئودی Q5 e-tron مثل اکثر محصولات این خودروساز آلمانی در ساده‌ترین شکل ممکن، زیبا و هیجان‌انگیز به چشم می‌آید.


آئودی Q5 e-tron


کابین و امکانات آئودی Q5 e-tron

کابین آئودی Q5 e-tron حتی از ظاهرش هم جذاب‌تر است. فرمان چهارشاخه زیبا (مجهز به سیستم کمکی برقی)، کلاستر دیجیتال (10.25 اینچی)، کلیدهای در دسترس و کنسول میانی که به سبک ماشین‌های کوپه به سمت راننده متمایل شده‌ ترکیبی فوق‌العاده را پدید آورده‌اند که در کنار ارگونومی کم‌نقص و مهندسی شده به شما کمک میکنند خیلی سریع با ماشین اخت شوید. راستش را بخواهید قبل از آغاز بررسی اندکی از بابت کیفیت (بدلیل تولید ماشین در چین) نگران بودم اما با روئیت متریال سافت‌تاچ داشبورد، رودری‌های مخمل و کلیدهای خوش‌ساخت، این نگرانی هم به کل برطرف شد. ناگفته نماند که کمپانی سایک چین که وظیفه تولید این محصول را دارد قبلاً در خودروهایی نظیر MG نشان داده بود که می‌شود رویش حساب باز کرد.


داشبورد آئودی Q5 e-tron

  Q5 e-tronبه یک هدآپ دیسپلی بزرگ تجهیز شده و فرم مدرن اهرم دنده ماشین نیز چشم و دست را نوازش می‌دهد. یک نمایشگر 11.6 اینچی هم اینجا داریم که بسیاری از آپشن‌ها را در خودش جای داده است. مثلاً میتوان برای تغییر گرافیک دی‌لایت‌ها یا نورپردازی داخلی و تنظیم سیستم صوتی (که از 7 بلندگو بهره می‌برد) از آن استفاده کرد. خوشبختانه سیستم لمسی این نمایشگر هم بسیار روان است و بدلیل طراحی مناسب آیتم‌ها میتوانیم به راحتی به گزینه مورد نظر دست یافت. خوشبختانه برای آپشن‌های مهم کلیدهای جداگانه نیز در نظر گرفته شده تا هنگام رانندگی حواسمان پرت نشود. 



بالای سرمان هم یک سقف پانوراما بزرگ بازشو داریم که تا انتهای اتاق کشیده شده و بر جذابیت‌های کابین افزوده است. صندلی‌های  Q5 e-tronکه در بخش جلو به تنظیمات برقی مجهز هستند (در نسخه‌های فول دارای مموری صندلی راننده، 5 گرمکن و دو سردکن) به خوبی بدن را در برمیگیرند و به لطف فاصله محوری مناسب، فضای پای سرنشینان عقب هم در وضعیت ایده‌آل قرار دارد.


صندلی های آئودی Q5 e-tron


البته ردیف سوم صندلی‌ها بیشتر برای کودکان مناسب است اما در صورت تنظیم مجدد صندلی‌های ردیف وسط میتوان دو بزرگسال را روی آنها جای داد. صندوق جادار ماشین هم فضایی در حدود 535 لیتر (در صورت خواباندن صندلی‌ها حدود 1500 لیتر) در اختیارتان قرار میدهد که برای سفرهای خانوادگی کاملاً کافی به نظر می‌رسد.

آئودی Q5 e-tron از امکانات روز نظیر نوربالای هوشمند، کروز کنترل تطبیق‌پذیر و سیستم خودران سطح 2 نیز بهره می‌برد. ضمناً میتوان از میان 5 حالت مختلف رانندگی یکی را بسته به شرایط مسیر انتخاب نمود. شارژر وایرلس، گرمکن فرمان، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوکاناله جلو بهمراه تهویه مستقل برای ردیف دوم، تصفیه یونی هوای داخل کابین، ترمز پارک برقی، درب صندوق برقی، آینه الکتروکرومیک، اندروید اتو و اپل کار پلی، سنسور نور، برف‌پاک‌کن هوشمند و تکنولوژی چراغ‌های ماتریسی بهمراه چراغ شور (دو مورد آخر مختص نسخه فول هستند)، از دیگر تجهیزات این کراس‌اوور جذاب به حساب می‌آیند. 

در بخش ایمنی هم امکانات بسیار زیادی از قبیل: "ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، کیسه هوای زانویی راننده، سیستم‌های ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESC, TCS, HSA, BA و AEB، رادارهای متنوع نظیر پیشگیری از تصادف جلو و عقب، هشدار تغییر لاین، حرکت بین خطوط، تابلوخوان، نقطه کور، حرکت در ترافیک و سنسور هشدار باز شدن درب جلو" از سرنشینان محافظت میکنند.


مشخصات فنی آئودی Q5 e-tron

پیشرانه تمام برقی نسخه 40 آئودی Q5 e-tron قادر است در بهترین حالت 204 اسب‌بخار قدرت و 310 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که در نگاه اول اعداد مناسبی به نظر می‌رسند؛ اما با روئیت وزن 2325 کیلوگرمی ماشین خیلی زود متوجه می‌شویم که نباید خیلی روی شتاب و سرعت این کراس‌اوور سنگین حساب باز کنیم. البته شتاب صفر تا صد رسمی 9.3 ثانیه برای رانندگی خانوادگی و سبقت‌گیری‌های جاده‌ای کافی خواهد بود. بخصوص که بدلیل برقی بودن ماشین با مشکل بنزین بی‌کیفیت یا کاهش شتاب در ارتفاع بالا مواجه نمی‌شویم و میتوانیم همین عدد اعلامی کمپانی را در هر شرایطی (حالا با یک اختلاف اندک) تجربه نمائیم.

با این حال باید با این حقیقت کنار آمد که آئودی Q5 e-tron از کراس‌اوورهای بنزینی سبک‌بال نظیر فونیکس FX، کندتر است و برخلاف انتظار حتی در شتاب اولیه (که تخصص برقی‌هاست) هم قادر به شکست آنها نخواهد بود. حتی خودرو ارزان‌قیمتی مثل کی ام سی EJ7 برقی هم شتاب اولیه به مراتب بهتری از Q5 الکتریکی دارد. پس اگر به قصد شتاب اولیه عالی به سراغ این ماشین آمده‌اید باید به شما هشدار دهم که میهمان امروزمان مناسبتان نخواهد بود. 

حداکثر سرعت هم مثل اکثر ماشین‌های الکتریکی که گیربکس تک‌سرعته دارند چنگی به دل نمی‌زند و روئیت عدد 160 کیلومتر بر ساعت احتمالاً ماشین‌بازها را راضی نخواهد کرد. هرچند معمولاً قرار نیست تندتر از این سرعت (حداقل در جاده‌های ایران) حرکت کنیم. ضمناً نسخه 40 آئودی یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل است و برخلاف مدل 50 که دو موتور مجزا در محورهای جلو و عقب دارد، تنها چرخ‌های عقبی را به حرکت در می‌آورد.

آئودی Q5 e-tron برای تغذیه موتورش از باتری‌های لیتیومی سه گانه با ظرفیت 83.4 کیلووات ساعت بهره می‌برد که به ماشین قابلیت پیمایش 560 کیلومتر را میدهند. این مسافت نسبت به وزن و سایز ماشین مناسب به نظر می‌رسد اما باز هم برای جبران کمبود زیرساخت‌های کشورمان کافی نیست. در واقع شما در دنیای واقعی هرگز نمی‌توانید 560 کیلومتر را بوسیله یک بار شارژ با e-tron طی کنید زیرا برودت هوا، استفاده از بخاری، شتاب‌گیری، اضافه بار، ترافیک و چندین عامل دیگر روی برد مسافت ماشین (مثل هر خودرو برقی دیگر) اثر منفی دارد و این یعنی تا زمان اصلاح زیرساخت‌های کشورمان، مسافرت رفتن با این کراس‌اوور 7 نفره (که اتفاقاً برای سفرهای خانوادگی ساخته شده تا تردد شهری) دشوار خواهد بود. با این حال نکات مثبت داشتن ماشین برقی نظیر خرابی کمتر موتور (بدلیل قطعات متحرک کمتر)، عدم نگرانی بابت سازگاری با کیفیت سوخت، سکوت کابین، عدم نیاز به سرویس‌های معمول خودروهای بنزینی و امکان تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا میتوانند درد محدودیت‌هایی که داریم را اندکی تسکین دهند. 


تجربه رانندگی با آئودی Q5 e-tron

پشت فرمان آئودی Q5 حس خوبی دارم؛ البته با توجه به اطلاعات کاتالوگی میدانستم که ماشین خیلی سریعی (نسبت به قیمت) در اختیارم نیست اما همه چیز که در شتاب و سرعت خلاصه نمی‌شود. همین کیفیت مناسب، دید کافی، فرمان نرم و کیفیت سواری مطلوب برای لذت بردن از رانندگی کافی هستند. تعلیق مک‌فرسون جلو در ترکیب با سیستم مولتی‌لینک عقب به خوبی از پس وزن سنگین ماشین برآمده‌اند و سواری خوبی به ما پیش‌کش می‌کنند. ضمناً به لطف مرکز ثقل پایین (بدلیل قرار گرفتن باطری‌ها در کف خودرو) اتومبیل در پیچ‌ها پایدار نشان میدهد. البته وزن سنگین Q5 باعث شده هنگام فرمان دادن‌های ناگهانی، گاه احساس عدم تعادل به انسان منتقل شود اما این قضیه معمولاً در حد همان احساس باقی می‌ماند چراکه آئودی با مهندسی خوب شاسی و تعلیق، لاستیک‌های بزرگ و سیستم‌های کمکی الکترونیکی به این سادگی‌ها از مسیر خارج نخواهد شد.

ترمزها نیز مستحکم و قابل اعتماد نشان میدهند هرچند در مقایسه با رقبایی نظیر ب ام و IX3 (به نقل از مجلات معتبر آلمانی) خط ترمز طولانی‌تری بر جای می‌گذارند. شاید کاسه‌ای بودن ترمزهای عقب (که برای خودرویی در این رنج قیمتی جای گلایه دارد) جلوی عملکرد ایده‌آل را گرفته است. 

موتور برقی Q5 به نرمی شتاب می‌گیرد و به شکل نسبتاً یکنواخت بر سرعت ماشین افزوده می‌شود. همانطور که قبلاً اشاره کردیم شتاب صفر تا صد در ارتفاع تهران هم مشابه آنچه در شرایط استاندارد اندازه‌گیری شده قابل دست‌یابی است که این یعنی هیچ مشکلی از بابت رانندگی خانوادگی و عادی نخواهیم داشت. موتور برقی هم کاملاً ساکت است و در سرعت‌های عادی که صدای لاستیک‌ها و باد به گوش نمی‌رسند میتوانیم از سکوت بسیار عالی (که در کمتر خودرو بنزینی تجربه می‌شود) لذت بریم. ارگونومی مطلوب ادوات و صندلی‌های راحت ماشین هم در این حس خوب تاثیرگذار هستند. 

خلاصه مطلب اینکه آئودی Q5 e-tron علیرغم ظاهر نسبتاً اسپرتی که دارد برای رانندگی تهاجمی ساخته نشده اما هر آنچه از یک خودرو خانوادگی نرم، بی‌صدا و ایمن نیاز دارید را در اختیارتان قرار میدهد. شاید تنها مشکل جدی کمبود زیرساخت برای خودروهای برقی در کشورمان باشد که امیدواریم در طول زمان این مشکل هم برطرف گردد. 


نتیجه گیری پایانی

با توجه به قیمت ارزان سوخت در کشور شاید خرید یک خودرو برقی توجیه اقتصادی چندانی نداشته باشد. در واقع درست است که باطری‌ها به این زودی نیاز به تعویض نخواهند داشت اما به هر حال در کشوری که ماشین در آن هنوز کالایه سرمایه‌ای (و نه مصرفی) محسوب می‌شود، کاهش سلامت باطری‌ها در طول زمان می‌تواند منجر به افت قیمت بیشتر (در مقایسه با رقبای بنزینی) شود. با این حال شما با خرید ماشین برقی برای سال‌های متمادی از استهلاک پایین‌تر موتور الکتریکی برخوردار هستید، نیازی به تعویض روغن و فیلترها ندارید و از یک سواری پاک و آرام لذت خواهید برد. تازه برای ترددهای شهری هم می‌شود به شارژ خانگی اکتفا کرد که این یعنی وقت شما در صفوف پمپ بنزین‌ تلف نخواهد شد. فقط کافی است دولت محترم اکنون که نگاه مثبتی به این خودروهای پاک داشته، در گسترش ایستگاه‌های شارژ بین راهی هم اراده راسخ‌تری نشان دهد و برای رفع مشکلات شارژ در خانه (نظیر افزایش تصاعدی تعرفه برق دارندگان خودروهای برقی) چاره‌ای بیندیشد.

در خصوص رقبای Q5 هم باید گفت اگر خانواده کوچکی دارید و شتاب برای شما مهم‌تر از جاداربودن اتاق است آئودی Q4 برایتان مناسب‌تر خواهد بود. همچنین رقبای دیگری نظیر هوندا eNS1 و تویوتا bz4X هم در بازارمان حضور دارند که همگی خودروهای جوان‌پسندانه و خوبی هستند اما هیچ کدام به اندازیه Q5 برقی مرد خانواده نخواهند بود! ضمناً در این رده (و حتی قیمت‌های پایین‌تر) ماشین‌های بنزینی خوبی نظیر اکستریم VX ، تانک 300 و میتسوبیشی اوتلندر نیز داریم که میتوانند جایگزین Q5 e-tron شوند. 

در پایان امیدواریم شرکت "معین خودرو ایرانیان" هر چه زودتر نسبت به گسترش نمایندگی‌های خدماتی خود اقدام نماید تا این نگرانی مشتریان هم برطرف گردد که در این صورت میتوان امید داشت Q5 برقی در بازار فروش به جایگاهی که شایسته آن است دست یابد.


نام خودرو

آئودی Q5 e-tron

مشخصات پیشرانه

تمام برقی با باطری‌های لیتیومی 83.4 کیلووات ساعتی

قدرت موتور

204 اسب بخار

گشتاور موتور

310 نیوتن‌متر

انتقال قدرت

تک سرعته - دیفرانسیل عقب

شتاب صفر تا 100

9.3 ثانیه

حداکثر سرعت

160 کیلومتر بر ساعت

حداکثر پیمایش با شارژ کامل

560 کیلومتر (در شرایط ایده‌آل)

وزن

2325 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

4876 (طول) در1860 (عرض) در 1675 (ارتفاع)

فاصله بین دو محور جلو و عقب (میلی‌متر)

2965

تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24


نظرات کاربران درباره آئودی، Q5 e-tron، 40، 2024 - 2023

افزودن نظر
بابک روستایی
2 مرداد 1404
فولکس آیدی یونیکس از این خوشگل تره هم قیمتم هستن تقریبی
امیر رجبی
2 مرداد 1404
زیرساخت مناسب برای ماشینای برقی نیست و اینکه شما کولر بگیری زودتر شارژش تموم میشه و فکن تو تابستون توی جاده چالوسی و کولرم گرفتی شارژشم تموم بشه اونوقت مجبوری ساعتها وایسی شارژ بشه تازه اگر جلوی رستورانی چیزی خاموش بشه ولی از این موضوع که بگذریم قیمتش به نسبت ماشینای چینی که مفقتم گرونه خوبه
عباس محمدی
28 تیر 1404
من اوتلندر دو دف جدید ترجیح میدم ولی اینم خوبه
مهدی باقری
28 تیر 1404
پسرخالم داره نشستم داخلش ولی شتابش منو راضی نکرد ینی فونیکس FX شتابش بیشتره