معرفی
فیدلیتی پرستیژ
فرزند متشخص بهمنیها
گروه بهمن از همان ابتدای کار قصد داشت محصولات چینی جدید خود را در تیپهای متفاوت عرضه نماید، اما برای سنجش شرایط بازار تصمیم گرفت در ابتدا نسخههای اقتصادی با پسوند پرایم را در سبد فروش خود قرار دهد تا به نوعی بیگدار به آب نزده باشد. در نهایت استقبال خوب مردم از فیدلیتی و دیگنیتی پرایم نشان داد زمینه برای عرضه ماشینهای قویتر و کاملتر کمپانی یعنی تیپ پرستیژ مهیاست؛ از این رو پس از معرفی دیگنیتی پرستیژ، نخسه کاملتر فیدلیتی "که در واقع همان جتور X70 پلاس است" با پسوند لوکس بهمنموتور قدم به خیابانهای کشورمان گذاشت. محصولی به مراتب قویتر، جذابتر و مجهزتر از قبل که اکثر کاستیهای نمونه پرایم در آن برطرف شده و حال میتواند حتی نظر مشکلپسندان را نیز به خودش جلب نماید.
قیمت اعلامی نمایندگی هم نسبت به اکثر رقبا مناسب به نظر میرسد، هرچند با توجه به عرضه قطرهچکانی خودروهای گروه بهمن، معمولاً این قیمت از دسترس اکثریت مشتریان دور خواهد ماند! امروز قصد داریم نگاهی دقیقتر به این کراساوور خوشساخت چینی داشته باشیم تا ببینیم در برابر نمایندگان مدیرانخودرو و دیگر حریفان حاضر در این سطح، چند مرده حلاج است.
طراحی بیرونی فیدلیتی پرستیژ
فیدلیتی پرستیژ درحقیقت نسخه فیسلیفت شده مدل پرایم به حساب میآید ولی تغییرات ظاهری صورت گرفته در آن به حدی زیاد است که اکثریت مردم تصور میکنند با خودرو جدیدی سر و کار دارند. در واقع برخلاف نسخه پرایم که با ظاهر محافظهکارانهاش سعی داشت زیبایی را در سادگی تعریف کند، اینجا با طرحی جسورانه و نسبتاً خشن روبرو هستیم.
در بخش دماغه جلوپنجره بزرگ در ترکیب با چراغهای باریک و دیلایتهای عمودی "که در دو سمت سپر نمایی شبیه به هواکش را ایجاد کردهاند" چهره ماشین را تهاجمی نشان میدهند. خوشبختانه چراغهای اصلی هم سر جای سنتی خودشان قرار دارند که من شخصاً این سبک را به انواع مخفی شده در سپر ترجیح میدهم. راستی بدلیل کشیدگی سپر، ارتفاع کلی پرستیژ از سطح زمین اندکی کمتر از نسخه پرایم است و این یعنی زاویه ورود به شیب هم ضعیفتر شده، اما این مسئله برای یک کراساوور تکدیفرانسیل که کاربردی در بیراههنوردی ندارد، چندان هم مهم به نظر نمیرسد.
با عبور از دماغه و رسیدن به بخش جانبی میزان تغییرات کمتر میشود. همانطور که میدانید دست طراحان برای فیسلیفت بخش جانبی ماشینها چندان باز نیست. در واقع کمپانیها معمولاً حاضر نیستند برای اصلاح نیمرخ ماشین (که هزینه زیاد اما تاثیر کمی در ظاهر دارد) بودجه سنگینی اختصاص دهند و به همین علت اکثر ماشینهای فیسلیفت شده در بخش جانبی به یکدیگر شباهت دارند. با این حال طراحان جتور موفق شدهاند با استفاده از آینهها و رینگهای جدید و همرنگ نمودن زههای جانبی با بدنه و دقت به برخی جزئیات و تزئینات دیگر، نیمرخ پرستیژ را هم مقداری جذابتر از قبل نمایند. ضمناً ابعاد بزرگ رینگها (سایز 20) در کنار خطوط عضلانی بدنه، حس قدرت را به انسان منتقل میکند که این مهم با سلیقه اکثر کراساوورسواران همخوانی دارد.
در بخش انتهایی هم شاهد تغییرات اساسی هستیم. مثلاً چراغهای عقب به سبک ترند روز به یکدیگر پیوند خوردهاند و با انتقال پلاک از سپر به میان چراغها، فضای خالی صندوق (که در نسخه پرایم مقداری توی ذوق میزد) به خوبی پر شده است. سپر هم بازطراحی شده و حالا با اگزوزهای چهارتایی (که البته یکی از آنها در هر سمت واقعی و دیگری فیک است) پرستیژ را در مقایسه با برادرش اسپرتتر نشان میدهد.
از لحاظ مونتاژ نیز اوضاع روبه راه است و کیفیت رنگ ماشین با اینکه به سطح ایدهآل نمیرسد اما نمره قابلقبولی دریافت میکند.
کابین و امکانات فیدلیتی پرستیژ
با ورود به داخل کابین هم با یک دگرگونی کامل مواجه میشویم و حالا فضای پیش رویمان به مراتب لوکستر از نسخه پرایم به چشم میآید. البته پرایم هم انصافاً کیفیت بدی نداشت اما اینجا متریال سافتتاچ در قسمتهای بیشتری به کار گرفته شده و این مهم در کنار تجهیزات بیشتر و خطوط مدرنتر، دست به دست هم دادهاند تا حال و هوای کلی کابین یک پله ارتقاء یابد. البته اگر دیدگاه سنتی دارید ممکن است از وجود این نمایشگرها و پنلهای لمسی (که جای نشانگرهای آنالوگ و کلیدهای فیزیکی را گرفتهاند) دلخور شوید اما چه میشود کرد؟! خواه ناخواه جهان به این سمت پیش رفته و دیزاین داخلی فیدلیتی نیز با ترند روز همخوانی دارد.
پیش روی راننده یک فرمان دی شکل و پشت سرش کلاستر تمام دیجیتال 10.25 اینچی (با قابلیت تغییر پسزمینه) قرار گرفته. این نمایشگر به مانیتور لمسی مرکزی با سایز مشابه چسبیده است تا دسترسی راننده به تنظیمات کلی ماشین سادهتر شود. در میان داشبورد هم سه خروجی تهویه کار شده و پایین آنها پنل لمسی تهویه اتوماتیک قرار دارد. از آنجایی که کار با صفحات لمسی در حین رانندگی حواس راننده را پرت میکند دو ولوم به شکل هوشمندانهای روی پنل نصب شده تا بتوان تهویه دوگانه و گرمکن و سردکن صندلیهای جلو را به سادگی تنظیم نمود. البته من هنوز هم دکمههای فیزیکی را ترجیح میدهم اما باید اعتراف کنم که کلیدهای لمسی فیدلیتی پرستیژ، کاربرپسند طراحی شدهاند و به هیچعنوان راننده را سردرگم نمیکنند.
نفرات ردیف دوم هم میتوانند تهویه مطبوع را برای خودشان شخصیسازی کنند. جالب است که در برخی قسمتها مثلاً چیدمان تنظیمات صندلیهای برقی جلو و کلیدهای حافظه آنها از محصولات مرسدسبنز الگوبرداری شده است. متاسفانه سیستم مولتیمدیا فیدلیتی پرستیژ به Apple Car Play و Android Auto تجهیز نشده اما در عوض از سیستم Mirror Link بهره میبرد. امکانات دیگری مثل دوربین 360 درجه با وضوع HD و دوربین ثبت وقایع رانندگی هم برای ماشین در نظر گرفته شدهاند که این روزها از نان شب واجبتر هستند. از دیگر تجهیزات رفاهی فیدلیتی پرستیژ میتوان به: شارژر وایرلس، چراغهای جلو Full LED با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل، چراغ مشایعت، سنسورهای نور و باران، فیلتر تصفیه هوای داخل N95 بهمراه سیستم تصفیه با یون منفی، آینههای برقی مجهز به حافظه، جمعشو و چراغ خوشآمدگویی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی بهمراه پدالهای پشت فرمان، سیستم ورود و استارت بدون کلید و سقف پانوراما با سانروف بازشو برقی اشاره نمود.
یک سری امکانات هم هستند که شاید در نگاه اول خیلی به چشم نیایند اما نشان از پختگی بیشتر در محصولات جدید چینی دارند. مثلاً در حالت دندهعقب، آینه جانبی تغییر زاویه میدهد تا پارک کردن ساده شود و هنگام برقراری تماس تلفنی، دور فن (اگر بالا باشد) پایین میآید تا کیفیت مکالمه بهبود یابد.
فیدلیتی پرستیژ از نظر تجهیزات ایمنی هم دست پر به میدان آمده. در واقع جدا از امکانات عادی از قبیل ترمزهای ABS، EBD، EBA، کنترل هوشمند کشش TCS و پایداری ESC و مواردی از این دست، آپشنهای کمکی پرشماری نظیر: ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی HAC و سراشیبی HDC، سیستم ضد واژگونی، ایربگهای جلو، جانبی و پردهای، سامانه پایش فشار باد تایرها TPMS و سیستم حفاظتی Anti Pinch برای محافظت از سرنشینان درنظر گرفته شدهاند.
بهتر از همه وجود سیستم هوشمند ADAS است که به ما امکان رانندگی نیمهخودران در سطح 2.5 را خواهد داد. این مجموعه به انواع و اقسام دستیارهای رانندگی از جمله: رادار تشخیص نقاط کور BSD، هشدار خروج از پارک RCTA، اخطار حرکت بین خطوط LDW، حفظ خودرو میان خطوط LKA، هشدار تغییر لاین LCA، رادار کمکی حرکت در ترافیک TJA، کروز یکپارچه ICA، کروزکنترل تطبیقپذیر ACC، کنترل هوشمند نوربالا IHC، اخطار عدم برخورد با مانع هنگام باز کردن درب DOW، هشدار برخورد از جلو FCW و ترمز اضطراری خودکار AEB تجهیز شده تا رانندگی با فیدلیتی ایمنتر و سادهتر از قبل گردد. تنها مشکل نبود آینه الکتروکرومیک است که برای خودرویی در این سطح، مقداری عجیب به نظر میرسد.
از لحاظ فضاسازی هم شرایط مشابه نسخه پرایم است. یعنی فیدلیتی پرستیژ هم در دو نسخه 5 و 7 نفره عرضه میشود که در آن 5 سرنشین جلویی فضای پا و سر بسیار خوبی دارند اما دو صندلی انتهایی (در نسخه 7 نفره) فقط برای کودکان مناسب خواهند بود. متاسفانه برای ردیف سوم صندلیها دریچه تهویه هم در نظر گرفته نشده است. نکته منفی دیگر عرض کم صندلیهای جلو است که برای افراد درشتجثه مقداری تنگ به نظر میرسد. ضمناً اگر کفی صندلیها مقداری کشیدهتر بود در طولانیمدت خستگی کمتری به بدن راه مییافت.
صندوق عقب فیدلیتی هم در حالت 7 صندلی فقط 94 لیتر گنجایش دارد که چندان کاربردی به نظر نمیرسد، ولی با برداشتن صندلیهای ردیف سوم (جدا از قابلیت تاشوندگی، امکان برداشتن صندلیهای این ردیف نیز میسر است) میتوان فضای پیش رو را به 438 لیتر افزایش داد. تازه ردیف دوم صندلیها نیز در کنار امکان تنظیم پشتی، از قابلیت تاشوندگی برخوردارند که در این صورت یک محفظه 1680 لیتری در اختیارتان قرار میگیرد که برای جابجایی اجسام حجیم بسیار کارآمد خواهد بود. در کف صندوق هم محفظههای مناسبی برای قرار دادن ابزار و اشیاء کوچکتر تعبیه شده که در نوع خودش جالب توجه است.
مشخصات فنی فیدلیتی پرستیژ
اگر خاطرتان باشد فیدلیتی پرایم از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با بازدهی به نسبت کافی بهره میبرد اما آنقدر قوی نبود که بتواند برای رقبای پیش روی خود شاخ و شانه بکشد و لذت رانندگی خاصی به شما ارائه نماید. حالا برادر پر ادعایش یعنی تیپ پرستیژ امده تا اوضاع را جبران کند. زیر کاپویت این مدل یک موتور 1.6 لیتری توربو GDI قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 197 اسببخار قدرت (در 5500 دور بر دقیقه) و 290 نیوتنمتر گشتاور (از دور موتور 2000 الی 4000) تولید نماید که به ترتیب 42 اسب و 60 نیوتنمتر بیشتر از مدل پرایم است.
با توجه به اختلاف وزن کمتر از 60 کیلوگرم میان این دو برادر کاملاً مشخص است که نسبت قدرت به وزن میهمان امروزمان به مراتب بهتر از قبل شده و حال میتوان برای لذت بردن از رانندگی هم روی نماینده بهمن حساب باز کرد. گیربکس هم 7 سرعته دوکلاچه تر است که نسبت به نسخه پرایم عملکرد بهتری دارد. نکته جالب اینکه علیرغم این همه افزایش قدرت و اندکی سنگین شدن بدنه، میزان مصرف سوخت تغییر خاصی نداشته و عدد اعلامی 8.27 لیتر برای رانندگی در شرایط ترکیبی (منظور شرایط استاندارد با بنزین عالی، ترافیک معقول و ارتفاع همسطح با دریا) نشان میدهد که پرستیژ فقط 0.17 لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر از برادرش میسوزاند. در واقع اینطور به نظر میرسد که بواسطه گشتاور بالا و گیربکس جدیدتر، میتوانیم در اکثر اوقات با دورهای پایینتری رانندگی کنیم و به نوعی فشار را از روی موتور برداریم. راستی حالا که صحبت از فشار روی موتور شد بد نیست اشاره کنم که انجین پرستیژ که از پاشش مستقیم سوخت و فنآوری Air To Water Intercooler بهره میبرد به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری حساس است، پس نباید هر چیزی دستمان میآید را به خوردش دهیم و انتظار داشته باشیم خم به ابرو نیاورد!
سیستم تعلیق ماشین هم در جلو از نوع مکفرسون و عقب مولتیلینک است که در بخش بعدی یعنی تجربه رانندگی عملکردش را در کنار دیگر ویژگیهای فنی بررسی خواهیم کرد.
تجربه رانندگی با فیدلیتی پرستیژ
در همان لحظات آغازین حرکت متوجه رفتار متفاوت پرستیژ با پرایم شدیم. حساسیت پدال گاز به شدت بالا رفته و حالا ماشین با شتاب به مراتب بهتر از جا کنده میشود. البته حتی این نسخه فیدلیتی هم در بحث شتاب اولیه یارای رقابت با خودروهای سبکتر نظیر فونیکس FX را ندارد اما آنقدر قوی شده که رانندگی لذتبخش و تاحدودی هیجانانگیز را به ما هدیه کند. برای درک بهتر وضعیت یک تست شتاب صفر تا صد انجام دادیم که در شرایط خاص ارتفاع تهران از سطح دریا رکورد 9.6 ثانیه بدست آمد. تازه بدلیل تاخیر ابتدایی گیربکس دوکلاچه و لگ توربو با اندکی وقفه به راه افتادیم و در تستهای رولینگ (شتابگیری در حین حرکت) اوضاع اندکی بهتر شد.
فیدلیتی پرستیژ سربالایی و سرازیری نمیشناسد و با سرنشینان کامل به راحتی در جادهها اوج میگیرد. برای رانندگی سه حالت اقتصادی، اسپرت و نرمال در نظر گرفته شده که هرچند تفاوت شدیدی باهم ندارند اما زمان تعویض دندهها و رفتار گیربکس و پدال گاز را تا حدی تغییر میدهند. به لطف رینگهای بزرگ و تعلیق نسبتاً اسپرت، هندلینگ هم در سطح معقول قرار دارد و ماشین به نسبت انتظاری که از یک کراساوور بلندقامت میرود، پایدار نشان میدهد. البته در پیچهای تند اندکی حرکات عرضی و کمفرمانی احساس شد که برای این سگمنت طبیعی است اما سفت شدن به موقع فرمان در سرعتهای بالاتر به راننده کمک میکند که تسلط بهتری روی ماشین داشته باشد. خوشبختانه سیستمهای کمکی پایداری هم وظایفشان را به درستی انجام میدهند و خلاصه مطلب اینکه اگر با فیدلیتی پرستیژ دیوانهبازی در نیاورید به این سادگیها از مسیر منحرف نخواهید شد.
گیربکس 7 سرعته کلاچ دوبل فیدلیتی "که خوشبختانه از ساختار به اصطلاح WET بهره برده" عمکرد به نسبت نرم و دقیقی دارد. البته چینیها هنوز موفق نشدهاند در خصوص سرعت عمل و هماهنگی پیشرانه با سیستم انتقال قدرت به رقبای ژاپنی و آلمانی برسند اما اگر از یک محصول میانرده کرهای پشت فرمان فیدلیتی پرستیژ بنشینید، به غیر از تاخیر اولیه احساس ضعف خاصی نخواهید کرد.
ترمزهای چهارچرخ دیسکی فیدلیتی پرستیژ نیز مطمئن نشان میدهند. در واقع خط ترمز ماشین از صد تا صفر کیلومتر اندکی بیش از 40 متر برآورد شد که برای خودرویی در این سطح مناسب به نظر میرسد. دستیار رانندگی ADAS هم که اینجا حاضر و آماده است تا هم در رانندگی نیمهخودران به ما یاری رساند و هم اینکه سرنشینان را از خطرات احتمالی مصون نگاه دارد. البته با توجه به سبک رانندگی خاص برخی از هموطنان و خطکشیهای نه چندان منظم خیابانها بهتر است که خیلی به این سامانه اعتماد نکنید. بخصوص که سطح خودران 2.5 حتی برای شرایط استاندارد هم به اندازه کافی هوشمند نیست و همیشه باید راننده هوشیار پشت فرمان حضور داشته باشد.
سیستم صوتی نیز که از 8 بلندگو بهره میبرد کیفیت خوبی دارد و به نظرم صدای شفافتری در مقایسه با نسخه پرایم در فضا پخش میکند. بخصوص که عایقبندی قابلقبول کابین باعث شده صدای محیط و پیشرانه (مگر در دورهای خیلی بالا) آرامشمان را برهم نزند.
این همه خوبی گفتیم حالا کمی هم از مشکلات صحبت کنیم. سیستم تعلیق تقریباً خشک و لاستیکهای فاقکوتاه ماشین هرچقدر که روی بهبود پایداری تاثیر مثبت داشتند، در عوض کیفیت سواری را تضعیف نمودهاند و درنتیجه ضربات ناشی از ناملایمات مسیر با خشونت به داخل کابین منتقل میشوند. با توجه به وزن نسبتاً سنگین و ابعاد تایر (255/45R20) حتی ممکن است در چالههای عمیق با مشکل ترکیدگی یا خرابی جداره لاستیک نیز مواجه شویم. ای کاش سیستم دودیفرانسیل هم برای فیدلیتی قابل سفارش بود تا هم قابلیت بیراههنوردی به ماشین اضافه شود و هم اینکه در جادههای پر پیچ و خم و لغزنده کنترل بیشتری روی گشتاور داشته باشیم که خوب متاسفانه فعلاً این اتفاق نیفتاده است.
نتیجه گیری پایانی
فیدلیتی پرستیژ یک کراساوور زیبا، قدرتمند و مجهز است که با پشتوانه اعتبار گروه بهمن میتواند نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب نماید. با این حال نباید رقبا را هم دست کم گرفت. مثلاً اگر بخواهیم قیمتهای بازار آزاد (در اردیبهشت 1403) را ملاک قرار دهیم، فونیکس FX با ابعاد کوچکتر و وزن سبکتر و درنتیجه شتاب بهتر، خودرو جوانپسندانهتری به حساب میآید؛ تازه نماینده مدیرانخودرو در بازار آزاد ارزانتر است و مهمتر اینکه 5 ستاره ایمنی اروپا را هم در چنته دارد که از این حیث کمتر خودرو چینی یارای رقابت با آن را خواهد داشت. ولی در طرف مقابل اگر کیفیت کابین، فضای سرنشینان و صندوق عقب جادار برایتان مهمتر از شتاب اولیه است قطعاً فیدلیتی پرستیژ گزینه بهتری برایتان خواهد بود.
دیگر رقیب یعنی دیگنیتی پرستیژ هم که از خانواده خود بهمن است. این محصول با موتور 2 لیتری قدرتمندش حریف قدری به حساب میآید هرچند جالب است بدانید که بواسطه وزن سنگین بدنه در نهایت خودرو چالاکتری نخواهد بود. تازه از نظر امکانات جانبی هم اوضاع میهمان امروزمان به مراتب بهتر از پسرعمویش است.
فونیکس تیگو 7 پرومکس نیز از بسیاری جهات رقیب شایستهای به حساب میآید چراکه با توجه به افزایش قدرت موتور و بهبود سطح آپشنها (در قیاس با نسخه پریمیوم) به خودرو به مراتب کاملتری تبدیل شده است.
در نهایت باید دید با تداوم عرضه فیدلیتی پرستیژ، این محصول تا چه اندازه به نرخ کمپانی نزدیک خواهد شد؛ در واقع با نرخ رسمی کمپانی این یکی از بهترین انتخابها برای علاقهمندان به کراساوورهای خانوادگی خواهد بود اما در بازار آزاد شرایط میتواند برای سلایق مختلف متفاوت باشد. مثلا در زمان نگارش این متن (اردیبهشت 1403) فونیکس تیگو 8 پرومکس با گشتاور بسیار عالی و بهرهمندی از ساختار دو دیفرانسیل فقط 200 میلیون تومان گرانتر از فیدلیتی پرستیژ 7 نفره آگهی میشود و این در حالی است که اختلاف قیمت رسمی این دو حدود 1 میلیارد تومان است!
نام خودرو | فیدلیتی پرستیژ |
مشخصات پیشرانه | 1.6 لیتری توربو GDI |
قدرت موتور | 197 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه |
گشتاور موتور | 290 نیوتنمتر از دور موتور 2000 الی 4000 |
انتقال قدرت | 7 سرعته دوکلاچه تر – دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا 100 (غیر رسمی در تهران) | 9.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی رسمی | 8.27 لیتر در هر صد کیلومتر |
وزن | 1619 کیلوگرم (5نفره) 1642 کیلوگرم (7 نفره) |
ابعاد (میلیمتر) | 4724 (طول)، 1900 (عرض)، 1720 (ارتفاع) |
فاصله بین دو محور جلو و عقب (میلیمتر) | 2720 |
تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24