نقد و بررسی فونیکس، آریزو 6 پرو ،1403 - 1401

امتیاز این مدل از مجموع 5 رای ثبت شده

حجم موتور
1498 سی‌سی توربوشارژر
مصرف سوخت
6.9 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
147 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
حدود 10 ثانیه (غیر رسمی در تهران)
گیربکس
ضریب پیوسته با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت
حداکثر سرعت
200 کیلومتر در ساعت

معرفی


فونیکس آریزو 6 پرو 

 برادر متمول آریزو 5 

موفقیت‌های آریزو 5 در ایران و محبوبیت روزافزون این سدان کامپکت، مدیران‌خودرو را قانع کرد که بازار کشورمان کشش سدان‌های لوکس‌تر را هم دارد و نتیجه اینکه پس از مدتی نسخه کامل‌تر و زیباتر آریزو 5 با نام آریزو 6 به سبد محصولات خودروساز وطنی اضافه شد. اتومبیلی که علیرغم قیمت گرانتر و تیراژ محدود عرضه توانست به موفقیت نسبی دست یابد و زمینه را برای حضور نسخه فیس‌لیفت آماده سازد. حدود سه سال بعد آریزو 6 جدید "که البته در بازار چین با نام آریزو 5 پلاس شناخته می‌شود"، با ظاهر پخته‌تر و آپشن‌های بیشتر تحت برند لوکس مدیران‌خودرو یعنی "فونیکس" روانه بازار شد تا با رقبایی نظیر کی ام سی J7 به رقابت بپردازد. البته آریزو 6 پرو از لحاظ مشخصات فنی ارتقاء خاصی را تجربه نکرده و همین نکته کارش را در برابر حریفان دشوار می‌سازد، اما اگر در ادامه همراهمان باشید متوجه می‌شوید که این محصول هم کارت‌های برنده خاص خودش را دارد و به کمک آنها میتواند به برنده شدن امیدوار باشد.


طراحی بیرونی فونیکس آریزو 6 پرو

نسخه اولیه آریزو 6 ظاهری خاص داشت و به واسطه حجم‌دهی اغراق‌آمیز در قسمت‌های جلو و عقب، خشن و منحصر به فرد به چشم می‌آمد؛ اما در نسخه پرو اوضاع مقداری تغییر کرده و استفاده از خطوط ساده‌تر در بخش دماغه و انتهای خودرو، چهره‌ای باوقار را پیش رویمان قرار داده است که عامه‌پسندتر از گذشته به نظر می‌رسد. البته شاید برخی از شما همچنان ظاهر متفاوت مدل قبلی را بدلیل جسارت بیشتر در طراحی ترجیح دهید اما تجربه ثابت کرده زیبایی که با سادگی همراه شود ماندگاری بیشتری خواهد داشت و این همان چیزی که طراحان چری به دنبالش بوده‌اند.

 حالا در قسمت دماغه، جلوپنجره بزرگ 6 ضلعی و سپر جدید ماشین، ظاهری شیک و امروزی را پیش رویمان قرار داده‌اند که حداقل با سلیقه شخصی من جور در می‌آید. فرم عبوس چراغ‌ها و خطوط برجسته کاپوت نیز به خوبی با بخش‌های جدید هماهنگ شده‌اند تا چهره ماشین زیبا و تا حدودی اسپرت به چشم آید.

آریزو 6 پرو

 البته در نیم‌رخ تغییر محسوسی صورت نگرفته اما گلایه‌ای هم نداریم چون خطوط اتوکشیده این بخش با چیدمان جدید دماغه هارمونی کامل دارد. رینگ‌های ماشین نیز همچنان 17 اینچی هستند و با فرم جذابشان اندکی بر حس پویایی خودرو افزوده‌اند.

نمای جانبی آریزو 6 پرو

 بخش انتهایی خودرو همچون دماغه تغییرات اساسی را تجربه نموده و حالا چراغ‌های کشیده جدید با گرافیک زیبایشان در ترکیب با سپر متفاوت و درب صندوق ساده‌ای که برخلاف نسخه قبلی پلاک را در خودش جای داده، فرمی تقریباً مشابه نسل قدیم تویوتا کرولا را به نمایش گذاشته‌اند. اگزوزهای دوگانه نیز از نوع نمایشی هستند اما به هر حال در ارتقاء سطح زیبایی ماشین موثر واقع شده‌اند. در مجموع باید اعتراف کرد طراحان چری کارشان را درست انجام داده‌اند؛ فقط شاید بتوان از محافظه کاری بیش از حد در طراحی برخی قسمت‌ها شکایت کرد که آن هم با توجه به اقتصادی بودن خودرو (البته با معیارهای جهانی) توجیح‌پذیر است.

نمای عقب آریزو 6 پرو


کابین و امکانات فونیکس آریزو 6 پرو

تم کلی کابین فونیکس آریزو 6 پرو مشابه نسخه قبلی است ولی در جزئیات تفاوت‌های بسیار زیادی به چشم می‌خورد که در مجموع به مدرن‌تر شدن فضا منجر شده. مثلاً اینجا فرمان D شکل جای مدل ساده قبلی را گرفته و پشت سر آن یک کلاستر تمام دیجیتال 10.25 اینچی جایگزین مدل نیمه آنالوگ/دیجیتال قدیمی شده است. فقط ای کاش قابلیت شخصی سازی متنوعی برای این کلاستر در نظر گرفته میشد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده. مانیتور مرکزی 10.25 اینچی هم اندکی بزرگ‌تر از قبل است و چیدمان ادوات کنسول میانی، جالیوانی‌ها و طراحی زیرآرنجی دگرگون گشته.

داشبورد آریزو 6 پرو

اگر خاطرتان باشد در نسخه ابتدایی یک پنل لمسی زیبا اما نه چندان خوش‌دست برای کنترل تهویه مطبوع داشتیم که حالا با نمونه‌ای ساده‌تر و ارگونومیک‌تر تعویض شده. اهرم دنده آریزو 6 پرو هم از نوع الکترونیکی است و پایین آن دکمه‌های ترمز پارک برقی و اتوهولد خودنمایی می‌کنند. راستی کیفیت ساخت کابین به نسبت قیمت (بخصوص نرخ جهانی) راضی‌کننده است و جنس چرم مصنوعی بکار رفته، متریال داشبورد و حتی کلیدها و نمایشگرها خوب به نظر می‌رسند؛ هرچند در برخی قسمت‌ها پلاستیک خشک نیز بکار رفته.

صفحه نمایش آریزو 6 پرو

برای این نسخه رنگ غالب مشکی انتخاب شده اما در میان قسمت‌های مختلف نوارهای قرمزرنگ نیز به چشم می‌خورند که این نکته مقداری بر جذابیت‌های اتاق افزوده‌ است. البته خوشحالم که چری در استفاده از رنگ قرمز زیاده روی نکرده و نتیجه اینکه فضای کلی حتی با سلیقه افراد ساده‌پسند نیز همخوانی دارد. صندلی‌ها از ارگونومی قابل‌قبولی برخوردارند و ضمن دربرگیرندگی کافی، تقریباً نرم و راحت به نظر می‌رسند. البته با توجه به اشتراک پلتفرم با آریزو 5 و ابعاد به نسبت جمع و جور بدنه نباید انتظار خیلی زیادی از فضای داخل کابین داشته باشید، اما با در نظر داشتن کلاس بدنه اوضاع رو به راه است؛ فقط سرنشینان عقب در صورتیکه قامتی بلندتر از 180 سانتی‌متر داشته باشند ممکن است از جای پای صندلی عقب قدری گلایه کنند. 

محفظه صندوق هم 570 لیتر گنجایش دارد که برای استفاده‌های معمول یک خانواده کاملاً کارآمد خواهد بود. فقط ای کاش درب صندوق از سیستم بازشو برقی بهره‌ می‌برد. برای زاپاس نیز از مدل موقت (به اصطلاح فرغونی!) استفاده شده که آن هم مزایا و معایب خاص خودش را دارد. این مدل زاپاس در عین حال که سبک و مقاوم است، جای کمتری از فضای صندوق را اشغال می‌کند و چندان مورد توجه دزدان محترم قرار نمی‌گیرد! با این حال اگر یکی از رینگ‌های اصلی دچار خط و خش شود، دیگر جایگزینی برایش داخل صندوق نخواهید داشت. 

از لحاظ تجهیزات هم اوضاع ماشین در قیاس با رقبا مناسب است؛ مثلاً در بخش امکانات رفاهی گزینه‌هایی نظیر: "دوربین‌های پیرامونی با قابلیت نمایش 360 درجه با وضوح HD، دوربین دنده عقب داینامیک، سنسور پارک عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS، سانروف برقی، سنسور نور، چراغ مشایعت، برف‌پاک‌کن هوشمند، سیستم مالتی مدیا دارای 6 عدد بلندگو مجهز به سامانه Mirror Link و بلوتوث، دو پورت USB در قسمت جلو و یکی برای سرنشینان عقب، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، شارژر بی‌سیم، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای نفرات عقب، نورپردازی داخلی با 64 رنگ متنوع، سیستم ورود و استارت بدون کلید، قابلیت استارت خودرو از راه دور با ریموت" و مواردی از این دست حضور دارند که به اکثر نیازهایمان پاسخ خواهند داد. همچنین آپشن‌های امنیتی از قبیل: 6 کیسه هوا، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، کنترل کشش و پایداری BOSCH ESP 9.3 , انواع و اقسام سیستم‌های کمکی ترمز نظیر BAS, BOS, TCS, EBA, HHC، رادار نقطه کور BSD، هشدار تغییر لاین LCA، هشدار خروج از پارک RCTA و سیستم ضد مانع تمامی شیشه‌ها از سلامتی "آریزو 6 سواران" محافظت خواهند نمود. 

کیسه هوای آریزو 6 پرو

البته در این بین جای خالی برخی امکانات نظیر آینه الکتروکرومیک، صندلی شاگرد برقی و سقف پانورامیک  تاحدودی احساس میگردد؛ ولی باید این را هم در نظر داشت که رقبای آریزو 6 پرو شرایط چندان بهتری از نماینده مدیران خودرو ندارند. مثلاً کی ام سی J7 با اینکه از صندوق عقب برقی و سقف پانورامیک بهره می‌برد اما در عوض رادار نقطه کور و پشتی صندلی برقی را ندارد. 


مشخصات فنی فونیکس آریزو 6 پرو

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم فونیکس آریزو 6 پرو از لحاظ مشخصات فنی تفاوت خاصی با مدل ساده قبلی ندارد و خبر بدتر اینکه حتی در مقایسه با محصول ارزان‌تر کمپانی یعنی آریزو 5 توربو (IE) نیز برتری به نمایش نمی‌گذارد. البته مدیران‌خودرو برای جا نماندن از رقبای جدید، نسخه قدرتمندی از آریزو 6 با پسوند GT را معرفی نموده که با شتاب خیره‌کننده خود تمامی سدان‌های صفر کیلومتر حاضر در بازار را به چالش کشیده ولی از فضل آن مدل چیزی حاصل میهمان امروزمان نمی‌شود. 

اینجا با خودرویی طرف هستیم که همان پیشرانه 1.5 لیتری توربو با 147 اسب‌بخار قدرت (دور موتور 5500) و 210 نیوتن‌متر گشتاور (از دور 1750 الی 4500) را در سینه دارد و این یعنی نه تنها به راحتی از رقیب قیمتی مستقیم خود یعنی کی ام سی J7 شکست می‌خورد بلکه حتی برای پشت سر گذاشتن برادر ساده پوش خود یعنی آریزو 5 توربو (IE) هم با مشکل روبروست. در واقع آریزو 6 پرو نسخه لوکس‌تر، زیباتر و کامل‌تری از نسخه 5 است اما در بحث پرفورمنس حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد و این نکته برای ماشین‌بازها مقداری ناامیدکننده خواهد بود. حتی سیستم تعلیقش هنوز از همان ساختار ساده تورشن‌بیم استفاده می‌کند که از خودرو ارزان‌تری مثل بهمن ریسپکت (که به سیستم مولتی‌لینک تجهیز شده) اقتصادی‌تر است. 

گیربکس هم که از نوع CVT است و لذت رانندگی امثال AT یا DCT را به راننده هدیه نخواهد کرد. البته در خصوص گیربکس باید اعتراف کنم که جعبه‌دنده‌ CVT آریزو 6 پرو از نسل جدیدگیربکس‌های ضریب‌پیوسته چری است که با هماهنگی بسیار خوب با موتور و شبیه‌سازی 9 سرعت، شرایط به مراتب بهتری از CVTهای قدیمی را به نمایش می‌گذارد و همزمان دردسرهای نگهداری از انواع دوکلاچه را به ما تحمیل نخواهد کرد. مصرف سوخت ترکیبی ماشین هم 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش عنوان شده که هرچند با استاندارهای روز عالی نیست اما عدد منطقی به حساب می‌آید؛ البته با توجه به نوع رانندگی، کیفیت سوخت و میزان ترافیک این رقم میتواند به راحتی به بالاتر از 8 لیتر افزایش یابد.


تجربه رانندگی با فونیکس آریزو 6 پرو

قبول دارم که ماشین‌های چینی هنوز از لحاظ ارگونومی و لذت رانندگی به سطح ماشین‌های اروپایی و ژاپنی نرسیده‌اند اما با پیشرفت بسیار خوبشان حسابی به کره‌ای‌ها نزدیک شده‌اند. پشت فرمان آریزو 6 پرو این قضیه به خوبی احساس می‌شود. بخصوص که آریزو 6 پرو بدلیل قیمت ارزان‌ترش با سدان‌های دو نسل قبل کره‌ای (آن هم از نوع دست دوم!) رقابت می‌کند و همین کارش را ساده‌تر ساخته.

دید پیرامونی ماشین کافی است و اندک مشکلات ارگونومی به لطف حضور تجهیزات کمکی کمتر به چشم می‌آیند. آریزو 6 پرو سنسور پارک جلو ندارد و دید پشت سرش هم عالی نیست اما به کمک دوربین 360 درجه پارک کردن ساده شده. فرمان هم از نوع برقی است و خوشبختانه با افزایش سرعت سفت می‌شود تا هم در ترافیک نرم باشد و هم در سرعت‌های بالا دقت کاهش نیابد.

در آغاز حرکت با لگ کوتاهی روبرو شدیم که با توجه به حجم کم پیشرانه و وابستگی آن به بوست پرخوران طبیعی به نظر می‌رسد؛ بخصوص که گیربکس‌های CVT هم ذاتاً در ابتدای حرکت قدری تاخیر دارند و ترکیب آن با لگ توربو، وقفه اولیه را محسوس‌تر نموده. با این حال به لطف پیشرفت گیربکس‌های جدید CVT چری و هماهنگی خوب آن با موتور توانستیم پس از تاخیر بسیار کوتاهی به شتاب مورد نظر دست یابیم و در نهایت در حوالی 10 ثانیه این سدان 1415 کیلوگرمی را از سکون به مرز سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برسانیم. عددی که هرچند شگفت‌انگیز نیست اما برای استفاده‌های عادی و سبقت‌گیری‌های جاده‌ای کاملاً کافی خواهد بود. در واقع پشت فرمان آریزو 6 پرو، با هیچ کمبودی از لحاظ شتاب و کشش مواجه نخواهید شد اما حس هیجان چندان زیادی هم تجربه نمی‌کنید. 

دو مود رانندگی اکونومیک و اسپرت برای راننده در نظر گرفته شده که هرچند تغییرات شدیدی را رقم نمی‌زنند اما مقداری روی واکنش‌های پدال گاز و بالا یا پایین نگاه داشتن دور موتور موثر هستند. کشش ماشین در سربالایی‌ها مناسب ارزیابی شد، اما در حالت تخت گاز صدای پیشرانه بیش از حد انتظار به داخل کابین نفوذ کرد. البته در هنگام رانندگی عادی و پایین بودن دور موتور اوضاع رو به راه می‌باشد. 

کیفیت سواری ماشین نیز قابل‌قبول است اما میتوانست بهتر از این‌ها باشد. در واقع تعلیق ساده عقب باعث شده میزان بالا و پایین شدن این بخش در دست‌اندازها مقداری بیشتر از حد انتظار باشد و در پیچ‌های تند نیز میل به خروج قسمت انتهایی احساس می‌گردد. البته خوشبختانه عملکرد کم نقص سیستم‌های کمکی الکترونیکی اجازه نمیدهد که کنترل اوضاع به این سادگی‌ها از دست خارج شود اما در مقام مقایسه باید گفت پایداری بهمن ریسپکت و کی‌ام‌سی J7 مقداری بهتر از میهمان امروزمان است. عملکرد ترمزها نیز هرچند با سطح ایده‌آل مقداری فاصله دارد اما به نسبت کلاس و توانایی‌های حرکتی ماشین نمره قبولی را بدست می‌آورد و احتمالاً با تعویض لاستیک‌ها با نوع چسبنده‌تر اوضاع بهتر هم خواهد شد.


نتیجه گیری پایانی

فونیکس آریزو 6 پرو خودرویی باوقار و خوش استایل است که کیفیت ساخت قابل قبولی دارد و از لحاظ فضای داخلی، امکانات و قابلیت‌های حرکتی، نیازهای معمول یک خانواده عادی را به راحتی برطرف خواهد ساخت. خوشبختانه بواسطه حضور طولانی مدت خانواده آریزو در بازار و اشتراک فنی میان مدل‌های مختلف چری جای نگرانی خاصی از بابت شرایط خدماتی و قطعات یدکی ماشین هم وجود ندارد. با این حال اگر خودرو جادارتر و قوی‌تری بخواهید می‌توانید با اندکی افزایش بودجه به کی ام سی J7 بیندیشید چراکه نماینده کرمان‌موتور علاوه بر ابعاد بزرگ‌تر و قدرت موتور بیشتر، سیستم تعلیق عقب بهتر و گیربکس جذاب‌تری نیز دارد. هرچند نباید از یاد برد که این محصول اندکی گران‌تر است و پیشرانه توربو GDI و جعبه‌دنده دوکلاچه آن دردسرهای نگهداری بیشتری به شما تحمیل خواهند کرد.

در این بین خودرو ارزان‌تری بنام بهمن ریسپکت هم حضور دارد که شاید در نگاه اول جذابیت‌های آریزو 6 پرو را نداشته باشد و بدلیل ظاهر اقتصادی‌تر، کیفیت کابین قدری پایین‌تر و کمبود برخی آپشن‌ها، رقیب قدری به چشم نیاید اما به نسبت پولی که صرفه جویی می‌کنید ارزش فکر کردن را خواهد داشت. بخصوص که از لحاظ موتور، گیربکس و ساختار کلی پلتفرم نزدیکی بسیار زیادی با آریزو 6 دارد و حتی در برخی موارد نظیر سیستم تعلیق عقب و کیفیت سواری، مقداری برتر هم ظاهر می‌شود.


نام خودرو

فونیکس آریزو 6 پرو

مشخصات پیشرانه

1.5 لیتری توربوشارژر

قدرت موتور

147 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه

گشتاور موتور

210 نیوتن‌متر از دور 1750 الی 4500

انتقال قدرت

ضریب پیوسته با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعت / دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا 100 (غیر رسمی در تهران)

حدود 10 ثانیه

حداکثر سرعت

200 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی رسمی

6.9 لیتر در هر صد کیلومتر

وزن

1415 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

4710 (طول)، 1825 (عرض)، 1490 (ارتفاع)

فاصله بین دو محور جلو و عقب (میلی‌متر)

2670 

تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24


نظرات کاربران درباره فونیکس آریزو 6 پرو

افزودن نظر
بهنام غلام تقی
9 آبان 1402
برید به جاش کیا سراتو سایپا بگیرید 100 شرف داره
نریمان شکری
9 آبان 1402
اول که اومده بو از پشت که میدیدم فکر میکردم کرولاس خیلی شبیه ساختن
فربد نظامی
7 آبان 1402
الان جی تیش اومده البته فعلا وارد بازار نشده بنظرم ارزش داره یه چیزی رو پول گذاشت و صبر کرد اونو خرید
امید تبری
7 آبان 1402
بین این با ریسپکت موندم کدومو انتخاب کنم