معرفی
بررسی سایپا کوییک R؛
رنگ کردن گنجشک و فروش جای قناری!
بازار خودرو ایران همواره سرشار از تقاضا برای خرید خودروهای اقتصادی بوده است. در واقع محصولاتی که ترکیبی از خصلتهای اکونومی و امکانات کافی را در اختیار مشتریان قرار دهند و همزمان هزینه نگهداری چندانی هم به مالک تحمیل نکنند، همواره بین مشتریان ایرانی محبوب بوده و هستند. کوییک R نیز سعی دارد تا یکی از همین خودروها باشد!
کوییک R نسخه دو رنگ کوییک معمولی محسوب میشود که از سال 1398 وارد بازار ایران شد. تنها تفاوت این خودرو با نسخه ساده، تزیینات رنگی است که در برخی بخشهای بدنه و کابین مشاهده میشود. با این حال قیمت کوییک R در کارخانه مقداری گرانتر از نسخه معمولی است که انسان را به یاد ضربالمثل "رنگ کردن گنجشک و فروش جای قناری" میاندازد! بخش عمده تولید کوییک R را در حال حاضر پارس خودرو برعهده دارد و بواسطه استقبال مشتریان تیراژ تولید این محصول نسبتاً بالا و بازار دست دومش نیز پررونق است. با ما همراه باشید تا این محصول را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
کوییک R، پراید ارتقا یافته دو رنگ!
بازار خودروهای اقتصادی ایران طی دو دهه به طور کامل در اختیار محصولات خانواده پراید قرار داشت. این خودرو از قیمت نسبتاً ارزانی برخوردار بود، هزینههای نگهداری چندان گزافی نداشت و به راحتی و در تمام نقاط کشور قابل تعمیر بود. البته اکنون هم نسخههای دست دومش کم و بیش وضعیت مشابهی دارند. همچنین اگر یک پراید را برای فروش آگهی کنید، به سرعت فروخته میشود.
با این حال سایپا به دنبال آن بود تا گزینههای اندکی به روزتر و پرسودتر را جایگزین این فسیل قدیمی کند و از این رو با مقداری اصلاحات روی پلتفرم قبلی، از پلتفرم X200 رونمایی کرد و در نهایت محصولاتی نظیر تیبا، ساینا و همین کوییک از آن مشتق شدند. البته مدتی پس از توقف عرضه پراید، تیبا نیز از سبد محصولات سایپا خداحافظی کرد تا اکنون بازماندگان این پلتفرم ساینا و کوییک باشند.
همانطور که در مقدمه مطلب ذکر کردیم، کوییک R نیز سعی دارد تا نقشی همچون پراید هاچبک را در بازار خودرو ایران ایفا کند. این خودرو از ریشههای مشترکی با پراید بهره میبرد و به همین دلیل برخی المانهای مشابه را میتوان در کوییک نیز مشاهده کرد. با این حال هزینههای نگهداری کوییک R با توجه به اشتراک فنی برخی قسمتها با ریو، کیفیت پایین و در نتیجه خرابی های متعدد و قیمت قطعات یدکی که این روزها بیشتر از نرخ دلار افزایش دارد، چندان پایین نیست؛ در واقع کیفیت ساخت این خودرو آنچنان نازل است که با یک خودرو اقتصادی همخوانی ندارد و بیشتر مشابه خودروهای بیست سال کارکرد، شما را به دیدار قطعه سازان و مکانیک ها ناچار می کند! هرچند با تمامی این صحبت ها همچنان خرید یک کوییک R صفر کیلومتر بجای پژو 206 تیپ 2 دست دوم، بدلیل وجود گارانتی، هزینه و ریسک کمتری به دنبال خواهد داشت.
بررسی طراحی خارجی
به راحتی میتوان گفت که طراحی کوییک R هیچ تفاوتی با کوییک عادی ندارد، فقط رنگآمیزی متقاوت سقف، قاب آینهها، اطراف مهشکنها و دیفیوزرها و چند عدد برچسب بیکیفیت (که حتی ممکن است پس از مدتی از بدنه جدا شوند!) اندکی به حال و هوای جوانپسندانه خودرو اضافه کردهاند.
البته طراحی قطعات خارجی کوییک در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی تیبا 2، جذابتر و جالبتر است اما هنگامی که تمامی قطعات در کنار یکدیگر قرار میگیرند، هارمونی ایدهآلی را مشاهده نمیکنیم. برای مثال طراحی دماغه و قسمت جلویی این خودرو بیش از حد معمول یک هاچبک شهری کشیده است و انحنای سقف نیز با خطوط شکسته برخی قسمتها هارمونی کافی ندارد. خوشبختانه طراحان سایپا برخلاف همکاران خود در ایران خودرو، اندکی خلاقیت به خرج دادهاند و دستگیرههای درب ناحیه جانبی خودرو را در مقایسه با نسخه قبلی یعنی تیبا 2 تغییر دادهاند.
یکی دیگر از تفاوتهای کوییک R و کوییک عادی که به زیباتر شدن خودرو کمک کرده، استفاده از رینگهای آلیاژی است. این رینگها در قالب دو طرح روی مدلهای مختلف کوییک R نصب شدهاند و به افزایش جذابیت نمای ظاهری خودرو کمک کردهاند. با این حال کیفیت رنگ بدنه چنگی به دل نمیزند و به خصوص رنگهای تیره این خودرو پس از مدتی شفافیت خود را از دست میدهند. نخستین نمونههای کوییک R تنها در قالب ترکیب رنگی مشکی – قرمز یا سفید – قرمز به بازار عرضه شدند که آنقدرها هم جذاب از کار در نیامدند. با این حال افزایش تنوع رنگ این خودرو به مشتریان کمک کرد تا ترکیبهای جالبتری همچون نقرهای – مشکی یا سفید – مشکی را برای اتومبیل خود انتخاب کنند.
طراحی داخلی و کابین
فضای داخلی کوییک R نیز دقیقا همان کابینی است که در ساینا معمولی یا کوییک دندهای مشاهده میکنید، با این تفاوت که اکنون قطعات دکوری میانی کابین و دستگیره دربها به رنگ متفاوتی طراحی شدهاند. البته این قطعات حتی در نگاه اول نیز چندان زیبا به نظر نمیرسند و حتی ممکن است موجب دلزدگی کاربر شوند. سایر قطعات نیز همانند کابین کوییک معمولی است و تفاوتی میان این دو خودرو مشاهده نمیشود. بنابراین با پرداخت چند میلیون تومان بیشتر و خرید کوییک R، طراحی داخلی متفاوتی را دریافت نخواهید کرد.
مشکلات کیفی همراه همیشگی خودروهای اقتصادی بازار از جمله کوییک هستند و متاسفانه در نسخه R نیز همچنان به قوت خود باقی ماندهاند. دستگیرههای در بسیار کمکیفیت ساخته شدهاند و سایر قطعات داشبورد نیز از پلاستیک خشک تهیه شده است. حتی کیفیت سیستم صوتی هم رضایت بخش نیست. با این حال اینجا نکات مثبتی هم وجود دارند. مثلاً فضای پای سرنشینان جلو در کوییک R قابل قبول ارزیابی میشود. محدودیتهای فضای عقب هم به نسبت انتظاری که از این کلاس بدنه میرود خیلی شدید نیست و همین که جای پای بیشتری از 206 تیپ 2 در اختیار داریم جای شکر دارد، هرچند با تمامی این صحبت ها همچنان نباید انتظار زیادی از صندلی عقب کوییک داشته باشید. فضای بار این خودرو نیز 225 لیتر حجم را در اختیار کاربران قرار میدهد که نزدیک به حجم صندوق بار پژو 206 است.
افراط سایپا در فرآیند ساخت یک خودرو اقتصادی و کاهش هزینههای تولید، سبب شده است تا اکثر قطعات روشنایی کابین کوییک R محو شوند! برای مثال محفظه داشبورد و دکمههای شیشه بالابر فاقد چراغ هستند و استفاده از آنها در شب چندان راحت نیست. نفوذ صدای موتور به کابین بر اثر عایق بندی ضعیف نیز مشکل مرسوم خودروهای اقتصادی سایپا است که در کوییک R نیز قابل مشاهده است.
مشخصات فنی
زیر کاپوت کوییک R، پیشرانه نام آشنای سایپا یعنی موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی M15 قرار دارد. این موتور نسخه بهینه شده پیشرانه پراید است و همچنان از سیستم قدیمی هشت سوپاپ بهره میبرد. سایپا حتی در اتومبیل پرچمدار خود یعنی شاهین نیز از همین موتور هشت سوپاپ قدیمی فقط با اندکی اصلاح و اضافه نمودن توربو استفاده کرده است. البته صحبتهایی هم درخصوص بهرهبرداری از موتور جدید 16 سوپاپ مگاموتور مطرح شده که بعید است در سینه محصولات اقتصادی و ارزانقیمت سایپا نظیر کوییک جای گیرد.
پیشرانه کوییک R همانند ساینا، تیبا و دیگر محصولات اقتصادی سایپا حداکثر 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. جعبه دنده پنج سرعته دستی (یا ضریب پیوسته اتوماتیک) نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را برعهده دارد. مصرف سوخت قابلقبول 7 لیتر در صد کیلومتر و فراوانی قطعات یدکی، از معدود نکات مثبت این پیشرانه میباشند.
با این حال نباید توقع شتابگیری قابل توجه را از کوییک R داشته باشید، چرا که موتور قدیمی آن قادر نیست با توجه به وزن یک تنی ماشین، شتابی بهتر از 13.5 ثانیه (در شرایط استاندارد) ثبت نماید. تازه با روشن شدن کولر، کشش ماشین در سربالاییها نیز افت محسوسی خواهد داشت. این مساله در کوییک R اتوماتیک با گیربکس CVT بیشتر احساس میشود، چرا که شروع به حرکت گیربکسهای CVT به طور معمول کند است و ترکیب شدن آن با یک موتور نسبتاً ضعیف نتیجه جالبی را به همراه ندارد. مشکل دیگر سر و صدا و لرزش زیاد پیشرانه است که حتی در دورهای پایین نیز سرنشینان را آزار میدهد. بخصوص که نمد کاپوت برای این خودرو لحاظ نشده است و مشتری بایستی با صرف هزینه شخصی آن را تهیه کند.
همچنین کوییک R فاقد سینی زیر موتور است و برای محافظت از قطعات فنی خودرو در برابر ضربات و صدمات، بایستی یک سینی موتور نیز خریداری کنید. عملکرد کوییک R در زمینههایی همچون ترمزگیری یا هندلینگ در حداقل ممکن است که به هیچ عنوان با استانداردهای روز صنعت خودروسازی همخوانی ندارد، همچنین پدیده بیش فرمانی در محور عقب نیز به راحتی اتفاق می افتد و حتی می تواند در مسیرهای کوهستانی خطرناک تلقی شود. بخصوص که اینجا خبری از ESP نیست تا ضعف ناشی از طراحی ساده شاسی و ساختار ابتدایی تعلیق را جبران نماید.
امکانات و تجهیزات
کوییک R یک خودرو اقتصادی است و بنابراین به حداقل امکانات رفاهی ممکن مجهز شده است. چراغهای مه شکن جلو و عقب، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگو، آینههای جانبی برقی، دو کیسه هوا، سنسور پارک عقب، نمایشگر دیجیتال ساعت و دما و شیشههای برقی بخشی از امکانات کوییک R هستند. با این حال اگر نسخه آپشنال یا به عبارتی پلاس این خودرو را خریداری کنید، فرمان D شکل همراه کلیدهای کنترلی، شیشه دودی عقب، مانیتور مجهز به رهیاب ماهوارهای و دوربین دنده عقب را نیز دریافت خواهید کرد. ضمناً مدل پلاس اتوماتیک سیستم ورود و استارت بدون کلید، روکشهای چرمی و چراغهای روشنایی در روز را هم دارد.
نتیجهگیری
با وجود تمام ایراداتی که به کوییک R وارد است، نمیتوان این خودرو را سراسر نقص و کاستی دانست. برای مثال سیستم تعلیق ماشین ضربات را تا حد قابل قبولی جذب میکند و فرمان هم عملکرد نسبتاً نرمی دارد. البته شعاع گردش فرمان خیلی عالی نیست ولی با توجه به ابعاد کوچک ماشین مشکل خاصی برای عبور و مرور در شهرهای شلوغ ایجاد نمیکند. فضای سرنشینان عقب نیز از نزدیکترین رقیب ممکن یعنی پژو 206 تیپ 2 بهتر ارزیابی میشود و شتاب ماشین برای رانندگی عادی کافی به نظر میرسد. مهمتر از همه بحث قیمت است چراکه با افزایش قیمت شدید پژو 206 تیپ 2 در بازار آزاد دیگر رقیب خاصی پیش روی کوییک قرار ندارد و بسیاری از مشتریان از ترس هزینههای نگهداری از نسخههای کارکرده 206 به سمت خرید کوییک R صفرکیلومتر متمایل شدهاند.
به عنوان کلام آخر باید گفت خرید کوییک R به افرادی توصیه میشود که به دنبال یک خودرو صفرکیلومتر یا کم کارکرد جدید هستند و البته توقع عجیبی از یک اتومبیل اقتصادی ندارند. افرادی که سبک خرید منطقی دارند و از خودرو برای مصارف معمول استفاده میکنند، کوییک R را به عنوان گزینهای مطلوب در بازار آشفته ایران خواهند دید.
تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24