نقد و بررسی فیدلیتی، پرایم، 7 نفره ،1403 - 1400

امتیاز این مدل از مجموع 15 رای ثبت شده

حجم موتور
1498 سی‌سی توربوشارژر
مصرف سوخت
8.1 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
155 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
11.2 ثانیه
گیربکس
6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه
حداکثر سرعت
180 کیلومتر در ساعت

معرفی


نگاهی بر بهمن فیدلیتی پرایم

  مرد خانواده  

دیگر محصول نوین گروه خودروسازی بهمن از بخش خودروهای سواری، محصولی است با نام انگلیسی فیدلیتی (Fidelity) به معنای وفاداری و صداقت. همانند دیگنیتی پرایم، فیدلیتی نیز نامی انگلیسی برای جایگزینی نام حقیقی این خودرو چینی است. فیدلیتی پرایم در حقیقت همان کراس اوور سایز متوسط X70 از برند جتور، از زیرمجموعه‌های برند خودروسازی مشهور چری است که خودش سالیان درازی است که تحت نام شرکت خودروسازی مدیران (MVM/مدیران خودرو) در بازار خودروهای مونتاژی چینی ایران حضور دارد. جتور اما به عنوان یکی از زیرشاخه‌های چری، برای حضور در ایران نیازی به اجازه مدیران خودرو نداشت و این برند مستقل با مدل X70 در اختیار بهمن موتور قرار گرفت. 

فیدلیتی پرایم بهمن موتور در حقیقت نسل اول جتور X70 (نمونه پیش از فیس‌لیفت سال 2019) است که در سال 2018 میلادی در چین معرفی شد و علیرغم برخی کم و کاستی‌ها توانست خیلی زود در بازار ایران به محبوبیت بالایی دست یابد؛ با این حال اگر مشخصات ظاهری و فنی این مدل شما را راضی نمی‌کند می‌توانید با مقداری افزایش بودجه به سراغ نسخه جدیدتر، لوکس‌تر و قوی‌تر یعنی پرستیژ (جتور X70 پلاس) بروید که 2 سال بعد از مدل ساده راهی بازار جهانی شده و از بسیاری جهات پیشرفت خوبی تجربه نموده است.


طراحی فیدلیتی پرایم

با نیم نگاهی به ابعاد خارجی 4735×1900×1710 میلی‌متری فیدلیتی با فاصله محورهای 2720 میلی‌متری، هیچ جای تعجب ندارد که این کراس اوور از دیگنیتی پرایم (دانگ فنگ iX5) بزرگ‌تر جلوه کند چرا که نه تنها روی کاغذ، بلکه از نمای نزدیک و با چشم غیر مسلح نیز این اختلاف ابعادی بین دو خودرو کاملا مشهود است. با وجود داشتن ابعاد خارجی بزرگ‌تر از دیگنیتی پرایم، فیدلیتی فاصله محورهایی به اندازه 70 میلی‌متر کوچک‌تر از دیگنیتی دارد. 

نمای جلو خودرو با چراغ‌های دشنه مانند پیوسته به جلوپنجره کرومی کهکشانی باریک، زیرسپر پیوسته با چهار مه‌شکن LED (چیزی شبیه به مه‌شکن کیا اپتیما)، نوشته FIDELITY در میان جلو پنجره به عنوان جانشین نام JETOUR، نمای جانبی با رینگ‌های بزرگ 20 اینچ آلیاژی، کالیپرهای قرمز رنگ ترمز، تزئینات پلاستیکی محدود شده بر دامن خودرو و چراغ‌های گسسته عقب با ظاهری اندکی شبیه به هیوندای سانتافه DM، فیدلیتی ظاهری بسیار رایج و آشنا دارد. 

نمای جلو فیدلیتی پرایم

از قضا این خودرو دقیقا با سانتافه DM نیز در یک کلاس قرار می‌گیرد. برخلاف بیشتر رقبای امروزی چینی فیدلیتی پرایم، این خودرو از هرگونه اغراق و طراحی فضایی به دور است و از این رو ظاهر آن در چشمان بیننده نیازمند تحلیل فراوان نیست. اگرچه این موضوع برای قشر اگزاتیک (Exotic/عجیب و غریب) پسند ایرانی ممکن است کمی از مد افتاده و قدیمی جلوه کند، اما ظاهر معمولی‌تر آن دیرتر چشمان بیننده را خسته می‌کند. با این حال موضوع استفاده از سراگزوزهای فیک تزئیناتی، حتی در خودروهای چینی جدید نیز موضوعی بسیار آزار دهنده است که فیدلیتی نیز از آن رنج می‌برد.

نمای عقب فیدلیتی پرایم

 نسخه نسل دوم این خودرو (فیدلیتی پرستیژ) که در سال 2020 روانه بازار شد، تا حد بسیار زیادی از میزان این ساده‌گرایی کاست و تلاش کرد تا در مسیر سایر محصولات جدید چینی قدم بردارد که استفاده از جلوپنجره بسیار بزرگ و چراغ‌های پیوسته در عقب، از مهم‌ترین المان‌های اجرا شده در آن است.

همانند دیگنیتی پرایم، فیدلیتی نیز در شش رنگ متنوع شامل سفید دماوندی، خاکستری کهکشانی، خاکستری گرافیتی، قرمز روناسی، آبی اطلسی و مشکی یاقوتی به تولید می‌رسد که در بازار سفید و سیاه پسند ایران، شاید دو رنگ آبی اطلسی و قرمز روناسی چندان به دل مشتریان ننشیند اما دقیقا این دو رنگ در کنار خاسکتری کهکشانی، بر بدنه فیدلیتی بسیار زیبا جلوه می‌کند.

سوا از پیشرفت چشمگیر خودروسازان چینی در زمینه طراحی خارجی خودروهای جدید، سبک طراحی نمای داخلی آن‌ها نشان دهنده پیشرفت حقیقی این خودروسازان در این صنعت جهانی است. سبک طراحی داشبورد و ادوات داخلی کابین همچون کنسول میانی و رودری‌ها، انسجام و همبستگی المان‌های طراحی را به زیبایی به نمایش می‌گذارد. این سبک طراحی ساده و پیوسته قرار بود سال‌ها پیش در ابتدا با دیگر محصول شرکت بهمن موتور از برند هاوال، یعنی مدل H6 به بازار کشور ارائه شود اما این موضوع محقق نشد.

در عوض فیدلیتی از طراحی بسیار شکیل و ساده داشبورد در راستای خط افق بهره می‌گیرد که دریچه‌های خروجی سیستم تهویه را در برگرفته است. نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا به ابعاد 10.25 اینچ به صورت قائم بر میانه داشبورد قرار گرفته است و ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع در بخش پایینی آن و در راستای محل اتصال کنسول میانی به داشبورد قرار دارد. فرمان سه شاخه خودرو ساختار برش خورده به سبک D-Cut (دی-کات) دارد و مجموعه نمایشگر‌های پشت آن تماما از نوع دیجیتال با ابعاد 12.3 اینچ است که در میان خودروهای چینی امروزی بازار کشور به یک ترند مشترک بدل شده است. تریم تزئیناتی داخلی شامل قطعات نقره‌ای مات و مشکی پیانویی براق است که در کنار سیستم نورپردازی انتزاعی داشبورد که تا ابتدای رودری‌های جلو امتداد یافته‌ است، جلوه زیبایی را به نمایش می‌گذارد. داشبورد فیدلیتی پرایم

دکمه های کنترلی داشبورد

سردنده فیدلیتی پرایم

کابین خودرو با توجه به ابعاد بزرگ‌تر آن در مقایسه با دیگنیتی، جادار و راحت است و ضمن داشتن کیفیت خوب متریال به کار رفته، دید مناسبی به اطراف دارد. فضای صندوق خودرو در صورت خواباندن صندلی‌های عقب تا مرز قابل توجه 1680 لیتر قابل افزایش است. اما نباید از یاد برد که هیچ کراس اوور سه ردیف سایز متوسطی در جهان، نمی‌تواند در ردیف سوم خود فضای نشیمن مناسبی برای افراد بالغ و قد بلند ارائه دهد. در حقیقت راحت‌ترین ردیف سوم در میان کراس اوور و شاسی بلندها در اختیار سگمنت شاسی بلندهای فول‌سایز آمریکایی است و تقریبا به جز این گروه معدود، هیچ خودروساز دیگری در ردیف سوم خود نشیمن راحت و قابل استفاده برای افراد بالغ ارائه نمی‌کند. از این رو ردیف سوم فیدلیتی را نیز باید بیشتر مناسب کودکان یا استفاده در مسیرهای کوتاه دانست. خوشبختانه این مهم در خصوص ردیف دوم صندلی‌ها صدق نمی‌کند و فضای پا و سر در ردیف دوم کاملا راضی کننده است.


آپشن‌ها و امکانات

فیدلیتی پرایم خودرویی با ویژگی‌های رفاهی و ایمنی درخور توجه است. فیدلیتی در بخش تجهیزات ایمنی با ویژگی‌هایی چون سیستم هشدار حرکت بین خطوط، ترمز پارک برقی با توقف اتوماتیک (Auto Hold)، رادار تشخیص نقاط کور، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، کیسه ایمنی هوا جلو و جانبی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سنسور پارک عقب و جلو و سیستم جلوگیری از برخورد با مانع برای شیشه بالابرهای جانبی و سانروف همراه است.سانروف

در کنار این ویژگی‌های ایمنی، تجهیزات رفاهی نظیر صندلی‌های جلو دارای گرم‌کن با تنظیم برقی در شش جهت برای راننده و در چهار جهت برای شاگرد، قابلیت انتخاب دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، فرمان کمک برقی، صندلی‌های تا‌شو ردیف دوم و سوم، سانروف پانوراما، شیشه‌های تیره جانبی ردیف دوم و عقب، بازکن اتوماتیک در پنجم با اشاره پا و قابلیت تشخیص مانع، سیستم نورپردازی انتزاعی داخل کابین، سیستم روشنایی در روز و چراغ‌های تمام LED جلو، روشنایی اتوماتیک با قابلیت مشایعت، دوربین دید 360 درجه اطراف، دوربین ثبت وقایع رانندگی، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، یک خروجی USB در جلو و دو عدد انحصاری در عقب، دو سوکت انحصاری 12 ولت، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سیستم تهویه با خروجی مستقل برای سرنشینان ردیف دوم، ورود و استارت بدون کلید، برف‌ پاک‌کن اتوماتیک (سنسور باران) و دو طرح مختلف از رینگ آلیاژی 20 اینچی به سفارش مشتری برای فیدلیتی پرایم قابل سفارش است.


مشخصات فنی

با توجه به اینکه برند جتور از زیرمجموعه‌های شرکت چری چین است، جای تعجب ندارد که بسیاری از بخش‌های فنی این خودرو نیز با محصولات چری یکسان باشد. از این رو، فیدلیتی از پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر انژکتوری توربو بهره می‌گیرد که دقیقا همان نسخه به روز شده مشابه به کار رفته در فونیکس آریزو 6 پرو و تیگو 7 پرو است. در نتیجه توان خروجی این پیشرانه با 155 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن متر با دو خودرو نام برده شده مو نمی‌زند.

 خوشبختانه برای انتقال قدرت هم از گیربکس 6 سرعته دوکلاچه استفاده شده که در قیاس با انواع ضریب پیوسته (CVT) حس رانندگی به مراتب بهتری به راننده هدیه می‌کند. البته نمونه‌های اولیه تولیدی مجهز به کلاچ دوبل "خشک" بودند و در ترافیک شهرهای کوهپایه‌ای همچون تهران برای مالک دردسر درست می‌کردند اما گروه بهمن خیلی زود متوجه نقطه ضعف محصولش شد و از زمستان 1401 جعبه‌دنده اصلاح شده "تر" را جایگزین مدل قبلی کرد تا مشکل داغ کردن گیربکس در ترافیک‌های شدید تا حد زیادی برطرف گردد و استهلاک ماشین کاهش یابد.

با این وجود، فیدلیتی پرایم برای دستیابی به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت فراتر از 10 ثانیه زمان لازم دارد که به هیچ عنوان رقم جذابی نیست و نمی‌توان آن را تند و تیز خطاب کرد. این موضوع را باید در وزن نهایی 1575 کیلوگرمی و البته پیشرانه نه چندان قدرتمند آن جست و جو کرد. با این حال برای خودرویی با این ابعاد و قابلیت حمل هفت سرنشین در نسخه سه ردیف صندلی، چندان جای گلایه نیست چرا که از دیدگاه عملکرد فنی، فیدلیتی پرایم در بازار ایران همچنان شانه به شانه سایر رقبای خود می‌ایستد. 

سیستم تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون استرات و در عقب از نوع مولتی لینک سوار بر رینگ‌های 20 اینچی و تایرهای نسبتا بزرگ 45/255 است. اگرچه این سیستم تعلیق در میان خودروسازان چینی امروزی کاملا رایج است اما نقطه ضعف آن وارد آمدن میزان قابل توجهی از ناهمواری‌های مسیر و خشک بودن آن است که فاق کوتاه تایرها نیز در این موضوع بی‌تاثیر نیستند. گویا سختی و سفتی سیستم تعلیق نیز همانند بسیاری دیگر از موارد در بین خودروهای چینی به یک ترند مشترک و یک ویژگی استاندارد بدل شده است که بر اسپرت بودن خودرو تاکید دارد تا بر کراس اوور بودن آن. بلاخره نمی‌توان از فیدلیتی پرایم با سیستم انتقال نیرو محور جلو، انتظار عبور از مسیرهای خاکی بیراهه را داشت.


مزایا و معایب فیدلیتی پرایم

فیدلیتی یک کراس اوور سایز متوسط با المان‌های طراحی بسیار مشابه به سانتافه DM و دارای ابعاد خارجی و داخلی بسیار مناسب و طراحی گیرا است. این خودرو در زمره معدود خودروهای کشور قرار می‌گیرد که قابلیت حمل هفت سرنشین را دارا است. کیفیت متریال داخل کابین مناسب و فضای پا و سر سرنشینان جلو و عقب (غیر از ردیف سوم) کاملا قابل قبول و راحت است. سیستم مولتی مدیا خودرو به همراه هشت بلندگو مجزا رضایت بخش است. ارائه دو پورت انحصاری USB در ردیف دوم، نکته بسیار مثبتی به حساب می‌آید.

 با وجود کوبش سیستم تعلیق که از رینگ‌های بزرگ و تایرهای فاق کوتاه آن نشات می‌گیرد، پایداری و هندلینگ خودرو بسیار قابل قبول و با داشتن ترمز‌های قدرتمند، اسپرت جلوه می‌کند. همچنین سیستم کمک برقی فرمان خودرو نیز از توان تولیدی پیشرانه نمی‌کاهد. همچنین استفاده از گیربکس دوکلاچه تر (از زمستان 1401 به بعد) باعث شده همزمان که از رانندگی لذت میبریم، با مشکلات جعبه‌دنده کلاچ دوبل خشک (سری اول تولیدی) روبرو نشویم.

با این حال همانند دیگنیتی پرایم، کیفیت عایق‌بندی اتاق مورد سرزنش است چرا که میزان نفوذ صدای باد و مخصوصا ناهمواری‌های ریز جاده به داخل اتاق بیشتر از حد انتظار است. گرافیک و کیفیت دوربین دید 360 درجه اطراف خودرو قابل قبول نیست و سیستم تهویه مطبوع خودرو فاقد حالت اتوماتیک و قابلیت تنظیم دو منطقه‌ای است. نشیمن ردیف سوم تنها برای کودکان یا در مسیرهای کوتاه قابل استفاده است که این موضوع ماهیت وجودی ردیف سوم را به صورت کلی زیر سوال می‌برد. از این رو جای تعجب ندارد که بسیاری از مشتریان کراس اوورهای سایز متوسط سه ردیف صندلی، حتی در مورد هیوندای سانتافه DM، نسخه پنج سرنشین با فضای استاندارد محفظه بار بزرگ‌تر را به نسخه هفت سرنشین ترجیح می‌دهند.

 از دیدگاه طراحی ظاهری، حقیقت فیک بودن سراگزوزها برای بازار امروز به واقع آزار دهنده است و بیننده نبود آن را به فیک بودنش ترجیح می‌دهد. همچنین در پنجم خودرو با سپر عقب لب به لب است که در صورت بروز تصادف‌های جزئی از بخش انتهایی خودرو، ممکن است آسیب قابل توجهی به این در وارد شده و هزینه بازسازی را به شکل چشمگیری افزایش دهد.


سخن نهایی

فیدلیتی پرایم نیز همچون برادرش دیگنیتی پرایم موفق شد به لطف طراحی خوب، فضای جادار کابین و صندوق، کیفیت قابل قبول ساخت و از همه مهمتر اعتبار گروه بهمن "که سابقه خوبی در عرضه محصولات باکیفیت داشت"، خیلی زود در کشورمان جا بیفتد و حالا حتی در بازار دست‌دوم‌ها نیز طرفدار دارد. بخصوص که گیربکس دوکلاچه تر این ماشین لذت رانندگی بیشتری در قیاس با رقبای CVT ارائه می‌کند و اشتراک فنی پیشرانه با بسیاری از محصولات حاضر در بازار، جای نگرانی از بابت کمبود قطعات یدکی باقی نگذاشته. ضمناً گروه بهمن سعی کرده فیدلیتی پرایم را با قیمتی نسبتاً منطقی (البته کاری به نرخ‌های بازار آزاد ندارم) ارزش‌گذاری کند تا فرزندش حتی‌الامکان با ماشین‌های قلدرتر سرشاخ نگردد. در واقع آنها برای مبارزه با حریفان قدر، کارت برنده دیگری بنام فیدلیتی پرستیژ را در دست دارند.

 بد نیست اشاره کنیم که نسخه 5 سرنشین فیدلیتی بدلیل قیمت ارزان‌تر و فضای صندوق جادارش محبوب‌تر است؛ بخصوص که جای پایی که برای سرنشینان ردیف سوم نسخه 7 نفره درنظر گرفته شده بسیار محدود و ناکارآمد می‌باشد. با این وجود اگر یک خانواده پرجمعیت داشته باشید همین آپشن ساده میتواند نجات‌بخش باشد چراکه حداقل در مسیرهای کوتاه مجبور نخواهید شد با دو ماشین تردد کنید.


نظرات کاربران درباره فیدلیتی پرایم 7 نفره

افزودن نظر
محمود کاویانی
18 خرداد 1402
من قبلا 2008 داشتم و فیدلیتی نسبت به 2008 شتاب کمتری داره و سر و صدای محیط به اتاقش نفوذ میکنه خصوصا در سرعت های بالا ولی اتاق 2008 به نسبت ساکت تر بود ولی آپشنای فیدلیتی بیشتره و افرادی که مثل من آپشن دوست هستنو راضی نگه میداره
محمد ترابی
10 خرداد 1402
ای کاش موتورش قوی تر بود و دو دیفرانسیل می بود 🙂
نیما مهری
10 خرداد 1402
سلام بین اینو دیگنیتی موندم کدومشو بخرم راهنمایی کنید بی زحمت
سامان علمداری
10 خرداد 1402
تازه صفر خریدم یعنی یک 3 ماهی میشه آپشنای متنوعی داره کابینش طراحی مدرنی داره و فضای سرنشین خوبی داره چه ردیف جلو و چه ردیف عقب ترمزگیریش خوبه بعد اینکه سواریش کمی خشکه ولی اصلا آزاردهنده نیست