نقد و بررسی کی ام سی (KMC)، T9، 2000cc توربو ،1403

امتیاز این مدل از مجموع 10 رای ثبت شده

حجم موتور
1998 سی‌سی توربوشارژر GDI
مصرف سوخت
حدود 9.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
221 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
حدود 11.5 ثانیه (غیر رسمی در تهران)
گیربکس
8 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک
حداکثر سرعت
150 کیلومتر در ساعت

معرفی

کی ام سی T9 

  برادر قلچماق‌ T8  


ساخت یک خودرو اقتصادی که مجبور نیست با چالش خاصی روبرو شود کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. در واقع حتی کشورهایی که صنعت خودروسازی چندان پیشرفته‌ای ندارند هم گاه موفق شده‌اند با اندکی تقلید و خرید پلتفرم‌های قدیمی یک سدان معمولی روانه بازار سازند که کم و بیش کار مشتری را راه انداخته. ولی وقتی قرار باشد محصول تولیدی با چالش‌های خاص نظیر حالت‌های پرتنش مسابقه‌ای و یا چلنج‌های دشوار بیراهه‌نوردی روبرو باشد اوضاع شکل متفاوتی به خود می‌‎گیرد و اینجاست که کمبود دانش و تجربه میتواند حسابی کار دست خودروساز دهد. شاید برای همین است که هنوز بسیاری از برندهای قدیمی و قدر جرات ورود به این بازارهای تخصصی را ندارند و میدان نبرد را تسلیم سلاطین ژاپنی و امریکایی‌ کرده‌اند. ولی خودروسازان سرزمین اژدها پررو تر از این حرف‌ها هستند! و پس از اینکه در سگمنت‌های گوناگون (بخصوص سدان‌های برقی) جهانیان را به شگفتی واداشتند خیال دارند در میدان پیکاپ‌ها نیز عرض اندام مناسبی داشته باشند. 

در کشور ما هم که آغاز تب طبیعت‌گردی از یک طرف و توقف واردات پیکاپ‌های مطرح جهان از سمت دیگر زمینه را برای برندهای چینی مهیا ساخته تا قابلیت‌هایشان را به رخ بکشانند. یکی از این برندها JAC است که در تلاش اول با ارائه مدل T8 فروش بسیار خوبی را در کشورمان تجربه کرد ولی کمی بعد بدلیل نمایش نه چندان ایده‌آل در بیراهه نوردی و شکست در برابر پیکاپ‌های اصیل (نظیر نسخه‌های قدیمی هایلوکس) اعتماد بخشی از آفرودسواران را از دست داد. حال خودروساز چینی با پیکاپ جدیدی بنام T9 (که در کشور چین با نام جک هانتر شناخته می‌شود) بازگشته تا از حیثیت خویش دفاع کند. 


طراحی بیرونی کی ام سی T9

کی ام سی T9 به نوعی نسخه تکامل یافته T8 به حساب می‌آید و جدا از مشخصات فنی بهتر، از نظر ظاهری نیز به مراتب خشن‌تر و زیباتر شده است. البته دست طراحان خودروهای پیکاپ برای تغییر در قسمت‌های جانبی و عقب بسته است اما دماغه ماشین که اصلی‌ترین بخش به حساب می‌آید دست خوش تغییرات اساسی شده و اینک ظاهری کاملا متفاوت و جذاب پیش رویمان قرار گرفته. جلوپنجره بسیار بزرگ اغراق آمیز با فونت درشت KMC در ترکیب با سپر عضلانی و دیلایت‌های باریکی که مثل چشمانی عصبی نگاهی غضب آلود به مخاطب دارند ما را به یاد پیکاپ‌های آمریکایی می‌اندازد. چراغ‌های اصلی هم به سبک ترند روز کمی پایین تر داخل سپر جا خوش کرده‌اند و خطوط برجسته کاپوت چهره تهاجمی ماشین را تکمیل نموده‌اند.

نمای روبروی کی ام سی T9

در نیم‌ رخ آنچه بیشتر از هر چیز توجهات را جلب می‌کند ارتفاع زیاد ماشین از سطح زمین و رینگ‌های جذاب 18 اینچی است که در ترکیب با برجستگی گلگیرها حس قدرت را تداعی میکند. البته باربند عقب نیز تا حدی روی زیبایی نیم رخ تاثیرگذار بوده است.

نمای کناری کی ام سی T9

در انتهای ماشین هم استفاده از چراغ‌های برجسته که گرافیک جذابی دارند سعی دارد جلوه‌‌ای مدرن را به نمایش بگذارد اما در سایر قسمت‌ها همه چیز در سادگی مطلق به سر می‌برد. به طور کلی اگر بخواهید یک پیکاپ کاربردی داشته باشید مجبورید با همین ظاهر تکراری عقب (یعنی سپرهای کوتاه برای خروج بهتر از شیب و درب بزرگ ساده جهت بارگیری راحت‌تر) کنار بیائید.

نمای عقب کی ام سی T9


کابین و امکانات کی ام سی T9

با ورود به داخل کابین با فضایی نسبتاً خوش‌ساخت روبرو شدیم که از یک طرف بواسطه وجود نمایشگر بزرگ مرکزی، کلاستر دیجیتال و فرمان دی شکل حالت مدرنی به خود گرفته و از طرف دیگر با اِلمانهای قدرتی نظیر دریچه‌های تهویه درشت و خطوط شکسته زمخت، حس اقتداری که از یک پیکاپ آفرودر انتظار می‌رود را به رخمان می‌کشد.


داشبورد کی ام سی T9


صندلی‌های جلو جادار و راحت هستند و در ردیف عقب نیز جای کافی برای نشستن دو یا حتی 3 سرنشین بزرگسال وجود دارد. در واقع با اینکه فاصله محوری 3110 میلیمتری مقداری زاویه شکست ماشین در آفرودها را کاهش داده اما در عوض جای پای خوبی در اختیار سرنشینان قرار داده است. پلاستیک‌های به کار رفته در اکثر قسمت‌های کابین خشک هستند که البته برای این سگمنت طبیعی به نظر می‌رسد. به طور کلی اکثر پیکاپ‌ها بدلیل استفاده‌های کاری تجاری بیشتر روی شاخص‌های مقاوم بودن و ماندگاری تمرکز میکنند پس طبیعی است که حداقل در این رنج قیمتی کمتر از فوم نرم یا قطعات لوکس آسیب پذیر استفاده شود. با این حال در بخشی از داشبورد و رودری‌های T9 از متریال نرم استفاده شده که همین مقدار هم جای شکر دارد! 


صندلی های ردیف جلو کی ام سی T9


صندلی های ردیف عقب کی ام سی T9


ضمناً تجهیزات جانبی خوبی "که معمولآً در این سگمنت خبری از آنها یافت نمی‌شود" اینجا حضور دارند که در نوع خودشان جالب توجه هستند. مثلاً این ماشین برخلاف اکثر پیکاپ‌ها سانروف دارد و در کنار امکانات استاندارد از موارد غیرضروری نظیر نورپردازی داخلی یا شارژر وایرلس هم غافل نشده است. آینه‌های جانبی تاشو برقی هستند و آینه وسط از نوع الکتروکرومیک می‌باشد.‌ صندلی‌های جلو به تنظیم برقی و گرمکن تجهیز شده‌اند و سیستم تهویه مطبوع نیز از نوع اتوماتیک می‌باشد. 

فرمان برقی ماشین جدا از قابلیت تنظیم زاویه در دو جهت، سه حالت نرمی متنوع را در اختیارتان قرار میدهد و تجهیزات پرشمار دیگری نظیر: "سیستم ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد، سنسورهای پارک جلو و عقب، پشت آمپر ۷ اینچی دیجیتال با قابلیت تغییر پس زمینه، نمایشگر مرکزی ۱۰.۴ اینچی لمسی با قابلیت نمایش ۳۶۰ درجه، چراغ‌های هوشمند LED با قابلیت تنظیم ارتفاع نور از داخل و سنسور باران" اجازه نمیدهند که داخل کابین کمبود خاصی تجربه کنید. ضمناً ۴‌ حالت رانندگی استاندارد، اقتصادی، اسپرت و برفی برای ماشین در نظر گرفته شده تا در شرایط مختلف کارایی ماشین کاهش نیابد. 


نمایشگر لمسی کی ام سی T9


در بحث ایمنی هم وجود گزینه‌هایی نظیر: ۶ کیسه هوا، ترمزهای چهار چرخ دیسک مجهز به ABS و EBD، کنترل کشش TCS، کنترل ایستایی در سربالایی HAC، کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی هیدرولیکی HBA، ترمز کمکی اضطراری BOS، سیستم کنترل دینامیکی خودرو VDC و سامانه پایش فشار باد تایرها در کنار 5 ستاره ایمنی ANCAP استرالیا خیالمان را تا حد زیادی آسوده ساخته است.


کیسه هوای کی ام سی T9

راستی تا یادم نرفته این را هم بگویم که T9 فضای باری به ابعاد ۱۵۹۰ در ۱۵۲۰ در ۴۷۰ میلی‌متر با قابلیت حمل یک تن بار را در اختیارمان قرار میدهد که چیزی در حدود 160 کیلوگرم بیشتر از T8 می‎باشد. 

فضای بار کی ام سی T9


مشخصات فنی کی ام سی T9

شاید با روئیت موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژر ماشین تصور کنید با همان مشخصات فنی T8 روبرو هستیم، اما پیشرانه GDI که روی میهمان امروزمان کار شده پرفورمنس بسیار بالاتری دارد و با ۲۲۱ اسب بخار قدرت (در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه) و ۳۹۰ نیوتن‌‌متر گشتاور (از ۱۹۰۰ الی ۳۰۰۰ دور بر دقیقه) چیزی در حدود ۴۷ اسب قدرت و ۱۰۰ نیوتن‌‌متر تورک بیشتر از T8 تولید می‌کند. نتیجه اینکه T9 علیرغم استفاده از گیربکس اتوماتیک (که معمولا در خودروهای این رده پرت انرژی بیشتری نسبت به انواع دنده‌ای دارند) و اندک وزن بالاتر، به پیکاپی چالاک‌تر از برادرش تبدیل شده و در تمامی پارامترهای شتاب، کشش و قدرت، وضعیت بهتری در مقایسه با T8 دارد. 

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ماشین هم ساخت DAE است و سه حالت انتقال قدرت2H (دیفرانسیل عقب)، 4H (چهار چرخ سبک) و 4L (چهارچرخ سنگین) را جهت بیراهه نوردی راحت‌تر در اختیارمان قرار میدهد. نتیجه اینکه حالا با توجه به قدرت و گشتاور بیشتر و برطرف شدن ضعف گیربکس می‌توان با خیال آسوده‌تری لاستیک‌ها را گلی کرد. البته پیکاپ ۱۹۷۰ کیلوگرمی کرمان موتور همچنان از نظر قابلیت شیب‌پیمایی (حداکثر تا ۳۰ درجه) و زوایای ورود به شیب (27 درجه) و فرار از آن (23 درجه) اعداد بهتری نسبت به T8 ثبت نکرده و حتی در خصوص زاویه حمله اندکی محدودتر از پیکاپ ارزان‌تر کرمان‌موتور ظاهر می‌شود ولی میتوان با استفاده از کیت بدنه آفرود این قابلیت ماشین را ارتقاء بخشید. 


تجربه رانندگی با کی ام سی T9

کمپانی JAC سعی کرده محصولی بسازد که درون شهر حسی مشابه کراس‌اوورها داشته باشد و در خارج از جاده هم تبدیل به یک آفرودر حرفه‌ای شود. خوب خلق چنین خودرویی با این قیمت (منظور نرخ‌های جهانی است) کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد و طبیعتاً T9 نیز نتوانسته در تمامی پارامترها ایده‌آل باشد. با این حال در تست امروز متوجه شدیم که محصول جدید کی ام سی نسبت به نسخه T8 پیشرفت بسیار خوبی داشته و حالا میتوان بیش از پیش بر رویش حساب باز کرد. مثلاً شتاب اولیه و ثانویه بهبود یافته تا در سبقت‌گیری‌های جاده‌ای کارمان راحت‌تر شود. 

گیربکس اتوماتیک 8 سرعته نیز رفتاری منطقی از خود نشان میدهد و ضمن هماهنگی مناسب با موتور، به موقع دنده‌ها را سبک و سنگین میکند. البته این محصول برای کل‌کل‌های خیابانی و لایی کشیدن ساخته نشده و از نظر هندلینگ هم عملکردی کاملاً معمولی دارد اما به نسبت سگمنت و انتظاری که از این کلاس بدنه می‌رود از توانایی‌های حرکتی کافی برخوردار است.

عایق بندی کابین هم بهبود یافته شده تا بتوان در سرعت‌های بالاتر از سکوتی بهتر از قبل (در مقایسه با T8) لذت برد. همچنین بواسطه اصلاح ساختار تعلیق و تکمیل امکانات جانبی، سواری با ماشین لذت بخش‌تر شده است. البته نباید از خودرویی با فنرهای شمش و قابلیت حمل بار یک تن انتظار نرمی ایده‌آل را داشت، ولی اگر مسیر پیش رویتان ناهمواری شدیدی نداشته باشد گاه فراموش می‌کنید که پشت فرمان یک وانت آفرودر هستید و حسی مشابه کراس‌اوورهای شهری را تجربه خواهید نمود. فقط در ردیف عقب (بخصوص در شرایط سبک بودن قسمت بار) کوبش‌ها تا حدی محسوس است که حتی این مورد هم در مقایسه با T8 بهبود یافته. 

صندلی‌ها نسبتاً راحت هستند و آینه‌های جانبی دید خوبی دارند؛ با این حال ارتفاع زیاد ماشین از سطح زمین در کنار بلندی دماغه، دست به دست هم داده‌اند تا جدا از محدودیت دید پشت سر (که طبیعت این سگمنت است) در بخش جلو و کناره‌ها نیز با نقاط کوری مواجه باشیم؛ همچنین طول زیاد ماشین قدرت مانور در معابر تنگ و باریک شهری را کاهش داده است. با این حال حضور دوربین 360 درجه این مشکل را تا حد زیادی کمرنگ نموده است. در ادامه سری هم بیرون از جاده زدیم تا ببینیم آیا قابلیت‌های آفرودی ماشین هم ارتقاء یافته یا خیر که خوشبختانه پاسخ مثبت بود. البته خودرو مورد تست نه کیت آفرود داشت و نه از لاستیک‌های گل‌جنگی بهره می‌برد اما باز هم بواسطه سیستم دو دیفرانسیل و کش آمدن قابل قبول سیستم تعلیق توانست بدون مشکل خاصی از پس مسیرهای برون جاده‌ای عادی برآید. قفل دیفرانسیل الکترونیکی هم با اینکه به خوبی انواع مکانیکی نیست ولی در حد و اندازه خود، کارش را درست انجام میدهد. 

خلاصه اینکه افزایش قدرت و گشتاور در کنار ارتفاع مناسب از سطح زمین و سیستم دودیفرانسیل هوشمند، T9 را به خودرویی چند منظوره تبدیل کرده که قادر است همزمان با سواری شهری قابل‌قبول، در طبیعت‌گردی و استفاده‌های کاری تجاری نیز موفق ظاهر شود. البته اگر یک آفرودر حرفه‌ای هستید و بیشتر تردد شما در مسیرهای صعب‌العبور است باید به شما هشدار دهم که هنوز هم با محصول ایده‌آلی در بیراهه‌نوردی سر و کار نخواهید داشت، ولی اگر خودرویی می‌خواهید که هم در استفاده شهری و خانوادگی مناسب باشد و هم بتواند در ماجراجویی‌های بیرون از جاده تا حد مناسبی همراهیتان کند، کی ام سی T9 یک انتخاب منطقی برایتان خواهد بود. 


نتیجه‌گیری پایانی

مشخص است که کی ام سی T9 نسبت به T8 پیشرفت بسیار خوبی داشته و حالا جدا از ظاهر زیباترش قادر است به لطف قدرت و گشتاور بیشتر، تجهیزات کامل‌تر و برخورداری از گیربکس اتوماتیک سرویس دهی کامل‌تری به راننده و سایر سرنشینان ارائه نماید. با این حال خودروساز چینی همچنان برای ارضاء کامل نیاز آفرودرهای حرفه‌ای نیاز به پیشرفت دارد. راستی در این سطح رقبای دیگری نظیر فوتون تونلند و مکث کلوت نیز حضور دارند که بسته به شرایط استفاده شما میتوانند جاگزین T9 شوند. همچنین با مقداری افزایش بودجه G9 گروه بهمن نیز پیکاپ قدری به حساب می‌آید که میتواند توجهات بسیاری را به خودش جلب نماید. تازه برای آنهایی که جرات خرید یک محصول قدیمی فاقد گارانتی را دارند نسخه‌های قدیمی هایلوکس هم در دسترس است که هرچند امکانات رفاهی T9 را به شماه ارائه نمی‌کند اما در آفرود بسیار مقاوم و جان سخت نشان میدهد و در بازار دست دوم‌ها نیز قیمتش را بهتر از یک محصول چینی حفظ خواهد نمود. 

با تمامی این صحبت‌ها اگر یک پیکاپ چند منظوره با سواری قابل قبول در شهر، کشش کافی در جاده و قدرت مناسب در آفرود می‌خواهید که قیمت (نسبت به شرایط خاص کشور) خیلی گرانی نداشته باشد و از نعمت خدمات پس از فروش به نسبت خوب نیز بهره برد، کی ام سی T9 یکی از بهترین گزینه‌هایی است که میتوانید انتخابش کنید.


نام خودرو

کی ام سی T9

مشخصات پیشرانه

4 سیلندر توربو GDI

قدرت موتور

221 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه

گشتاور موتور

390 نیوتن متر از دور 1900 الی 3000

انتقال قدرت

گیربکس 8 سرعته اتوماتیک – دو دیفرانسیل

شتاب صفر تا 100 (غیر رسمی در تهران)

حدود 11.5 ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی

حدود 9.5 لیتر در هر صد کیلومتر

وزن

1970 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

5330 (طول)، 1965 (عرض)، 1880 (ارتفاع)

فاصله بین محورهای جلو و عقب (میلی‌متر)

3110


تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24


نظرات کاربران درباره کی ام سی (KMC) T9 2000cc توربو

افزودن نظر
بهرام شفیعی
28 آذر 1403
خوبه به شرط اینکه افت قیمتش برات مهم نباشه بگیری 3 سال سوار بشی قبل اینکه به خرج بیفته رد کنی بره
امیر کیانپور
28 آذر 1403
طراحیش خیلی قشنگه من عاشق قرمزش شدم
منصور کیارستمی
26 آذر 1403
برید سراغ دست دومای ژاپنی یا کره ای سمت چینی نرید و گول ظاهرشونو نخورید افت قیمت. گرونی قطعات. استهلاک بالا اینا خصیصه هایی هست که توی همه چینی ها مشترکن
حمید کامرانی فر
26 آذر 1403
از هر نظر عالیه 3 ماهه که صفر خریدم و مشکلی که بخواد توی ذوق بزنه ازش ندیدم یا حق