معرفی
تویوتا کرولا 1.2 لیتری توربو
سایه کرولا، اما همچنان دوستداشتنی
شاید طرفداران هیوندای بگویند النترا معمولاً جایگزین ارزانتر و کاملتری نسبت به کرولا بوده یا هواداران ماشینهای چینی ترجیح دهند بجای یک محصول اقتصادی ژاپنی، با خودرو نیمهلوکس خودشان غرق در آپشن باشند؛ اما اگر از خود مالکان تویوتا کرولا بپرسید (فرقی هم نمیکند مالک مدل دهه نود میلادی باشد یا نسخههای جدیدتر)، بعید است مخاطب ناراضی پیدا کنید! در واقع این پدیده سامورایی اگر قوی، پر آپشن یا در برخی مدلها (مثلاً نسل 9) جذاب نباشد، در عوض همیشه آنقدر مطمئن و قابل اعتماد بوده که بتواند با مالکش رفیق شود و خاطره خوشی از خود به یادگار بگذارد. ولی حالا که قرار است با یک تویوتا مونتاژ چین، آن هم با پیشرانه نسبتاً ضعیف و حساس توربوشارژر سر و کار داشته باشیم باز هم اوضاع به همین شکل پیش خواهد رفت؟! برای فهمیدن پاسخ دقایقی با اتو 24 همراه باشید.
طراحی بیرونی تویوتا کرولا 1.2 لیتری توربو
تویوتا کرولا شاخصه ظاهری لوکس یا منحصر به فردی ندارد که چشمها را به سمت خودش باز گرداند و حتی در نسخه پایه، اقتصادی بودن خویش را لو میدهد. با این حال در نسلهای جدیدتر (از جمله همین اتاق E210 که اکنون پیش رویمان است) مقداری جذابیت نیز چاشنی کار شده تا نماینده مردمی تویوتا در کمال سادگی، شیک و زیبا به چشم آید.
در قسمت دماغه چراغهای باریک عصبانی در ترکیب با سپر اسپرت و خطوط چندگانه کاپوت حس چالاکی را به مخاطب القا میکنند. از این اخمی که فریم جلوپنجره در بالای پیشانی ایجاد کرده هم خیلی خوشم میآید. ورودی هوای سپر بسیار بزرگ طراحی شده و ترکیب آن با هواکشهای تزئینی کناری بر خشونت چهره ماشین افزوده است. در نیم رخ اما سادگی حرف اول و آخر را میزند. خط شانه و فریم شیشهها خیلی معمولی ترسیم شدهاند و با توجه به عدم واردات نسخه فول، رینگها جذابیت چندانی ندارند. البته ممکن است در ادامه واردات، شاهد عرضه کرولا با آپشنهای بیشتر و رینگهای زیباتر و بزرگتر باشیم اما فعلاً باید به همین مدل قناعت کنیم. شاید تنها نکته جالب نیمرخ، آینههای بیرون زده از بدنه باشند که جدا از دید بهتر (نقطه کور کمتر بدلیل فاصله گرفتن از اتاق) ظاهر جذابتری نسبت به انواع ساده دارند.
در انتهای ماشین هم با خط و خطوط شکستهای روبرو میشویم که ضمن هماهنگی با دماغه، شکل جوانپسندانهتر از نسلهای قبل را به نمایش گذاشته است. البته در این نسخه از دیفیوزر با رنگ متفاوت یا سراگزوزهای اسپرت و بالچه عقب خبری نیست ولی چراغهای زیبا در ترکیب با حجمدهی هوشمندانه سپر باعث شده ماشین از این زاویه هم شکیل دیده شود. خلاصه اینکه تویوتا کرولا برخلاف رقبای چینی سعی نکرده لباسهای لوکس فیک به تن کند بلکه با همین ظاهر ساده و بیآلایش، اصالت و زیبایی را به تصویر کشیده است؛ با این حال نمیشود منکر این حقیقت شد که با چنین برچسب قیمتی، خودروهای پرجذبهتر و پر زرق و برقتر هم در بازارمان حضور دارند.
کابین و امکانات تویوتا کرولا 1.2 لیتری توربو
با ورود به داخل کابین تویوتا کرولا نسل 12 با فضایی ساده، شیک و صمیمی روبرو میشویم که خوشبختانه همچنان از کیفیت مناسب نیز برخوردار میباشد. البته شاید بگوئید این باکیفیتترین کرولایی نیست که دیدهاید، بخصوص که در بسیاری از قسمتها (مثلاً رودریها) از پلاستیک کاملاً خشک استفاده شده؛ ولی خریداران تویوتا به این امید با خشکی پلاستیکها کنار میآیند که میدانند کیفیت فعلی آنها در طولانیمدت همچنان حفظ خواهد شد (امیدواریم این نسخه هم همینطور باشد). صندلیها راحت و ارگونومیک هستند و ضمن برخورداری از کیفیت ساخت مناسب، فضای کافی برای 4 سرنشین بزرگسال و یک کودک را در اختیار قرار میدهند. البته با توجه به کلاس بدنه (C Segment) نباید انتظار عجیب و غریبی از کرولا داشته باشید ولی شرایط در مقایسه با رقبای این سطح راضیکننده است.
ضمناً صندوق عقب 471 لیتری ماشین، برای قرار دادن چمدانها و وسایل همراه کافی به نظر میرسد. ضمناً بد نیست بدانید برای دست یافتن به جای بیشتر در صندوق (و صرفهجویی در هزینهها) از زاپاس موقت استفاده شده.
تویوتا کرولا 2023 فرمان سادهای دارد و نشانگرهای آنالوگ کلاسترش هم به جز خوانا بودن (که البته قبول دارم نکته مهمی است) حرف خاص دیگری برای گفتن ندارند. با این حال در کنار عقربهها یک نمایشگر کوچک دیجیتال قرار گرفته تا ضمن مدرنتر نشان دادن این بخش، سیستمهای کمکی رانندگی و سایر اطلاعات مورد نیاز را در دیدرس راننده قرار دهد. اهرم دنده هم از طرحی معمولی برخوردار است اما خوشدست به نظر میرسد و کمی پایینتر از آن کلیدهای ترمز پارک برقی و اتوهلد خودنمایی میکنند. نمایشگر مرکزی با جایگذاری مناسب کار را برای راننده ساده نموده و حضور کلیدهای جداگانه برای تنظیم تهویه مطبوع باعث شده مجبور نباشیم مدام با سیستم مالتیمدیا کلنجار رویم.
احتمالاً تنها مشکلی که داخل کرولا آزارتان خواهد داد، کمبود شدید آپشنهای رفاهی ماشین است. مثلاً اینجا بجای سقف پانورامیک از سانروف ساده استفاده شده، صندلیها تنظیمات دستی دارند، تهویه تککاناله دیجیتال خودرو از سیستم تنظیم دمای اتوماتیک بهرهای نبرده و حتی خبری از زیرآرنجی و دریچه جداگانه برای نفرات عقبی نیست. در واقع برخی از کسریهای تویوتا کرولا در ماشینهایی با یک سوم قیمت هم یافت میشوند که جای تعجب دارد.
با تمامی این صحبتها همچنان یک نکته امیدوارکننده باقی مانده که آن وجود تجهیزات امنیتی پرشمار است؛ در واقع از آنجایی که تویوتا همواره در معتبرترین بازارهای جهانی حضور پررنگی دارد، مجبور بوده روی این پارامتر دقت بیشتری داشته باشد و همین باعث شده حتی در نسخه کمآپشن پیش رویمان هم به "کروزکنترل تطبیقپذیر، رادار حرکت بین خطوط، رادار هشدار تصادف، نوربالای اتوماتیک، ترمز اضطراری، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، کیسههای هوای جانبی جلو، پردهای و ایربگ زانویی راننده" تجهیز شود. خبر خوب دیگر اینکه کرولا هر 5 ستاره ایمنی موسسه Euro-NCAP را بدست آورده و در آزمونهای سختگیرانه مرکز IIHS امریکا عمکلرد خوبی از خود نشان داده.
راستی اینجا امکانات دیگری نظیر: "سیستم TPMS، امکان انتخاب حالت رانندگی اسپرت، چراغهای اتوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع نور از داخل، فرمان برقی با امکان تنظیم در 4 جهت، سنسورهای پارک، دوربین دنده عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید و برفپاککن اتوماتیک" نیز حضور دارند که البته برای خودرویی با این قیمت تجهیزاتی معمولی و عادی به حساب میآیند.
مشخصات فنی تویوتا کرولا 1.2 لیتری توربو
زیر کاپوت ماشین یک پیشرانه بسیار کوچک 1.2 لیتری قرار گرفته که حتی با وجود توربو قادر نیست اعداد و ارقام خارقالعادهای ارائه کند و با 116 اسببخار قدرت (دور موتور 5200) و 185 نیوتنمتر گشتاور (از دور موتور 1500) قطعاً از پس رقبای چینی قویتر (نظیر فونیکس آریزو 8) برنخواهد آمد. تازه گیربکس هم از نوع CVT است تا اندک امیدهایمان به لذت رانندگی از دست برود. با این حال هنوز خبرهای خوب وجود دارند. مثلاً وزن نسبتاً سبک 1340 کیلوگرمی خودرو در کنار هماهنگی عالی میان موتور و گیربکس باعث شده شتاب صفر تا صد در حوالی 12 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت ثبت شود که هرچند برای مسابقهدادن یا تجربه هیجان بالا کافی نیست اما شما را با هیچ مشکل و کمبودی در یک رانندگی عادی و خانوادگی مواجه نخواهد کرد.
سیستم تعلیق هم در جلو از نوع مکفرسون و عقب مستقل چند اتصالی است که نوید سواری مناسب و پایداری کافی را میدهد. پس میتوان با تویوتا کرولا رانندگی خوبی را تجربه کرد، فقط باید حواستان باشد که این ماشین برای مسابقه دادن ساخته نشده است. ضمناً پیشرانه مدرن کرولا به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری حساس است، پس انتظار نداشته باشید همانند مدلهای قبلی با کمترین توجه به شما وفادار بماند! مصرف سوخت ترکیبی پیشرانه یورو 6 ماشین هم 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده که البته در شرایط خاص کشورمان چیزی در حدود 10 الی 20 درصد به این عدد اضافه خواهد شد. ضمناً ترمزهای چهار چرخ دیسکی تویوتا که در بخش جلو از نوع خنکشونده هستند با انوع و اقسام سیستمهای کمکی نظیر: ABS, EBD, ESP و سامانه هوشمند ترمز اضطراری از شما و همراهانتان محافظت خواهند نمود.
تجربه رانندگی با تویوتا کرولا 1.2 لیتری توربو
شاید تویوتا کرولا ابهت یا خصلتهای یک خودرو لوکس را نداشته باشد اما بواسطه ارگونومی مطلوب و کیفیت ساخت مناسبش حس خوبی به راننده و دیگر سرنشینان هدیه میکند. ضمناً اینجا همه چیز در دسترس است و دید مناسب آینهها در کنار ابعاد نسبتاً جمع و جور بدنه رانندگی سادهای به ما پیشکش نمودهاند. حتی دو عدد شیشه به اصطلاح لچکی در دو سمت قرار گرفته تا راننده تسلط بهتری به ماشین داشته باشد.
در آغاز حرکت بدلیل وابستگی شدید پیشرانه کوچک ماشین به پرخوران توربو و خصلت خاص جعبه دندههای ضریب پیوسته با لگ کوتاهی روبرو هستیم، اما این مشکل خیلی زود برطرف میشود و ماشین با شتاب معقول پیش میرود. البته هنوز هم نمیشود با کرولا سر به سر رقبای همقیمت چینی گذاشت اما نکته اینجاست که ماشین به نسبت حجم پیشرانه تواناییهای حرکتی مناسبی دارد و برای یک رانندگی عادی شتاب و کشش کافی را در اختیارمان قرار میدهد. حتی گیربکس CVT هم روی اعصاب نمیرود، یعنی اگر خیلی اهل لذت از معکوس کشیدن با جعبهدندههای AT و DCT نباشید، قطعاً همین نمونه ضریب پیوسته تویوتا شما را راضی نگاه خواهد داشت.
در واقع بهنگام انتخاب تویوتا کرولا 1.2 لیتری باید بدانید که یک سدان خانوادگی اقتصادی را انتخاب کردهاید که اصلاً برای ترشح ادرنالین ساخته نشده اما در عوض به خوبی از پس وظایف و هدفی که دنبال میکند برمیآید. مثلاً فرمانش نرم و شعاع گردش خودرو مناسب است. کیفیت سواری هم از اکثر سدانهای این رده بهتر میباشد و خوشبختانه این نرمی و راحتی، هندلنیگ ماشین را مختل ننموده است. البته قبول دارم که فرمانپذیری کرولا در پیچهای تند به سطح سدانهای اسپرت نمیرسد اما همین که به این راحتیها دچار کمفرمانی و یا حرکات الاکلنگی نمیشود برایم کافی است. ترمزها نیز رفتاری منطقی دارند و سیستمهای کمکی با کمترین خطا به وظایفشان عمل میکنند. نکته مثبت دیگر اینکه کولر ماشین برخلاف بسیاری از رقبای چینی (و حتی اروپایی) سرمای بسیار خوبی دارد که به نظرم این خیلی مهمتر از وجود آپشن ایرکاندیشن اتوماتیک دوکاناله است. عایق بندی مناسب کابین هم باعث شده سکوت کافی بر فضا حکمفرما باشد و با توجه به اینکه با یک تویوتا سر و کار داریم این سکوت و آرامش تا سالهای طولانی محفوظ خواهند ماند.
نتیجهگیری پایانی
شاید بگوئید این فقط سایهای از یک تویوتا کرولای واقعی است. اولاً در کشور چین (توسط FAW) مونتاژ میشود، دوم اینکه یکی از کمآپشنترین نسخههایش در بازارمان عرضه شده و از همه بدتر اینکه با پیشرانه نه چندان قدرتمند و در عین حال حساس توربو قادر نخواهد بود مثل پدرانش سواری کمدردسری به ما هدیه کند! همه اینها درست اما هنوز هم نمیشود منکر این واقعیت شد که با یکی از محبوبترین و پرفروشترین نامهای خودرویی جهان سر و کار داریم. محصولی که شاید از بسیاری جهات از آنچه انتظار داشتیم کمتر باشد اما همچنان یک سدان وارداتی باکیفیت است که از ایمنی بالا و تکنولوژی روز بهره برده و در بسیاری از بازارهای معتبر جهان خوش میدرخشد.
البته رقبایی هم سر راه کرولا قرار دارند که ممکن است کار را برایش دشوار سازند. مثلاً رقیب دیرینهای از سرزمین کره با نام هیوندای النترا که میتواند برخی از طرفداران کرولا را به سمت خودش بکشاند. البته این بار برخلاف گذشته که طرفداران آپشن به سمت النترا میرفتند و آنهایی که خودرو کمدردسرتر میخواستند کرولا را انتخاب میکردند، شرایط تغییر کرده. در واقع اکنون نماینده کره با موتور تنفسطبیعی بیآزار (نسبت به انواع توربو) و سطح آپشنهای ضعیفتر بازار هدف متفاوتی را به خودش اختصاص خواهد داد. شخصاً فکر میکنم اگر سراتو 2 لیتری 2023 با قیمت معقول در بازار جا بیفتد کار را برای نماینده ساموراییها بسیار دشوار کند. راستی در این بین نباید از محصولات چینی هم غافل شویم. مثلاً در این رده سدانهایی نظیر فونیکس آریزو 8 و جی ای سی امپو قرار دارند که از نظر تواناییهای حرکتی و سطح آپشن یک سر و گردن بالاتر از میهمان امروزمان ظاهر میشوند؛ هرچند از نظر اصالت و اعتبار برند، دوام و حفظ قیمت در طولانیمدت عرصه را به رقیب واگذار خواهند کرد.
ضمناً معینخودرو که این بار بجای پورشه به سراغ تویوتا آمده باید متوجه باشد که نوع خدمات رسانی به خودروهای اقتصادی با آنچه از محصولات لوکس انتظار میرود متفاوت است. مالکان پورشه ممکن است با تعداد کم نمایندگیها و قیمتهای گران خدمات کنار بیایند اما کسی که یک کرولا خریده توقع خدمات گسترده با نرخهای اقتصادی را دارد که امیدواریم معینخودرو بتواند به زودی این مهم را در اختیار مشتریانش قرار دهد تا مردم با خیال آسودهتر به سراغ محصولات روز تویوتا بروند.
نام خودرو | تویوتا کرولا 1.2 لیتری توربو |
مشخصات پیشرانه | 4 سیلندر 1.2 لیتری توربو |
قدرت موتور | 116 اسب بخار در 5200 دور بر دقیقه |
گشتاور موتور | 185 نیوتنمتر از 1500 دور بر دقیقه |
انتقال قدرت | ضریب پیوسته CVT – دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا 100 | حدود 12 ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | 5.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
وزن | 1340 کیلوگرم |
ابعاد (میلیمتر) | 4635 (طول)، 1780 (عرض)، 1455 (ارتفاع) |
فاصله بین محورهای جلو و عقب (میلیمتر) | 2700 |
تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24