نقد و بررسی اطلس، دنده‌ای ،1403

امتیاز این مدل از مجموع 20 رای ثبت شده

حجم موتور
1497 سی‌سی
مصرف سوخت
6.8 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
91 اسب‌بخار در 5250 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
13 ثانیه
گیربکس
5 دنده دستی
حداکثر سرعت
170 کیلومتر در ساعت

معرفی


اطلس G

  بچه کوسه سایپا، آرام‌تر از قزل‌آلا!  


تویوتا کمری، فولکس واگن گلف و ده‌ها خودرو دیگر را می‌شناسم که برای چندین نسل روی خط تولید باقی مانده‌اند و در طول این سالها علیرغم فیس‌لیفت‎‌های کوچک و بزرگ یا حتی تغییر پلتفرم، همچنان نام قدیمی خودشان را حفظ نموده‌اند، اما نمیدانم چرا خودروسازان داخلی اصرار دارند نسخه‌های بروزرسانی شده محصولاتشان را به عنوان خودروهای جدید و به شکل موازی با ماشین قبلی عرضه نمایند. مثلاً همین میهمان امروز ما یعنی اطلس، در حقیقت یکی از نوادگان تیبا به حساب می‌آید که جا داشت به عنوان تیبا یا کوییک نیوفیس عرضه گردد اما اکنون به عنوان خودرویی جدید در سبد محصولات سایپا قرار گرفته است.

این ماشین در مقایسه با کوییک ظاهر به‌روزتر و آپشن‌های بیشتری دارد و سعی می‌کند تا حدی ادای محصولات لوکس‌تر را درآورد اما در هر صورت قدیمی بودن پلتفرم و ساختار پیشرانه 8 سوپاپ (که البته نسبت به گذشته مقداری ارتقاء یافته) اجازه نمیدهند که آنقدرها که باید و شاید مدرن به نظر رسد. با این حال اطلس قادر است به کمک قیمت مناسب (در مقایسه با خودروهای چینی و هاچ‌بک‌های گران‌تر خانواده ایران‌خودرو) بازار خاص خودش را بدست آورد. بخصوص که این محصول بسته به بودجه شما در 3 مدل (S و G دنده‌ای و اتوماتیک) تولید خواهد شد. امروز قصد داریم نگاهی نزدیک‌تر به نسخه G "که در واقع نمونه آپشنال اطلس دنده‌ای است" داشته باشیم تا ببینیم آیا این محصول اقتصادی به غیر از قیمت نسبتاً ارزانش، برگ برنده دیگری هم دارد که جذبمان کند یا خیر؟! لطفاً در ادامه با اتو24 همراه باشید.



طراحی بیرونی اطلس G

اگر به تک‌تک قطعات اطلس بصورت جداگانه نگاه کنید همه چیز عالی به نظر می‌رسد. چراغ‌ها، سپرها، جلوپنجره و دیگر اجزاء بدنه، همگی ظاهر خوبی دارند؛ اما وقتی این قطعات کنار هم قرار می‌گیرند در برخی قسمت‌ها ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود که مقداری توی ذوق می‌زند. مثلاً چرخ‌ها بیش از حد باریک و آینه‌های جانبی نسبت به عرض ماشین زیادی بزرگ هستند. خطوط شارپ دماغه و کاپوت نیز با فرم تخم‌مرغی سقف همخوانی چندانی ندارند. با این حال باید اعتراف کنم که اطلس در مجموع زیباتر از پدرش کوییک و پدربزرگش تیبا از آب درآمده. مثلاً در بخش دماغه چراغ‌های کشیده مشابه سهند (که خوشبختانه به لنز هم تجهیز شده‌اند) در ترکیب با سپر اسپرت و جلوپنجره‌ای با خطوط عمودی، ظاهری خشن به خودرو بخشیده‌اند. فریم مه‌شکن‌ها نیز به شکل هوشمندانه‌ای دماغه را به طرح بخش انتهای (فرم چراغ‌های عقب) مرتبط ساخته. حالا کاری ندارم که برخلاف ادعای سایپا این ماشین شبیه به کوسه نشده اما چهره نسبتاً جسوری دارد. 

اطلس G

در نیم‌رخ به غیر از آبشش‌های تزئینی و آینه‌های متفاوت (و برخی جزئیات دیگر) همه چیز مشابه کوییک می‌باشد. البته در نسخه فول، سقف ماشین به رنگ متفاوت و آنتن کوسه‌ای مزین شده تا حس اسپرت بیشتری به بیننده القا کند.

نمای جانبی اطلس G

در پشت سر هم شاهد کپی‌برداری از محصولات رنو هستیم و چراغ‌های دم‌دار نئونی مرا به یاد کپچر جدید انداخت. طراحی سپر و صندوق نیز به کل دگرگون شده و ظاهری کاملاً متفاوت با کوییک پدید آورده است. شباهت اطلس G با کپچر در نمای پشت

خلاصه مطلب اینکه اطلس ظاهر بی‌عیب و نقصی ندارد اما می‌تواند به عنوان یک محصول اقتصادی حس تنوع را در بازار محدود خودروهای ارزان‌قیمت ایجاد نماید. راستی قرار است اطلس در رنگ‌های متفاوتی عرضه شود تا به کمک آن از دنیای سیاه و سفید خودروهای حاضر در بازار متمایز گردد.


کابین و امکانات اطلس G

با ورود به داخل کابین با طرحی دگرگون شده نسبت به کوییک مواجه می‌شویم که با تم دو رنگ و چیدمان منطقی ادوات حس نسبتاً خوبی به انسان منتقل می‌کند. البته برای اینکه حال خوبتان خراب نشود نباید خیلی به کیفیت پایین متریال و مونتاژ ضعیف برخی قطعات (مثلاً دریچه‌های تهویه) دقت کنید چراکه در این صورت قطعاً توی ذوقتان خواهد خورد. فرمان نسبتاً بزرگ اطلس حالت D شکل دارد و روی آن کلیدهای تنظیمات سیستم صوتی و بلوتوث (که متاسفانه چراغ ندارند) به چشم می‌خورد. پشت فرمان هم یک کلاستر آنالوگ با عقربه‌هایی که خلاف جهت هم حرکت میکنند قرار گرفته است. در میان نشانگرهای سرعت و دورسنج، نمایشگر کوچکی دیده می‌شود که اطلاعات مورد نیاز نظیر سیستم TPMS (پایش فشار باد تایرها) را در اختیارمان قرار میدهد.


داشبورد اطلس G

نمایشگر لمسی 7 اینچی مرکزی هم ازنظر کیفیت و حساسیت تاچ، عملکرد قابل‌قبولی دارد و به نظرم در مکان مناسبی جایگذاری شده است. ضمناً استفاده ترکیبی از چرم و پارچه برای صندلی‌ها در کنار رنگ‌بندی خاص کابین باعث شده فضای داخلی مقداری فانتزی‌تر و زیباتر به چشم آید. 


داشبورد اطلس G

نمایشگر 7 اینچی اطلس G


همانطور که گفتیم خودرو مورد بررسی نسخه G است و این یعنی با گیربکس دستی سر و کار داریم. خبری از کروز کنترل و استارتر دکمه‌ای هم نیست. با این حال تجهیزات جانبی خوبی روی اطلس G سوار شده‌اند که سادگی این قسمت‌ها را تا حدی جبران می‌نماید. مثلاً بالای سرمان سانروف کوچکی داریم که قبلاً در هیچ کدام از هاچ‌بک‌های خانواده کوییک ندیده بودیم. 


سانروف سایپا اطلس G

در سمت چپ داشبورد هم کلیدهای مربوط به کنترل پایداری هوشمند حضور دارند (البته این آپشن برای تمامی خودروها اجباری شد‌ه است). فرمان ماشین از نوع ساده هیدرولیکی است و از موتور الکتریکی بهره‌ای نبرده اما در عوض امکاناتی نظیر سیستم کمکی حرکت در سربالایی و راهنمای تعویض دنده روی ماشین سوار شده تا رانندگی ساده‌تر گردد. از دیگر امکانات نسخه G میتوان به تهویه مطبوع دیجیتال (یا به قول سایپا نیمه اتومات)، سنسور پارک عقب، کامپیوترسفری، سیستم ناوبری با نقشه آفلاین، نمایشگر مرکزی با قابلیت MIRROR LINK، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی تاشوبرقی و شیشه دودی عقب اشاره نمود. چراغ‌های جلو اطلس G هم به سنسور نور و سیستم روشنایی در روز تجهیز شده‌اند و از قابلیت تنظیم ارتفاع نور از داخل و سیستم مشایعت بهره می‌برند. بد نیست اشاره کنیم که درتیپ S بسیاری از این آپشن‌ها حذف می‌شوند. مثلاً روی آن مدل خبری از سانروف و حتی سیستم مولتی‌مدیا نیست و داشبورد تک رنگ و روکش‌ها تماماً پارچه‌ای هستند. 

اگر هم امکانات بیشتر از G می‌خواهید باید به سراغ مدل فول اتومات یا به عبارتی E بروید که در آن جدا از گیربکس CVT، آپشن‌هایی نظیر کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ۲ عدد توئیتر، فرمان الکتریکی، رادار تشخیص نقطه کور و سنسور باران به خودرو افزوده می‌شوند. البته متاسفانه تمامی نسخه‌های اطلس فقط 2 ایربگ دارند پس باید خودتان حواستان به تصادف از بغل باشد! 

در خصوص جادار بودن نیز همه چیز مشابه دیگر برادران خانواده کوییک است. یعنی صندلی‌های جلو (که به ادعای سایپا بازطراحی شده‌اند و حالا مستحکم‌تر از قبل هستند) فضای به نسبت خوبی دراختیارمان قرار میدهند و روی ردیف عقب هم اوضاع از امثال پژو 206 به مراتب بهتر است. البته نباید از یک هاچ‌بک کوچک شهری انتظار خیلی زیادی داشته باشید اما اطلس نمره قبولی این بخش را (با در نظر گرفتن سگمنت خودرو) دریافت خواهد کرد. خوشبختانه صندلی راننده در 6 جهت (البته به صورت دستی) تنظیم می‌شود که اگر تجربه رانندگی با خودروهایی با تنظیمات کمتر را داشته باشید قدرش را خواهید دانست. صندوق عقب هم با گنجایش 285 لیتر کارمان را در حدی که از یک هاچ‌بک انتظار می‌رود راه خواهد انداخت. 


مشخصات فنی اطلس G

زیر درب موتور اطلس، پیشرانه‌ 1.5 لیتری قدیمی سایپا با ساختار 8 سوپاپ قرار گرفته که با استانداردهای روز جهان فاصله زیادی دارد. ولی خیلی هم ناامید نشوید چراکه این موتور مقداری اصلاح شده و اکنون قدرت و گشتاور بیشتر را در کنار آلایندگی و مصرف سوخت کمتر به شما ارائه خواهد کرد. البته انجین ارتقاء یافته M15 که حالا با نام M15I شناخته می‌شود قبلاً هم در برخی مدل‌های کوییک استفاده شده بود و احتمالاً در آینده جایگزین تمامی M15های ساده خواهد گشت.

این پیشرانه به سیستم باز و بست متغیر سوپاپ یا همان VVT تجهیز شده و با اصلاح طراحی منیفولد هوا و دود (مکش بهتر اکسیژن و خروج ساده‌تر گازهای حاصل از احتراق) و همچنین استفاده از دریچه گاز برقی راندمان بهتری بدست آورده است. البته برای اعمال این تغییرات بسیاری از قسمت‌های دیگر مثل سرسیلندر نیز تغییر یافته‌اند. خلاصه مطلب اینکه حالا موتور  M15I قادر است 91 اسب بخار قدرت (در5250 دور بر دقیقه) و 137 نیوتن‌متر گشتاور (در 4000 دور بر دقیقه) تولید نماید که به ترتیب 4 اسب و 9 نیوتن‌متر بهتر از نسخه ساده قدیمی است. 

حال ممکن است بگوئید این همه کار و تحقیق و تلاش فقط برای 4 اسب؟! این که با یک کیت مکش افترمارکت هم بدست می‌آمد! نکته اینجاست که جدا از افزایش قدرت، گشتاور ماشین در دور پایین‌تری بدست می‌آید و همچنین در دورهای بالا با افت کمتری مواجه می‌شود. آلایندگی و مصرف سوخت هم کمتر شده و حالا اطلس در شرایط استاندارد برای هر صد کیلومتر پیمایش به 6.83 لیتر سوخت نیاز دارد که 0.31 لیتر کمتر از کوییک مجهز به موتور ساده M15 است.

سایپا مدعی شده که پیشرانه یورو 5 فعلی قابلیت ارتقاء به سطح استاندارد آلایندگی یورو 6 را دارد. ضمناً با اصلاح برخی قسمت‌ها و استفاده از بالانسر بهتر، صدا و لرزش موتور (که یکی از مشکلات اصلی پیشرانه سایپا بود) مقداری بهبود یافته. متاسفانه در دیگر قسمت‌های فنی پیشرفت خاصی حاصل نشده و همچنان با همان گیربکس 5 سرعته دستی و سیستم تعلیق ساده طرف هستیم. یعنی تعلیق جلو مک‌فرسون است و برای بخش عقب از مدل ارزان‌قیمت یکپارچه تیرپیچشی استفاده شده. ترمزهای عقب نیز همچنان کاسه‌ای هستند اما تجهیز خودرو به سیستم‌های کمکی کشش و پایداری TCS، ESC و HSA نکته امیدوارکننده‌ای است که هرچند خیلی دیر ولی بالاخره به ماشین‌های اقتصادی کشور رسیده است.


تجربه رانندگی با اطلس G

همانطور که گفتیم اطلس شباهت‌های غیرقابل انکاری با کوییک دارد و از این رو نباید هنگام رانندگی منتظر شگفتی خاصی باشیم. سواری ماشین تقریباً همان چیزی است که در کوییک تجربه کرده بودیم؛ دنده‌ها اندکی بهتر از تیبا و کوییک جا می‌روند و لرزش و سر و صدای اضافه پیشرانه هم در مقایسه با نسخه‌های قدیمی موتور M15 کمتر شده است. البته هنوز هم در هنگام شتاب‌گیری صدای نسبتاً زیادی به داخل کابین نفوذ می‌کند اما نه به آن بدی که قبلاً تجربه کرده بودیم. به نظرم عایق‌بندی کابین هم اندکی بهتر از کوییک شده، هرچند همچنان صدای برخورد باد به بدنه و آینه‌ها در سرعت‌های بالا مقداری آزارمان میدهد.

به لطف حضور سیستم VVT در دورهای مختلف شتاب و کشش یکنواخت‌تری احساس کردم؛ البته این مورد در کوییک‌های مجهز به موتور M15i نیز تجربه شد اما اگر از پشت فرمان تیبا یا کوییک ساده داخل اطلس بنشینید قطعاً متوجه تفاوت‌ها خواهید شد. به لطف آینه‌های بزرگ‌تر، نقاط کور کاهش یافته‌اند و ارگونومی برخی ادوات (مثلاً دسته راهنما) نیز تا حدی اصلاح شده. شتاب ماشین هم راضی‌کننده است. البته نباید توقعتان را خیلی بالا برید؛ منظورم از عبارت "راضی‌کننده" این بود که میتوانم با 206 تیپ 2 و یا 207های TU3 به راحتی رقابت کنم و حتی در سربالایی‌ها از ماشین کولر بگیرم. اما اگر انتظار دارید بخاطر این دماغه خشن، شتاب اطلس هم خیلی عالی شده باشد، نه از این خبرها نیست! 

همانطور که گفتیم سیستم تعلیق تغییر خاصی نکرده و کیفیت سواری در حد و اندازه همان کوییک‌های قدیمی باقی مانده است؛ با این حال اضافه شدن سیستم پایداری هوشمند به محصولات اقتصادی جدید سایپا (ازجمله همین اطلس) کنترل ماشین در پیچ‌های تند را به مراتب ساده‌تر نموده. خوشبختانه اینجا سیستم‌های کمکی حرکت در شیب، کنترل هرزگردی و راهنمای تعویض دنده (GSI) هم در اختیار داریم تا رانندگی حتی برای آماتورها آسان‌تر شود. فرمان هیدرولیکی اطلس آنقدرها نرم نیست و در مقایسه با نسخه اتوماتیک (که مجهز به نیروی کمکی الکتریکی شده) فشار بیشتری از دستانمان طلب می‌کند و از نظر دقت و شعاع گردش نیز نمره متوسطی به دست می‌آورد. ترمزها نیز عملکردی معمولی دارند و در صورت فشار مداوم با افت محسوس مواجه خواهند شد. خلاصه مطلب اینکه سواری با اطلس لذت و هیجان خاصی ندارد اما شما را با مشکل و کمبود شدیدی مواجه نخواهد کرد.


نتیجه گیری پایانی

اگر خاطرتان باشد در مقدمه گفتیم که قصد داریم درطول بررسی متوجه شویم آیا اطلس G به غیر از قیمت نسبتاً ارزانش آیا برگ برنده دیگری هم دارد که جذبمان کند یا خیر؟! در پاسخ باید بگویم بله؛ البته قصد ندارم بگویم اطلس G ماشین خوب و کاملی است؛ خودتان هم میدانید که نمی‌شود خودرویی اقتصادی با این پلتفرم قدیمی و پیشرانه به نسبت ساده گزینه بی‌عیب و نقصی از کاردرآید؛ اما اوضاع ماشین آنقدر هم بد نبود که بخواهم شما را از خریدش منصرف کنم. بخصوص که در این رده قیمتی گزینه جایگزین (صفر کیلومتر) وجود ندارد که بتوانم بجای اطلس پیشنهاد دهم.

در واقع میتوان گفت میهمان امروزمان به عنوان یکی از ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های صفرکیلومتر بازار قادر است نیازهای معمول شما را پاسخگو باشد. مثلاً از نظر طراحی با ظاهر تکراری کوییک فاصله گرفته، آپشن‌هایش حداقل در نسخه G تقریباً کافی به نظر می‌رسند و از لحاظ شتاب و کشش هم به راحتی کارتان را راه خواهد انداخت. تازه به لطف اصلاحات پیشرانه مقداری کم‌مصرف‌تر از قبل شده و با سر و صدای کمتر پیشرانه (نسبت به M15  قدیمی) خیلی روی اعصابتان راه نخواهد رفت. حتی مشکلات پایداری این پلتفرم هم به لطف حضور اجباری ESP تا حد زیادی برطرف شده و حالا میتوان با امنیت بیشتر در مسیرهای برون شهری تردد کرد. 

نکته دیگر اینکه اشتراکات فنی پرشمار این محصول با دیگر خودروهای خانواده سایپا به فراوانی قطعات یدکی و خدمات گسترده منتهی گشته که این قضیه "بویژه برای یک خودرو تازه وارد" نکته مهمی تلقی می‌شود. البته هنوز هم جا داشت که سایپا با ارتقاء کیفیت و بهره‌مندی بیشتر ازتکنولوژی روز، فرزندش را به ماشین بهتری تبدیل کند اما حتی همین الان هم می‌شود میهمان امروزمان را به عنوان یک فیس‌لیفت آپشنال از کوییک پذیرفت. با تمامی این صحبت‌ها اگر هارمونی طراحی و اصالت خودرو برایتان خیلی مهم است می‎‌توانید به گزینه‌های دست دوم 206 هم فکر کنید. هرچند در این صوت گارانتی خودرو صفر را در کنار بسیاری از آپشن‌های اطلس G از دست خواهید داد. اگر هم مشکلی با چهره تکراری کوییک ندارید و می‌توانید با امکانات کمتر (نظیر نبود سانروف) و کیفیت اندکی پایین‌تر آن کنار بیائید، با انتخاب کوییک چیز زیادی از دست نخواهید داد و تازه مبلغ به نسبت خوبی صرفه‌جویی می‌کنید؛ البته به شرطی که نسخه‌های مجهز به موتور ارتقاء یافته کوییک را خریداری کنید تا از مزیت‌های پیشرانه M15i (نسبت به M15 ساده) بهره‌مند شوید.


نام خودرو

اطلس G

مشخصات پیشرانه

1.5 لیتری 8 سوپاپ با کد M15I 

قدرت موتور

91 اسب بخار در5250 دور بر دقیقه

گشتاور موتور

137 نیوتن‌متر در 4000 دور بر دقیقه

انتقال قدرت

5 سرعته دستی - دیفرانسیل جلو

مصرف سوخت ترکیبی رسمی

6.83 لیتر در هر صد کیلومتر

وزن

1065 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

4020 (طول)، 1685 (عرض)، 1537 (ارتفاع)

فاصله بین دو محور جلو و عقب (میلی‌متر)

2410


تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24



نظرات کاربران درباره اطلس G دنده‌ای

افزودن نظر
علی خانی
7 تیر 1403
از لحاظ قیمتی چون به خانواده هاچ‌بک پژو نزدیک هست به این دلیل ارزش خرید پایین‌تری داره
احمد پور محمدی
28 خرداد 1403
نسبت به قیمتش باید آپشنای بیشتری واسش در نظر میگرفتن
عباس احمدی
27 خرداد 1403
پول کم باشه صفرم بخوای گزینه همینه چاره ای نیست :)
امید شریفی
27 خرداد 1403
هر چی باشه از 206 بهتره انقد که ظاهر 206 دیدیم خسته شدیم باز این طراحیش جدیده