معرفی
بررسی جک S5 فیس لیفت
تکنولوژی مدرن با ظاهری قدیمی
به جرات میتوان گفت که اکثر مشتریان ایرانی حاضر در بازار خودرو، به خوبی با جک S5 آشنا هستند. محبوبیت و فروش گسترده این کراساوور چینی در بازار ایران کرمان موتور را مجاب کرد تا روند موفق نسخه اولیه را با عرضه جک S5 اتوماتیک و پس از آن نسخه فیس لیفت ادامه دهد. جک S5 نیوفیس از سال 1400 وارد بازار ایران شد و جای برادرش را گرفت. به دلیل تصور مثبت مشتریان از جک S5، کرمان موتور نسخه فیس لیفت را نیز با همین برند (و نه کی ام سی) به بازار عرضه کرد. البته نسخه فیس لیفت جک S5 از مدتها پیش وارد بازار چین شده بود اما ورود آن به ایران با تاخیر همراه بود.
جک S5 فیس لیفت با شرایط متفاوتی نسبت به نسخه اولیه مواجه شده است. قیمتها در بازار به شدت افزایش یافتهاند و بنابراین تعداد خریداران نسبت به گذشته کمتر خواهد بود. همچنین رقبای بیشتری در این محدوده به سر میبرند. جک S5 فیس لیفت علاوه بر رقابت سنتی با هایما S7 توربوشارژر، بایستی با حریفان زیباتر و جدیدتر نظیر دیگنیتی و فیدلیتی پرایم بهمن موتور نیز سرشاخ شود. با ما در ادامه متن همراه باشید تا جک S5 فیس لیفت را از جنبههای گوناگون مورد بررسی قرار دهیم.
طراحی خارجی
همانگونه که از نام جک S5 فیس لیفت بر میآید، با تغییرات اندکی نسبت به نسخه اولیه مواجه هستیم و در بسیاری از قسمتها چهره ماشین تفاوتی با گذشته ندارد. فیس لیفت جک S5 در واقع یک تغییر چهره محدود یا به عبارتی مینور به حساب میآید و به همین دلیل تقریباً تمامی تفاوتها سهم نمای جلو شدهاند و نمای جانبی و عقبی در مقایسه با نسخه اولیه تغییر خاصی تجربه نکردهاند. متاسفانه ظاهر قدیمی جک S5 برای همان اوایل دوران عرضه در کشورمان جذاب بود و حالا پس از گذشت این همه سال با این تغییرات اندک و جزئی (که تازه همین فیسلیفت هم با تاخیر به ایران رسیده) نمیتوان امید داشت که مشتریان خیلی به وجد آیند. در مدل نیوفیس سپر و جلو پنجره خودرو در مقایسه با نسخه قبلی تغییر کردهاند و چراغهای روشنایی در روز نیز به صورت استاندارد در کنار مه شکنها قرار گرفتهاند.
نمای جانبی خودرو بدون تغییر باقی مانده است و همچنان ظاهری ساده به همراه یک زه کرومی و قطعات پلاستیکی مشکی را در قسمت پایین دربها میبینیم. حتی رینگها نیز نسبت به نسخه پیش از فیس لیفت تفاوتی را تجربه نکردهاند که این مساله موجب شده انتقادات فراوانی روانه جک S5 نیوفیس شود. در نمای عقب نیز تمامی اجزا همانند نسخه ابتدایی هستند و هیچ گونه تغییری در این قسمت مشاهده نمیشود.
طراحی داخلی
امیدوار بودیم تا حداقل در فضای داخلی جک S5 فیس لیفت، با طراحی متفاوت روبرو شویم اما متاسفانه کابین این خودرو نیز نسبت به نسخه اولیه، تغییرات چندانی را تجربه نکرده است. البته بخشی از این کهنگی به دلیل تاخیر در عرضه جک S5 فیس لیفت به بازار ایران حاصل شده و حالا نماینده جک مجبور است با رقبای مدرنتری روبرو شود که کار دشواری است. همانند نسخه اصلی، کابین جک S5 فیس لیفت نیز برداشت آزاد طراحان جک از محصولات قدیمی هیوندای است. البته برخی تغییرات کوچک در کابین جک S5 فیس لیفت حاصل شده. برای مثال اکنون کروز کنترل به عنوان یک آپشن استاندارد روی خودرو قرار گرفته و برای رودریها و زیرآرنجی نیز از رنگ قهوهای استفاده شده است.
مشخصات فنی
روند کلی و مرسوم هنگام فیس لیفت خودروها این است که شرکتهای خودروساز تنها به تغییرات ظاهری اکتفا میکنند و مشخصات فنی خودرو را چندان تغییر نمیدهند. با این حال برخی خودروسازان علاوه بر تغییرات ظاهری، اصلاحات فنی را نیز در فیسلیفتهای خود اعمال میکنند. جک نیز یکی از این خودروسازان محسوب میشود که S5 فیس لیفت را به همراه مشخصات فنی جدید روانه بازار کرده است. پیشرانه در نظر گرفته شده برای جک S5 نیوفیس از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت است. حداکثر راندمان این پیشرانه به 171 اسببخار قدرت و 251 نیوتنمتر گشتاور بالغ میشود و گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را برعهده دارد.
ترکیب فنی مورد استفاده برای جک S5 فیس لیفت، دقیقا همان ترکیب فنی است که در دیگر کراساوور کرمان موتور یعنی کی ام سی K7 مورد استفاده قرار میگیرد. موتور و گیربکس مورد استفاده در این خودرو سازگاری مناسبی با یکدیگر دارند که حاصل آن رانندگی لذتبخش به همراه مصرف سوخت کمتر است. پیشرانه جک S5 نیوفیس نسبت به مدل اولیه کم حجمتر است اما راندمان بالاتر آن در کنار هماهنگی مناسب میان موتور و گیربکس، موجب شده تا شتاب جک S5 فیس لیفت نسبت به مدل اولیه بهبود یابد.
با این حال نباید فراموش کنید که پیشرانه جک S5 نیوفیس به سامانه تزریق مستقیم سوخت یا همان GDi مجهز است و به سوخت باکیفیت نیاز دارد. همچنین شما با یک موتور توربوشارژر روبرو هستید، در نتیجه بایستی سرویسهای خودرو مطابق برنامه انجام شود و همچنین از روغن و فیلتر باکیفیت برای موتور این خودرو استفاده کنید. مصرف سوخت جک S5 نیوفیس با این مشخصات فنی، 8.6 لیتر به ازای صد کیلومتر در سیکل ترکیبی است. باک این خودرو نیز 55 لیتر حجم دارد و بنابراین با یک باک پر از بنزین، میتوانید مسافتی در حدود 640 کیلومتر را بپیمایید.
امکانات و آپشنها
نخستین نمونههای جک S5 که با گیربکس دندهای به بازار ایران رسیدند، از نظر امکانات رفاهی در سطح متوسطی قرار داشتند. کرمان موتور با عرضه جک S5 اتوماتیک ضعفهای موجود در حوزه امکانات رفاهی را تاحدودی برطرف کرد و هماکنون با عرضه نسخه فیس لیفت، امکانات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
دو آپشن کروز کنترل و چراغهای روشنایی در روز یا دیلایت، به جک S5 نیوفیس اضافه شدهاند که در نسخه قبلی وجود نداشتند. سایر تجهیزات نیز همچنان سر جای خود باقی ماندهاند که از جمله آنها میتوان به مواردی نظیر: سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر، سنسور پارک و دوربین عقب، فرمان برقی مجهز به دکمههای کنترلی، تریم چرمی کابین و فرمان، سنسور نور، چراغهای مه شکن جلو و عقب، سنسور باران، سنسور پارک جلو، سنسور فشار باد تایرها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه دو منطقهای اتوماتیک، گرمکن صندلیهای جلو، آینههای جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن و سانروف اشاره نمود.
جک S5 نیوفیس از نظر ایمنی نیز در شرایط رضایت بخشی قرار دارد. ترمزهای این کراساوور در جلو و عقب از نوع دیسکی هستند و توسط سیستم کنترل پایداری پشتیبانی میشوند. چهار کیسه هوا، سیستم پایداری در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری نیز بخش دیگری از امکانات ایمنی جک S5 فیس لیفت را تشکیل میدهند. ضمناً این محصول موفق شده هر 5 ستاره موسسه تست تصادف چین ((C-NCAP را بدست آورد که هرچند به اندازه ستارههای Euro-NCAP یا امتیازات IIHS افتخارآمیز نیست اما خیالمان را تا حد زیادی آسوده مینماید.
رقبا و بازار
جک S5 از ابتدای ورود به بازار ایران، خودرویی موفق بوده است. فروش قابل توجه این محصول و استقبال گرم مشتریان از کراس اوور کرمان موتور، سبب شد تا بازار خرید و فروش نسخههای کارکرده جک S5 نیز رونق یابد. در واقع جک S5 یکی از معدود خودروهای چینی است که دچار افت قیمت شدید در نسخههای کارکرده نمیشود و مشتریان نگرانی از حفظ ارزش آن ندارند.
دیگر مزیت جک S5 نیوفیس برای مشتریان ایرانی، پشتیبانی قدرتمند کرمان موتور از محصولاتش است. شبکه گسترده نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش این شرکت در سراسر کشور آماده خدمت رسانی به مشتریان هستند. از سوی دیگر اشتراک قوای فنی جک S5 نیوفیس با کی ام سی K7 موجب خواهد شد تا فراوانی قطعات یدکی افزایش یابد و دسترسی کاربران به خدمات فنی تسهیل شود.
یکی از رقبای جک S5 نیوفیس در بازار ایران دیگنیتی پرایم از بهمن موتور است. دیگنیتی نیز یکی از خودروهای محبوب و خوش فروش بازار ایران به حساب میآید که طرفداران بسیاری دارد و البته تاکنون فروش موفقی را نیز تجربه کرده است. با توجه به ظاهر مدرنتر و بروزتر دیگنیتی پرایم نسبت به جک S5 نیوفیس، کراس اوور کرمان موتور رقابت دشواری را با این خودرو تجربه خواهد کرد، هرچند نماینده کرمانیها چالاکتر است و میتواند روی این ویژگی مانور دهد. البته شاید اصلیترین رقیب S5 نیوفیس، هایما S7 توربو پلاس ایران خودرو باشد که از بسیاری جهات شرایطی نزدیک به نماینده جک دارد و جایگاه هر دو توسط رقبای جدید مدام در معرض تهدید است.
تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24