نقد و بررسی کی ام سی (KMC)، T8 ،1403 - 1399

امتیاز این مدل از مجموع 10 رای ثبت شده

حجم موتور
1997 سی‌سی توربوشارژر
مصرف سوخت
10 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
174 اسب‌بخار در 5000 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
12 ثانیه
گیربکس
6 دنده دستی
حداکثر سرعت
150 کیلومتر در ساعت

معرفی


بررسی کی ام سی T8؛

  ملاقات با پیکاپ جذاب کرمانی‌ها  

برای سالیان متمادی، پیکاپ‌ها خودروهای محبوب در آمریکای شمالی بودند و مشتریان در دیگر نقاط جهان توجه چندان زیادی به آن‌ها نداشتند؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده است، محبوبیت پیکاپ‌ها به سرعت در نقاط مختلف جهان رو به افزایش است و حتی بازار انحصاری خودرو ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده.

در روزگاری که دست ایرانیان از پیکاپ‌های مشهور جهان همچون تویوتا هایلوکس یا نیسان ناوارا کوتاه است، پیکاپ‌های چینی از این فرصت استفاده کرده‌اند و بازار ایران را به تسلط خود درآورده‌اند. با این حال تا پیش از عرضه کی ام سی T8، این پیکاپ‌های چینی نسبتا گران قیمت در کشورمان فروش چشمگیری را تجربه نمی‌کردند اما عرضه این محصول از سال 1399 با استقبال گرم هموطنان همراه بود. همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید، این پیکاپ در حقیقت همان جک T8 است که با برند اختصاصی کرمان موتور یعنی KMC به بازار ما عرضه می‌شود. با ما همراه باشید تا این پیکاپ خوش فروش بازار را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم.


طراحی خارجی

جک T8 یکی از نخستین تجربه‌های خودروساز چینی در حوزه ساخت پیکاپ بوده است و به همین دلیل طراحان این شرکت سعی کرده‌اند به جای ریسک نوآوری، مسیر موفق خودروهای گذشته را ادامه دهند. از این رو ظاهر کی ام سی T8 شباهت قابل توجهی به تویوتا هایلوکس دارد، موضوعی که برای مشتریان ایرانی رضایت بخش خواهد بود.

در نمای جلو شاهد ظاهری خشن هستیم که با استفاده از جلوپنجره بزرگ و عریض خودرو پدید آمده است. ارتفاع کی ام سی T8 از سطح زمین در حد مطلوبی است و همین عامل سبب شده است تا زاویه ورود کی ام سی T8 حدود 31 درجه باشد، در نتیجه پیکاپ جک می‌تواند به شیب‌های آفرودی حمله کند. با این حال متاسفانه سپرها و جلوپنجره ماشین کیفیت ساخت مناسبی ندارند و برای ماجراجویی‌های آفرودی کارآمد نیستند. از این رو توصیه می‌شود اگر قصد دارید با این خودرو بیراهه نوردی کنید، حداقل سپرها را با انواع مناسب آفرود تعویض نمایید.


نمای جلو کی ام سی T8


نمای جانبی KMC T8‌ همانند اکثر پیکاپ‌ها ساده طراحی شده است، البته طراحان با استفاده از یک تو رفتگی و گلگیرهای برآمده مانع سادگی بیش از حد نیم‌رخ اتومبیل شده‌اند. رینگ‌ها نیز 18 اینچی هستند و از طراحی دو رنگ بهره می‌برند. 


نمای جانبی کی ام سی T8


با رسیدن به نمای عقب جک T8، خلاقیت و هنر طراحان به کمترین میزان خود می‌رسد. طراحی درب قسمت بار و چراغ‌های عقب در ساده‌ترین حالت ممکن انجام شده است، به نحوی که پیکاپ‌های اقتصادی یک دهه پیش را برای شما تداعی می‌کند. البته به لطف همین طراحی ساده، زاویه خروج حدود 23 درجه برای جک T8 فراهم شده است تا قابلیت‌های آفرودی ماشین خیلی تحت تاثیر قرار نگیرد.

نمای عقب کی ام سی T8


در مجموع می‌توان گفت که طراحی خارجی جک T8 زیبا است و قطعات مختلف بدنه با یکدیگر هماهنگی خوبی دارند. این مزیت برای مشتریان ایرانی اهمیت فراوانی دارد، چرا که اکثر پیکاپ‌های چینی موجود در بازار ایران بیش از حد ساده طراحی شده‌اند و نماینده کرمان میتواند از فاکتور زیبایی ظاهری (بخصوص قسمت دماغه) به عنوان یکی از کارت‌های برنده برای فروش بهتر استفاده نماید. 


طراحی داخلی

فضای داخلی جک T8 بیش از آنکه شبیه به پیکاپ‌های اقتصادی چینی باشد، به کراس‌اوورهای هم قیمت شباهت دارد. هرچند استفاده گسترده از مواد پلاستیکی خشک و ارزان قیمت در کابین حس اقتصادی بودن را تشدید نموده است. طراحان جک برای خلق کابین کی ام سی T8 از خطوط ساده و منطقی استفاده کرده‌اند تا وجهه خشن و مردانه بیرونی با داخل اتاق هماهنگ باشد. به لطف طراحی مناسب داشبورد، کاپوت و شیشه‌ها، راننده دید مناسبی نسبت به اطراف خودرو دارد که وجود این مشخصه برای یک پیکاپ حیاتی است. آینه‌های خودرو نیز بزرگ هستند و دید کافی را برای راننده فراهم ساخته‌اند، هرچند جای خالی دوربین 360 درجه، با توجه به ابعاد بدنه کاملا محسوس است و بهتر بود این آپشن ایمنی در خودرو لحاظ می شد.

داشبورد کی ام سی T8


صفحه کیلومتر کی ام سی T8


فضای کابین جک T8 مناسب است و سرنشینان از جای پا و سر نسبتاً مناسبی برخوردارند، هرچند که کیفیت سواری به خصوص در ردیف عقب بخاطر فنرهای شمش، خشک است و با تکان های زیاد همراه خواهد بود. البته با سنگین شدن قسمت بار این مشکل مقداری کمرنگ می‌گردد. وجود فرمان مجهز به دکمه‌های کنترلی و نمایشگر لمسی برای مخاطبان ایرانی رضایت‌بخش خواهد بود، اما به دلیل طراحی خاص داشبورد، خواندن اطلاعات نمایشگر زیر نور مستقیم خورشید به سختی صورت می‌گیرد.


فرمان کی ام سی T8

نمایشگر 8 اینچی لمسی کی ام سی T8


آینه جانبی کی ام سی T8


 دیگر نکته منفی کابین جک T8، صندلی‌های آن هستند که برای افراد درشت هیکل مقداری تنگ به نظر می‌رسند و با توجه به سفتی نشیمنگاه، سرنشینان را در سفرهای طولانی مقداری خسته خواهند کرد. ضمناً کی ام سی T8 فضای باری به طول و عرض 1520 و عمق 470 میلی‌متر در اختیارتان قرار میدهد که بنا بر اعلام کمپانی قابلیت حمل 840 کیلوگرم بار را خواهد داشت.


مشخصات فنی

پیشرانه کی ام سی T8 همچون یک شمشیر دولبه است، چرا که به طور همزمان مزایا و معایب اصلی این خودرو را شامل می‌شود. موتور دولیتری توربوشارژر قوت بخش این پیکاپ است که حداکثر 174 اسب‌بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نصب این پیشرانه قدرتمند روی KMC T8 نقطه قوت این خودرو در مقابل بسیاری از پیکاپ‌های چینی بازار ایران است، چرا که اکثر آن‌ها به پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی 4G69 میتسوبیشی مجهز هستند.

در سوی دیگر اما همین پیشرانه نقطه ضعف‌های خودش را دارد. موتور جک T8 از استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 پشتیبانی می‌کند و بواسطه استفاده از پرخوران توربو به سوخت باکیفیت نیاز دارد، در حالی که بنزین با اکتان مناسب در بسیاری از نقاط ایران به سختی یافت می‌شود و استفاده از مکمل‌های عموماً تقلبی موجود در بازار هم ریسک زیادی به دنبال خواهد داشت. البته باز جای شکرش باقی است که برای پاشش سوخت از سیستم تزریق مستقیم استفاده نشده تا حساسیت‌ها به نوع بنزین بیش از این نشود. مصرف سوخت این پیشرانه در شرایط ایده آل رقمی حدود 10 لیتر در صد کیلومتر است. با این حال در داخل شهر با توجه به ضرائب سنگین گیربکس مصرف سوخت میتواند تا حوالی 14 لیتر هم بالا رود. 

گیربکس شش سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های کی ام سی T8 را بر عهده دارد. خوشبختانه ضرایب گیربکس به خوبی انتخاب شده‌اند و توانایی‌های حرکتی جک T8 قابل قبول ارزیابی می‌شود. در حالت عادی قدرت و گشتاور تنها به دیفرانسیل عقب ارسال می‌شوند اما کاربر می‌تواند حالات دو دیفرانسیل سبک یا دو دیفرانسیل سنگین را نیز برای پیکاپ جک انتخاب کند.

سیستم تعلیق کی ام سی T8 در جلو از نوع جناغی دوبل و در عقب از نوع فنر تخت است. همانطور که پیشتر گفته شد چنین آرایشی سبب سواری بسیار خشک و تکان های زیاد به خصوص برای سرنشینان عقب شده‌ است که تا حدی آزاردهنده محسوب می‌شود و یکی از نقاط ضعف جک تی ۸ به حساب می‌آید. هرچند این نقطه ضعف مختص نماینده کرمان موتور نیست و تقریباً تمامی پیکاپ‌های میان‌رده بازار "حتی هایلوکس‌های قدیمی" را هم شامل میشود. اصلاً بخش زیادی از قطعات زیربندی T8 با تویوتا هایلوکس مشترک هستند. همان‌گونه که انتظار داریم، شاسی خودرو از نوع نردبانی یا مستقل است. ترمزهای جک T8 نیز در چهار چرخ از نوع دیسکی هستند و به انواع و اقسام سیستم‌های کمکی نظیر ABS, EBD, BOS, VDC, ESP,  تجهیز شده‌‌اند.

همان‌طور که در بخش طراحی اشاره کردیم، جک T8 توانایی آفرود قابل قبولی را به نمایش می‌گذارد. زوایای ورود و خروج این پیکاپ مناسب هستند و پیشرانه آن نیز قدرت و گشتاور کافی را برای بیراهه نوردی در سطح متوسط در اختیار راننده قرار می‌دهد. با این حال باید در نظر داشته باشید که قفل دیفرانسیل الکترونیکی این محصول برای مسیرهای صعب‌العبور کارایی چندان زیادی ندارد و نیابد انتظار آفرود سنگین را از این پیکاپ میان رده داشته باشید.


امکانات و آپشن‌ها

در ابتدای عرضه T8 به بازار میتوانستیم از امکانات این ماشین به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی خودرو یاد کنیم چراکه اکثر پیکاپ‌های پیش از این از نظر سطح آپشن شرایط خوبی نداشتند. با این حال با گذشت زمان جای خالی برخی امکانات داخل ماشین احساس شد. برای مثال این خودرو به دو آپشن دوربین 360 درجه و سیستم تهویه اتوماتیک مجهز نیست که بهتر بود با توجه به ابعاد محصول، حداقل دوربین 360 درجه به لیست تجهیزات استاندارد T8 اضافه می‌شد تا رانندگی در شهر و معابر باریک ساده‌تر گردد. نبود ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای هم برای خودرویی با این قیمت جای گلایه دارد، ضمن اینکه سیستم اتولایت یا سنسور نور این پیکاپ بیش از حد به نور محیط حساس است. جالب‌تر اینکه برای چراغ‌های اصلی گزینه خاموش درنظر گرفته نشده و فقط حالت‌های روشن و یا اتوماتیک در دسترس قرار دارند.

از جمله آپشن‌های رفاهی و ایمنی کی ام سی T8 می‌توان به مواردی نظیر: کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور پایش فشار باد تایرها، ترمز کمکی، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، دی‌لایت و اتولایت، چراغ جلو زنون، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر لمسی، دو کیسه هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن و خروجی برق 12 ولت اشاره کرد.


رقبا و بازار

کی ام سی T8 در بازار ایران با طیف گسترده‌ای از رقبا روبرو است که شامل پیکاپ‌های چینی صفر کیلومتر و ژاپنی‌های کارکرده هستند. در چنین شرایطی نقاط قوت جک T8 برای مشتریان ایرانی پررنگ به نظر می‌رسند، تا حدی که نقاط ضعف این پیکاپ را به خوبی پوشش داده‌اند. آمیکو آسنا، فوتون تونلند و مکث کلوت برخی از رقبای صفرکیلومتر KMC T8 به حساب می‌آیند و نسخه‌های دست دوم تویوتا هایلوکس نیز علیرغم افزایش سن و سالشان میتوانند همچنان حریف قدری باشند.

البته این روزها علاوه بر بازار خودرو، بازار قطعات یدکی و خدمات فنی خودروها نیز در وضعیت نابسمانی به سر می‌برد. در نتیجه مشتریان به دنبال خرید خودروهایی هستند که دردسر نگهداری کمتری برای آن‌ها به همراه داشته باشد. کی ام سی T8 از جهاتی جزء انتخاب‌های مناسب در این شرایط محسوب می‌شود چرا که شبکه گسترده خدمات پس از فروش کرمان موتور به خوبی از اتومبیل‌های این شرکت پشتیبانی می‌کند. با این حال پیشرانه KMC T8 به سوخت باکیفیت نیاز دارد و باید مالک نسبت به شرایط نگهداری از موتور حساس باشد. در یک جمع‌بندی کلی می‌شود گفت که مزایا KMC T8 برای مشتریان ایرانی بیشتر از معایب آن است و با رعایت تعدادی نکات ساده، می‌توان از تملک این پیکاپ زیبا و مجهز لذت برد. 

تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24


نظرات کاربران درباره کی ام سی (KMC) T8

افزودن نظر
داریوش ثالثی
29 مرداد 1402
نمیدونم الان وقت خریدشه یا بازم قیمتش پایین تر میره راهنمایی لطفا
یاسر احمدلو
21 مرداد 1402
من نمایشگاه پشتش نشستم حس کردم نقاط کور زیادی داره پرسیدم گفتن دوربین 360 نداره که تعجب کردم و مورد بعد صندلی های کوچیکشه که برای من 95 کیلو که نسبتا درشت اندامم کوچیک بود و احساس راحتی نمیکردم
مهران اصغری
21 خرداد 1402
من باهاش بعضی وقتا آفرود میرم و تا الان دست مارو لای پوست گردو نزاشته فقط از کیفیت متریال داخل کابین راضی نیستم به نظر نمیرسه دوام خوبی داشته باشن و نمیدونم وضعیت کابین 3 یا 4 سال دیگه چجوری میشه
قاسمی
6 خرداد 1402
ای کاش اتوماتیکشم میزد کرمان