نقد و بررسی تانک، 300، 2000cc توربو، 2025

امتیاز این مدل از مجموع 10 رای ثبت شده

حجم موتور
1967 سی‌سی توربوشارژر GDI
مصرف سوخت
9.9 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر قدرت
227 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه
شتاب 0 تا 100
9.5 ثانیه
گیربکس
8 سرعته اتوماتیک با حالت برفی
حداکثر سرعت
170 کیلومتر در ساعت

معرفی

تانک 300

  مردی برای تمام فصول  

اگر تصور می‌کنید چینی‌ها همچنان در ساخت خودرو آفرودر ناتوان هستند حتماً این مقاله را تا انتها دنبال کنید چون امروز یک اژدها همه‌جا رو چینی را برایتان آورده‌ایم که نه تنها قابلیت بیراهه‌نوردی بسیار خوبی دارد بلکه همزمان بواسطه کیفیت ساخت بالا و امکانات مناسب، برای استفاده‌های روزمره نیز کارآمد است. حتی می‌شود گفت تانک 300 به کشورمان آمده تا به جنگ SUV های نامدار ژاپنی (که البته اکثراً دست دوم و پا به سن گذاشته هستند) برود و ثابت کند که قرار نیست همیشه دود از کنده برخیزد! البته در این مسیر، مشکلات بسیاری سر راه نماینده گریت‌وال قرار دارند که در ادامه به تمامی آنها نیز اشاره خواهیم کرد؛ پس لطفاً با اتو24 همراه باشید تا ببینیم این شاسی‌بلند پرادعا که توسط شتابران خودرو به کشور وارد شده "و در صورت موفقیت قرار است روی خط مونتاژ داخلی هم برود" تا چه حد به اهدافش نزدیک است و آیا میتواند موفقیت‌هایی که در چین و برخی کشورهای دیگر نظیر استرالیا بدست آورده را اینجا هم تکرار کند یا خیر.


طراحی بیرونی تانک 300

ممکن است برخی طراحی ظاهری تانک 300 را تقلیدی هوشمندانه از آفرودرهای مطرح و اصیل غیرچینی بدانند اما به نظر شخص من ظاهر ماشین با باطن قلچماق‌اش همخوانی کامل دارد و این یعنی طراحان کارشان را درست انجام داده‌اند. ضمناً با یک نگاه واقع‌بینانه باید گفت که خودروهای چینی قدمت خاصی ندارند که بخواهند مشابه امثال جیپ، فورد یا مرسدس پز اصالتشان را دهند و همین که گریت‌وال موفق شده در برخی قسمت‌ها طرحی خاص و متفاوت را به نمایش بگذارد، در نوع خودش قابل احترام است.

تانک 300 با این جثه درشت و ساختار جعبه‌ای بدنه در همان نگاه اول مشخص می‌کند که یک خودرو وحشی، متعلق به زیستگاه‌های طبیعی است و میتواند در هر شرایط بکری زنده بماند. طراحی دماغه ماشین به هیچ زمان خاصی تعلق ندارد و از سنت تا مدرنیته را شامل می‌شود. از طرفی چراغ‌های گرد و جلوپنجره ساده با خطوط افقی حال و هوای یک ماشین کلاسیک را یادآور می‌شوند و از طرف دیگر دوتکه شدن چراغ‌ها در کنار تکنولوژی‌های مختلف بکار رفته در دماغه (از قبیل دوربین و LED) بر به‌روز بودن خودرو تاکید دارند. سپر برجسته و کوتاه ماشین نیز همزمان که به خوبی از دماغه محافظت می‌کند، زاویه ورود تانک را بهبود بخشیده و به لطف آن می‌شود به شیب‌های تند حمله کرد. 

نمای روبروی تانک 300

در بخش کناری گلگیرهای برجسته که به سبک جیپ رانگلر با اغراق از بدنه بیرون زده‌اند بیش از هر چیز خودنمایی می‌کنند. ارتفاع زیاد ماشین از سطح زمین و زوایای تند و تیز بدنه مکعبی‌شکل هم نمایش قدرتی به راه انداخته‌اند که بیا و ببین! نکته مهم دیگر هماهنگی قطعات با یکدیگر است. مثلاً فرم آینه‌های جانبی، دستگیره‌ها و فریم شیشه‌ها با تم کلی ماشین همخوانی کامل دارند. نمای کناری تانک 300

هارمونی طراحی در بخش انتهایی هم ادامه داشته و اِلمان‌های آفرودی نظیر سپر کوتاه، چراغ‌های مستطیل شکل و زاپاس چسبیده به درب صندوق، همچنان خصلت‌های بیراهه‌نوردی را به رخ می‌کشند. محل قرارگیری برف‌پاک‌کن عقب و گرافیک روشنایی چراغ‌های خطر نیز جالب توجه هستند و خلاصه مطلب اینکه تانک 300 در اوج سادگی، ظرافت‌های خاص خودش را دارد. 

نمای پشت تانک 300

در واقع درست است که میهمان امروزمان به شکل اختصاصی علاقه‌‎‌مندان به آفرود را نشانه رفته و در نتیجه برخلاف خودروهایی نظیر میتسوبیشی پاجرو یا تویوتا پرادو (که مقداری ظرافت را هم چاشنی کار دارند) مقداری زخمت به چشم می‌آید اما این زخمتی مشابه امثال یوآز پاتریوت نخراشیده نیست و لوکس‌تر به چشم می‌آید. 


کابین و امکانات تانک 300

با ورود به داخل کابین نیز با همان تم قلدری روبرو شدیم که بیرون مشاهده کرده بودیم. واقعاً نامش برازنده است چون پشت فرمان دوست داشتم مثل تانک از روی همه موانع عبور کنم! استفاده از قطعات درشت، دریچه‌های دوار و خطوط صاف و مستقیم، حس و حالی نزدیک به بنز G کلاس را به من منتقل کرد. البته کیفیت ساخت به پای مرسدس نمی‌رسد اما فراتر از چیزی است که از یک خودرو چینی انتظار داشتم. کیفیت چرم صندلی‌ها، رودری‌های سافت‌تاچ و داشبورد خوش ساخت هم با قیمت خودرو (منظور نرخ‌های جهانی است) همخوانی دارد و وضوح تصویر نمایشگر مرکزی و کلاستر دیجیتال مرا کالاً راضی نگاه داشت.


داشبورد تانک 300

کلاستر دیجیتال تانک 300


 نکته مهم دیگر اینکه طراحان گریت وال موفق شده‌اند با ترکیب هوشمندانه قطعات درشت و قدرتی با طرح‌های ساده و هارمونیک، فضایی دلچسب و ارگونومیک را پدید آورند که در نوع خودش جالب توجه است. مثلاً اگر به فرم دریچه‌های تهویه، ساعت آنالوگ مرکزی (و کلیدهای اطرافش)، ایربگ روی فرمان و کلیدهای کنسول مرکزی (مربوط به انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی) دقت کنید متوجه می‌شوید که برای طراحان، اصل هماهنگی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سپس با اندکی استفاده از ادوات و آپشن‌ها به ارگونومی مطلوب رعایت شده در جای جای کابین پی خواهید برد.


فرمان تانک 300


خبر خوب دیگر اینکه برخلاف برخی محصولات لوکس، اینجا برای اکثر آپشن‌های مهم، کلید فیزیکی جداگانه در نظر گرفته شده تا مجبور نباشیم در میان صفحات نمایشگر مرکزی سردرگرم شویم. سایز و طراحی کلیدها نیز عالی است و میشود بدون نیاز به برداشتن چشم از جاده دکمه‌ها را با حس لامسه پیدا کرد. نمیدانم از روی تصاویر متوجه منظورم خواهید شد یا نه ولی در دست گرفتن اهرم تعویض دنده تانک با این طراحی جذاب هم حس خوبی به راننده میدهد. تازه برای تعویض ساده‌تر دنده‌ها میتوان از پدال‌های پشت فرمان استفاده نمود.


اهرم تعویض دنده تانک 300

تانک 300 اتاق جادار و راحتی دارد و در هر دو ردیف، فضای کافی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. در بخش جلو صندلی‌ها به تنظیمات برقی (برای راننده در 6 جهت و شاگرد 4 جهت) و گرمکن تجهیز شده‌اند و راننده از نعمت وجود ماساژور بهره‌مند است. صندلی عقب نیز قابلیت تاشوندگی کامل دارد که در این حالت ماشین به یک ون با قابلیت حمل بار بسیار خوب (حدود 1635 لیتر) تبدیل خواهد شد. 


صندلی های جلو تانک 300

صندلی های عقب تانک 300


البته در حالت عادی (5 سرنشین) هم محفظه بار 400 لیتری در اختیار داریم که برای استفاده روزمره یا سفرهای عادی کافی است. ضمناً با توجه به انتقال زاپاس به روی درب عقب، فضایی در کف صندوق مهیا شده که در آن ساب ووفر قرار دارد. راستی حالا که صحبت از سیستم صوتی شد بد نیست اشاره کنیم که تانک 300 به 9 اسپیکر تجهیز شده که در مجموع صدای قابل‌قبولی تقدیم گوش‌هایمان می‌کند. 

از دیگر تجهیزات تانک 300 میتوان به مواردی نظیر: "سنسورهای پارک جلو و عقب، کروزکنترل تطبیقی ACC، سیستم کرال کنترل CCO، دوربین 360 درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، چراغ های مجهز به فن آوری LED، تابلوخوان (با قابلیت اعمال تغییر سرعت کروز متناسب با تابلوها)، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر 12.3 اینچی لمسی چند منظوره، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، نورپردازی کابین با قابلیت شخصی سازی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کول باکس و سانروف برقی" اشاره کرد. البته انتظار داشتیم خودرویی در این رده قیمتی از "ایربگ‌های پرده‌ای، قفل دیفرانسیل جلو، مموری و سردکن صندلی‌‌ راننده و گرمکن ردیف عقب" نیز برخوردار باشد که متاسفانه مدل عرضه شده در کشور از این امکانات بهره‌ای نبرده است.  


ایربگ های تانک 300

در بخش ایمنی هم تجهیزاتی از قبیل: ترمزهای چهارچرخ دیسک مجهز به ABS و BAS، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HHC و کنترل حرکت در سراشیبی HDC، سامانه هشدار خروج از خط و سیستم حفظ حرکت بین خطوط روئیت می‌شوند که در کنار 5 ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیا خیالمان را از هر جهت آسوده نموده‌اند. 


مشخصات فنی تانک 300

تمام نکات مثبتی که تاکنون به آنها اشاره کردیم، بدون وجود مشخصات فنی مناسب هیچ ارزشی نخواهند داشت. در واقع اگر این ماشین نتواند از پس جثه 2155 کیلوگرمی خودش برآید و در جاده و بخصوص بیراهه‌ کارآمد باشد، عملاً تفاوتی با کراس‌اوورهای ارزان‌تر نخواهد داشت. اما خوشبختانه تانک 300 در این بخش هم دست پر به میدان آمده است. این محصول با بهره‌مندی از یک موتور 2 لیتری توربو GDI قادر است 227 اسب‌بخار قدرت (در دور موتور 5500) و 387 نیوتن‌متر گشتاور (از دور 1800 الی 3600) را به راننده تقدیم کند که حداقل روی کاغذ کافی به نظر می‌رسد. 

تنها نکته نگران‌کننده حساسیت موتورهای توربو GDI به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری است که ممکن است در طولانی‌مدت دردسرساز شود. البته تانک 300 اگر چه در برابر خودروهای اتمسفریک نظیر تویوتا پرادو حساسیت بیشتری به کیفیت بنزین دارد اما درمقایسه با اکثر رقبای توربو امروزی اوضاعش بهتر است و میتواند با عدد اکتان 91 نیز کنار بیاید. این نکته به ظاهر کوچک برای خودرویی که قرار است بخش مهمی از زندگی خود را در طبیعت سپری کند و بنزین بین راهی بنوشد اهمیت بالایی دارد. موتور تانک 300مصرف سوخت ترکیبی ماشین هم 9.9 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده که با در نظر گرفتن جثه تانک عدد قابل قبولی است، هرچند باید این را هم در نظر داشت که در دنیای واقعی (بخصوص شرایط رانندگی شهری یا آفرود) مصرف سوخت بالاتر از این حرف‌ها خواهد رفت. گیربکس هم از نوع اتوماتیک 8 سرعته ZF (با قابلیت تعویض دستی) است که به صورت پیش فرض چرخ‌های عقب را به حرکت در می‌آورد اما میتوان حالت‌های دیگر انتقال قدرت نظیر دودیفرانسیل سبک و سنگین را برایش انتخاب کرد.

 تازه جدا از این موارد چند حالت رانندگی عادی و آفرودی هم برای سواری ایده‌آل در نظر گرفته شده که میتوانید متناسب با شرایط پیش رو یکی از آنها را برگزینید. یک سری آپشن‌های تخصصی نظیر کرال کنترل و U-Turn هم اینجا داریم که اولی حرکت اتومبیل در مسیرهای آفرودی را کنترل و تسهیل می‌کند و دومی با کنترل دیفرانسیل و ترمزگیزی چرخ داخل دایره پیچ، شعاع گردش را (مشابه حرکت تانک) کاهش می‌دهد. این آپشن زمانی کاربرد دارد که در یک مسیر تنگ آفرودی گرفتار شده‌اید و مجبور هستید در کمترین فضا دور بزنید.

طبیعتاً چنین خودرویی برای رانندگی در شرایط دشوار به یک شاسی مستقل مستحکم نیاز داشته که تانک 300 از آن بهره می‌برد. سیستم تعلیق جلو هم از نوع دوبل جناغی و عقب مستقل است که ترکیب تمامی اینها با ارتفاع 324 میلی‌متر از سطح زمین بر قابلیت‌های بیرون جاده‌ای ماشین افزوده‌اند. طراحی مناسب سپرها نیز به تانک 300 کمک می‌کند تا به شیب‌هایی به تندی 33 درجه حمله و با زاویه 34 درجه از آنها فرار کند. همچنین عایق‌بندی مناسب زیربندی و جای‌گذاری مناسب قطعات باعث شده نماینده "شتابران‌خودرو" در آب‌هایی به عمق 700 میلی‌متر به پیشروی خود ادامه دهد. حداکثر شیب قابل صعود ماشین هم 45 درجه است که برای یک خودرو SUV استاندارد، عالی است. 



تجربه رانندگی با تانک 300

وقتی پشت فرمان خودرویی به طول 4.75 متر با ارتفاع زیاد از سطح زمین و گلگیرهای بیرون زده می‌نشنید نباید انتظار تسلط ایده‌آل را داشته باشید؛ با این حال کنترل ماشین از آنچه انتظار داشتم راحت‌تر بود. شاید کیفیت مناسب دوربین‌های 360 درجه یا شیشه‌های بزرگ پیرامونی باعث شد که با ابعاد ماشین مشکل شدیدی نداشته باشم و شاید هم ساختار جعبه‌ای بدنه به من کمک کرد تا حدود ابعاد ماشین را بهتر درک کنم و سریعتر به خاطر بسپارم. 

در هر صورت رانندگی با تانک 300 هرچند به سادگی کراس‌اوورهای جمع و جور شهری نیست اما چالش‌ دشواری هم به نظر نمی‌رسد. این نکته در طبیعت‌گردی (مثلاً مسیرهای جنگلی) نیز میتواند رانندگی را در مقایسه با امثال نیسان ترا ساده‌تر کند. ارگونومی مطلوب ادوات هم در این امر به راننده یاری رسانده چراکه موقعیت قرارگیری راننده و دسترسی به ادوات در سطح مطلوب قرار دارد. سیستم تعلیق نسبت به آنچه از یک SUV با قابلیت بیراهه‌نوردی بالا انتظار می‌رود تقریباً نرم است هرچند در مقایسه با امثال تویوتا پرادو، خشک‌تر می‌باشد. می‌شود گفت سیستم تعلیق ماشین در بیراهه‌نوردی عملکرد بهتری نسبت به جاده دارد اما با این حال روی اسفالت هم وضعیت قابل‌قبول است. 

با فشردن پدال گاز فراموش کردیم که کنترل یک تانک 2155 کیلوگرمی را در دست داریم چراکه ماشین به راحتی از جا کنده شد و علیرغم بنزین نه چندان مناسبی که به خوردش داده بودیم توانست شتاب صفر تا صد را در حوالی 10 ثانیه (عدد رسمی 9.5 ثانیه) ثبت نماید. البته این شتاب برای کل‌کل با کراس‌اوورهای سبک‌بال (امثال فونیکس FX) کافی نخواهد بود اما نکته اینجاست که تانک 300 به عنوان یک SUV بزرگ آفرودر، اصلاً برای چنین کارهایی ساخته نشده و همین که در سربالایی‌های جاده‌ای سبقت‌گیری ساده با شتاب‌ کافی دارد راضی کننده است. 

حداکثر سرعت ماشین هم 170 کیلومتر بر ساعت اعلام شده که برای این سگمنت کافی به نظر می‌رسد. در خصوص فرمان‌پذیری باید گفت نسبت به یک خودرو شاسی‌مستقل با این ارتفاع از سطح زمین شرایط قابل‌قبول ارزیابی شد. در واقع سیستم‌های کمکی پایداری در کنار وزن سنگین ماشین و چرخ‌های بیرون زده از بدنه دست به دست هم داده‌اند تا تعادل ماشین در پیچ‌های تند حفظ گردد، با این حال توصیه میکنم با این خودرو و هر ماشین SUV دیگر در چنین ابعاد و اندازه‌‎ای از فرمان دادن‌های سریع خودداری کنید. 

گیربکس 8 سرعته ساخت ZF نیز عملکرد خوبی از خود نشان داد. در واقع هوش مناسب این جعبه‌دنده اجازه نمی‌دهد که لگ طبیعی سیستم پرخوران توربو چندان به چشم آید. خوشبختانه هم پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان داریم و هم اینکه انوع و اقسام حالت‌های رانندگی برای ماشین در نظر گرفته شده تا در شرایط مختلف از پس مسیرهای متفاوت برآییم. در بیرون از جاده، وجود نعماتی مثل قفل دیفرانسیل عقب الکترونیکی، سیستم کرال کنترل و U-Turn ، تانک 300 را به گزینه‌ای کارآمد تبدیل کرده. ضمناً گشتاور بسیار خوبی که از دورهای پایین در اختیارمان هست دستمان را برای حمله به سربالایی‌ها باز گذاشته است.

سیستم تعلیق تانک 300 در مسیرهای ناهموار به خوبی کش می‌آید و تا حد امکان از سه‌لنگ شدن خودرو جلوگیری می‌کند اما حتی در حالت سه‌لنگ هم می‌تواند با کنترل هوشمند گشتاور میان چرخ‌ها به حرکتش ادامه دهد. فاصله محوری ماشین هم هرچند کم نیست اما در مقایسه با برخی آفرودرها مقداری فشرده‌تر شده تا زاویه شکست در مسیرهای پر از پستی و بلندی بهبود یابد. ترمزهای ماشین هم قدرتمند نشان میدهند هرچند باید همواره مواظب وزن سنگین اتاق باشیم.

در پایان باید اعتراف کنم که تانک 300 پس از انجام انواع تست‌ها، عملکردی مطمئن داشت و برایم تجربه‌ای لذت بخش به یادگار گذاشت. به نظرم اگر نماینده گریت‌وال بتواند این کیفیت و کارآیی را در طول زمان حفظ کند به عنوان یک رقیب قابل احترام در مقابل حریفان اصیل ژاپنی و غربی مطرح خواهد شد.


نتیجه گیری پایانی

همانطور که در طول متن مشاهده کردید تانک 300 یک SUV جذاب با توانایی‌های حرکتی مناسب در شهر و جاده و بیراهه است که با توجه به امکانات قابل قبول و آپشن‌های آفرودی خوبی که دارد میتواند انتخابی منطقی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی باشد. بخصوص که اکثر محصولات دودیفرانسیل صفرکیلومتر حاضر در بازار کشورمان یا کراس‌اوور هستند و یا پیکاپ که این نکته میتواند آزادی عمل بیشتری در اختیار تانک 300 قرار دهد. مثلاً اکستریم TXL علیرغم شتاب بهتر، آپشن‌های بیشتر، سواری نرم‌تر و ظاهر عامه‌پسندتر امکان آفرود خشن را ندارد و پیکاپ‌ها هم که کلاً بازار هدف متفاوتی را هدف قرار داده‌اند.

پس شاید بتوان گفت رقبای تانک در ایران بسیار اندک و اکثراً گزینه‌های دست دوم ژاپنی هستند. مثلاً تویوتا پرادو قدیمی با کیلومتر کارکرد بسیار بالا میتواند رقیب قیمتی تانک 300 باشد که آن هم اگرچه خودرو بسیار معتبری است اما بدلیل کهولت سن ریسک خرید خاص خودش را خواهد داشت. دیگر رقیب تانک، نیسان ترا است که از لحاظ ابعاد، اعتبار برند و ظاهر برتری‌هایی بر میهمان امروزمان دارد اما در عوض نماینده شتابران خودرو آپشن‌های بیشتر و قابلیت‌های آفرودی نسبتاً بهتری ارائه می‌کند. 

خلاصه مطلب اینکه اگر تانک در کشورمان حضور طولانی‌تر و تیراژ عرضه بیشتری داشته باشد و مشکل کمبود نمایندگی‌های خدماتی‌اش را جبران کند، میتواند به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها جهت طبیعت‌گردی و استفاده‌های چند منظوره مطرح گردد. در این شرایط (یعنی افزایش عرضه) ممکن است قیمت‌های بازار آزاد هم به نمایندگی نزدیک‌تر شود، هرچند باید در نظر داشت که تانک 300 در بازارهای جهانی هم SUV ارزان‌قیمتی نیست و نباید انتظار داشت با این شرایط گمرکی کشور، با نرخ‌های اقتصادی به دست مصرف‌کننده برسد. 


نام خودرو

تانک 300

مشخصات پیشرانه

2 لیتری توربو GDI

قدرت موتور

227 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه

گشتاور موتور

387 نیوتن‌متر از دور 1800 الی 3600 

انتقال قدرت

8 سرعته اتوماتیک - دو دیفرانسیل

شتاب صفر تا 100

9.5 ثانیه

حداکثر سرعت

170 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی رسمی

9.9 لیتر در هر صد کیلومتر

وزن

2155 کیلوگرم

ابعاد (میلی‌متر)

4760 (طول) در 1930 (عرض) در 1903 (ارتفاع)

فاصله بین دو محور جلو و عقب (میلی‌متر)

2750

تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24


نظرات کاربران درباره تانک، 300، 2000cc توربو، 2025

افزودن نظر
علی علمداری
11 تیر 1404
ماشین خوبی به نظر میرسه ولی با این پول گزینه های با اصالت تری هست حتی صفر مثلا Q5
مانی حسن لو
11 تیر 1404
یک ماهی هست زیر پامه ماشین خوبیه ولی فکنم اگر در بازار ایران به ماشینای وارداتی بیشتر باز بشه قیمتش خیلی افت کنه نه این بلکه همه ماشینای چینی