معرفی
هایما 8S
کراساوور جوانپسند ایرانخودرو
فرزندان هایما برخلاف بسیاری از محصولات سرزمین اژدها، نمایش پر سر و صدایی در بازارمان نداشتند؛ در واقع زمانی که نمایندگان مطرح امجی، جیلی و هاوال مشغول گردآوری هواداران متعصب برای خودشان بودند، محصولات هایما با کمترین ادعا، حضوری آهسته و پیوسته را در کشور تجربه نمودند؛ ولی از آنجایی که رفیق نیمهراه نبودند و تولیدشان برای مدت معقول ادامه یافت، توانستند به خوبی با شرایط خاص کشورمان هماهنگ شوند در نهایت برند هایما را به نامی متعمد و محبوب تبدیل نمایند. حال خودروساز چینی یک بار دیگر به واسطهگری ایرانخودرو به بازارامان بازگشته تا با دستاورد جدید خود یعنی 8S به جنگ رقبایی نظیر فونیکس FX، لاماری ایما، چری تیگو 7 پرو و سایر کراساوورهای حاضر در این سطح (که تعدادشان هم کم نیست) برود.
راستی اگر دقت کرده باشید حتما متوجه شدهاید که الگوی نامگذاری محصولات هایما اخیراً تغییر کرده و اکنون برخلاف گذشته اعداد قبل از حروف قرار میگیرند؛ البته تغییرات فرزند جدید هایما نسبت به پدرانش خیلی بیشتر از این صحبتهاست که اگر در ادامه همراهمان باشید به تکتک آنها اشاره خواهیم نمود.
طراحی بیرونی هایما 8S
مشخص است که طراحان 8S جوانان را هدف قرار دادهاند و از این رو اِلمانهای اسپرت بسیاری روی ماشین کار شده است. البته برای افراد سنتی "از جمله خودم!" هنوز هم کنار آمدن با این چراغهای عجیب، که از درون سپر به ما خیره شدهاند دشوار است؛ اما جذابیتهای کلی فرزند هایما به اندازهای بالاست که در نهایت اکثر سلایق را راضی نگاه خواهد داشت. در بخش دماغه همین الگوی مدرن چیدمان چراغها (که این روزها حسابی ترند شده) در ترکیب با جلوپنجره بزرگ سهبعدی بیش از هر چیز جلب توجه میکند. دیلایتها و چراغهای راهنما به شکل یک خط باریک در قسمت فوقانی دماغه به جلوپنجره متصل شدهاند و زیر آنها 4 عدد LED به عنوان نور بالا و پایین انجام وظیفه میکنند. ترکیب تمامی اینها با خطوط شکسته سپر، چهرهای عصبانی برای ماشین پدید آورده که در نوع خودش جالب توجه است.
خطوط به اصطلاح شارپ در بخش جانبی هم امتداد یافتهاند. در این زاویه رینگهای 19 اینچی بهمراه رکابهای برجسته و آینههای بیرونزده از بدنه حسابی خودنمایی میکنند. فریم شیشهها نیز طرح جالبی دارد و در انتها، ستونC را به شکل معلق نشان میدهد.
در پشت سر هم با طرحی اسپرت و جسورانه روبرو هستیم که به لطف چراغهای باریک بهم پیوسته و خطوط تند و تیز بکار رفته، به خوبی با دماغه هماهنگ شده است. مهشکنها نیز به شکل هوشمندانهای مشابه خروجی هوای ماشینهای مسابقهای داخل سپر جای گرفتهاند و اگزوزهای دوگانه "که خوشبختانه واقعی هم هستند" در پایین دیفیوزر حس خوبی به بیننده هدیه میکنند.خلاصه اینکه هایما 8S کراساوور جمع و جور خوشقیافهای است که هم از متدهای ترند روز بهره برده و هم چاشنی جاذبههای اسپرتی را به همراه دارد. با این حال کیفیت پایین پلاستیکهای پیرامونی و رنگ ضعیف بدنه، مقداری توی ذوق میزند که امیدواریم در آینده این مشکلات نیز رفع گردند.
کابین و امکانات هایما 8S
با گشودن درب ماشین با اتاقی جذاب و نسبتاً خوش ساخت روبرو میشویم که همچون قسمت بیرونی حال و هوای اسپرت و جوانپسندانه دارد. دریچههای تهویه خشن طراحی شدهاند و فرمان دی شکل در ترکیب با صندلیهای بلند یکپارچه شکل و شمایلی نزدیک به خودروهای مسابقهای به نمایش گذاشته است. جدا بودن نمایشگر مرکزی از نشانگرهای دیجیتال کلاستر، استفاده از کلیدهای فیزیکی به نسبت کافی و وجود یک موس کارآمد روی کنسول وسط نشان میدهند که طراحان به جزئیات و ارگونومی نیز دقت داشتهاند. البته جا داشت کلیدهای سیستم تهویه درشتتر طراحی میشدند، ولی همین حالا هم از اینکه تمامی آپشنها را در نمایشگر مرکزی زورچپان نکردهاند، راضی هستم!
تم کلاستر نیز قابل تغییر است تا طیف گستردهتری از سلایق را پوشش دهد، هرچند شخصاً از هیچکدام از این پسزمینهها خوشم نیامد. اهرم تعویض دنده از نوع الکترونیکی و بسیار خوشدست است اما همچنان جای خالی پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان احساس میشود. آینه الکتروکرومیک وسط رانندگی در شب را سادهتر نموده و سقف پانوراما بازشو نیز جدا از کمک به تهویه بهتر، بر جذابیت اتاق افزوده است.
خوشبختانه لیست امکانات ماشین به همین موارد محدود نمیشود و تجهیزات پرشماری از قبیل: "كروز كنترل تطبيقپذیر ACC، درب صندوق برقی مجهز به سنسور پا، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سيستم مالتيمديا با نمایشگر لمسي، بلوتوث، سامانه فرمانپذیری صوتی Carbit-link، چراغهای اتوماتیک با نوربالای هوشمند، صندلیهای جلو دارای تنظیمات برقی (راننده 8 جهت و شاگرد 4 جهت) بهمراه گرمکن و روکشهای چرمی، دوربينهای 360 درجه و ثبت وقایع، سنسورهای پارك جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید و برفپاککن اتوماتیک" اینجا حاضر و آماده هستند تا آسایش کافی را برای راننده و همراهانش فراهم آورند.
جدا از اینها تجهیزات امنیتی مختلف نظیر: "ترمزهای مجهز به ABS, EBD, EBA, BAS، کنترل کشش TCS و پایداری الکترونیکی ESP، ترمز پارک برقی EPB مجهز به Autohold، سيستم كمكي حركت در سربالايي HHC و سراشيبي HDC، سامانه ترمز اضطراري هوشمند AEB، کیسه هوا برای سرنشینان جلو بهمراه ایربگهای جانبی و پردهای (جمعاً 6 عدد)، سامانه پایش فشار باد تایرها TPMS، هشدار برخورد از جلو FCW، سيستم كمكي حركت بين خطوط LKA و جابجايي بين خطوط LCA، سيستم تشخيص نقاط كور BSD و سيستم هشدار عبور از خطوط "LDW از جان شما محافظت خواهند نمود.
کیفیت متریال کابین هم مناسب است؛ در واقع اکثر قسمتهای اتاق از چرم مصنوعی با فوم نرم پوشیده شدهاند و حتی پلاستیکهای بکار رفته در رودریها و بخشهای زیرین داشبورد نیز وضعیت قابلقبولی دارند. با این حال قیمت گران خودرو باعث شده مقداری سختگیرتر شویم و بتوانیم از پوشش نهچندان خوب سقف (بخصوص کیفیت پایین چراغهای سقفی عقب)، تکی بودن دریچه تهویه نفرات پشتی، رزولوشن پایین تصویر دوربینها و ضعف سیستم صوتی گلایه نمائیم. ضمناً به گفته برخی مالکین مشکلاتی در سیستم مالتیمدیا و درب محفظه میانی داشبورد در کیلومترهای پایین روئیت شده که برای خودرویی با این برچسب قیمتی جای تعجب دارد.
صندلیها نیز علیرغم جای پا و سر بسیار خوب و دربرگیرندگی مناسب، ساختار سفت و محکمی دارند که این مسئله در سفرهای طولانی به خستگی زودرس منجر خواهد شد. صندوق عقب 552 لیتری هایما 8S نیز هرچند در سفرها کارمان را راه میاندازد اما به نسبت رقبایی نظیر فیدلیتی امتیاز پایینتری به دست خواهد آورد.
مشخصات فنی هایما 8S
به بخش فنی هم سرکی بکشیم. خوشبختانه درب موتور به جکهای کمکی تجهیز شده و زیر آن یک پیشرانه مدرن 1.6 لیتری توربو GDI قرار گرفته که در بهترین حالت 192 اسببخار قدرت (در 5000 دور بر دقيقه) و 293 نيوتنمتر گشتاور (از 1500 الی 4500 دور بر دقيقه) در اختیارمان قرار میدهد. نیرویی که به طور حتم برای یک خودرو 1560 کیلوگرمی کافی خواهد بود. تنها مشکل حساسیت زیاد موتور به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری است که با توجه به شرایط خاص کشورمان مشکل کوچکی هم به حساب نمیآید. بخصوص که جدیداً بنزین سوپر حتی در پایتخت نایاب شده و مکملهای سوخت غیراستاندارد موجود، سلامت انجین را به شدت تهدید میکنند.
گیربکس اما از نوع 6 سرعته ساده AT است که دردسر خاصی ندارد. در واقع این یک امتیاز بزرگ برای هایما 8S به حساب میآید که گیربکسش نه مثل رقبای CVT حوصلهسربر است و نه مشابه حریفان دوکلاچه (بخصوص انواع خشک)، خرابی و هزینه نگهداری زیادی به مالک تحمیل میکند. کمپانی مدعی شده که ترکیب این موتور و جعبهدنده قادر است ماشین را در 7.8 ثانیه از سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند که در بخش بعدی یعنی تجربه رانندگی صحت آن را بررسی خواهیم کرد. حداکثر سرعت نیز 180 کیلومتر برساعت عنوان شده که هرچند عدد شگفتانگیزی به حساب نمیآید اما اگر به قولی "شوتی سوار" نباشیم، نیاز بیشتری احساس نخواهیم کرد.
مصرف سوخت ترکیبی نیز 7 لیتر (به ازای هر صد کیلومتر پیمایش) داخل کاتالوگ آمده اما با توجه به شرایط خاص کشور باید انتظار چیزی در حدود 20 درصد مصرف بالاتر را هم داشته باشیم (البته بسته به اکتان سوخت، نوع رانندگی و ارتفاع از سطح دریا ممکن است از عدد استاندارد دور یا به آن نزدیک شویم). سیستم تعلیق هم در جلو از نوع مکفرسون و عقب مولتیلینک است که عملکردشان را در ادامه آزمایش خواهیم کرد. ضمناً 8S به عنوان یک کراساوور دیفرانسیلجلو (تک دف) قابلیت بیراههنوردی خاصی ندارد، پس نباید انتظار چندانی (در سطح کراساوورهای AWD) از آن داشته باشیم.
تجربه رانندگی با هایما 8S
پشت فرمان بدلیل ابعاد جمع و جور اتاق، آینههای بزرگ و موقعیت مناسب قرارگیری راننده، دید خوبی به جلو و طرفین دارم. البته شیشه پشت سر مقداری کوچک است اما بواسطه حضور سنسورها و دوربینها، مشکل خاصی احساس نمیگردد. فرمان برقی ماشین به نرمی زیر دست میچرخد و در سرعتهای بالاتر هم به موقع سفت میگردد تا از حس تسلط کاسته نشود. ارگونومی اکثر ادوات نیز راضیکننده است؛ فقط سفتی صندلیها در ترکیب با خشکی سیستم تعلیق و کوتاه بودن فاق لاستیکها دست به دست هم دادهاند تا کیفیت سواری از رقبایی نظیر دیگنیتی ضعیفتر شود؛ اما در عوض این خشکی، از فرمانپذیری قابلقبولی برخورداریم. البته متاسفانه چسبندگی لاستیکهای فابریک ماشین خیلی جالب نبود و در نتیجه بهنگام فرماندادنهای ناگهانی، انتهای خودرو میل به سرخوردن داشت، اما به لطف تعلیق مولتیلینک و عملکرد مناسب سیستمهای کمکی پایداری، کنترل ماشین از دست خارج نشد.
ترمزها نیز که در جلو از نوع دیسکی خنکشونده و عقب دیسکی ساده هستند، عملکرد متوسطی از خود نشان دادند. البته منظورم از واژه "متوسط" با در نظر گرفتن قیمت خودرو! وگرنه خط ترمز هایما 8S از محصولات ارزانتر داخلی با اختلاف معنا داری بهتر است. ضمناً در صورت استفاده از لاستیکهای مرغوبتر با چسبندگی بالاتر، قطعاً اوضاع ترمزها نیز بهبود خواهد یافت.
میدانم که بیصبرانه منتظر تست شتاب هستید. با توجه به کمبود بنزین سوپر در جایگاههای سطح شهر تصمیم گرفتیم عملکرد ماشین را با بنزین معمولی آزمایش کنیم که حاصل کار ایدهآل از آب در نیامد. البته حتی در این شرایط غیرایدهآل هم شتاب صفر تا صد در حوالی 9 ثانیه ثبت شد که برای شکست اکثر کراساوورهای حاضر در این بخش کافی است، اما افت حدود 15 درصدی رکورد بدست آمده نسبت به عدد اعلامی کارخانه (7.8 ثانیه) نشان از حساسیت پیشرانه به کیفیت سوخت دارد. شاید هم مهندسان جادهمخصوص با کمک شریک چینی به شکل نرمافزاری مقداری از قدرت ماشین را محدود ساختهاند تا موتور با کیفیت سوخت داخلی هماهنگتر شود. در هر صورت با اینکه شتاب 8S در عمل اندکی ضعیفتر از فونیکس FX بود، از عمکلرد کلی ماشین رضایت داشتم.
لگ اولیه توربو هم چندان آزاردهنده نبود و دندهها با سرعت و نرمی مناسبی سبک و سنگین شدند. البته اگر از یک خودرو روز ژاپنی یا آلمانی، پشت فرمان 8S بنشینید، قطعاً از دقت و سرعت تعویض دندهها شکایت خواهید کرد اما اگر قرار بر مقایسه با دیگر محصولات چینی یا حتی محصولات میانرده کرهای باشد میتوان گفت که واکنشهای جعبهدنده میهمان امروزمان مناسب است.
در خصوص عایقبندی کابین هم اوضاع رو به راه به نظر میرسد و حداقل در هنگام رانندگی عادی صدای آزاردهندهای به کابین نفوذ نمیکند. سیستمهای کمکی هوشمند نظیر ترمز اضطراری، کروزکنترل تطبیقی و حفظ ماشین میان خطوط نیز عملکرد مناسبی در سطح دیگر رقبای چینی از خود نشان دادند. البته باید در نظر داشت که اینها فقط یک سری دستیار کمکی هستند و به هیچ عنوان نباید فرمان و پدالها را به امیدشان رها کرد. بخصوص که در بسیاری از مسیرهای کشورمان خطکشیها نامنظم و رانندگیها شلخته، ماشین را سردرگم مینماید. ضمناً هایما 8S همچون سایر رقبای این سطح، راداری برای سنجش ناهمواریهای مسیر ندارد و از این رو ممکن است در هنگام رانندگی خودکار، در دام چالههای وسط اتوبان بیفتد!
نتیجهگیری پایانی
هایما 8S کراساوور خوش قیافه و مجهزی است که با شتاب و هندلینگ مناسب و خصلتهای اسپرتی ظاهری و باطنی میتواند به عنوان یک گزینه جذاب برای جوانان مطرح باشد. تازه با توجه به فضای جادار کابین و تجهیزات کمکرانندگی و ایمنی برای استفادههای خانوادگی هم مناسب به نظر میرسد. گستردگی مناسب شبکه خدماتی ایرانخودرو هم میتواند پشتوانه خوبی برای این محصول باشد، هرچند نباید انتظار داشته باشید برای خودروئی با عرضه محدود، خدماتی مشابه پژو 206 دریافت کنید!
فقط ای کاش روی کیفیت برخی ادوات و نرمی سواری ماشین بیشتر کار میشد که در این صورت با خودرو کمنقصی روبرو بودیم. البته در این سطح رقبای قدری هم حضور دارند که هریک قادرند به نوبه خود کار را برای 8S دشوار سازند. مثلاً لاماری ایما با ابعاد اندکی درشتتر و ظاهر جذابتر نظرات بسیاری را به خودش جلب کرده، هرچند از نظر امکانات و شتاب در پس میهمان امروزمان قرار میگیرد. تیگو 7پرو هم حریف قابل احترامی است اما شاید نزدیکترین رقیب هایما 8S، فونیکس FX باشد چراکه همچون میهمان امروزمان ظاهر جوانپسندانهای دارد. البته FX از لحاظ کیفیت متریال کابین چندان قوی ظاهر نشده اما به لطف 5 ستاره ایمنی اروپا و شتاب بسیار خوب و شناخته شدن در بازار میتواند بازی را به نفع خودش بازگرداند. هرچند در نهایت این شما هستید که با توجه به اولویتهای شخصی خود، ماشین مورد نظرتان را انتخاب خواهید نمود.
نام خودرو | هایما 8S |
مشخصات پیشرانه | 4 سیلندر خطی توربو GDI |
قدرت موتور | 192 اسب بخار (در 5000 دور بر دقيقه) |
گشتاور موتور | 293 نيوتنمتر (از 1500 الی 4500 دور بر دقيقه) |
انتقال قدرت | 6 سرعته AT دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا 100 (رسمی) | 7.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی رسمی | 7 لیتر |
وزن | 1560 کیلوگرم |
ابعاد (میلیمتر) | 4565 (طول)، 1850 (عرض)، 1682 (ارتفاع) |
فاصله بین محورهای جلو و عقب (میلیمتر) | 2700 میلیمتر |
تهیه و تنظیم: واحد محتوای اتو24