معرفی
کیا سراتو سایپا
نسخه اکونومی از سراتو وارداتی
خودروهای کیا از ابتدای حضور خود در کشورمان تاکنون، نزد ایرانیان محبوب بودهاند. نسل دوم کیا سراتو یکی از همین محصولات محبوب است که پس از یک دوره واردات موفق، در نهایت از سبد محصولات سایپا سر درآورد و از سال 1393 تا 1398 روی خط مونتاژ خودروساز وطنی قرار گرفت. طی این مدت چهار تیپ از کیا سراتو در قالب دو نسخه دندهای و اتوماتیک روانه بازار شدند و مشتریان ایرانی از تمام نسخههای آن به گرمی استقبال کردند. تولید این خودرو به دلیل تحریمهای اقتصادی در نهایت متوقف شد اما همچنان به عنوان یک گزینه کارکرده محبوب در بازار طرفدار دارد.
کیا سراتو سایپا طی دوره حیات خود در بازار ایران با رقبای بسیاری مواجه شد. نخستین رقبای آن نسخههای دست دوم (اما وارداتی و آپشنال) خودش و مزدا 3 نیو بهمن موتور بودند. مدتی بعد نیز چینیهای جدید با تجهیزات به روزتر و قیمتهای ارزانتر از راه رسیدند تا کار برای پیرمرد کرهای مقدرای سختتر شود. در چینین شرایطی آیا کیا سراتو مونتاژی همچنان ارزش خرید دارد؟ با همراه باشید تا پاسخی برای این پرسش پیدا کنیم.
بررسی طراحی خارجی
نسل دوم کیا سراتو که با کد اتاق TD شناخته میشود در مقایسه با نسل اول، به شدت متحول شده بود و ظاهر جسورانهای را به نمایش گذاشت. این ماشین به خوبی نمایانگر یک سدان اسپرت (البته با معیارهای آن دوره) است و الگوی طراحی واحدی از ابتدای جلوپنجره تا انتهای چراغهای عقب در آن مشاهده میشود.
طراحان کیا برای خلق نسل دوم سراتو، از نکته کلیدی خودروهای اسپرت یعنی گلگیرهای نسبتا حجیم و چراغ های باریک استفاده کردهاند. همچنین ارتفاع خودرو نسبت به سدانهای میانرده خانوادگی کمتر است که ضمن بهبود آیرودینامیک، روی زیبایی ظاهری ماشین هم تاثیر داشته. با این حال کاهش ارتفاع سراتو، سبب شده است تا کف خودرو به برخی از سرعتگیرهای غیراستاندارد شهرهای ایران گیر کند. البته این مورد به اندازه مزدا 3 وخیم نیست ولی در مقایسه با خودروهایی نظیر رنو مگان بیشتر احساس میگردد.
سایپا سعی کرده است تا کیفیت سواری سراتو را با کاهش اندازه رینگها از 17 به 16 اینچ (و در عوض اضافه کردن به فاق لاستیکها) بهبود بخشد که تاثیر آن بر نمای جانبی خودرو چندان جالب نبوده است. همچنین دیگر نکته منفی که کاربران در خصوص کیا سراتو سایپا گزارش دادهاند، اختلاف کیفیت رنگ آن در مقایسه با نسخههای وارداتی است. ضمناً در نسخههای وارداتی خروجی اگزوز به عنوان بخشی از سپر عقب قابل مشاهده بود اما این مورد در نسخههای سایپایی حذف شده است و به هیچ عنوان نمیتوانید خروجی اگزوز را با یک نگاه تشخیص دهید.
در مجموع باید اعتراف کرد که ظاهر خارجی کیا سراتو علیرغم گذشت زمان طولانی از عرضه اولیه همچنان زیباست، ولی نه آنقدر که متوجه قدیمی بودنش نشویم! بخصوص که تیراژ بالای عرضه نسخههای مختلف از این سری در کشور، چهرهاش را تا حدی برایمان تکراری کرده است. همچنین با مشاهده نسلهای بعدی سراتو و ظهور ماشینهای گمنام اما جذاب چینی، انتظاراتمان بالاتر رفته است.
کابین و فضای داخلی
سبک طراحی اسپرت فضای خارجی، در کابین کیا سراتو نیز ادامه یافته است. اکثر قطعات کابین از ارگونومی مناسبی برخوردار هستند و به همین دلیل برای فعالسازی ادوات مختلف هنگام رانندگی، با دردسر خاصی مواجه نخواهید شد. یکی از نکات مثبت طراحی داخلی کیا سراتو، ستونهای نه چندان ضخیم و پنجرههای گسترده آن هستند. در نتیجه راننده تسلط مناسبی بر محیط اطراف دارد و رانندگی برای او چندان دشوار نخواهد بود.
متاسفانه کاهش کیفیت مواد استفاده شده در ساخت نسخههای مونتاژی به شدت احساس میشود و با کابین کمکیفیتتری نسبت به نسخههای وارداتی مواجه خواهید شد. همچنین صندلیهای جلو مقداری خشک و سفت هستند و برای سواریهای بلندمدت چندان مناسب به نظر نمیرسند.
با این حال عایق بندی کیا سراتو سایپا قابل قبول است و فقط در سرعتهای بالاتر صدای محیط و پیشرانه تا حدی به کابین نفوذ می کند. صندوق عقب این خودرو نیز 415 لیتر فضا را در اختیار کاربران قرار میدهد که برای استفادههای معمول کاملاً کافی خواهد بود. فاصله بین دو محور سراتو مونتاژی نیز 2650 میلیمتر است و سرنشینان جلو و عقب در این خودرو فضای پای کافی را دارند؛ با این حال فضای سر در قسمت عقب برای افراد بلندقد ایدهآل نیست.
قوای فنی
نسخههای مونتاژی کیا سراتو در ایران با دو ترکیب از قوای فنی به بازار عرضه شدند. نسخههای دندهای از ترکیب موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس شش سرعته دستی بهره میبرند. تیپهای اتوماتیک نیز موتور دو لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک را در اختیار دارند. هماهنگی بین موتور و گیربکس در نسخههای مختلف کیا سراتو بسیار خوب است و پیشرانههای این خودرو با بنزین ایران به خوبی سازگار هستند. دسترسی راحت به قطعات و خدمات پس از فروش و هزینه مقرون به صرفه سرویسهای دورهای از جمله مزایای کیا سراتو سایپا در بخش مشخصات فنی هستند. در ادامه مشخصات فنی دو مدل از سراتو مونتاژی را در قالب یک جدول برای شما تهیه کردیم.
جدول مشخصات فنی کیا سراتو مونتاژ:
خودرو | کیا سراتو دندهای | کیا سراتو اتوماتیک |
نوع موتور | 1.6 لیتری تنفس طبیعی | 2 لیتری تنفس طبیعی |
حداکثر قدرت | 124 اسب بخار | 154 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 156 نیوتن متر | 194 نیوتن متر |
جعبه دنده | شش سرعته دستی | شش سرعته اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 | 10.3 ثانیه | 10.5 ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.6 لیتر در صد کیلومتر | 7.8 لیتر در صد کیلومتر |
وزن خالص | 1240 کیلوگرم | 1310 کیلوگرم |
امکانات و آپشنها
هنگامی که نخستین نمونههای کیا سراتو مونتاژی در سال 1393 روانه بازار شدند، کاهش شدید امکانات رفاهی و ایمنی در آنها (نسبت به مدلهای وارداتی) حسابی توی ذوق مشتریان زد. این مساله باعث شد تا انتقادات کاربران نسبت به کم کاری سایپا اوج بگیرد. خودروساز ایرانی نیز در پاسخ به این انتقادات، نسخههای آپشنال سراتو را روانه بازار کرد که از نظر امکانات رفاهی بهبود یافته بودند اما همچنان کمبودهای پرشماری بخصوص در زمینه تجهیزات ایمنی در آنها مشاهده میشد که در برابر رقبایی نظیر مزدا 3 آزاردهنده بود.
از جمله امکانات حذف شده کیا سراتو سایپایی در مقایسه با نسخه وارداتی میتوان به مواردی نظیر: عدم نصب کنترل پایداری، نبود ایربگهای جانبی و پردهای، استفاده از ترمزهای عقب کاسهای به جای ترمزهای دیسکی، حذف آینه فتوکرومیک، تعویض رینگهای 17 اینچی با نمونههای 16 اینچی و حذف خروجی کرومی اگزوز در قسمت عقب اشاره نمود.
فرمان سراتو سایپایی نیز از نوع هیدرولیک است و عملکرد آن نسبت به نسخههای وارداتی سفتتر ارزیابی میشود، با این حال در سرعتهای بالا میتوانید به عملکرد فرمان سراتو اعتماد کنید. حذف سیستم کنترل پایداری و ترمزهای دیسکی چرخهای عقب، تاثیر منفی بزرگی بر کیفیت ترمزگیری و هندلینگ کیا سراتو گذاشته است. این مساله به خصوص در سر پیچها شکل جدیتری به خود میگیرد، چرا که قسمت عقب خودرو در چنین لحظاتی مستعد لیز خوردن است. بخصوص که سیستم تعلیق عقب سراتو از نوع ساده یکپارچه است و حالا با حذف ESP و کوچک شدن سایز رینگها، این نقطه ضعف (یعنی نبود سیستم مولتیلینک) بیشتر به چشم میآید. با این حال اضافه شدن امکاناتی از قبیل: سیستم چندرسانهای به همراه نمایشگر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، شیفترهای پشت فرمان، سنسور پارک و دوربین عقب، روکش چرمی صندلیها و جلو آمپر سوپر ویژن به نسخه آپشنال، شرایط کلی ماشین را حداقل در قیاس با مدل ساده بهبود بخشیده است.
قیمت و رقبا
محبوبیت نسخههای وارداتی کیا سراتو در بازار سبب شد تا مشتریان از نسخههای مونتاژی این خودرو نیز استقبال مناسبی به عمل آورند. در نتیجه بازار خرید و فروش نسخههای کارکرده کیا سراتو مونتاژی به شدت پررونق است. این مساله در بازار ایران که خودرو نقش سرمایه را برای مالکان ایفا میکند، اهمیت به سزایی دارد و موجب افزایش ارزش خرید کیا سراتو میشود. دسترسی راحت به قطعات یدکی و خدمات فنی یکی دیگر از مزایا کیا سراتو بویژه در مقایسه با رقبای چینی محسوب میشود. هزینه نگهداری از کیا سراتو برای مالکان قابل قبول است و همین مساله محبوبیت این خودرو را در بازار دو چندان میکند.
عملکرد فنی کیا سراتو نیز در محبوبیت این سدان کرهای بیتاثیر نیست. در واقع مشتریان با خرید کیا سراتو، شتاب و کشش کافی را بدون دردسرهای مرسوم سیستمهای توربوشارژر تجربه میکنند. پیشرانه سراتو نیز به بنزین کمکیفیت ایران حساسیت ندارد و در نتیجه به راحتی میتوانید از این خودرو در سراسر ایران استفاده کنید. با این حال چند مشکل محبوبیت کیا سراتو را خدشه دار میکنند. نخستین مساله حذف امکانات ایمنی از این خودرو است، آنهم در وضعیتی که سدانهای چینی به طیف گستردهای از دستیارهای ایمنی مجهز شدهاند. از سوی دیگر آپشنهای رفاهی کیا سراتو نیز حتی در تیپ آپشنال قابل رقابت با سدانهای تازه نفس چینی نیست و این مساله در کنار کیفیت پایینتر ساخت نسبت به نسخههای وارداتی سراتو، موجب دلزدگی مشتریان خواهد شد.
مشکل دیگر استفاده از سیستم تعلیق یکپارچه در محور عقب است که همزمان روی کیفیت سواری و هندلینگ ماشین تاثیر منفی گذاشته؛ البته ممکن است بگوئید مزدا 3 از این هم خشکتر است اما کوبشهای سیستم تعلیق نماینده ژاپن در نهایت به هندلینگ عالی ماشین ختم شده و این در شرایطی است که سراتو (بخصوص نوع سایپایی فاقد ESP) در مواجهه با پیچهای تند، ضعف دارد. البته حالا که صحبت از مقایسه با مزدا 3 به میان آمد بد نیست به قیمت گرانتر و فضای سرنشین عقب کوچکتر این محصول در مقایسه با کیا سراتو نیز اشاره نمائیم تا قضاوت عادلانهتر گردد.
در یک جمعبندی خلاصه میتوان گفت که کیا سراتو برای افرادی که به تعویض زودهنگام اتومبیل علاقه ندارند یا به دنبال یک محصول بااصالت هستند، انتخاب مناسبی است. اما اگر به آپشنهای روز یا طراحیهای جدید علاقهمند هستید، قید خرید سراتو را بزنید و یکی از رقبای صفرکیلومتر آن را برگزینید.تهیه و تنظیم: واحد محتوا اتو24